eitaa logo
اشارت
222 دنبال‌کننده
137 عکس
38 ویدیو
103 فایل
گوش بسپار، به ندای بی صدایِ انقلاب اسلامی .... ارتباط با اشارت؛ @alijazini
مشاهده در ایتا
دانلود
🖌 1 📂 🔸اندیشه از یک زمانی تبدیل شد به آنچه که در ذهن می آید. در صورتی که در دین اندیشیدنی تاکید می شود که رخدادها را در میدان دید انسان می آورد، آن دیدی که قصه ی جان خود انسان است. 🔹نحوه ی یافتِ پیشینیِ سلمان به او اجازه نمی دهد که راضی باشد به آنچه هست، در اباذر خیلی اجمالی تر است، در همین حد است که می داند این بت ها نمی تواند باشد، اما در خلأ است. سلمان خیلی چیزها را انکار می کند اما در افق خودش دارد جلو می رود (افق دارد) ، جست و جو می کند آن چیزی را که می خواهد، اما اباذر نمی داند چه می خواهد، فقط این ( که هست ) را نمی خواهد. برای همین هم شوریدن اباذر خیلی بیشتر است و همه چیز را می خواهد خراب کند. سلمان با پیامبر که رو به رو می شود می خواهد بسازد اما اباذر همان موقع هم که با پیامبر روبه رو می شود وسط یکی از میادین مکه می ایستد و داد و فریاد می کند. امروز یافتِ پیشینی بین ملت ها پر است و می خواهد با افقی که به صورت اجمالی دارد مرتبط شود، حالا یا اباذر وار یا سلمان وار، و هر دو را ما در کشورمان داریم. @tashakole_esharat
🖌 2 📂 🔹تفکرِ اصیل جزئیات را در نسبت با هم نمی بیند، بلکه جزئیات را در نسبت با یک حقیقت کلی می بیند. وجود در جلوه ی انقلاب اسلامی می آید ، همین که خودتان را حس کنید انقلاب اسلامی را حس کرده اید به اعتبار انقلاب اسلامی. 🔸زمان صدر اسلام زیاد کسی نمی خواست معرفت پیدا کند ، می خواستند با نور پیامبر زندگی کنند. یک عالمیتی از جنس زندگی با وجودی که در آن تاریخ برایشان محقق شده بود را داشتند. 🔹اگر ما در ارتباط با خودمان باشیم به اعتبار وجود، نه اینکه در ارتباط با خودمان باشیم به اعتبار معرفت، و نگذاریم سیطره ی معرفت غلبه کند بر آن احساس وجودی و نگهبان آن مرتبه ی وجودی باشیم، با هر آنچه در عالمِ وجود در نسبت با ما هست آشنا می شویم. 🔸ما در روایت داریم که اگر کسی تکبر داشته باشد بوی بهشت به او نمی رسد. بهشت یعنی احساس واقع بودگی در حقیقت، احساس واقع بودگی در وجود. وجود من با زمانه ای که در آن هستم دوتا نیست. چقدر روایت داریم که هرکس مطابق زمانه اش زندگی کند با خودش زندگی کرده است. من اگر با انقلاب اسلامی زندگی کنم با خودم زندگی کرده ام ولی اگر با آمریکا زندگی کنم یقیناً با خودم زندگی نکرده ام.عذابی از این بالاتر که انسان با خودش زندگی نکند. شما اگر نسبت تان را با خودتان ، یعنی با تاریخ تان ، یعنی با انقلاب اسلامی درست کنید حتماً از نگاه شما آمریکا مستکبر است. لذتی از ان بالاتر هست که حس استکبار بودن آمریکا را بکنید؟ مثل ماز شب خواندن است،‌تازه از آن نماز شب های خوب.باور کنید بهشتی که در حس استکباری دیدن آمریکا هست جای دیگری نیست. @tashakole_esharat
