فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تفاوت آرامش در معنویتهای نوپدید با معنویت اسلامی
🎙 استاد مظاهری سیف
🔹 در معنویتهای نوپدید، هدف، آرامش است و برای رسیدن به آن از هر وسیلهای که بتوان به آن رسید، استفاده میشود. در این مسیر سختیها و رنجها و هر آنچه مانع این آرامش باشد، نفی میشود.
🔸 ولی معنویت اسلامی واقعگراست و سختیها و رنجها را هم جزئی از مسیر آرامش میداند و آرامش را هدف نهایی و غایی نمیداند. در این معنویت هدف، رشد و تعالی از راه نزدیک شدن به خداوند است. آرامش از نتایج تقرب به خداوند هستیبخش است.
🔹 قرآن می فرماید: «خردمندان، مؤمنانی هستند كه با همۀ وجود، خدا را باور دارند و دلهايشان با ياد خدا آرام است .بدانيد دلها تنها با ياد خدا آرام مىگيرد» (رعد-۲۸)
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
هدایت شده از حق پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فنگ شویی و تغییر سبک زندگی
جدیداً در فضای مجازی این گونه تبلیغات را زیاد میبینیم
از سادگی و بیاطلاعی مردم، سوءاستفاده کرده و اشیا، سنگها و اجسامی که هیچ ارزش مادی و معنوی ندارد را به خورد جامعه میدهند.
برای این ادبیات هیچ نوع سند علمی و روایی وجود ندارد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
هدایت شده از حق پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کمیک_موشن | درسِ بزرگِ امام رضا علیهالسلام در میانِ مناظره با یک بیخدا!
💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی
| سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یادداشت | جنس همیشهجور خرافهفروشان اینستاگرامی
#یادداشت | جنس همیشهجور خرافهفروشان اینستاگرامی
🔹 پول به زندگیات نمیآید؟ موانع مالی داری؟ این خواهر دلسوز ادعا میکند که با روشهای بهاصطلاح علمی و دینی، مشکلات مالیات را حل میکند.
🔸 بازار خرافهفروشی در اینستاگرام روزبهروز پررونقتر میشود؛ فاطمه. ج. یکی از چهرههای فعال این عرصه است.
در صفحه فاطمه. ج. از فنگشویی و شاقول ابنسینا گرفته تا چاکرا، هالهٔ مغناطیسی، اتصال به فضای آکاشیک، کدهای جذب ثروت، تکنیکهای جذب ثروت با ادویهجاتی مانند دارچین، بهعنوان راهکارهایی به مخاطبان عرضه میشود.
🔹 فاطمه. ج. با ترکیب خرافات و ادعاهای بیاساس، مطالبی را بهعنوان علم و آگاهی معرفی میکند و دلش هم میسوزد که مردم از این همه علم و دانش او بیاطلاعاند!
🔸 هر چیزی که مخاطب را جذب کند، حتی اگر ریشه و سابقهای نداشته باشد، در این بازار بهسرعت عرضه میشود؛ خرافه ۱۳ صفر هنوز فراموش نشده، برای اول ماه ربیع نسخه ارائه میشود.
🔹 این خرافهفروشان، با سوءاستفاده از نیازهای معنوی، روانی و اقتصادی مردم، راههای سریع، آسان و دمدستی را به آنها برای رسیدن به خواستههایشان پیشنهاد میدهند.
🔸 واقعیت این است که پشت این وعدهها، نه علم و نه دین؛ بلکه در اکثر موارد، سودجویی و کاسبی نهفته است. با وجود این، مسئولیت با ماست که فریب این تبلیغات زرقوبرقدار را نخوریم.
🔹 انتخابهای آگاهانه و مبتنی بر تحقیق و بررسی، از مؤثرترین راهها در مقابله با این موج خرافات است. باید به یاد داشته باشیم که موفقیت و ثروت، از مسیر تلاش، آگاهی و تصمیمگیریهای درست و توکل و کمک خداوند میگذرد، نه از طریق ادعاهای خرافی، پوچ و بیپایه.
🔸 گرچه تدوین برنامه کلان و راهبردی برای بیاثر کردن تلاش این سودجویان باید از مسئولان فرهنگی مطالبه شود؛ ولی در نهایت، این ما هستیم که باید با آگاهی و تفکر انتقادی در دام افکار خرافی و نادرست این افراد اسیر نشویم و با رجوع به کارشناس و راهنمای متعهد و متخصص مسیر واقعی پیشرفت و حل مشکلات را پیدا کنیم.
