🔹تفاوت روش سلوکی و عرفانی و طی طریق اساتید عرفان👇🏻👇🏻👇🏻
@erfanvaakhlagh
🔹تفاوت روش سلوکی و عرفانی و طی طریق اساتید عرفان
🔻انواع مکاتب عرفانی :
سوال: روش سلوکی و عرفانی و طی طریق حضرات آیات کشمیری، بهاءالدینی، آقافخر تهرانی و شیخ جعفر مجتهدی چه تفاوتهایی با هم داشت؟ آیا مشترکاتی هم داشتند؟
⚜️آیت الله مبشر کاشانی :
ما روی شخصیتهای بزرگ نمیتوانیم قضاوت کنیم اما از نظر سلوکی، آیت الله کشمیری بیشتر در راه ذکر بود و از راه ذکر به مقامات میرسید.
آیت الله بهاءالدینی از راه تفکر، به انضمام این نکته که همه اهل سلوک در یک چیز مشترک بودند و آن تهذیب نفس است و این زیربناست و بدون آن تکامل محقق نمیشود.
پس از آنکه تهذیب نفس را اصل قرار دادند بعد میگویند حالا که شالودهی ساختمان ریخته شد (که همان تهذیب نفس است) حالا بر این نفس چه چیزی بار کنیم؟ از چه راهی نفس را تقویت کنیم و حرکت دهیم و از کدام جاده برویم؟ از راه ذکر؟ تفکر؟ یا قرائت و تدبر در قرآن؟
مثلا علامه طباطبایی معتقد بودند که با تدبر در قرآن، سالک زودتر به مقصد میرسد. آیت الله کشمیری همانند بعضی از بزرگان سلوک به راه ذکر و آیت الله بهاءالدینی به تفکر در توحید اهتمام داشتند.
خود بنده یک شب تا صبح با آیت الله بهاءالدینی در کاشان با هم بودیم و بحثهای معنوی داشتیم، دیدم که ایشان کمتر به نماز مشغول است و بیشتر در حال تفکر هستند، رو به قبله مینشست و به توحید فکر میکرد.
مرحوم حاج آقا فخر تهرانی از راه توسل به اهل بیت و مرحوم شیخ جعفر مجتهدی خدمت به خلق و فقرا و مستضعفین اهمیت میدادند و میفرمودند: « که این راه اقوی از راههای دیگر است».
البته نه اینکه راههای دیگر را نرفته باشند، بلکه به این راه بیشتر اهمیت میدادند و میفرمودند: « که هرگاه سالک، کاردی را، که به استخوان یک مومن و مسلمان رسیده، بیرون آورد و مشکلش را حل نماید، از چهل سال ریاضت، سالک را زودتر به مقصد میرساند.
خیلی عجیب است مرحوم حاج آقا فخر تهرانی همین راه را به انضمام توسل به اهل بیت طی کرده بودند و خیلی متوسل میشد. و میفرمود: توسل به اهل بیت بخصوص سیدالشهدا «اقرب الطرق الی الله» میباشد که زودتر و سریعتر انسان را به خدا میرساند.
البته حضرات آیات بهاءالدینی و کشمیری در اموری نیز با یکدیگر مشترک بودند.
📚این شرح بینهایت
#عرفان
#مکاتب_عرفانی
#استاد_عرفان
#ذکر
@erfanvaakhlagh
✍️اگر سالک خواهد که به ریاضت از صفات ذمیمه خلاصی یابد، عُمری از عهده راه و روش یک مقام و یک صفت نتوان بیرون آمد.
و چون در پرورش صفتی شروع نماید،صفت دیگر خلل پذیرد.
پس کار به مجاهده بر نیاید.
👈پس این روش کسانی است که به تبدیل اخلاق زشت به نیک و پاکسازی نَفس و پیراسته ساختن دل و صیقلی دادن روح و کوشش در آنچه که مربوط به عمارت است،راه مجاهده و ریاضت را پیشنهاد می کنند،و این روش"ابرار و نیکان است".
👈روش دوم روش ارباب مُعاملات است که به بسیار روزه داشتن و نماز خواندن و تلاوت قرآن و حج و جهاد و اعمال ظاهریِ دیگر تهذیب نفس کنند.
و این روش"اخیار و خوبان است"
و کسانی که از این راه به وصال حق رسیده اند،در زمانهای دراز،بَسی اندک اند.
چنانچه ابن منصور از ابراهیم خواص پرسید:
🔺در چه مرحله ای از ریاضت نفس هستی؟
🔺گفت: سی سال است که خود را در مقام توکل ریاضت می دهم.
🔺گفت:تو عمر خود را در عمارت و آبادانی باطن سپری ساختی،پس کی می توانی به مقام فناء فی الله رسی؟!
👈و روش سوم روش کسانی است که بسوی خداوند رهسپار اند و به نیروی الهی پرواز کنند،و آن"روش شُطّار است"
که از اهل محبت و دوستی خدا بوده و در جاده محبت گام نهاده اند.
و شُمار کسانی که در ابتدای این راه اند و تازه آن را شروع کرده اند و به مقام وصل رسیده اند،از شمار کسانی که در نهایت آن دو راه دیگر اند بیشتر است.