🖌 1 📂 🔸مشیت الهی یعنی بستری که خدا قرار داده است که در این بستر تو خودت را بپرورانی. فیلسوفان غربی اینجا مشکل دارند که نمی توانند بین مشیت الهی و آزادی جمع کنند.برعکس حکیمان ما می توانند. 🔹آن کسانی که کشور را ترک کردند و رفتند ( سلطنت طلب ها ، خواننده هاو ...) هیچ آینده ندارند. یعنی نمی دانند که کی هستند، چون انتخابی مطابق امکانات خودشان نکردند و وطابق تاریخی کردند که تاریخ دنیای مدرن است. شما اگر بخواهید به رعایت حقوق بشر برسید هیچ وقت با تاریخ غرب نمی رسید. ادارات ما چقدر تلاش کردند مناسبات غرب را حاکم کنند، از افغانستان هم بدتر شدیم. 🔸خدا برای هرکسی یک رزقی تعیین کرده است که سراغش می آید، این رزق همان مأوای اوست. اگر به سراغ دنیای مدرن رفتید بی مأوا می شوید (شما در عالم خودتان مأوا دارید). هایدگر می گوید غرب انسان ها را بی عالم می کند. @esharat
🖌 2 📂 🔸مشکل دولت سازندگی این بود که نفهمید اینها که آورده است جایش اینجا نیست. نتیجه اش می شود این بحران اقتصادی، تمام مشکلاتی که ما امروز داریم زیر سر دولت سازندگی است که خواست ما را از فضای خودمان به فضای دنیای مدرن ببرد. تعبیر رئیس دولت سازندگی این بود که ما می خواهیم یک ژاپن اسلامی درست کنیم. 🔹انقلاب اسلامی یعنی بازگشت خدا به تاریخی که سکولاریته است. یعنی از آنِ تمامِ بشریت است. امروز کسانی که از انقلاب اسلامی بیرون رفته اند به نیستی فکر می کنند. شما ممکن است به شهادت فکر کنید اما اینها به نیستی فکر می کنند. اساساً باید زندگی را طوری تعریف کرد که ارزش های غربی تبدیل شود به حیات عبودی. اساساً ارزش لغت ما نیست، ما بندگی داریم. هیچ وقت علمای اصیل ما واژه ی ارزش را به کار نمی برند. روی این فکر کنید که ما چه نوع زندگی را زندگی می دانیم. این هنوز طلوع نکرده است، برای اینکه هنوز نتوانسته ایم از سرزمین غربی بودنِ خودمان اسباب کشی کنیم به زندگی بعدی؛ اصلا زندگی بعدی نداریم. ارادت ما به رهبری نه به جهت شخص است، به جهت این است که این طلوع را ایشان زودتر می بینند. @esharat
🖌 1 📂 همیشه اگر یک حقیقتی بخواهد سراغ کسی بیاید اول باید دانش سکوت داشته باشد. دانش سکوت یک نوع گوش سپردن است. یعنی نسبتی بین درک تاریخی و اظهار زبان تاریخ است. گاهی آنچنان نسبت بین زبان و واژه ها، و معانی یگانگی هست که هیچ واژه و سخنی برای ارائه ی آن معانی جز همین واژه و سخن محال است. روح زبان واژه ها را می آورد. جلوه و اسمائی که خدا با آن دراین زمانه می آید مطابق زمانه ی قبل نیست. اگر شما با زبان تکراری صد سال پیش انقلاب اسلامی را تفسیر کنید عملاً انقلاب اسلامی را تفسیر نکرده اید. ما اعتقاد داریم حتما کنار قرآن باید سیره باشد.