فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تکنیک «ذکر خاص بعد از عام»
🔹 اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی مدرس و پژوهشگر علوم قرآنی تدبر قرآن کریم با اشاره به یکی از تکنیکهای تدبر در قرآن «ذکر خاص بعد از عام»، گفت: اینکه فردی میآید، موضوع خاصی را بعد از حکم کلی، به طور خاص اشاره میکند، حتماً تأکید و یا اهمیتی را میخواهد به ما برساند.
#روش_های_تدبر_در_قرآن
💫 @eshragholqoran
4_5850306938226608211.mp3
3.19M
#تلاوت
🎙استاد جواد پناهی
💠ایات ۳۳تا۳۸ سوره محمد ص
💠وآیات۱ تا ۱۰ سوره لیل
🆔 @JavadPanahi
#اسامی_مقادیر_مد:
✅ در ادامه ے درس مد ؛ با #تشریح مقدار #کشش حروف مدی و بیشتر نسبت به #اسباب_مد( ء _°_ ّ)
بعد از حرف مدی(الف مدی/یای مدی/واو مدی) هستیم:
#به_نمودار_بالا_توجه_فرمایید⚜🔶
🌾 #توضیح👇👇
🌈 مقدار مد از دو حرکت کمتر #نبوده و از #شش حرکت نیز #بیشتر نیست. 🔶⚜🔶
✳️کلمه ے ((فُوَیق)) بر وزن((فُعَیل))
اسم #تصغیر است .
💢مانند : ((حسَین)) که همان
((حَسَنِ)) کوچک است.
((فُوَیق)) یعنی((کمی بالاتر)) و در اینجا منظور؛ فقط یک حرکت بیش از مقدار قبل است و نه بیشتر❗️
( ۵_حرکت مقدارکشش)
(البته در بین قاریان ایران ؛ اصطلاح فُوق_قصر و #فوق_توسط رایج است. .) #دقت 🔶⚜🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مهرش نشست در دل و در دیده جا گرفت
شور قیام او همهجا را فرا گرفت
آری گرفت هرچه زِ مهر رضا گرفت...
💠 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى
#به_وقت_سلام
#سلام علیکم /صبحتان بخیر و عافیت #ان_شاءالله..
🤲 @eshragholqoran
1_779802397.mp3
2.49M
✳️ چهل روز شروع با تلاوت.
#سوره_مبارک_الحَشر (59)
💠 صفحه 454 قرآن /
🔊 قاری :اُستادصدیق منشاوی
💠نوع قرائت: تحقیق {۲9}
🍃🌹 @eshragholqoran
🚩 حجت الاسلام قرائتی: نهضت برگزاری جلسات قرآنی در کشور راهاندازی شود
🔹پیام حجت الاسلام قرائتی به پنجمین دوره توانمندسازی مدیران دارالقرآنهای سراسر کشور: همه به پا خیزیم و برای خدا و شادی دل پیامبر صلی الله علیه و آله و چشیدن مزه قرآن و چشاندن آن مزه به دیگران یک نهضتی ایجاد کنیم.
🔹همه مسئولان فرهنگی را برای مهجوریتزدایی از قرآن کریم و مردم را بعد از قرائت، ترتیل، تجوید و حفظ به تدبر و تفسیر دعوت کنیم.
https://iqna.ir/00GanW 👈
🌿لینک را برای مطالعه بیشتر لمس فرمایید.
🌿 @eshragholqoran
▫️اگر زمانه خوش ذوق باشد در شب آرزوها جز تو را آرزو نمیکند.🌙
اگر تنها یک آرزوی مستجاب داشته باشد آن را نذر آمدن تو میکند
و بغل بغل ستاره از دست آسمان میچیند.
آرزوی آسمانی ام! ☁️
تو آبی ترین تحقّق خواسته هایم هستی؛
خلاصه ی تمام آرزوها و نهایت هر آنچه خدا میتواند برای سعادت اهل زمین بخواهد.✨
#شب_آرزوها
#گرافیک_مهدوی
@Elteja
@eshragholqoran
1_779802397.mp3
2.49M
✳️ چهل روز شروع با تلاوت.
