eitaa logo
اشارت
227 دنبال‌کننده
140 عکس
42 ویدیو
105 فایل
گوش بسپار، به ندای بی صدایِ انقلاب اسلامی .... ارتباط با اشارت؛ @alijazini
مشاهده در ایتا
دانلود
🖌 1 📂 همیشه اگر یک حقیقتی بخواهد سراغ کسی بیاید اول باید دانش سکوت داشته باشد. دانش سکوت یک نوع گوش سپردن است. یعنی نسبتی بین درک تاریخی و اظهار زبان تاریخ است. گاهی آنچنان نسبت بین زبان و واژه ها، و معانی یگانگی هست که هیچ واژه و سخنی برای ارائه ی آن معانی جز همین واژه و سخن محال است. روح زبان واژه ها را می آورد. جلوه و اسمائی که خدا با آن دراین زمانه می آید مطابق زمانه ی قبل نیست. اگر شما با زبان تکراری صد سال پیش انقلاب اسلامی را تفسیر کنید عملاً انقلاب اسلامی را تفسیر نکرده اید. ما اعتقاد داریم حتما کنار قرآن باید سیره باشد.سیره راز اندیش ترین مسئله است. سیره یک حقیقت وحدانی است که در شخصیت اولیای معصوم پیدا می شود. اگر رجوعمان به انقلاب رجوع ایمانی نباشد عملاً آنچه به اسم انقلاب است نصیب مان نمی شود. رویکرد ایمان گرایانه همین است که انقلاب اسلامی صورت اراده ی الهی است که در سیره ی شهدا فقط باید دید. شهدا صورتِ باطنِ انقلاب اسلامی هستند و می توان با نظر به سیره ی آنها به آن باطن منتقل شد. اگر ما منتقل شویم به این سیره تمام آن گنج هایی که در این تاریخ انسان ها دنبال آن هستندنصیبشان می شود. کسی که باطن را نشناسد ظهوراتِ آن باطن را نمی شناسد. من نظرم این است که مثل رهبری دائم حضرت امام (ره) را در منظرتان بیاورید. انسان مدرن احساس بی معنایی می کند. جهانِ امروز جهانی است که بشر احساس بی معنایی می کند. بشری که احساسِ پوچی می کند با بودِ خدا یا بودِ معاد و ... مسئله اش حل نمی شود. باید حس کنید بشر امروز بی معناست و باید وجه معنوی اش را مخاطب قرار دهید تا به خودش بیاید. البته اگر به خود آمد نباید انتظار داشته باشیم مثل ما فکر و عمل کند. @esharat
🖌 1 📂 🔸یکی ازجاهایی که خیلی خوب می شود معنی تفکر تاریخی را حس کرد، نظر به خودِ انقلاب اسلامی است. تفکر تاریخی یعنی تاریخ آینه می شود و ما را به یک آگاهی ، یک هوشیاری‌، یک فهم می رساند. ما عموماً تفکر را این می دانیم که یک استدلال و قیاسی داشته باشیم، یک مقدمه و مؤخره ای داشته باشیم. به همین جهت پیامبر امی می شوند. پیامبر تفکری که ارسطو و اقلاطون دارند را ندارد. 🔹کسی که با حقیقت روبه رو است متفکر است. حقیقت آن قدر عظیم است که انسان باید در آن غرق باشد. تفکر یعنی موضوعی در نظر باشد که (هست) باشد. ما در این تاریخ آرام آرام داریم به جایی می رسیم که می شود نسبت به حقیقت با هم صحبت کنیم. یعنی آن حقیقت را در منظرمان قرار می دهیم و با هم صحبت می کنیم تا آن حقیقت خودش را ظهور دهد. @esharat