سیره راز اندیش ترین مسئله است. سیره یک حقیقت وحدانی است که در شخصیت اولیای معصوم پیدا می شود. اگر رجوعمان به انقلاب رجوع ایمانی نباشد عملاً آنچه به اسم انقلاب است نصیب مان نمی شود. رویکرد ایمان گرایانه همین است که انقلاب اسلامی صورت اراده ی الهی است که در سیره ی شهدا فقط باید دید. شهدا صورتِ باطنِ انقلاب اسلامی هستند و می توان با نظر به سیره ی آنها به آن باطن منتقل شد. اگر ما منتقل شویم به این سیره تمام آن گنج هایی که در این تاریخ انسان ها دنبال آن هستندنصیبشان می شود. کسی که باطن را نشناسد ظهوراتِ آن باطن را نمی شناسد. من نظرم این است که مثل رهبری دائم حضرت امام (ره) را در منظرتان بیاورید. انسان مدرن احساس بی معنایی می کند. جهانِ امروز جهانی است که بشر احساس بی معنایی می کند. بشری که احساسِ پوچی می کند با بودِ خدا یا بودِ معاد و ... مسئله اش حل نمی شود. باید حس کنید بشر امروز بی معناست و باید وجه معنوی اش را مخاطب قرار دهید تا به خودش بیاید. البته اگر به خود آمد نباید انتظار داشته باشیم مثل ما فکر و عمل کند. @esharat
🖌 1 📂 🔸یکی ازجاهایی که خیلی خوب می شود معنی تفکر تاریخی را حس کرد، نظر به خودِ انقلاب اسلامی است. تفکر تاریخی یعنی تاریخ آینه می شود و ما را به یک آگاهی ، یک هوشیاری‌، یک فهم می رساند. ما عموماً تفکر را این می دانیم که یک استدلال و قیاسی داشته باشیم، یک مقدمه و مؤخره ای داشته باشیم. به همین جهت پیامبر امی می شوند. پیامبر تفکری که ارسطو و اقلاطون دارند را ندارد. 🔹کسی که با حقیقت روبه رو است متفکر است. حقیقت آن قدر عظیم است که انسان باید در آن غرق باشد. تفکر یعنی موضوعی در نظر باشد که (هست) باشد. ما در این تاریخ آرام آرام داریم به جایی می رسیم که می شود نسبت به حقیقت با هم صحبت کنیم. یعنی آن حقیقت را در منظرمان قرار می دهیم و با هم صحبت می کنیم تا آن حقیقت خودش را ظهور دهد. @esharat
🖌 2 📂 🔸یکی از چیزهایی که مهجور واقع شده است روایت هایی است که در مورد زمان شناسی است. باید متوجه باشیم در این تاریخ که هستیم خدا چه گفتی با ما دارد. 🔹حضرت آیت الله جوادی می فرمودند ، جناب علامه تمام مسائلی که از زمان مشروطه تا زمان خودشان مطرح بود ، گفت بود ، شبهه بود ، اشکال بود ، سؤال بود را در نظر گرفتند و تفسیرشان را نوشتند. در واقع علامه درگفت و گو با تاریخ خودش است ؛ می داند تاریخ اش چه می گوید. المیزان به یک معنا حاصل یک گفت و گو است، یک دیالکتیک است. 🔸یک تلاش است که گوش بسپاریم به ندای انقلاب اسلامی.آن وقت است که انتظار برای ما می آید. چشم انتظاری یک ذوق است، یک چشیدن است. مردم حس مس کنند یک چیزی ماوراء این قصه ها هست. خود حقیقت با ما حرف میزند. انقلاب اسلامی آمده است که جهان دیگری را رو به روی بشر بگذارد. @tashakole_esharat