#سوره_مبارک_الحَشر (59)
💠 صفحه 454 قرآن /
🔊 قاری :اُستادصدیق منشاوی
💠نوع قرائت: تحقیق {۳۰ }
🍃🌹 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اشاره به موضوعی خاص برای بیان یک امر کلی
🔹اسماعیل عاکفی مدرس و پژوهشگر علوم قرآنی: در قرآن کریم بارها به موضوعی خاص اشاره شده تا یک امر کلی را بیان کند از جمله در آیه ۱۹ سوره نساء که خداوند متعال فرموده است؛ همسر خوب که هیچ، حتی زنی که به مرحلهای رسیده که تو نسبت به او کراهت داری نیز خیر کثیر برای مرد است.
#روش_های_تدبر_در_قرآن
https://iqna.ir/00GP8G
🍃🌸🍃
@eshragholqoran
🌈باسلام و تحیّت خدمتتان با ادامه ے مبحث #مد
✅ _ساختمان مد:
🔶باید ببینیم در تجوید، #مد با کمک چه عناصری ساخته می شود.
🔷برای امتداد بیشتر حروف مدی، «سبب مد» ضروری است و قاری قرآن، بدون سبب، مجاز نیست حروف مد را بیش از میزان طبیعی، امتداد دهد.#دقت_
✅پس ساختمان مد از دو عامل تشکیل می شود:
۱- حرف مد _۲- سبب مد
✅ _حروف مد:
🔶حروف مد، عبارتند از: «الف مدی»، «واو مدی» و «یاء مدی» که به عنوان مثال:
💢در کلماتِ «اُتونی- اُوذیناٰ- اُوتیناٰ» جمع آمده اند.🔶⚜🔶
✅_اسباب مد
🔶سبب مد به طور کلی #دو_نوع است:
۱_سبب معنوی- ۲_سبب لفظی
✅_سبب معنوی :
🔶این نوع سبب در «معنا»ی کلمه نهفته است و در ظاهر لفظ وجود ندارد.
🔷البته این نوع از سبب گرچه در زبان عرب، سببی قوی است، اما در قرائت قرآن کریم، سبب ضعیفی است.
🔶مقصود از مدی که به سبب معنوی پدید می آید، «مبالغه در نفی» است. لذا به آن «مد مبالغه» گویند.#دقت
✅_ مد مبالغة، بر دو نوع است:
«مد تعظیم» و «مد تَبْرِئَة».
✅ _مد تعظیم
کشش الفِ «لاٰ» در «لفظ توحید»
یعنی «لاٰ اِلٰهَ اِلَّا اللّٰهُ»، «لاٰ اِلٰهَ اِلاّٰ هُوَ»، «لاٰ اِلٰهَ اِلاّٰ اَنْتَ»، «لاٰ اِلٰهَ اِلاّٰ اَنَا» است.🔶⚜🔶
🔷 منظور از این مد، تأکید و مبالغه در #نفی خدایان پوشالی و #اثبات_ذات مقدس و یگانهٔ «اَللّٰه» است. 🔶⚜🔶
🔶کسانی که مد منفصل را به «قصر» آورده اند، مانند: «ابن کثیر» و «ابوجعفر» و هم چنین «حفص» فقط از طریق «طیّبة النّشر»، در اینجا به «توسط» یعنی «چهار حرکت» نیز خوانده اند.
✅_مد تبرئة:
🔶نوع دیگر از مد به سبب#معنوی است و آن؛
🌈مد((لا))نافیه در ((لارَیبَ فِیه ؛
لَا شِیَةَ فِیهَا ؛ لَا مَردَّ لَهُ ؛ لَا جَرَمَ. .. )می باشد.
🔶این نوع #مد در قرائت((حمزه ے کوفی)) از قراء سَبعه به روایت((خَلَف)) آمده است.
🔷میزان #مد_مبالغه را همان گونه که اشاره شد ؛ ((چهار حرکت )) آورده اند
🔶اما سبب #لفضی؛ #اهمیّت بیشتری دارد و سبب #اصلی_مد در قرآن است.
✅_سبب_لفضی :
🔶سببی است که در ظاهر #لفظ می آید و خوانده می شود؛ مثال
💢 الآنْ _سُوٓءً _ضالِٓی_فُقَرآ _
🔷سبب_لفظی ؛ خود دو قسن است.
(( #همزه_و_سکون))
🔶هرگاه یکی از این دو پس از حرف #مد واقع شد ؛ حرف #بیش از #میزان_طبیعی کشیده می شود.
((تشدید)) نیز از آنجا که درون آن ؛ یک((سکون)) نهفته است((سبب مد)) محسوب می شود. 🔶⚜🔶
❗️ارسال پیام از این کانال بدون لینک شرعاً مجاز نمی باشد/ و اشکال شرعی دارد. ❗️