.🔰 صفحه #417_ #مصحف_مُحَشَّی**
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله_
#موفّق باشید 🥀
https://eitaa.com/eshragholqoran👇
2038292.mp3
557.6K
📗صفحه "417"منشاوی
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
اذان مغرب به افق تهران در مقام رست.. 🕌 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
✅جلسۀ دهم: 👌نسبت #لحن با #صوت_ ❇️ نسبت #لحن با #صوت همچون نسبت #راکب با #مرکب است. 👌یعنی صوت، د
✅جلسۀ #یازدهم:
🔰🎼 #مقامات_و_نغمات_
👌در موسیقی قرائت قرآن، #هفت^مقام یا نغمه کلی وجود دارد که عبارتند از:👇👇
💎 #بیات، #رست، #سگاه (#سیکاه)، #حجاز، #صبا، #چهارگاه ( #جهارکاه)، #نهاوند ( #نهوند).
👌هر یک از این مقامات گوشه های متعدد و فراوانی دارند...
💎درباره این مقامات بطور مبسوط توضیحات لازم را ارائه می دهیم و #آیات شریفه قرآن را که در این مقامات تلاوت شده اند، بررسی می کنیم، #
👌اما در ارتباط با گوشه های مقامات، به این علت که بحثی ظریف و بسیار فنی می باشد و فایده زیادی برای قاریان مبتدی ندارد و چه بسا موجب سردرگمی آنها شود،
🔰 در جلد دوم کتاب« #هنر_قرائت» مفصلاً بحث خواهیم کرد.
👌 نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که علت تفاوت مقامات و گوشه های آنها و این که هر مقام #آهنگ_خاصی دارد، تفاوت در #گامهای صوتی، #پرده های صوتی، #تحریرها و ... می باشد که می توان این تفاوتها را عامل تشکیل هر #مقام دانست.
.💎این مطالب #ادامه دارد.
♦️یاداور می شوم تمامی قسمت های این نوشتارها به یکدیگر #پیوست می باشد/کافی است بالای این پست را به ترتیب #ضربه بزنید تا به #اولین پیام برسید...🌿🌹🌿
https://eitaa.com/eshragholqoran
🔰⚜🔰⚜🔰⚜🔰⚜🔰⚜
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُم}
🤲 دعای_فرج_
کاری ازگروه همخوانی محمدرسول الله(ص)
مکان تصویربرداری؛ مسجدسهله و وادی السلام(نجف اشرف)
🤲@eshragholqoran
636674273675401252.mp3
1.13M
🔰شماره سوره مبارک"73" #مزَّمل**
⚡️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ⚡️
#يَا_أَيُّهَا_الْمُزَّمِّلُ_ ﴿1﴾
⚜⚡️⚜⚡️⚜⚡️⚜⚡️⚜
🔰ختم کامل قرآن هر روز با تلاوت یک سوره مبارک از قرَآن عَظِیمُ شأن
♦️متن و ترجمه:
http://www.parsquran.com/data/show.php?lang=far&sura=73&ayat=0&user=far&tran=1
4_5780502840514445317.mp3
12.83M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
📖 آموزش ترتیل قرآن کریم 📖
🔶استاد احمد ابوالقاسمی
📌جلسه نهم**
📕📖📕📖📕📖📕📖📕
👇👇جلسه قبل استاد_
.🔰 صفحه #418_ #مصحف_مُحَشَّی**
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله_
#موفّق باشید 🥀
https://eitaa.com/eshragholqoran👇
Mnshavy(418).MP3_89206.mp3
956.3K
🔰صوت صفحه"418" قران
📗وقف و ابتدا
🎼محمد صدیق منشاوی/
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
✅جلسۀ #یازدهم: 🔰🎼 #مقامات_و_نغمات_ 👌در موسیقی قرائت قرآن، #هفت^مقام یا نغمه کلی وجود دارد که عبار
✅جلسۀ دوازدهم:
🏴 #گامهای_لحنی
👌هر یک از مقامات، #سه_گام یا مرحله مختلف دارد که عبارتند از
💎:« #قرار»، « #جواب» و « #جواب الجواب» _که به ترتیب #آهنگ اول هر مقام را قرار، آهنگ دوم را #جواب و آهنگ #سوم را #جواب_الجواب گویند.