🖌 1 📂 🔹در انتظار یک نوع آشکارگی محقق می شود؛ یک فهمی سراغ ما می آید، یعنی می فهمیم که یک چیزی هست که باید دنبال آن باشیم. تجربه ی انقلاب اسلامی باور نیست، مفهوم نیست، مثل حسی است که نسبت به جاذبه ی زمین دارید اما متوجه آن نیستید. منهای تاریخ ما هیچ چیزی را نمی توانیم بفهمیم.هر فهمی تاریخی است. با تجربه ی انقلاب اسلامی که خدا در این تاریخ قرار داده است ، به یک فهم تاریخی می رسیم. 🔸فهم متافیزیکال هیچ وقت نمی تواند با یک رخداد مرتبط شود ( هیچ وقت نمی تواند تجربه ی انقلاب اسلامی را جلوی ما بگذارد). بعضی ها قرآن می خوانند و آن را می فهمند، بعضی دیگر قرآن می خوانند و با آن گریه می کنند. این افراد با قرآن مرتبط می شوند. حضرت امام (ره) که روزی هشت بار قرآن می خواندند، هربار در میدان دید خودش به تماشا می نشسته است. @tashakole_esharat
🖌 2 📂 🔸یکی از بزرگترین ضربه هایی که به خصوص ما مذهبی ها خورده ایم این است که حس ارتباط با ریبایی ها را مدت هاست از دست داده ایم. ما در زیبایی ها وارد یک جهانی می شویم ، یک یافتی پیدا می کنیم مثل یافتی که در معرفت با انتظار یا توکل داریم. چرا نباید حساس باشیم مقدار زیادی از معارفمان را با رجوع به زیبایی ها پیدا کنیم. چه زیبایی هایی که در طبیعت ببینید،چه در تاریخ ببینید، چه در انسان ببینید. در زیبایی افقی برای ما گشوده می شود. زیبایی دامنه ی ظهور حقیقت است که هیچ کدام از اعضای زیبایی آن نیست. زیبایی ظهور یک روح است. 🔹ما در انجماد حاکمیت تفکر ریاضی هستیم، اما مطمئن باشید راه آینده ی ما که راه مهدی (عج) است چیز دیگری است. @tashakole_esharat
🖌 1 📂# 🔹یکی از مشکلاتی که در خیلی از مراحل تاریخی بوده است، اینکه عموماً اقوام با بعضی معارف که آشنا می شوند خودشان را از معارف دیگر مستغنی می دانستند؛ به همان اندازه هم تصمیمات وسیعی نمی گرفتند. انسان به اندازه ای که خودش را وسیع حس کند تصمیماتش منطبق با وسعتش است. 🔸انسان توان این را دارد که با روبه رو شدن با زیبایی ها معرفتی بیابد، نسبت به حقایقی گشوده شود.بستگی به خودمان داردکه در برخورد با زیبایی ها یک حالی به ما دست دهد یا جهانی جلوی ما گشوده شود. با رجوع به انقلاب اسلامی به تفکر می رسیم، تفکری که از جنس روبه رو شدن با زیبایی هاست. @tashakole_esharat
🖌 2 📂# 🔸اگر ما در رجوع به رخدادهای تاریخی از قیاس و ... عبور کنیم و وجودی برخورد کنیم ( وجود عین گفت و گو است ) ، جانِ ما در گفت و گو با آن رخداد قرار می گیرد. همیشه روح هر قضیه ای یگانه است. انقلاب اسلامی یگانه است، مظاهرش متکثر است، مثل استقبال از حضرت امام،گرفتن لانه ی جاسوسی، دفاع مقدس. ظرف انقلاب اسلامی قلب حضرت روح الله(ره) است اما نه اینکه حضرت امام تصمیم بگیرند که بهشان اشراق بشود. حس تاریخی مثل حس کردن جاذبه است. شما جاذبه را نمی توانید منکر شوید، اما مثل حس کردن دیوار نیست. با حس تاریخی می فهمیم که حقیقتی در عالم هست(می فهمیم به اعتبار اینکه حس می کنیم). 🔹امیرالمؤمنین تمام وجودشان ایجاد بود، نور بود. جناب صدرا می فرماید انسان اگر درست سلوک کند، وجودش شدید می شود، نه وجودش عالم بشود. شما با فهم حقیقت اگر کاری کنید که وجودتان شدید شود،عمل کرده اید به معنای اینکه خودتان را وارد صحنه کرده اید. اگر تمدنی بخواهد نابود شود، معنایش را از دست می دهد. والله العلی العظیم تاریخی شروع شده است که برای دنیای مدرن معنایی باقی نمانده است. @tashakole_esharat
