🌎🌤
برای اینکه وقتی یه امری توی جامعه زیاد دربارهش شبهه ایجاد بشه کم کم ، کمرنگ میشه .
انگار اون حرف در نظرها شُل و بیخاصیت میشه و اون استحکام کلام از بین میره
وقتی اون شبهه دهان به دهان بچرخه
بهمین خاطر باید جلوش گرفته بشه و فضا شکسته بشه
فضایی که مردم فکر نکنند میتونن به راحتی با تسأل و سوال پرسیدن غیر حقیقی ، خبر عظیمی چون یوم الفصل رو زیر سؤال ببرند
چون همین ایات ابتدایی که خدا میفرماید از چی سوال میکنند؟؟؟ از خبر بزرگ؟؟
معلوم میشه میخوان یوم الفصل رو با سوال کردناشون کمرنگ کنند
🌎🌤
جواب خدا چیه ؟
کلّا ( هرگز چنین نیست )
سَیَعْلمُون ( بزودی خواهند دانست )
ثُمَّ کلّا سَیَعْلمُون
سپس دوباره تکرار میکنم
هرگز چنین نیست که با سوال کردن در مورد خبر بزرگ قیامت بخوان اون رو زیر سؤال ببرن
بزودی خواهند دانست ( جواب با این جمله موضع قدرت خدا رو نشون میده)
💠 علامه حسن زاده آملی می فرماید:
✨«نمازگزار با آفریدگارش گفتگو مى كند و جسته جسته بدان جا مى رسد كه همیشه و همواره خودش را در پیشگاه او مى بیند، هیچگاه خودش را فراموش نمى كند، پیوسته كشیك خویش مى كشد تا درست گفتار و نیكو كردار و پاكیزه رفتار باشد.»✨
.
مرگ ترسی ندارد، از نظر ظاهر همان خواب است. در خصوص مشکلات پس از مرگ هم به اندازه یک تار مو، محبت اهل بیت(ع) برای نجات کافی است و آن مقدار محبت را هم که ما داریم.
-آیتالله بهجت(ره)]
بسم الله الرحمن الرحیم
میفرماید
انسان باید از زبان خودش را مواظبت کند
از همه چیز
نه تنها از گناهانی که حرام هست
بلکه از مسائلی که حلال هست ولی بیهوده هست . عن اللغو معرضون
میگه این خیلی خوبه
اگر نیت خودش را حفظ کنه عالیه
نیت فقط الهی باشه
نه از ترس جهنم باشه و نه به نیت جلب پاداش الهی باشه
بلکه فقط و فقط خوشنودی و رضایت الهی مد نظرش باشه
این هم خیلی عالیه
ولی عالی تر از همه اینه که قلب را مواظبت کنه که دائم بر مدار الهی باشه
چون قلب دائم در حال دگرگونی هست
یعنی دائم حالتش عوض میشه
حالا اگر قلب را مواظبت کنه و بر مدار حق اونو نگه داره
در این حالت که تلاش میکنه
و قلب هم دائم در حال دگرگونی و عوض شدن هست
این دگرگونی و عوض شدن حالت قلب
بر اساس توحید عوض میشه
و این عوض شدن حالت ها رنگ الهی داره
لذا این عوض شدن حالت های قلب
تجلیات اسماء و صفات الهی است
مثلا یک لحظه قلبش حس لطافت الهی را داره . میشه تجلی اسم لطیف خدا
یه لحظه حس میکنه باید کسی را راهنمایی کنه , میشه تجلی اسم علیم خدا.
یه لحظه حس میکنه باید به فلانی کمک کنه , میشه تجلی اسم غدیر خدا
یه لحظه حس میکنه باید به همه انسانها رحم کنه , میشه تجلی اسم رحمن خدا
یه لحظه حس میکنه باید دوستش را ببخشه , میشه تجلی اسم تواب خدا
یه لحظه عظمت خدا در قلبش می افته , یه لحظه حس تحیر از افعال الهی داره , یه لحظه دلش برای فلسطینی ها میسوزه , یه لحظه بغض و کینه ی اسرائیلی ها را در قلبش حس میکنه , یه لحظه از تمام دشمنان خدا و اهل بیت بدش میاد , یه لحظه از دوستان خدا و اهل بیت خوشش میاد و دوستشون داره , یه لحظه حس میکنه باید از کسی دستگیری کنه و راهنمائیش کنه , یه لحظه حس میکنه نباید فلانی را محل بزاره ( همه این حالات بر مدار حق باشه فرض هست ) , یه لحظه حس میکنه مکر و نیرنگ کسی را متوجه میشه , یه لحظه حس میکنه ..... و.....
همه ی این حالات تجلیات اسماء و صفات الهی هست , و براحتی میتونه اینها را بفهمه و بدونه تجلی کدام اسم و صفتشه
✨ آیا فشار قبر واقعیت دارد؟
جدا شدن روح از بدن هنگام مرگ، در کسری از ثانیه انجام میشود.
این لحظه چنان سریع اتفاق می افتد که حتی کسی که چشمانش لحظه مرگ باز است فرصت بستن آن را پیدا نمیکند.
یکی از شیرین ترین تجربیات انسان دقیقا لحظه جدا شدن روح از جسم میباشد. یه حس سبک شدن و معلق بودن.
بعد از مرگ اولین اتفاقی که میافتد این است که روح ما شروع به مرور زندگی از بدو تولد تا لحظه مرگ میکند و تصاویر به صورت یک فیلم برای روح بازخوانی میشود.
