💠اصرار بی مورد است
🔻 چون اسرار را به هر کسی نمی شود، آموخت و گفت، عارفان الهی وقتی روح کسی را لایق نبینند به آنان نمی آموزند زیرا هر پیرو و جوینده، دارای استعداد کافی برای یافتن سرّ نیست.
برای همین، اولیاء سالکین مبتدی را گاهی امتحان می کنند و به آنها با اشاره و کنایه می گویند: « ظرف وجودیتان کوچک است. جویندگی دلیل بر کمال و تمامیت نیست.» لذا اصرار سالکین بر اینکه استاد چیزی به آنها بدهد تقاضای بی موردی است.
🔻طالب ربّ باید خودش ربّانی شود، اگر طالب زر باشد نمی تواند ربّانی شود.
بعضی از آدم ها، اعمی درونی هستند و طالب حق می شوند، در حالی که پرده و حائل نمی گذارد او به طرف حق برود، مانند طالب علم، که اگر جوینده دنیاشود علمش دنیایی می شود و به درد آخرت نمی خورد.
🔻به هر تقدیر، اول و آخر و وسطِ حالِ جوینده به خاطر ورود بعضی مسائل و ملکات درونی و شهوات، فرق می کند. اگر صادق است واقعاً به صدّیق برمی خورد و اگر در طلب خود به مطلوب، دارای حَدَث و نیت مجاز است به کاذب برمی خورد.
📚مقامات معنوی؛ مقام طالبین
✍️استاد سید علی اکبر صداقت
@erfanvaakhlagh
8.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎦صحبت های عبد صالح خدا مرحوم حاج کریم محمود حقیقی در مورد دیدار با عارف کامل ایت الله انصاری همدانی و درخواست راهنمایی از ایشان و دستورالعمل قرانی و انسان ساز ایت الله انصاری به ایشان...
@erfanvaakhlagh
🔹نیت ذاکر
از آنجایی که هر ذکری دارای آثار گوناگونی است، لذا آثار تابع نیّت ذاکر میباشد.
مثلاً یکی « یا ودود » به قصد محبت خداوند میخواند، یکی به قصد محبوب شدن نزد خلق، اگر چه « ودود » دارای آثار دیگری هم هست. پس آثار به نیّت ذاکر مربوط است. اگر آثار دیده نشود این عدم استجابت مربوط به معطی حکیم است که صلاح بنده را نمیبیند یا وقتش نرسیده با اصلاً استعداد ندارد.
مرحوم حاج مستور شیرازی استاد ذکر آیت الحق سید عبدالکریم کشمیری به کسی که نزدش برای ذکر آمده بود فرمود:« بگو یا ماست یا چغندر » یعنی تو به درد این کار نمیخوری. اگر هم بگویی، برای تو ثمرة ناچیز خواهد داشت.
📚مقامات معنوی؛ مقام ذاکرین
✍️ حاج سید علی اکبر صداقت از تلامذه آیت الله کشمیری
#ذکر
@erfanvaakhlagh
🔹توصیه های ایت الله کشمیری در مورد علوم غریبه ؛ و مضرات اذکار و اورادی که بدون اذن استاد استفاده می شوند...
🔻 حاج سید علی اکبر صداقت از تلامذه آیت الله کشمیری :
آن طور كه ما از گذشته سلوكى استاد ( ایت الله کشمیری ) باخبر شديم ، بعضى راهها را رفته بودند و آثار آنها را مى دانستند و چشيده بودند، و آنچه متضرّر شده و يا منفعت خاص و عام برده بودند را در كيسه تجربياتشان داشتند. از چيزى كه ما را نهى مى كردند از تسخيرات و طلسمات كه در علوم غريبه مسطور است و قضيه اى هم در اينباره داشتند كه لزومى به نوشتن آن نيست و ايشان امر به تهذيب و سلوك معرفتى و مجاهدت مى كردند. استاد از كارهايى كه جنبه تسخيرات داشت، نهى نموده و تجربه خويش را بازگو مى كرد و اعتقاد داشت كه اذكار و اوراد بايد با اجازه استاد باشد.
دستورى از يكى از اساتيد (سيّد افضل حسين هندى، يا حاج مستور آقا شيرازى) گرفت و انجام داد؛ لكن شرط آخرش حضور استاد بود.
