eitaa logo
ارتباط موثر
1.5هزار دنبال‌کننده
907 عکس
332 ویدیو
7 فایل
مسیری برای یادآوری و تداوم مطالعه و آموختن مهارت‌های توسعه فردی به خصوص مهارت‌های ارتباطی مربوط به دوره‌های ارتباط موثرِ حجة الاسلام مخدوم این‌کانال با هدف تامل و به کارگیری مهارت‌ها، در هفته به طور متوسط با سه مطلب کاربردی به روز رسانی می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ تواضع شناختی و ذهنی (۱) 🔶 نظر شما چیست: چه زمان به اشتباه خود اقرار می کنید؟ چه زمان حتی با وجود شواهد و مدارکی واضح اشتباه‌تان را انکار می‌کنید؟ چه موقع در برابر ایراد دیگران موضع تدافعی می گیرید؟ و یا به توجیه اشتباهات‌تان می پردازید؟ چه زمان به خود (ولو در ذهن) می‌گویید «من هرچیزی را که باید، درباره‌ی این موضوع می دانم»؛ یا «من هم به اندازه‌ی او می‌دانم. فکر می کند کیست که عقیده اش را به من تحمیل می‌کند؟» و در نتیجه حتی به دلیل طرف مقابل گوش نمی دهیم و فقط آماده واکنش و نوعی پاسخ به او هستیم... 🔷 اصولا چه معیاری برای پذیرش اشتباه داریم؟ آیا معیار مذکور در مورد افعال خودمان با افعال دیگران، تفاوت پیدا می کند؟ به عبارت دیگر سنجه‌ای که با آن اشتباه دیگران را تشخیص می دهیم، با سنجه تشخیص اشتباه خودمان متفاوت است؟ لطفا زود پاسخ مثبت ندهید، تامل کنید. در بسیاری از آموزه‌های دینی و اصول بنیادین اخلاقی به همین نکته توصیه شده ایم؛ اما معمولا وسوسه‌های ذهنی مانع از آن می شود و در عمل سنجه‌هایی فراخ‌تر و با انعطاف بیشتر برای خودمان و خودی‌های مان داریم. 🔶 گاهی نادانی مضاعف می شود و به تعبیر منطق «جهل مرکب» پرده‌های چند لایه روی فهم می اندازد و قدرت شناختِ آدمی را فرو می‌کاهد. این عارضه هیچ علائم نمایان بالینی ندارد. پس گرفتار شدن ذهن مان در دام نادانی مضاعف، به سادگی قابل تشخیص نیست. بر عکس در هنگام گرفتاری، منکر نادانی می‌شویم...! ادامه دارد... @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ تواضع شناختی و ذهنی (۲) 🔷 چرا متواضع باشیم؟ تواضع، از صفات نیک اخلاقی است که فردی بدون هیچ چشم‌داشتِ مادی و دنیایی، از تکبر و برتربینی خویش در برابر دیگر افراد خودداری و مزایا و محاسن خود را به رخ آنان نکشد. در آموزه‌های دین اسلام برای تواضع آثاری مانند سربلندی، جلب محبّت دیگران و ... ذکر شده است. مفهوم تواضع تواضع آن است که انسان، خود را از کسانى که در جاه و مقام از او پایین‌ترند، برتر نداند. همچنین به معناى شکسته نفسى و افتادگى آمده است که آدمى خود را از دیگران بالاتر نبیند. روزى پیامبر(ص) به یارانش فرمود: «چرا شیرینى عبادت را در شما نمی‌بینم!» پرسیدند: شیرینى عبادت چیست؟ فرمود: «فروتنى» تواضع از جمله کارآمدترین رفتارهای ارتباطی در اجتماع است. دامنه جلوه‌گری آن فراتر از یک شایستگی اخلاقی است، به نحوی که میزان تاثیر فرد را بیشتر می کند و زمینه‌ساز حسن معاشرت و پذیرش دیگران را فراهم می کند. 🔷 تواضع فکری و ذهنی ... دانستن، از ویژگی‌های مهم انسانی است، و افراد در تلاشی فطری سعی دارند بر دانائی خود بیافزایند. مسیر شایسته بیش‌دانائی، تحصیل و تلمذ (شاگردی) و مطالعه و پژوهش است؛ اما گاهی برخی افراد به جای مسیرهای شایسته تحصیل علم، به دانسته‌های پیشین و معمولا محدود خود، اکتفا کرده و در برابر دانسته‌های تازه مقاومت می کنند. کار این مقاومت می‌تواند به خودرائی و غرور علمی بیانجامد. از این رو با افرادی مواجه می شویم که دانسته‌های خود را نامحدود، قطعی و بدون نیاز به روزآمدی می‌دانند. و در نتیجه در حالی که شاید مهربان و متواضع در رفتار باشند، در اندیشه خود محصور در قالبی از تعصبات ذهنی خشن و خشکی به سر می برند که تعامل با دیگران را دچار چالش می کند. تواضع فکری نمونه‌ی کم‌نظیری از تواضع است، زیرا آدمی ممکن است از جهات بسیاری فروتن باشد ولی همچنان محدودیت‌های ذهنی‌اش را نپذیرد. 