و این روش مورد انتخاب ماست و این روش مبنی بر موت ارادی و اختیاری است.
📚بحر المعارف،ج۱ص۱۶۷
مولی عبدالصمد همدانی(قدس سره)
منبع :
t.me/jalaestejla11
@erfanvaakhlagh
🔹ضرورت استاد در سیر و سلوک
🔻مرحوم استاد کریم محمود حقیقی :
دانی که تاکنون هر چه آموختی از برکت استاد بود .و بی استاد کم کس به جایی رسیده باشد اینها همه رشد و نمو در عالم ظاهر است چگونه توانی که در عالم باطن و سیر الی الله بی مرد کاردان ره سپری؟
بسا باشد که گویی بعد از شناخت شرع،عقلم کافیست . تو گفتار نفس را از گفتار عقل چون باز شناسی ؟نبینی که هر کجرو ،راه کج را گوید با عقل پیمایم و هر گمره خود را در شاهراه بیند.
تو در درون خود ندایی شنوی چه دانی که آن ندای رحمن است و یا وسواس شیطان؟ فرمان عقل بازاری است یا سروش عقل ایزدی است؟
جسم خود را در اختیار طبیب قرار همی دهی تا از بیماری رهایی یابی ،داروی تلخ بفرمانش همی خوری و پرهیز چند همی داری تا به صحت و سلامتی رسی ،جان عزیز را چرا در نیابی ؟که عارف حبیب ،با جان تو آن کند که با جسمت طبیب.
و همی دان که آدمی هیچ دم بی رهبر نبود ،اگر دستش در دست" رهبر خدایی "رسید زهی سعادت بر او و اگر دست بر او نداد ،دست به شیاطین خواهد داد و وای بر آن کس که به ضلالتش کشند و از هدایتش برهانند .
📚📚تحلی ص 67
@erfanvaakhlagh
💠 عمل صالح مستمر
🔻شیخ جعفر ناصری :
مطالعه هم انسان را کاملا ارضاء نمی كند و خواندن سرگذشت بزرگان تا يك محدوده اي انسان را مشغول می كند؛
ولی كاری برای من انجام نمی دهد و آخرش انسان بايد با پای خودش راه برود.
بسياری افراد هستند كه در جستجوي راهي هستند كه آنها رابه اعتدال و آرامش برساند اما اين كار از اکتفا نمودن به منبر و صحبت و چهار تا روايت مطالعه كردن و چهار تا زندگي نامه را مطالعه كردن خارج است.
باید عمل صالح مستمر داشت تا به نتیجه رسید.
@Nasery_ir
@erfanvaakhlagh
🔻مرحوم آیت الله انصاری همدانی :
اگرکسی شرایط تقوی را در خودش ایجاد کند ، خداوند استاد کامل را به او می رساند ، ولو اینکه از آن طرف عالم باشد.
#استاد_کامل
منبع :
instagram.com/sokhanane_aleman
@erfanvaakhlagh
🔹راه درست
🔻عارف کامل مرحوم آیت الله انصاری همدانی :
من مدتی در جوانی دنبال علوم غریبه و تسخیر جن و این مسائل بودم؛ اما اینها همه اش تاریکی است و تاریکی می آورد. و من چون دنبال چیز بالاتری بودم، خداوند مرا راهنمایی کرد و راه درست را پیش پایم گذارد.
📚 سوخته
@erfanvaakhlagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شیخ عبدالقائم شوشتری :
شبی به مرحوم ایت الله بهجت عرض کردم که ، آقا من عجولم ، دوست دارم که هر چه زودتر به جایی برسم ، چه کاری باید بکنم؟
عاشق شوید !
@havadaraneyar
@erfanvaakhlagh
🔻فرق شیوه عرفانی علامه حسن زاده آملی و آیت الله بهجت ، از زبان استاد حسن رمضانی👇🏻👇🏻👇🏻
@erfanvaakhlagh
💠فرق شیوه عرفانی علامه حسن زاده آملی و آیت الله بهجت ، از زبان استاد حسن رمضانی :
رابطه علامه حسن زاده آملی و آیت الله بهجت / تفاوت شیوه آن دو بزرگوار
سوال:
سلام علیکم لطفا در مورد رابطه مرحوم آیت الله بهجت با حضرت استاد علامه حسن زاده آملی مطالبی بفرمایید. آیا این دو بزرگوار با هم ارتباطی داشتند با توجه به اینکه دو شیوه داشتند؟ متشکرم
پاسخ آیت الله استاد رمضانی:
حضرت استاد علامه حسن زاده آملی، اوائل که به قم مشرف شدند از کسانی بودند که در نماز حضرت آیت الله بهجت(ره) شرکت می کردند و شخص ایشان گاهی از این مساله سخن به میان می آوردند.
فرزندان حضرت آیت الله بهجت (ره) هم در درس و بحث های استاد حسن زاده آملی شرکت می کردند و پدر از این شرکت مطلع بود. تا این حد می توانیم در اینباره عرض کنیم.