جناب آقاى كشميرى در زمانى كه استادش (سفرى رفته بود يا مانع ديگرى داشت كه) نبود، به جهت شجاعت و جوانی در زيرزمين خانه مشغول به آن دستور مى شود، وليكن حالتى غير عادى بر او مستولى مى شود. انگار ضربه اى مى خورد و بيهوش مى شود و دو يا سه روز حالشان خوب نبوده است. استادشان اين قضيه را متوجه مى شود و كارهايى انجام مى دهد كه حالشان خوب شود. حضرت استاد ( ایت الله کشمیری ) فرمود: «اثرات آن فشار و ضربه گاهى اوقات در سرم پديدار مى شود».
از ایت الله کشمیری سوال کردم :
افرادى كه تمام عمر در علوم غريبه مانند رمل و آفاق و سحر و زُبر و بيّنات و امثال اينها كار مى كنند، آيا فوق العادگى معنوى هم دارند؟
پاسخ :
تقوا مؤثر در فوق العادگى است، و آنهايى كه هَمّشان صرف اين علوم مى شود، معمولاً در زندگى به گرفتارى هائى مبتلا مى شوند .
#ذکر
منبع :
t.me/erfan_keshmiri
@erfanvaakhlagh
🔹لزوم استاد و سالکان اویسی
🔻سید علی اکبر صداقت از شاگردان عرفانی آیت الله کشمیری :
در اصطلاح بعضی سالکان را اویسی خوانند که اینان با جذبه بدون توسط کسی مالک شوند و مراحل و منازلی را با حالت مجذوبی طیّ کنند و مثال به اویس قرن زنند که او را با پیامبر و امام ملاقات نبوده امّا به مقاماتی رسیده است.
از این مقوله عدّه ای از عرفا را اویسی گویند که به مقامات توحیدی رسید بدون تربیت استادی راه رفته.
حقیر شرح احوال بعضی از آنان را خواند و بعضی را دیده و گروهی را به توسط شاگردان و مربوطین استماع کرده ولی به تجربه یافته و با دقّت و تأمّل نظری که در شرح احوال اینان کرده که، در مراتب سلوک اینان به مقام کسانی که اساتید را سالها به تلمذّش نشسته و به نسخه آنان طیّ طریق کرده نمیرسند چون نفس را صدها حیله و مکر و دام است و کسی میتواند از مکر آن در امان باشد که دانه و دام و صیّاد را خوب بداند و ریاضت نفس کشیده باشد و صرف محبّتی و کششی دلیل بر وصول به مقامات توحیدی نیست .
بیشترین نقل از کرامات اینان توسط مریدان صورت میگیرد که در تبیین و تشخیص بین اولیای طیّ طریق کرده و مجذوبین نتوانند فرق نهند و بعضی مطالب را که از آنان نقل کنند میخواهند با چسب همه چیز را به آنان بچسبانند تا دلیل بر بزرگی آنان شود.
در حالی که بعضی احوالات بعضی مجذوبین و نقل بعضی کلمات آنان دلیل بر پختگی نیست!!!
📚مقامات معنوی؛ مقام مجذوبین
#لزوم_استفاده_از_استاد
#اویسی
#مجذوبان_سالک
@erfanvaakhlagh
📚لزوم استاد و تأثیر پیر بر نفس و روان
🔻حاج سید علی اکبر صداقت از شاگردان عرفانی ایت الله کشمیری :
قدرت تصرف ولی خدا به قدری است که میتواند اثر کلمات و سخنان را از لوح ضمیر مریدان ناپدید سازد. ولی خدا میتواند با تصرفات روحی خود وساوس شیطانی را از جان مریدان بزداید.
چون به تذکیر و به نسیان قادرند **** بر همه دلهای خلقان قاهرند (۱/۱۶۷۵)
از آن رو که اولیاءالله قادرند که هم مطالب را به یاد مرید آورند و هم آن را از لوح نفس آنان بزدایند پس بر همه دلها چیره و مسلطاند (ظاهراً منظور مولانا این است که پیر، قدرت تصرف در باطن مرید را دارد. بدینسان میتواند آثار افعال و اقوال را از ضمیر مرید بگیرد و صورت ذهنی او را دگرگون سازد).
انسان وارسته و پیامبر و مرشد است که میتواند اژدهای نفس را بکشد و الا هر مدعی و فرومایهای شایستگی این کار را ندارد.
