💠سبک زندگی در ماه رمضان(قسمت یازدهم)
توصیه های تغذیه ای - بهداشتی در ایام روزه داری:
برای طعم دار کردن غذاها در طول این ماه مبارک توصیه می شود به جای نمک از سبزی های خشک، معطر و محلی استفاده شود.
محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار ، شام و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک کننده است. دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش نموده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود، به علاوه در افرادی که مستعد افزایش فشار خون و یا مبتلا به این بیماری هستند باید در این زمینه احتیاط بیشتری نمایند، لذا توصیه می شود از حداقل مقدار نمک در تهیه غذاها استفاده شود، این مقدار کم نمک نیز باید از نمک یددار تصفیه شده باشد.
#سبک_زندگی_خاص_ماه_رمضان@eslam20
🇮🇷فرازی از وصیت نامه شهید؛سید علی صادقی
قدر اين انقلاب و رهبر انقلاب را بدانيد و هميشه گوش به فرمان رهبر عزيزمان باشيد و غفلت نكنيد. كه باعث پشيمانى شما در دنيا و آخرت خواهد شد.
🌷ایشان در 1365/2/25 مصادف با شبهای ماه رمضان به درجه ی رفیع شهادت نائل شدند.
یادشان گرامی و راهشان پُررهرو...
#آسمانی_ها
#معرفی_شهدای_ماه_رمضان
@eslam20
🔻شخصیت علمی امام مجتبی(ع)
علی بن احمد واحدی در تفسیر خود آورده است که؛ مردی وارد مسجد رسول اللّه شده، ملاحظه کرد که شخصی مشغول نقل حدیث از پیامبر است. مردم اطراف او را گرفته، به سخنانش گوش می دادند. پس آن شخص به نزد وی آمده، گفت: مراد از شاهد و مشهود ـ که در آیه شریفه قرآن آمده است ، چیست؟
پاسخ داد:شاهد روز جمعه است و اما مراد از مشهود، روز عرفه می باشد.
پس از او گذشته به دیگری برخورد کرد و سوال راتکرار کرد؟ وی پاسخ داد: شاهد روز جمعه است و مشهود، روز عید قربان است.
آنگاه گذرش به نوجوانی افتاد که چهره اش همانند طلا می درخشید که او هم در مسجد، کلاس درس تشکیل داده بود. پس از او درباره شاهد و مشهود پرسید. وی در پاسخ گفت: شاهد، حضرت محمد (ص) است و اما مشهود، روز قیامت می باشد.
آنگاه برای گفته خود، این چنین استدلال کرد:
آیا سخن پروردگار را نشنیده ای که می فرماید: «یا ایها النّبیّ انّا أرسلناک شاهداً و مبشّراً و نذیراً»؛ ای پیامبر! ما تو را به عنوان شاهد و بشارت دهنده و بیم دهنده فرستادیم.[1]
«ذلک یوم مجموع له الناس و ذلک یوم مشهود»؛ روز قیامت روزی است که همه مردم برای آن جمع می شوند و آن روز، روزی است که مشهود همگان است.[2]
گوید: سپس از نام شخص اوّل پرسید، گفتند: ابن عباس است و از دومی که پرسید، گفتند: ابن عمر است و از شخص سوم که پرسید، گفتند: وی، حسن بن علی بن ابی طالب است.[3]
طبق نقل علامه مجلسی در بحارالانوار: دلیل این پذیرش، استدلال قوی امام حسن به دو آیه شریفه بوده است.
📚1. احزاب / 45.
📚2. هود / 103
📚3. الفصول المهمه، ص 137.
#شخصیت_شناسی
#پویش_امام_حسن
@eslam20
📆تقویم روز
💠 سه شنبه
☀️ 23 اردیبهشت 1399 خورشیدی
🌙 18 رمضان 1441 هجری
🎄12 می 2020 میلادی
🖌رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی؛
☀️انحصار چاپ اسكناس در ايران توسط بانك ملّي ايران (1309 ش)
☀️تهيه و تنظيم اولين آييننامه راهنمايي و رانندگي در ايران (1330 ش)
☀️لغو نهايي كاپيتولاسيون در ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي (1358 ش)
🌷شهادت شهید مسعود ارشادی (1365ش)
🖌رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری؛
🌙 نخستين شب قدر
🌙نزول كتاب مقدس زبور بر حضرت داود(ع)
🌙درگذشت آيت اللَّه سيد مصطفي كاشاني(1337 ق)
🌙درخواست حكومت جمهوري توسط نهضت جنگل(1338 ق)
🖌رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی؛
🎄 تقسيم برلين پايتخت آلمان به دو قسمت شرقي و غربي (1949م)
🌲اعلام آتشبس ميان جمهوري آذربايجان و ارمنستان (1994م)
🔻باماهمراه باشید تا از اتفاقات تاریخی روز مطلع شوید..
#تقویم_تاریخ
@eslam20
🇮🇷فرازی از وصیت نامه شهید؛علیرضا هاشمی نژاد
این دنیا پلی است جهت گذشتن و چه سعادتی از شهادت بالاتر که انسان با شناخت کامل از راهش تداوم بخش راه سالار شهیدان حضرت امام حسین {علیه السلام} باشد، مزد جهاد در راه خداوند متعال شهادت در راهش است مطمئن باشید که رفتن از این دنیا رفتن از زندان است و در آن جهان است که انسان از بند تمایلات و هواهای نفسانی راحت است و در پیشگاه خداوند متعال روزی می خورد .
🌷ایشان در 1365/10/25 مصادف با شبهای ماه رمضان به درجه ی رفیع شهادت نائل شدند.
یادشان گرامی و راهشان پُررهرو...
#آسمانی_ها
#معرفی_شهدای_ماه_رمضان
@eslam20
✍ یادداشت علیرضا پناهیان | ۲۰ نکته برای احیاء شبهای قدر
۱. شباهت قدر و قیامت را حس کنیم
۲. امیدوار باشیم و به کم قانع نباشیم
۳. بیقراری برای خدا (خود خدا را بخواهیم)
۴. مؤمنان مثل گنهکاران، گنهکاران مثل مؤمنان
۵. جلب محبت خدا با محبت به دیگران
۶. بزرگوار باشیم (فقط برای خود و اطرافیان خود دعا نکنیم)
۷. رسیدگی به نیازمندان، محبت به بستگان
۸. محبت به والدین، دعا برای پدر معنوی جامعه
۹. طلب معیشت خوب و نابودی فقیرسازان
۱۰. حضور در جمع مردم
(لااقل بخشی از شب از نور نیّت دیگران بهره مندی شویم)
۱۱. دعای مناسب حال
۱۲. کمی قرآن
۱۳. تفکر و محاسبۀ نفس (دلمان از کوتاهیهایمان بگیرد)
۱۴. اندیشیدن به لحظۀ وداع و مرور وصیتنامه
۱۵. از فکر و ذکر علی(ع) غافل نشویم
۱۶. خود را در محضر حضرت ولیعصر(عج) ببینیم
۱۷. کمی مشارطه و برنامهریزی برای آینده
۱۸. شب قدر سوم، شب دعا برای ظهور
۱۹. دعا برای عاقبت بهخیری و شهادت
۲۰. زیارت امام حسین(ع) و فاتحه برای شهدا ؛ به ویژه شهدای مدافع حرم که امنیتمان مدیونشان است.
🔹التماس دعا
👤علیرضا پناهیان- ۱۸ رمضان ۱۳۹۵
👈@eslam20
🌹👈در این دنیا چنان زندگی و عمل کن که انگار تا ابد زنده ای و برای آخرتت چنان عمل کن که گویا همین فردا میمیری
آیا منظور از حدیث «اِعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً – در دنیایت چنان عمل کن که انگار تا ابد زندهای»
همین دنیایی است که در آن زندگی میکنیم و چه باید کرد؟
قبل از هر چیز به خود عادت دهیم که یک سخن، یک فراز حکیمانه، یک نصیحت عالمانه و در رأس آنها یک آیه یا حدیث را همیشه کامل بخوانیم. چرا که لابد بخشهای آن علت و معلول یا لازم و ملزوم و کامل کننده یکدیگرند یک دیگرند و با هم کامل میشوند. پیام را باید درست و کامل دریافت نموده انتقال داد.
کامل حدیث فوق که از لسان مبارک ائمه اطهار (ع) نقل شده و ریشه آن به بیان نورانی حضرت علی (ع) و امام حسن مجتبی بر میگردد به شرح ذیل است:
«اِعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً» (مستدرك الوسائل ج1 ص146)
ترجمه: برای دنيای خـودت چنان عمل كن که گویا در دنيا تا ابد زندگی میکنی؛ و برای آخـرت خـودت چنان عمل كن که گویا همین فردا میمیری
بدیهی است وقتی میفرماید «اِعْمَلْ لِدُنْيَاكَ»، منظور همین زندگی دنیوی است و وقتی میفرماید «اعْمَلْ لاِخِرَتِكَ«، منظور زندگی اخروی میباشد.