🖌 1 📂# 🔸هرکس باید درفهم امر تاریخی خودش شرکت کند،نمی شود سؤال کند. این سوال کردنش مساوی خارج شدن از آن حضور است. خیلی باید این را جدی بگیریم که اگر انسان می خواهد در این فهم شرکت کند ، همان آن که سوال می کند عملاً شرکت نکرده است. من دغدغه ام این نیست که مشکلات مردم حل بشود، دغدغه ام بیشتر این است احساس حضور در تاریخ بکنند. 🔹دین می خواهد انسان ها در یک افق معنوی ، نه یک نظم مکانیکی همدیگر را پیدا کنند. اوج نظم این است که جان انسان با حرکات انسان یکی باشد و حرکات انسان صورتِ جان انسان است.جانِ انسان حضور رب است، رب هم در یگانگی محض است. ما می دانیم که آینده ی بشر، آینده ی حضور رب است در نظمی بی نهایت. با این بحرانی که امروز بشر را آلوده کرده است، فقط آن جاهایی که انقلاب اسلامی سوسو می زند ، امید اتصال هست. اتصالی که نظم اجتماعی درست کند، اتصال بین عبد و رب است. @tashakole_esharat
🖌 2 📂# 🔹نمی دانم چقدر روی این جمله ی حضرت آقا که فرمودند وزیر امور خارجه آمریکا با این جمله اش که گفته بود ایران حقوق بشر را از سعودی ها یاد بگیرد دلقک است فکر کردید. شما ممکن است خوشتان آمده باشد از این جمله؛ اما پشت این جمله خیلی جبرائیل خوابیده است که یک قضیه ای در تاریخ دارد اتفاق می افتد که وارونه ترین وارونه ها که به صحنه بیاید هیچ لغتی بهتر از دلقک نمی شود برایش گفت. 🔸داعش یعنی اسلامی که اروپا می خواست به عنوان اسلام معرفی کند. اقل نتیجه اش این شد که عزت انقلاب اسلامی و اسلام به قرائت شیعه عجیب نفوذ کرد. کینه های هزار ساله ای که اینها بین شیعه و سنی درست کرده بودند ، همه اش از طریق داعش رفع شد. وقتی یک شهید می آورند و مردم دارند نگاهش می کنند، تمام سنت انبیاء و ملائکه و ... را دارید می بینید.برای همین منقلب می شوید، ولی گاهی خود آگاهی به این صحنه ندارید. یقیناً چیزهایی را حس می کنید که تمام شب زنده داران تاریخ همین را می خواستند. اینها به این جهت است که یک هویت تاریخی پیش آمده است. @tashakole_esharat
33.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 این گوشی که بتواند ندای ملکوتی را بشنوه این گوش را باید در خودمون بوجود بیاوریم . @tashakole_esharat
در مطرح شد: «مناظره‌ی بین آقای علیزاده و آقای عبدی نکات ظریفی به همراه دارد که ما را به تفکر دعوت می‌کند و به نظر می‌آید قدمی به سوی بلوغ انقلاب است تا هرچه عمیق‌تر لایه‌های اصیل انقلاب را مدّ نظر قرار دهیم.» صوت و فیلم مناظره خدمتتان ارائه می گردد👇 @esharat
گفت و گوی آقایان علی علیزاده و عباس عبدی - ناشناس.mp3
39.1M
📍انجمن اسلامی دانشجویان پاریس 🎵 👤 آقای و انقلاب اسلامی ايران از آرمان ١٣٥٧ تا واقعیت ١٣٩٧ ⏱ مدت زمان: 160:04 💾 حجم فایل 60.0 MB @esharat @parisdebate