استاد ما (آیت الله کشمیری ) مکرراً اجازه و نَفَس استاد و پیر راهرفته را در تربیت و رشد نفوس مستعده لازم میدانستند و میفرمودند: استاد جزء لوازم اولیه تهذیب بوده و بدون آن سلوک بسیار مشکل است چه آنکه آفات و عوارض و شهوات نفس بسیار است.
اجازه صاحبنَفَس و مرد حق در خواندن ادعیه و اوراد و اذکار آیا تأثیر دارد یا نه؟
حضرت استاد کشمیری میفرمودند: تأثیر دارد و سالک به همّت و نَفَس مرد خدا راه میرود تا به مقصد برسد.
استاد (آیت الله کشمیری ) فرمودند: در نجف اشرف نزدیک مدرسهٔ جد ما آیتالله سید محمدکاظم یزدی با بچههای کوچه بازی میکردم. ناگهان شیخی مرا دید و اشاره کرد نزدم بیا. به نزدش رفتم فرمود: در سرت نور است با بچهها بازی نکن، تو به درد بازی نمیخوری. او کسی غیر از آیت حق شیخ مرتضی طالقانی نبود و این واقعه در سنین طفولیت تقریباً ۸-۷ سالگی (۱۳۵۰ تا ۱۳۵۱ ق) آن هم از استادی در سن قریب هفتادسالگی اتفاق افتاد. بیش از ۱۰ سال (تا سن ۲۱ سالگی) حضرت استاد به ایشان متصل بود و فرمودند: سالها حجرهٔ من کنار حجرهٔ ایشان بوده است.
مرحوم عارف کامل ملّا حسینقلی همدانی درباره اتصال به استاد اخلاق و عرفان سید علی شوشتری فرمودند: استاد فقه ام شیخ مرتضی انصاری روزهای چهارشنبه به منزل سید علی شوشتری میرفت این مسئله توجه مرا جلب کرد، به بهانه استخاره درب خانهٔ سید علی شوشتری را زدم و گفتم: استخاره میخواهم. آقا سید علی فرمود: بگویید بیاید داخل. داخل خانه شدم دیدم آقا سید علی به هیئت استاد و شیخ انصاری به هیئت شاگرد نشسته و سید مطالبی را به او در اخلاقیات و وعظ میفرمود!
جلسه که تمام شد آقا سید علی بلند شد و شیخ را بدرقه کرد. بنده مجذوب آن صحبتها شدم. در دلم گذشت از او بخواهم اجازه بدهد من هم بیایم. آقا سید علی فرمود: شما هر وقت بیایید مانعی نیست. از آن روز به خدمت آقا سید علی میرفتم، دیدم اصحاب خاصی هم دارد. (تاریخ حکماء و عرفاء ص ۱۳۳- چلچراغ سالکان ص ۲۶)
آری! ملّا حسینقلی از نَفَس روحانی استاد به مقامات عالیه عرفان میرسد و جانشین مکتب اخلاقی و عرفانی وی میگردد و به تربیت شاگردان برجستهای میپردازد تا جایی که به نقلی ۷۰ مجتهد در درس اخلاق او شرکت میکردند و کمتر کسی در قرن اخیر همانند او توانسته مردان بزرگ را از خود تا به امروز به یادگار بگذارد.
📚استاد طریق
✍️ فاطمه زین العابدین پور
( تحت اشراف استاد سید علی اکبر صداقت )
@erfanvaakhlagh
🔹 دستور العملی برا پیدا کردن استاد سیر و سلوک
لطفاً علاقه مندان به عرفان را برای دست یابی به استاد در سیر و سلوک راهنمایی کنید؟
آیت الله مبشرکاشانی :
انسان اگرخالصانه و واقعاًمشتاق لقای حضرت حق باشدو باطناً لیاقت حرکت در راه سیر و سلوک را در خود ایجاد کند؛ مسلماً از او دستگیری خواهد شد. و اما اگر بخواهم راهکاری برای این موضوع داشته باشم به چند راهکار اشاره میکنم:
1️⃣توسل به ائمه معصومین: مخصوصاً امام زمان(ع) برای دستگیری از او که اگر صلاح ببینند استادی را به شخص متوسل معرفی کنند؛
2️⃣ توسل به حضرت خضر(ع) با اربعین گرفتن ذکر
یَا خِضْرُ یَا إلْیَاس یَا خَالِصُ یَا خَلَّاص
پیدا کند که ان شاء الله به خدمت آن حضرت(ع) برسیم و ایشان ما را در این راه هدایت کنند و به مقصد برسانند؛
3️⃣با انجام ذکری که در خلاصة الاذکار مرحوم فیض کاشانی آمده است و ما آن را در جواب یکی از سؤالات بیان کردیم. به انبیاء یا ائمه معصومین: متوسل شویم تا آنها را در خواب ببینیم؛ سپس سؤال و درخواست خود را برای آنها بیان کنیم و جواب بگیریم.