شاید گمان کنیم که این اتفاق بسیار زمان بر است. زمان در واقع قرارداد ما انسانهاست.
این ما هستیم که هردقیقه را ۶۰ ثانیه قرارداد میکنیم. اما زمان در واقع فراتر این تعاریف است.
با مرور زندگی، روح اولین چیزی که نظرش به آن جلب میشود وابستگیهای انسان در طول زندگی میباشد.
میزان وابستگی دنیوی برای هرکس متغیر است.
روح از بین خاطراتش وابستگی های خود را جدا میکند.
این وابستگی ها هم مثبت است هم منفی. مثلا وابستگی به مال دنیا یک وابستگی منفی و وابستگی مادر به فرزندش هم نوعی دلبستگی و وابستگی مثبت محسوب میشود ولی به هرحال وابستگی ست.
این وابستگی ها کششی به سمت پایین برای روح ایجاد میکند که او را از رفتن به سمت جهت خروج از مرحله دنیا باز میدارد. یعنی روح بعد از مرگ تحت تاثیر دو کشش قرار میگیرد. یکی نیروی وابستگی از پایین و دیگری نیروی بشارت دهنده به سمت مرحله بعد.
اگر نیروی وابستگی ها غلبه داشته باشد باعث میشود روح تمایل پیدا کند که دوباره وارد جسم گردد.
چون توان دل کندن از وابستگی را ندارد و دوست دارد دوباره آن را تجربه کند. به همین جهت روح به سمت جسم رفته و تلاش میکند جسم مرده را متقاعد کند که دوباره روح را بپذیرد.
فشاری که به روح وارد میشود جهت متقاعد کردن جسم خود در واقع همان فشار قبر است.
این فشار به هیچ وجه به جسم وارد نمیشود. چون جسم دچار مرگ شده و دردی را احساس نمیکند.
پس فشار قبر در واقع فشار وابستگی هاست و هیچ ربطی ندارد که شخص قبر دارد یا ندارد.
این فشار هیچ ربطی به شب زمینی ندارد و میتواند از لحظه مرگ شروع گردد.
یکی از دلایل تلقین دادن به فرد فوت شده در واقع این است که به باور مرگ برسد و سعی در برگشت نداشته باشد.
بعد از مدتی روح متقاعد میشود که تلاش او بیهوده است و فشار قبر از بین میرود.
وابستگی ها باعث میشود که روح ، شاید سالها نتواند از این مرحله بگذرد.
بحث روح های سرگردان و سنگین بودن قبرستانها بدلیل همین وابستگی هاست .
گاهی تا سالها فرد فوت شده نمیتواند وابستگی به قبر خود و جسمی که دیگر اثری از آن نیست را رها کند.
💠بیاییم واقعا، صادقانه زندگی کنیم
#فشار_قبر
💠انسان و فراموشی پس از مرگ
🔻خیلی ها نمی فهمند مُردند! که این قبر است، این مردن است! خدا امام (رضوان الله تعالی علیه) را غریق رحمت کند. ایشان هر سال آخر درس که می شد، یک جلسه موعظه ای داشتند؛ چه در مسجد سلماسی و چه در مسجد اعظم. من یادم است این حرف را امام در مسجد اعظم فرمودند که خیلی ها هستند که نام مبارک پیامبر را آشنا نیستند، از یادشان می رود. الآن به حسب ظاهر که در دنیا هستند، می گویند فلان کس ادّعای نبوّت کرد، و می گویند پیامبر مسلمان ها هستند؛ روی لقلقه لسان این حرف را می زنند.
امّا بعد از مرگ، احقابی ...
🔸️ما یک (احقاف) داریم که اسم محل است، یک (احقاب) داریم که جمع (حَقب) است، یعنی هشتاد سال؛ بعد از احقاب ...، حالا چند تا هشتاد سال معلوم نیست، بعد از احقابی تازه یادشان می آید، می گویند: پیغمبر ما کسی است که بر او قرآن نازل شده! نام حضرت اصلاً یادشان نیست! خُب او کاری با پیغمبر نداشت.
🔹️بعد ما در روایات هم پیدا کردیم، مرحوم مجلسی (رضوان الله علیه) دارد. بعد از احقابی ...؛ می گویند: (من نبیّک)، جواب ندارد بدهد! بعد از مدت ها عذاب تازه یادش می آید، می گوید: پیامبر ما کسی بود که بر او قرآن نازل شده است؛ امّا هنوز اسم مبارک حضرت یادش نیست!
🍃انسان که هرگز از بین نمی رود، برای از بین رفتن خلق نشده، یک موجود ابدی است! موجود ابدی یک کالای ابدی می خواهد! حالا فرض کنید یک کسی می خواهد یک لباس زمستانه داشته باشد، این لباس زمستانه با یک گرمکن یک هفته، دو هفته کافی نیست؛ بالاخره زمستان سه ماه است! حالا یک کسی می خواهد برای ابد بماند؛ یک حیات ابدی، یک کالای ابدی می خواهد. (کالای ابدی) را جز وحی نمی گوید!
و الحمد لله ربّ العالمین
------------------------------------------------------
📌 ر.ک معانی الاخبار / صفحه ۲۲۱
📋 درس خارج علوم القرآن آیت الله العظمی جوادی آملی - قم ؛ ۱۴۰۱/۰۹/۳۰