ما با انقلاب اسلامی، خود را پیدا کردیم و با آن خود را ادامه می‌دهیم 🔸با سلام: نظر جنابعالی در رابطه با این موضوع مهم یعنی رخدادهای 22 بهمن‌ این سال‌ها که هر سال به شکلی خاص و با پیامی جدید به صحنه می‌آید، چیست؟ گویا انقلاب چیزهای در درون دارد که هرسال، شمّه‌ای از آن را در 22 بهمن‌ها رو می‌کند. بنده حیرانم که از یک طرف، همه‌چیز به ظاهر حکایت از آن می‌کند که مردم از دست انقلاب عصبانی‌اند و از طرف دیگر می‌بینیم ماورای سختی‌ها و حتی خیانت‌ها، نگاه دیگری به انقلاب دارند و به قول خودشان انقلاب‌شان را دوست دارند و برای حفظ آن حاضرند جان بدهند. استاد: قضیه چیست؟ 🔹باسمه تعالی: سلام علیکم: در ذهنم هست که میشل‌فوکو آن فیلسوفِ پست‌مدرن گفته بود انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین نقدِ ایده‌ی جامعه‌شناسی کلاسیک است که معتقد است فرهنگ‌ها در حالِ سکولارشدن هستند و «دین» در حالِ خارج‌شدن از تاریخ است. به این فکر کنید که انقلاب اسلامی به مثابه‌ی رویدادی تاریخی از مسیر تاریخی و تقدیری دیگر روایت می‌کند که در کشاکش با مدرنیته، نگاهی دیگر را در تاریخ ما وارد کرد. ماهیت انقلاب اسلامی موجب رویداد نظریه‌ای شد که هنوز که هنوز است متفکران دنیای مدرن نسبت به آن سرگردانند. انقلاب اسلامی نشان داد ما در عین آن‌که از جهتی ذیل تاریخ غربی هستیم، تاریخ متفاوتی را مدّ نظر داریم. ما با انقلاب اسلامی، خود را پیدا کردیم و از آن به بعد مسیری را ادامه می‌دهیم که بر خلاف مسیر تفکر کلیشه‌ای روشنفکران تحت تأثیر فرهنگ مدرنیته است. انقلاب اسلامی به تفکر ما سر و سامان داد در حدّی که از معضله‌ی بی‌هویتی و بحران هویت، بیرون آمدیم. راهپیمایی‌های مکرر 22 بهمن را شما در کدام انقلاب‌ها به این صورت دیده‌اید تا بنده از سخن خود منصرف شوم که می‌گویم انقلاب اسلامی، قدرت هویت‌بخشی دارد؟! انقلاب اسلامی به اعتبار گشتِ تمدنی و نجات از انحطاط تاریخی که ما را گرفتار کرده بود، انقلاب کبیر این دوران است و بیشترین تراکم اجتماعی را دارا می‌باشد. رستاخیزی است جمعی، در پاسخِ به مسائل جامعه‌ی ایران به لحاظ این‌که مردم وضع جدیدی را فهم کرده‌اند. چرا روشنفکرانِ کلیشه‌ای هنوز متوجه‌ی نظریه‌ی شکست‌خورده‌ی خود نیستند و معتقدند ما داریم سکولار می‌شویم؟! نمی‌بینند اگر هنوز ظاهر بعضی افراد سکولار است، قلب‌ها چگونه به سوی ایمان رجوع نموده است. مردم ما در انقلاب اسلامی، امکان غرب‌شناسی برایشان فراهم شد و فهمیدیم که غرب، چیزی است که در هر حال با ما فاصله دارد. انقلاب اسلامی با داد و ستد با غرب شکل گرفت، ولی از درونِ نحوه‌ای از تفکر پست‌مدرنیسم امکان اثبات حرکتی به ظهور آمد که باید برای زندگی، خدا را به مناسبات برگرداند و در بستر فرهنگ بومی خود با دنیای جدید و امکانات آن به داد و ستد نشست. طاهرزاده @esharat