📚 این شرح بی نهایت
@erfanvaakhlagh
🔹تفاوت روش سلوکی و عرفانی و طی طریق اساتید عرفان👇🏻👇🏻👇🏻
@erfanvaakhlagh
🔹تفاوت روش سلوکی و عرفانی و طی طریق اساتید عرفان
🔻انواع مکاتب عرفانی :
سوال: روش سلوکی و عرفانی و طی طریق حضرات آیات کشمیری، بهاءالدینی، آقافخر تهرانی و شیخ جعفر مجتهدی چه تفاوتهایی با هم داشت؟ آیا مشترکاتی هم داشتند؟
⚜️آیت الله مبشر کاشانی :
ما روی شخصیتهای بزرگ نمیتوانیم قضاوت کنیم اما از نظر سلوکی، آیت الله کشمیری بیشتر در راه ذکر بود و از راه ذکر به مقامات میرسید.
آیت الله بهاءالدینی از راه تفکر، به انضمام این نکته که همه اهل سلوک در یک چیز مشترک بودند و آن تهذیب نفس است و این زیربناست و بدون آن تکامل محقق نمیشود.
پس از آنکه تهذیب نفس را اصل قرار دادند بعد میگویند حالا که شالودهی ساختمان ریخته شد (که همان تهذیب نفس است) حالا بر این نفس چه چیزی بار کنیم؟ از چه راهی نفس را تقویت کنیم و حرکت دهیم و از کدام جاده برویم؟ از راه ذکر؟ تفکر؟ یا قرائت و تدبر در قرآن؟
مثلا علامه طباطبایی معتقد بودند که با تدبر در قرآن، سالک زودتر به مقصد میرسد. آیت الله کشمیری همانند بعضی از بزرگان سلوک به راه ذکر و آیت الله بهاءالدینی به تفکر در توحید اهتمام داشتند.
خود بنده یک شب تا صبح با آیت الله بهاءالدینی در کاشان با هم بودیم و بحثهای معنوی داشتیم، دیدم که ایشان کمتر به نماز مشغول است و بیشتر در حال تفکر هستند، رو به قبله مینشست و به توحید فکر میکرد.
مرحوم حاج آقا فخر تهرانی از راه توسل به اهل بیت و مرحوم شیخ جعفر مجتهدی خدمت به خلق و فقرا و مستضعفین اهمیت میدادند و میفرمودند: « که این راه اقوی از راههای دیگر است».
البته نه اینکه راههای دیگر را نرفته باشند، بلکه به این راه بیشتر اهمیت میدادند و میفرمودند: « که هرگاه سالک، کاردی را، که به استخوان یک مومن و مسلمان رسیده، بیرون آورد و مشکلش را حل نماید، از چهل سال ریاضت، سالک را زودتر به مقصد میرساند.
خیلی عجیب است مرحوم حاج آقا فخر تهرانی همین راه را به انضمام توسل به اهل بیت طی کرده بودند و خیلی متوسل میشد. و میفرمود: توسل به اهل بیت بخصوص سیدالشهدا «اقرب الطرق الی الله» میباشد که زودتر و سریعتر انسان را به خدا میرساند.
البته حضرات آیات بهاءالدینی و کشمیری در اموری نیز با یکدیگر مشترک بودند.
📚این شرح بینهایت
#عرفان
#مکاتب_عرفانی
#استاد_عرفان
#ذکر
@erfanvaakhlagh
✍️اگر سالک خواهد که به ریاضت از صفات ذمیمه خلاصی یابد، عُمری از عهده راه و روش یک مقام و یک صفت نتوان بیرون آمد.
