هر اندیشه، دانش یا معنویتی که مدعی درمان روحی و جسمی انسانهاست، معمولاً از سه راه میتواند ادعای خود را اثبات کند. نخست، راه وحیانی و الهی؛ دوم، شیوه علمی؛ سوم، مسیر منطقی و عقلانی. حال باید بررسی شود که یوگا را با کدامیک از این روشها، میتوان ثابت کرد.
راه وحیانی
در هیچکدام از کتب آسمانی، سخنی از یوگا نیست و پیامبران آسمانی، چه اولوالعزم و چه غیر اولوالعزم دربارهی آن سخنی نگفتهاند. البته احتمال اینکه در گذشتههای بسیار دور، پیامبری سخنی دربارهی یوگا گفته باشد و به ما نرسیده باشد، وجود دارد اما یک اندیشه را بر اساس احتمال و گمانهزنی نمیتوان اثبات کرد. بنابراین یوگا یک اندیشه وحیانی نیست. حال اگر یوگا ادعا کند که یک راه و سلوک معنوی است -که البته ادعا میکند- چگونه به آن اطمینان کنیم و عمرمان را در اختیار چنین اندیشهای بگذاریم.
راه علمی
راه علمی، یکی دیگر از مسیرهایی است که میتوان یک اندیشه را به وسیله آن، اثبات یا رد نمود. اگر یوگا را از طریق علم هم بخواهیم ثابت کنیم، چه استدلال علمی وجود دارد؟ این ادعا وجود دارد که تکنیکهای یوگا تماماً علمی است، اما این سوال وجود دارد که اگر اینگونه عقاید به علوم تجربی متکی است، در چه علم و کدام آزمایشگاه علمی، به اثبات رسیده است؟ تاکنون هیچ دانشمندی در حوزه علوم تجربی، ادلهای بر اثبات آن اقامه نکرده و هیچکس مدعی وجود ۷۲ هزار نادی و ۸۸ هزار چاکرا در بدن نبودهاست. یکی از دلایل اختلافنظر در مورد تعداد نادیها و چاکراهها (از مفاهیم کلیدی یوگا) در بین یوگیها همین امر است. چاکرا، جسم است یا روح؟ اگر جسم است که باید بتواند زیر تیغ جراحی برود و اگر روح است، تفاوت آن با روح در چیست؟ اگر هیچکدام نیست، پس چه ماهیتی دارد؟ این پرسشها و سوالات فراوان دیگر درباره یوگا وجود دارد که هیچکدام جواب داده نشدهاست. چگونه میتوان به مسیری اعتماد کرد که نمیتوان آن را از طریق علمی ثابت کرد.
راه عقلانی
هیچکدام از آموزههای یوگا جنبه عقلانی ندارند و نمیتوان برای اثبات آن به استدلالهای عقلی تمسک جست و هیچ دلیل عقلی و برهانی قابل قبولی در کتابهای مربوط به یوگا نیز ارائه نشده است. اینکه یک نفر به مدت طولانی در یک حالت خاص قرار بگیرد، چه توجیه منطقی میتواند داشته باشد؟
هرچند در اسلام هم ریاضتهایی وجود دارد اما اسلام در هر امر، جانب میانه را رها نکرده و اگر ریاضتی بیش از حد توان باشد و برای انجام آن صدماتی به جسم یا روح وارد شود، در اسلام، حرام و ممنوع است.
🔴 پایگاه تخصصی نقد و بررسی معنویت های نوظهور
◀️ سراب معنویت @sarabemanaviat
@erfanhay_nozohor
#احکام شرعی | حکم خوردن مقدار مجاز تربت امام حسین(ع)
◽️رهبر معظم انقلاب به استفتائی پیرامون «حکم خوردن مقدار مجاز تربت امام حسین(ع)» پاسخ گفتند.
❓سؤال: آیا خوردن تربت امام حسین (علیه السّلام) برای غیر جهت شفاء جائز است؟ خوردن تربت برای شفاء تا چه اندازه جائز است؟
✍️ جواب: خوردن تربت قبر امام حسین (علیه السلام ) به نیت شفا و حداکثر به مقدار یک نخود متوسط، اشکال ندارد، در غیر این صورت جایز نیست، مگر این که در آب یا شربت مخلوط باشد، به گونهای که خوردن گل به آن گفته نشود.
@erfanhay_nozohor
💠 حج و عمره
🔸امام على علیه السلام:
بهترین وسیله اى که متوسلان با آن به خدا تقرب مى جویند. حج و عمره خانه خداست. این دو فقر را مى زدایند و گناهان را مى شویند.