✍ سید ابوالقاسم ظریف
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ادعای فرادرمانی در عرفان حلقه مدعی
🎙 استاد عرب
#عرفان_حلقه
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
1571655383-9495-98-2-3(1).pdf
1.61M
#معرفی_مقاله | تحلیل تحولات نگرشی مؤثر بر روابط اجتماعی اعضای گروه معنویتگرای نوین فرادرمانی
نویسندگان: نفیسه جابریان، علی ربیعی، حسن محدثی گیلوایی، محمدجواد زاهدی مازندرانی.
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، سال دوازدهم، تابستان ۱۳۹۸، شماره ۲، (پیاپی ۴۶).
#عرفان_حلقه
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
عرفان نما
#معرفی_مقاله | تحلیل تحولات نگرشی مؤثر بر روابط اجتماعی اعضای گروه معنویتگرای نوین فرادرمانی نویسن
#معرفی_مقاله | تحلیل تحولات نگرشی مؤثر بر روابط اجتماعی اعضای گروه معنویتگرای نوین فرادرمانی
🔹 این مقاله به تحلیل تغییرات نگرشی اعضای گروه فرادرمانی (عرفان حلقه) و تأثیر آن بر روابط اجتماعی آنها میپردازد. نویسندگان به گسترش سریع این گروه در شهرهایی مانند تهران، مشهد، یزد و تبریز اشاره میکنند. رشد این گروه در تبریز چنان گسترده است که میتوان گفت تقریباً در هر خانواده یک نفر عضو یا آشنای با آن است.
🔸 فرادرمانی با ارائه آموزههای معنوی و درمانی، توانسته افرادی را جذب کند و نگرشهای جدیدی در مورد موضوعاتی مانند موجودات غیرارگانیک و شعور کیهانی در میان اعضا ایجاد کند. این باورها تأثیرات مستقیمی بر روابط اجتماعی اعضا داشته است.
🔹 یکی از نکات اصلی پژوهش، تفاوت نگرش اعضای وفادار و جداشده از این گروه است. اعضای وفادار، فرادرمانی را راهحلی برای مشکلات جسمی و روحی خود میدانند؛ ولی اعضای جداشده بر این باورند که این تجربیات معنوی ناپایدار و موقتی بوده و در نهایت به تقویت «خودمحوری» و «منیت» منجر میشود.
🔸 باور به موجودات متافیزیکی و تأثیر آنها بر زندگی روزمره نیز در این مقاله بررسی شده است. این باورها میتواند باعث ایجاد ترس، اضطراب و حتی انفعال در برابر مشکلات شود. این انفعال از اتکای افراطی به شعور کیهانی و آموزههای فرادرمانی ناشی میشود که اعضا را تشویق میکند به جای تلاش فعال، منتظر نتایج از سوی این شعور باشند.
🔹 این رویکرد نه تنها در سطح فردی، بلکه در سطح اجتماعی نیز آثار منفی دارد. وقتی افراد معتقد میشوند که برای حل مشکلات باید تنها به نیروهای ماورایی متکی باشند، انگیزه برای مشارکت در تغییرات اجتماعی و بهبود وضعیت اقتصادی کاهش مییابد. چنین تفکری ممکن است به پذیرش منفعلانه و بیتفاوتی نسبت به مسائل اجتماعی و اقتصادی منجر شود.
#عرفان_حلقه
✍ سید ابوالقاسم ظریف
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 حقیقت مثل آینه شکسته است!
🎙 استاد حسن رحیمپور
🔹 آقا اینقدر مرزبندی فکری و عقیدتی نداشته باشید. همه درست میگن. حقیقت مثل آینه شکسته است. یه کم تواضع معرفتی داشته باشید!
🔍 افرادی که این حرف رو میزنند کلاهبردارند!
📌 پلورالیسم و تکثرگرایی ویژگی مشترک معنویتهای نوپدید است.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0001.mp3
8.27M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۱) ضرورت بحث از معنویت
🎙 دکتر محمد جعفری
🔹 در دنیای امروز، بسیاری به دنبال معنویت در فضایی غیر دینی و سکولار هستند. این نگرش معنوی که در غرب از قرن نوزدهم شروع شد و به تدریج به جوامع دیگر از جمله جامعه ما راه یافت، معنویت را جدا از دین و به عنوان راهی برای پاسخ به نیازهای معنوی میبیند.