👌 این سه بخش از هر مقام را اساتید فن وضع کرده اند و به صورت سماعی است نه قیاسی..
💎لازم به تذکر است که این سه گام، ربطی به سه گام صوتی (پائین، توسط ، اوج) ندارد.
♦️ یعنی برخلاف شیوه متداولی که جواب الجواب یک مقام را با گام اوج صوتی می خوانند، هرگز چنین #تطابقی لازم الاجرا نیست و می توان گام جواب الجواب یک مقام را با گام صوتی پائین خواند.
⁉️متاسفانه در مسابقات قرائت قرآن، رعایت این تطابق لحاظ می گردد که زیربنای علمی ندارد. آری، طبع انسان این چنین تطابقی را می پسندد و تا جایی که مانعی وجود ندارد، خوبست این انطباق رعایت شود. (مثلاً اگر قرار یک مقام با گام صوتی اوج خوانده شود، برای شخص خوش ذوق بی معنی و قبیح است!) ولی باید توجه داشت که رعایت این انطباق مبنای علمی ندارد.
💎در صورت رعایت این انطباق باید دقت داشت، قرار هر مقام با گام پائین یا توسط و جواب و جواب الجواب آن با گام توسط و اوج خوانده شود تا به این وسیله تلاوت قرآن با زیباترین سبک تلاوت، از نظر گامهای صوتی، یعنی سبکی که مبنای صوتی آن بر توسط است، اجرا شود. بنابراین سبک، به جز ابتدای قرائت، همیشه قرار مقامات با گام توسط خوانده می شود و جواب و جواب الجواب آن با گام توسط و اوج (به شرط رعایت ارتباط معنوی صوت و لحن با آیات)، اما در قرائتی که مبنای صوتی آن گام اوج است معمولاً قرار یک دستگاه با گام اوج خوانده می شود و همانطور که قبلاً اشاره شد چنین تلاوتی دلنشین و مطبوع نخواهد بود. پس باید از آن پرهیز کرد و راه احتراز از آن چنین است که گامها و پرده های صوتی در اثر تمرین و ممارست برای قاری قرآن ملکه شوند تا به راحتی آنها را تشخیص دهد و در حین تلاوت، گام صوتی خویش را گم نکند. زیرا مشکل عمده برخی از قراء، 👌همین گم کردن پرده های صوتی است. بدین معنا که در حین تلاوت با کوچکترین اشتباهی از پرده ای منتقل به پرده های بالاتر یا پائین تر از آن شده و گام صوتی خویش را از دست داده و به اصطلاح خارج می شوند و تا آخر تلاوت نیز آنرا پیدا نکرده و در نتیجه تلاوت زیبایی ارائه نمی دهند.🔰⚡️🔰
💎این مطالب ادامه دارد.
♦️یاداور می شوم تمامی قسمت های این نوشتارها به یکدیگر #پیوست می باشد/کافی است بالای این پست را به ترتیب #ضربه بزنید تا به #اولین پیام برسید...🌿🌹🌿
https://eitaa.com/eshragholqoran
🔰⚜🔰⚜🔰⚜🔰⚜🔰⚜
636674273721807997.mp3
1.55M
🔰شماره سوره مبارک"74" #مدّثر**
⚡️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ⚡️
#يَا_أَيُّهَا_الْمُدَّثِّرُ ﴿1﴾ #قُمْ_فَأَنْذِرْ ﴿۲﴾
⚜⚡️⚜⚡️⚜⚡️⚜⚡️⚜
🔰ختم کامل قرآن هر روز با تلاوت یک سوره مبارک از قرَآن عَظِیمُ شأن
♦️متن و ترجمه:
http://www.parsquran.com/data/show.php?lang=far&sura=74&ayat=0&user=far&tran=1♦️درخواست شده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴صلوات بر امام حسن مجتبی (ع)
🌴و امام حسین (ع)
❇️با نوای حاج میثم مطیعی