و چون در پرورش صفتی شروع نماید،صفت دیگر خلل پذیرد.
پس کار به مجاهده بر نیاید.
👈پس این روش کسانی است که به تبدیل اخلاق زشت به نیک و پاکسازی نَفس و پیراسته ساختن دل و صیقلی دادن روح و کوشش در آنچه که مربوط به عمارت است،راه مجاهده و ریاضت را پیشنهاد می کنند،و این روش"ابرار و نیکان است".
👈روش دوم روش ارباب مُعاملات است که به بسیار روزه داشتن و نماز خواندن و تلاوت قرآن و حج و جهاد و اعمال ظاهریِ دیگر تهذیب نفس کنند.
و این روش"اخیار و خوبان است"
و کسانی که از این راه به وصال حق رسیده اند،در زمانهای دراز،بَسی اندک اند.
چنانچه ابن منصور از ابراهیم خواص پرسید:
🔺در چه مرحله ای از ریاضت نفس هستی؟
🔺گفت: سی سال است که خود را در مقام توکل ریاضت می دهم.
🔺گفت:تو عمر خود را در عمارت و آبادانی باطن سپری ساختی،پس کی می توانی به مقام فناء فی الله رسی؟!
👈و روش سوم روش کسانی است که بسوی خداوند رهسپار اند و به نیروی الهی پرواز کنند،و آن"روش شُطّار است"
که از اهل محبت و دوستی خدا بوده و در جاده محبت گام نهاده اند.
و شُمار کسانی که در ابتدای این راه اند و تازه آن را شروع کرده اند و به مقام وصل رسیده اند،از شمار کسانی که در نهایت آن دو راه دیگر اند بیشتر است.
و این روش مورد انتخاب ماست و این روش مبنی بر موت ارادی و اختیاری است.
📚بحر المعارف،ج۱ص۱۶۷
مولی عبدالصمد همدانی(قدس سره)
منبع :
t.me/jalaestejla11
@erfanvaakhlagh
🔹ضرورت استاد در سیر و سلوک
🔻مرحوم استاد کریم محمود حقیقی :
دانی که تاکنون هر چه آموختی از برکت استاد بود .و بی استاد کم کس به جایی رسیده باشد اینها همه رشد و نمو در عالم ظاهر است چگونه توانی که در عالم باطن و سیر الی الله بی مرد کاردان ره سپری؟
بسا باشد که گویی بعد از شناخت شرع،عقلم کافیست . تو گفتار نفس را از گفتار عقل چون باز شناسی ؟نبینی که هر کجرو ،راه کج را گوید با عقل پیمایم و هر گمره خود را در شاهراه بیند.
تو در درون خود ندایی شنوی چه دانی که آن ندای رحمن است و یا وسواس شیطان؟ فرمان عقل بازاری است یا سروش عقل ایزدی است؟
جسم خود را در اختیار طبیب قرار همی دهی تا از بیماری رهایی یابی ،داروی تلخ بفرمانش همی خوری و پرهیز چند همی داری تا به صحت و سلامتی رسی ،جان عزیز را چرا در نیابی ؟که عارف حبیب ،با جان تو آن کند که با جسمت طبیب.
و همی دان که آدمی هیچ دم بی رهبر نبود ،اگر دستش در دست" رهبر خدایی "رسید زهی سعادت بر او و اگر دست بر او نداد ،دست به شیاطین خواهد داد و وای بر آن کس که به ضلالتش کشند و از هدایتش برهانند .
📚📚تحلی ص 67
@erfanvaakhlagh
💠 عمل صالح مستمر
🔻شیخ جعفر ناصری :
مطالعه هم انسان را کاملا ارضاء نمی كند و خواندن سرگذشت بزرگان تا يك محدوده اي انسان را مشغول می كند؛
ولی كاری برای من انجام نمی دهد و آخرش انسان بايد با پای خودش راه برود.
بسياری افراد هستند كه در جستجوي راهي هستند كه آنها رابه اعتدال و آرامش برساند اما اين كار از اکتفا نمودن به منبر و صحبت و چهار تا روايت مطالعه كردن و چهار تا زندگي نامه را مطالعه كردن خارج است.
باید عمل صالح مستمر داشت تا به نتیجه رسید.
@Nasery_ir
@erfanvaakhlagh