🖌 2 📂 🔸یکی از چیزهایی که مهجور واقع شده است روایت هایی است که در مورد زمان شناسی است. باید متوجه باشیم در این تاریخ که هستیم خدا چه گفتی با ما دارد. 🔹حضرت آیت الله جوادی می فرمودند ، جناب علامه تمام مسائلی که از زمان مشروطه تا زمان خودشان مطرح بود ، گفت بود ، شبهه بود ، اشکال بود ، سؤال بود را در نظر گرفتند و تفسیرشان را نوشتند. در واقع علامه درگفت و گو با تاریخ خودش است ؛ می داند تاریخ اش چه می گوید. المیزان به یک معنا حاصل یک گفت و گو است، یک دیالکتیک است. 🔸یک تلاش است که گوش بسپاریم به ندای انقلاب اسلامی.آن وقت است که انتظار برای ما می آید. چشم انتظاری یک ذوق است، یک چشیدن است. مردم حس مس کنند یک چیزی ماوراء این قصه ها هست. خود حقیقت با ما حرف میزند. انقلاب اسلامی آمده است که جهان دیگری را رو به روی بشر بگذارد. @tashakole_esharat
🖌 1 📂 🔹در انتظار یک نوع آشکارگی محقق می شود؛ یک فهمی سراغ ما می آید، یعنی می فهمیم که یک چیزی هست که باید دنبال آن باشیم. تجربه ی انقلاب اسلامی باور نیست، مفهوم نیست، مثل حسی است که نسبت به جاذبه ی زمین دارید اما متوجه آن نیستید. منهای تاریخ ما هیچ چیزی را نمی توانیم بفهمیم.هر فهمی تاریخی است. با تجربه ی انقلاب اسلامی که خدا در این تاریخ قرار داده است ، به یک فهم تاریخی می رسیم. 🔸فهم متافیزیکال هیچ وقت نمی تواند با یک رخداد مرتبط شود ( هیچ وقت نمی تواند تجربه ی انقلاب اسلامی را جلوی ما بگذارد). بعضی ها قرآن می خوانند و آن را می فهمند، بعضی دیگر قرآن می خوانند و با آن گریه می کنند. این افراد با قرآن مرتبط می شوند. حضرت امام (ره) که روزی هشت بار قرآن می خواندند، هربار در میدان دید خودش به تماشا می نشسته است. @tashakole_esharat
🖌 2 📂 🔸یکی از بزرگترین ضربه هایی که به خصوص ما مذهبی ها خورده ایم این است که حس ارتباط با ریبایی ها را مدت هاست از دست داده ایم. ما در زیبایی ها وارد یک جهانی می شویم ، یک یافتی پیدا می کنیم مثل یافتی که در معرفت با انتظار یا توکل داریم. چرا نباید حساس باشیم مقدار زیادی از معارفمان را با رجوع به زیبایی ها پیدا کنیم. چه زیبایی هایی که در طبیعت ببینید،چه در تاریخ ببینید، چه در انسان ببینید. در زیبایی افقی برای ما گشوده می شود. زیبایی دامنه ی ظهور حقیقت است که هیچ کدام از اعضای زیبایی آن نیست. زیبایی ظهور یک روح است. 🔹ما در انجماد حاکمیت تفکر ریاضی هستیم، اما مطمئن باشید راه آینده ی ما که راه مهدی (عج) است چیز دیگری است. @tashakole_esharat
🖌 1 📂# 🔹یکی از مشکلاتی که در خیلی از مراحل تاریخی بوده است، اینکه عموماً اقوام با بعضی معارف که آشنا می شوند خودشان را از معارف دیگر مستغنی می دانستند؛ به همان اندازه هم تصمیمات وسیعی نمی گرفتند. انسان به اندازه ای که خودش را وسیع حس کند تصمیماتش منطبق با وسعتش است. 🔸انسان توان این را دارد که با روبه رو شدن با زیبایی ها معرفتی بیابد، نسبت به حقایقی گشوده شود.بستگی به خودمان داردکه در برخورد با زیبایی ها یک حالی به ما دست دهد یا جهانی جلوی ما گشوده شود. با رجوع به انقلاب اسلامی به تفکر می رسیم، تفکری که از جنس روبه رو شدن با زیبایی هاست. @tashakole_esharat