🔶 تواضع فکری یعنی تشخیص دادن این که ما همه چیز را نمی‌دانیم. به جای آن، باید بپذیریم که شاید در مورد این که چقدر می‌فهمیم تعصب داریم، و به دنبال منابعی برای رفع کمبودهای معرفتیِ خود باشیم. ادامه دارد... @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ تواضع شناختی و ذهنی (۳) تحقیقات گسترده‌ای وجود دارد که نشان می دهد حتی دانشمندان به عارضه‌ ، وابستگی به دانسته‌های محدود پیشین خود دچار می شوند. و این عارضه در زمانه ما با وجود فضای مجازی ابعاد متفاوتی پیدا کرده و همه گیری گسترده‌تری را رقم می زند. توهم دانائی با منابع مجازی... امروزه شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های اینترنتی و دیجیتالی این تصور را به وجود آورده‌اند که دانش نامحدود و احتمالا عمیق و درست، به راحتی در دسترس ما قرار دارد؛ اما این رسانه‌ها با تنبل کردن ما، فضایی برای رشد نادانی به وجود آورده‌اند. تانیا لومبروزو، استاد روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا، در مورد این که چگونه فن‌آوری توهم عقلانیت ما را دامن می‌زند توضیح می‌دهد: «روشی که ما با آن در مورد یک موضوع کسب اطلاع می‌کنیم نقش مهمی در فهم ما دارد. ما هرچه راحت‌تر تصویر یا جمله‌ای را به یاد آوریم، بیشتر فکر می‌کنیم که در یادگیری آن موفق بوده‌ایم، و بنابراین از فرایندهای شناختیِ پرزحمت پرهیز می‌کنیم. برای مثال، معماهای استدلالی که با حروف نأمانوس ارائه می‌شوند، بیشتر شخص را تشویق می‌کنند که برای حل آن‌ها تلاش کند. اما این رویکرد خلاف طراحی‌های روشن برنامک‌‌ها (اَپ‌ها) و وب‌سایت‌هایی است که صفحات گوشی همراه ما را پر کرده‌اند. در آن‌جا روند بازپردازی اطلاعات در مغز ما به شکل فریبنده‌ای نرم و روان است. به قول نیکلاس کار منتقد سرشناس اینترنت: درست است که وب خودش شبکه‌ای از اتصالات است، اما هایپرتکست‌هایی که بیت‌های اطلاعات آنلاین را به یکدیگر وصل می‌کنند هیچ شباهتی با سیناپس‌های مغز ما ندارند.(شاید بعدها در کانال نکاتی در این زمینه تقدیم کنم.) ادامه دارد... @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ تواضع شناختی و ذهنی (۴) پذیرش ندانستن‌ها، دشوار است. 🔶 چنانکه گفتیم، علاقه به دانائی، فطری است، و در مقابل نادانی ناخوشایند و آزار دهنده است. و گاهی برخی آدم‌ها برای گریز از این ناخرسندی، خواسته و ناخواسته منکر نادانی‌های خویش می‌شوند. 🔶 تلاش برای درک نادانیِ خود، تواضع فکری است و این ابزاری حیاتی برای یادگیری است، به ویژه در دنیایی که به طور فزاینده ای به هم پیوسته است. اکنون که فناوری، دروغ گفتن و انتشار اطلاعات نادرست را به سرعت باورنکردنی آسان کرده است، ما به افرادی نیاز داریم که از نظر فکری فروتن و کنجکاو باشند. 🔶 با تاکید بر این که پرورش تواضع فکری بسیار دشوار است، در این سلسله مطالب، سه راه اصلی به سمت تواضع فکری نشان داده می شود: ۱. برای اینکه تواضع فکری بیشتری کسب کنیم، همه ما (حتی باهوش ترین مان)، باید نقاط کور شناختی خود را بهتر بشناسیم. ذهن ما ناقص تر و ناراست تر از آن است که اغلب دوست داریم بپذیریم. جهل ما می تواند نامرئی باشد. ۲. حتی وقتی که بر این چالش بزرگ غلبه کردیم و خطاهای خود را کشف کردیم، باید به خاطر داشته باشیم که لزوماً به دلیل گفتن "اشتباه کردم" مجازات نخواهیم شد. پس باید در گفتن اشتباهات و خطاهایمان شجاع تر باشیم. ما به فرهنگی نیاز داریم که پذیرشِ اشتباه را فرصت می‌بیند و حتی برای کشف آن، جشن می‌گیرد. ۳. برای انسان عادی، رسیدن به تواضع کامل شناختی و فکری بسیار دشوار است. بنابراین عقایدمان را باید متفکرانه انتخاب کنیم. همه اینها برای گفتن این است: «فروتنی فکری آسان نیست؛ اما فضیلتی است که ارزش تلاشش را دارد.» ادامه دارد... @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا