اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى
الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ
وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ
وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى
الصِّدّیقِ الشَّهیدِ
صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً
مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً
کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ
اَللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَءَال مُحَمَّد. .وَعَجِّل فَرَجَهُم. ..
#به_وقت_سلام
💫✨💫
وسلام علیکم بر مریدان و خاصان کوی ولایت علوی علیه السلام. .
روزتان تابناک به انوار ملکوتی فِی أَرضِ السَّمَوَاتِ وَالعَرض° #ان_شاءالله. ..
@eshragholqoran
✨بِسمِ اللهِ الرَّجمَنِ الرَّحِیم✨
🍃🌹یَاذَالجَلَالِ وَالاِکرَام🌹🍃
اَللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍوَءالِ مُحَمَّدوَعَجِّل فَرَجَهُم. .. 🍃🌸🍃🌾
🌴 @eshragholqoran
9.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تکنیکی به نام اطلاق و تقیید
🔹اسماعیل عاکفی پژوهشگر علوم قرآنی در بخش دیگری از سلسله برنامههای «تدبر در قرآن کریم» ضمن اشاره به برخی مطلقات قرآنی، به شرح تکنیکی به نام اطلاق و تقیید پرداخت.
#روش_های_تدبر_در_قرآن
🌾 @eshragholqoran
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فرازی روح نواز از سید جواد حسینی
📖 آیاتی از سوره مبارکه حشر
#تلاوت_های_به_یاد_ماندنی
@eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🌈با تحیّت و احترام و در ادامه ے توضیحات انواع مد بر دومورد پایانے با مد#عارض ومد #لین ه
🌈با سپاس از صبوری و پیگیری شما برگواران در ادامه ے دروس با آخرین نوع مد هستیم. ..
✅مد لین:👇
🔶 این مد از لحاظ حرف مد با سایر انواع مد ؛ #تفاوت دارد.
🔶یاد آور می شود در مبحث #صفات ازصفت((لین))بحث شدو((حروف لین)) عبارت بود از
(_َ_َوْ_/__َيْ ) ساکنه ے ماقبل مفتوح.
🔶البته قبلاً هم گفتیم که در کنار دو(حرف لین) به حروف مد معمولی
( الف و واو و یاء مدی )؛صطلاحاً
((حروف #المدُّ و اللِّین)) گویند.
#چرا که حردف مد نیز به لحاظ #جَوفی بودن ؛ #با_نرمی_اداء می شوند.
✅ اینک به تعریف #مد_لین می پرداز یم.
🔶تعریف : [ مد لین #مدی است که حروف آن عبارت است از (و_ی) ساکنه ے ما قبل مفتوخ و سبب آن فقط #سکون ° است. #دقت
🔶نمونه هایی از #مد_لین :👇👇
💢 (يَوْمَ->يَوْٓمْ)-(خَوْفٌ->خَوْٓفْ)-(اَلسَّوْءِ->اَلسَّوْٓءَ)-(اَلْبَيْتِ->اَلْبَيْٓتْ)-(اَلطَّيْرَ->الطَّيْٓرْ)-(مِنْ شَيْءٍ->مِنْ شَيْٓءْ)
✅ میزان مد لین :
🔶 حکم #مد_لین عیناً مانند #مد_عارض است ؛ و به
[قصر _توسط_طول] خوانده می شود.
🌿بر خواننده پوشیده نیست که منظور از((قصر)) در مد لین ؛ کشش به میزان دو حرکت مد طبیعی نمی باشد.
🔶چرا که حروف #لین ففط از #یک_حرکت ( یک فتحه) به علاوه ے #یک_سکون ساخته می شوند ؛ نه دو حرکت ❗️#دقت^شود
و مقدار زمان تلفظ آنها در حالت طبیعی ؛ #دو_حرکت نیست ؛❗️
🔶بلکه به اندازه ے تلفظ سایر حروف ساکن می باشد.
✅ لذا ((قصر)) در اینجا به مفهوم
((ضدّ_مد)) است. #مهمّ
🔶مجموعه ے مُجاز کشش #مد_لین نیز مانند #مد_عارض ؛ هفت وجه((سبعةٌ أًَوْٓجَه)) است که ذکر آن گذشت.
🔶این مد نیز طبعاً مانند #مد_عارض ؛ در حال وصل از بین #می رود. #دقت
✅ نکته #مهمّ :
در تمام قرآن #فقط یک نمونه از
((مد لین)) وجود دارد که سبب آن #سکون_لازم است و آن عبارت است از :👇
(( #عَيِْٓنْ ))👇درحروف #مقطعه سوره ے(( #مریم )) و سوره
👈(( #شوری')) ؛
👇👇👇
در ميزان كشش اين نوع مدلين، اختلاف است؛ و نهايتا به ((طول-توسط)) و حتي ((قصر)) خوانده مي شود. اما نظر به ذاتي بودن سكون آن، ترجيح با ((طول)) است.
🔶@eshragholqoran
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜👇👇
✨مراتب #انواع_مد از حیث قوّت و ضعف؛ به نوع #سبب آنها بستگی دارد.
🔶اُصولاً؛ ((سکون)) دراینجا؛ قوی تر از؛ ((همزه _ء)) است.
💠همچنین((ثبات)) سکون یا همزه نیز در؛نظر گرفته می شود..
✅_نتيجه علمي :
🔶گر دو نوع مد در يك حرف مد واقع شدند، بايد به حكم قوي تر عمل نمود.
💢 مثال:👇👇
در ((حٰآدَّ)) يا ((جٰآنُّ)) كه مد لازم است، در صورت وقف، مد عارض نيز پيش مي آيد.در اينجا بايد به حكم مد لازم عمل شود. لذا مد از #٦حركت كمتر جايز نيست.#مهمّ
🔶در وقف بر ((يَشٰآءُ)) يا ((سُوٓءُ)) بين مد متصل و عارض، به حكم #متصل عمل مي شود و
💠لذا مد آن كمتر از #٤_حركت جايز نيست. #مهمّ
💠در يك تلاوت: #ميزان_مد_متصل_نبايد_از_منفصل_كمتر_شود.
🔶بلکه بايد بيشترو يا حداقل، #مساوي با آن باشد.همچنين در مجاورت مد عارض با مد لين نيز بايد برتري مرتبه مد عارض رعايت گردد. يعني مد عارض بايد بيشتر و يا حداقل، مساوي با مد لين امتداد يابد و به هر حال، كمتر از آن نشود.
مثال:
*ذٰلِكَ الْكِتٰقبُ لٰا رَيْٓبْ (وقف) فيهِ هُديً لِلْمُتَّقيٓنْ (وقف)*
و يا:
*لَاُقَطِّعَنَّ اَيْدِيَكُمْ وَ اَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلٰافٍ وَ لَاُصَلِّبَنَّكُمْ اَجْمَعيٓنْ (وقف) قٰالوا لٰا ضَيْٓرْ (وقف)
✅نكته: در پايان با توجه به تعدد مقاديرانواع مختلف مد در روايت حفص از عاصم، كه معمولا قاريان مبتدي را در رابطه با فراگيري و رعايت ميزان آنها دچار مشكل مي سازد، جهت تسهيل اين امر، روش ساده و عملي ذيل پيشنهاد مي شود:
كافي است مدهاي طبيعي را به ((دو حركت)) و مدهاي سبب همزه را به ((چهار حركت)) و مدهاي با سبب سكون را به ((شش حركت)) بكشيم!
🔶 @eshragholqoran