بله یقینا این دو بزرگوار دو شیوه داشتند. علامه حسن زاده آملی به عرفان نظری خیلی اهمیت می دادند و می دهند و آثار محیی الدین ابن عربی و شارحان آثار وی را در تدریس و تدرس بسیار مفید و لازم می دانند و تدرس علوم عقلی و عرفانی را در تقویت بنیه علمی بسیار تاکید دارند. اما حضرت آیت الله بهجت(ره) از این شیوه استقبالی نداشتند.
بنده خودم وقتی خدمت استاد حسن زاده آملی رسیدم و تقاضای مطالب اخلاقی کردم ایشان فرمودند بنیه علمی خودتان را تقویت کنید. عرض کردم (علاوه بر دروس و کتب رایج حوزه در ادبیات، منطق، فقه، اصول و … ) بدایه الحکمة، نهایه الحکمة و شرح منظومه را خوانده ام. ایشان با حالتی فرمودند: آقا جان چیزی نخوانده اید! شما باید کتاب بخوانید، باید درس بخوانید.
ایشان بر روش نفس الامری این علوم تکیه و تاکید بسیار زیادی داشته و دارند و ما هم بر همین اساس به افرادی که مراجعه می کنند توصیه می کنیم که باید یک دوره منطق را به صورت متقن فرا بگیرند و بسنده نشود به منطق مظفر. بلکه کتابهای برتر را در منطق در حد منطق اشارات و برهان شفا فرا بگیرند.
پس از اتقان منطق، یک دوره حکمت مشاء در دو سطح الهیات شفا و حکمت اشارات بخوانند و بعد یک دوره حکمت اشراق بخوانند و یک دوره کلام در حد کشف المراد بخوانند.
سپس یک دوره عرفان نظری در حد تمهید القواعد سپس شرح فصوص و سپس مصباح الانس بخوانند.
حضرت استاد حسن زاده آملی به این نوع تدریس و تعلم – البته زیر نظر استاد و با استاد- خیلی اهمیت می دهند و خودشان هم چنین عمل کرده اند و سفارش اکید دارند.
منبع :
www.ostadramezani.ir
@erfanvaakhlagh
🔹 استاد هست یا نیست ؟؟
🔻حکایتی شنیدنی از دیدار علامه حسن زاده با ایت الله کشمیری
علامه حسن زاده آملی می فرمودند:
من خدمت آیت الله کشمیری که رسیدم، شکوه کردم که کسی نیست نیاز ما را برطرف کند. کسی نیست ما در محضرش تربیت شویم. دیگر قاضی ها و ملاحسین قلی همدانی ها نیستند.
جناب آقای کشمیری به من فرمودند که آقای حسن زاده، خودتان را گول نزنید.
من عرض کردم نمی دانم شما به چه جهتی می فرمایید که می خواهیم خودمان را گول بزنیم؟ ایشان فرمود: شما وقتی که وارد حوزه شدید، همان آغاز در حد مقدمات بودید. نیاز داشتید به استادی که به شما صرف و نحو یاد دهد. نبود؟ بود.
همان زمان نیاز به این نداشتید که کسی به شما کفایه یاد دهد. در نتیجه در آن موقع برای شما استاد کفایه گو اصلاً مطرح نبود. چون شما در آن حدّ نبودید. در حدّ مقدمات و صرف و نحو بودید و در همان زمان، استادش کنارش بود. همین گونه پله پله که بالا آمدید، استاد آن مرحله در کنار شما بود. الآن هم نگویید نیست. منتها شما خودتان را یک مقدار نگاه کنید چه مقدار فاصله بین علم و عمل را کم کردید و چه مقدار با این ملکوت رو راست هستید؟
مطمئناً اگر آن چه را که می دانید، در مقام عمل پایبند باشید، این باب واسع الهی و این دار رحمت ربانی، شما را باز نخواهد گذاشت. هیچ منع و بخلی نیست. استاد هست، اگر برای ما استاد نیست، معلوم می شود که ما شرایط مربوطه را هنوز فراهم نکرده ایم، باید فاصله بین علم و عمل کم شود و در کنار این ها هم واقعاً سر به سجده بگذاریم و در نیمه های شب، صادقانه از خدای تبارک و تعالی بخواهیم که راه را برایمان باز کند.
درست است که از آن طرف، ناز است. اما نیاز ما باید در کنار آن ناز، ضمیمه شود تا بالاخره به جایی منتهی شود. این که نمی رسیم برای این است که مناسب این نظام نیستیم و خودمان را با این نظام تنظیم نکرده ایم.
منبع :
www.ostadramezani.ir
@erfanvaakhlagh
15.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 گامهای آغازین سیر و سلوک در مکتب تربیتی امیرالمومنین(ع) چیست؟
🔻استاد فیاضبخش :
▫️سوال پرتکراری که دوستان همیشه از من میپرسند...
انسان باید استاد داشته باشد. بزرگان ما ، تحت تربیت اساتید به جایی رسیده اند؛ اما قبل از این که به محضر استادی برسید ، حتما باید خودتان را تطهیر کنید و مقدماتی را طی کنید....
راه پیدا کردن استاد...
@jelvehnooralavi
@erfanvaakhlagh