🔸 با وجود جذابیتهایی که این نوع معنویت دارد، پرسشی مهم باقی میماند: آیا معنویت بدون دین میتواند اصیل و پایدار باشد؟ این بحثی است که نیاز به بررسی دقیق و مقایسه میان معنویت دینی و سکولار دارد تا پاسخهای جامعتری برای آن پیدا شود.
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
47.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 هالیوود و تمسک به اجنه برای مدیریت دنیا
🎙دکتر راد
🔹 سینمای هالیوود با استفاده از داستانها و شخصیتهای جادویی و اجنه، تلاش میکند مفهوم خدا و قدرت الهی را کنار بگذارد و بهجای آن، قدرتهای فراتر از انسان را در قالب جادو و ارتباط با موجودات ماورایی مطرح کند.
🔸 این فیلمها، مانند «ونزدی»، به دنبال عادیسازی جادوگری و رابطه با اجنه هستند، تا این باور را تقویت کنند که انسان میتواند جهان را بدون نیاز به خدا و با اتکا به قدرتهای جادویی مدیریت کند. در واقع، هدف اصلی آنها تضعیف ایمان به خدا و جایگزینی آن با قدرتهای ساختهشده توسط انسان و موجودات غیرانسانی است.
#نقد_فیلم
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0002.mp3
8.27M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۲) چیستی معنویت سکولار
🎙 دکتر محمد جعفری
🔹 معنویت دینی بر اساس آموزههای الهی و ادیان توحیدی، تعریف میشود و زندگی انسان از طریق پیوند با خدا معنا مییابد. اما در معنویت سکولار، افراد بدون تکیه بر دین و از طریق ارتباط با نیروی درونی خود به دنبال یافتن معنا در زندگی هستند.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تفاوت معنویتهای نوپدید با معنویت اسلامی؛ خیال و آگاهی ناب
🎙 استاد مظاهری سیف
🔹 معرفت در سه سطح است: حسی، خیالی و آگاهی ناب.
🔺 در سطح حسی، ما تجربههای فیزیکی مثل لمس اشیا را داریم.
🔺 در سطح خیال، هم ما و هم شیطان میتوانیم تصاویری خلق کنیم و حتی کارهای نادرست را زیبا جلوه دهیم.
🔺 اما آگاهی ناب هیچ شکل یا صورتی ندارد و دست شیطان به آن نمیرسد؛ دعا و ارتباط با خدا در این سطح رخ میدهد.
🔹 معنویتهای نوظهور بهجای رساندن انسان به آگاهی ناب، او را در سطح خیال متوقف میکنند.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
0003.mp3
7.39M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۳) چیستی معنویت دینی
🎙 دکتر محمد جعفری
🔺 معنویت دینی یعنی دیدن فراتر از ظاهر و توجه به باطن و حقیقت امور.
🔺 در اسلام، معنویت به این معناست که انسان با شناخت عمق وجود خود و جهان، به خداوند که سرچشمه تمام حقایق است، نزدیک شود.
🔺 معنویت دینی بر اساس حقایق و باور به غیب انسان را به خداوند متصل میکند.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
#یادداشت | نفوذ و ترویج عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید در ایران: علل، تأثیرات و راهکارها
💠 در سالهای اخیر، گسترش عرفانهای کاذب و معنویتهای نوپدید در ایران به یکی از مسائل مهم فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است. موضوعی که مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنهای، در مقاطع مختلف به آن اشاره کردهاند و به صراحت از تلاشهای دشمنان برای تضعیف ایمان مردم از طریق اشاعه بیبندوباری، عرفانهای کاذب و شبکههای کلیساهای خانگی و… هشدار دادهاند.
🔗 مطالعهٔ متن کامل یادداشت در وبگاه حق پژوهی
✍️ سید ابوالقاسم ظریف
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
0004.mp3
9.06M
#پادکست | معنویت دینی و معنویت سکولار
(۴) خاستگاه معنویت دینی ۱
🎙 دکتر محمد جعفری
🔹 انسان تنها به مادیات محدود نیست؛ در درون او نیازی عمیق به معنویت و حقایق متعالی وجود دارد که او را به سمت کمال میکشاند.
🔸 سه نوع گرایش به معنویت وجود دارد:
🔺 یکی برای دستیابی به قدرتهای پنهان،
🔺 دیگری برای یافتن آرامش بدون توجه به خداوند،
🔺 سومی برای شناخت حقیقت و تقرب به خدا.
🔹تنها گرایش سوم اصالت دارد و انسان را به کمالات حقیقی و معنای واقعی زندگی میرساند.
🔗 قسمت قبل
🔗 قسمت بعد
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|