📚 نهج البلاغه/خ110
✍🏼 رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:
این عمره تا آن عمره، کفاره گناهانى است که در فاصله آن دو صورت گیرد، و ثواب حجِ پذیرفته بهشت است، و گناهانى هست که جز در عرفات آمرزیده نمى شود.
@erfanhay_nozohor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤✨کربلا بهر عاشقان حال و هوایے دارد
🤍✨دسته جمعے بین الحرمین
🖤✨به به چه صفایے دارد
🤍✨هرکس که دید گلدسته ی
🖤✨حرم عباس را باخودش گفت که
🤍✨بخدا عشق عباس گدایے دارد
🖤✨اربعین حسینی تسلیت باد 🏴
سلام صبح بخیر
@erfanhay_nozohor
خدای بی علت و جهان نیازمند؟
🔹 از نگاه #آتئیسم یکی از مشکلات مسئله خدا آن است که چگونه خداباوران جهان را نیازمند خدایی بینیاز از علت میدانند؟ اگر بینیازی از علت ممکن است، چرا همین سخن را برای جهان نزنیم؟!
🔸ولی جالب است که اساساً خداباوران معتقد نیستند که هرچه وجود دارد نیاز به علت دارد
🔺اگر شرط نیازمندی به علت، وجود میبود، بایستی برای خدا هم به دنبال علت میگشتیم!
از نگاه خداباوران، ملاک و شرط نیازمندی به علت، نقص و محدودیت است (به بیان فلسفی: امکان وجود)
▪️در نتیجه فقط موجودات محدود و ناقص هستند که به علت نیازمندند
🔺 در این صورت طبیعی است که خدای کامل نیازمند علت نیست ولی طبیعت به سبب محدودیتی که دارد، نیازمند علت است.
#علیت
#خداباوری
#خداناباوری
#خدا
@erfanhay_nozohor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معصوم پانزدهم‼️‼️
❌ می آیند و دست اکبر تهرانی را می بوسند ، بعد وقتی می گوید معصوم پانزدهم هستم ، می گویند ماشاالله ‼️‼️‼️‼️
✅ وقتی فهم و شعور دینی نباشد ، وقتی دین را خلاصه کنیم به فقط ظاهری مذهبی داشتن و از عمیق تر کردن اعتقادات غافل شویم ، آخرش می شود همین ‼️‼️‼️‼️
👌 دین را عقلانی و با تفکر یاد بگیریم
@erfanhay_nozohor
14.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 غلو کردن پیروان شیخ علی اکبر تهرانی (از مدعیان ارتباط با امام زمان) درباره مقام او!
@erfanhay_nozohor
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دروغ شاخدار
دروغی شاخدار به اسم ارتعاش مثبت و منفی
ارتعاش انرژی مثبت و منفی که مدعیان انگیزشی و مثبتاندیشی در رابطه با ارتباطات انسانها با همدیگر مطرح میکنند، هیچ گونه جنبه علمی ندارد. ارتعاش انرژی صرفاً مربوط به ماده است، و در فیزیک کوانتوم نیز برای هر مادهای که دارای انرژی است نوعی ارتعاش در نظر گرفته میشود، اما اینکه این ارتعاش جنبه ارزشی داشته داشته و در روابط انسانها به صورت یک انرژی تاثیر گذار باشد هرگز اثبات نشده و هیچ گونه سند علمی و قابل پذیرشی در این خصوص وجود ندارد.
#عرفانهای_کاذب
#مثبت_اندیشی
#انرژی_مثبت
@erfanhay_nozohor
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سفیر صربستان در عراق مشغول خدمت
به زائرین پیاده روی اربعین
الان اگر به مردم صربستان باشه کامنت میزارن
میگن این پول ملت صربستانه
چرا دارید خرج عربا میکنید!!!!
مشایه اربعین ۱۴۴۶
#اربعین
@erfanhay_nozohor
امام صادق علیه السلام:
🔹حقٌّ عَلَى اَلْغَنِيِّ أَنْ يَأْتِيَ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، فِي اَلسَّنَةِ مَرَّتَيْنِ وَ حَقٌّ عَلَى اَلْفَقِيرِ أَنْ يَأْتِيَهُ فِي اَلسَّنَةِ مَرَّةً.
🔸این حق بر عهده ثروتمند است كه در سال دو مرتبه و بر عهده فقير است كه در سال يك مرتبه به زيارت قبر حسين عليه السّلام بروند.
📚 وسائل الشیعة (باب الرابع عشر )
جلد ۱۴ صفحه ۴۳۷
@erfanhay_nozohor