این جمله کوتاه معارف ژرفی را تعلیم میدهد و از جمله آنها جلوگیری از افراط و تفریط در میان مؤمنین و مسلمین میباشد. برخی چنان در دنیا و مظاهرش غرق میشوند که گویا مرگ و آخرت را به کلّی فراموش کردهاند و برخی دیگر به نام دین، ایمان، اسلام و به بهانه حیات اخروی، تارک الدنیا شده و به نام زهد و تقوا، در جهالت، عقب افتادگی و بیچارگی زندگی کرده و ضمن وهن اسلام و بیزار کردن دیگران از هر چه دین و دینداری است، موجبات فلاکت خود، خانواده، جامعه و نسل های آتی را فراهم میآورند.
الف – حدیث فوق ضمن آن که بیانگر اهمیت هر دو مرحله حیات در دنیا و آخرت است، متذکر میگردد که انسان عاقل برای به هر دو توجه ویژهای دارد؛ تا آنجا که برای دنیایش به گونهای فکر، اندیشه و عمل میکند که گویا همیشه در این دنیا خواهد بود.
لذا: سریع تسلیم خواستههای سطحی و زودگذری که او به را ورطه سقوط میکشاند نمیگردد – کوتاه بینی نمیکند – حرص نمیزند – برای یک لذت زودگذر به جسم و روان خود صدمه نمیزند – همهی اندوخته خود را برای یک طمع خام به هدر نمیدهد – اسراف نمیکند – آیندهنگر است – اهل قناعت است، به فکر روزهایسخت آتی و ضعف در قوا و کاهش احتمالی امکانات است - سعی میکند با رشد علمی در شناخت پدیدهها [در کشاورزی، صنایع متفاوت، پزشکی و بهداشت و ...] شرایط و ضروریات رفاه توأم با رشد خود را فراهم کند، در تعاملات و تعاون اجتماعی پیشرفته، قانونگرا و منضبط باشد ... و خلاصه میفهمد که «الدنیا مزرعة الاخرة» این دنیا مزرعه آخرت است و هر چه اینجا کشت، آنجا درو میکند و میفهمد که «لا معاشَ لَه، لا مَعادَ لَه»، کسی که در دنیا زندگی درست و سالمی نداشته باشد، معاد (بازگشت) درست و سالم و زندگی راحت و با سعادتی در آخرت نیز نخواهد داشت.
ب – اما این نگاه به دنیا و زندگی دنیوی، او را دنیاگرا و سخیف نمیکند، چرا که نگاهش به آخرت نیز به گونهایست که گویا همین فردا میمیرد و از این عالم به عوالم دیگر منتقل میگردد.
این نگاه و باور سبب میگردد که اولاً او موحد شود و مراقب باشد که به انواع شرک آشکار و خفی دچار نگردد و دنیا و مظاهر فانیاش برای او بت و إله نگردند و ثانیاً دنیا را با تمامی مظاهر و ضروریاتش، یک سفر ببیند. سفری که باید آن را به سلامت طی کند تا سالم و برخوردار از مایحتاج لازم، به عوالم دیگر [برزخ و قیامت] وارد شود.
کسی که برای آخرت چنان زندگی میکند که گویا همین فردا میمیرد، قبل از آن که مرگش فرا برسد، خود را از تعلقات دنیوی خلاص میکند. چنان چه فرمود: «موتوا قبل ان تموتوا»، یعنی: «بمیرانید خود را، قبل از آن که بمیرانند شما را». یعنی قبل از آن که کلیه تعلقات شما را قطع کنند، خودتان این تعلقات را قطع کنید و به جز الله متعلق و بندهی دیگری نگردید. چنین مرمنی ممکن است همه چیز داشته باشد، اما به هیچ یک به عنوان «هدف» نگاه نمیکند و هر چیزی را وسیلهای میبیند که اگر درست استفاده کند، سبب کمالش میگردد و اگر درست و در راه رسیدن به هدف نهایی استفاده نکند، موجب سقوط و هبوطش خواهد شد.
کسی که گمان کند شاید همین فردا بمیرد، خود را آمادهی ملاقات معشوق میکند، بار خود را در این دنیا متناسب با سفری طولانی در برزخ و حیاتی ابدی در آخرت میبندد. لذا به جای آن که «خسر الدنیا و الاخرة» گردد، از بهترینهای دنیا و بهترینهای آخرت بهره مند میشود. مؤمن کامل کسی است که هم برای دنیایش نیکویی و بهترینها را بخواهد و هم برای آخرتش:
«وِ مِنْهُم مَن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي الآخِرَةِ@e
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺
روانشناسى مؤمن
وَ قَالَ علی [عليه السلام] فِى صِفَةِ الْمُؤْمِنِ الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِى وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِى قَلْبِهِ أَوْسَعُ شَيْءٍ صَدْراً وَ أَذَلُّ شَيْءٍ نَفْساً يَكْرَهُ الرِّفْعَةَ وَ يَشْنَأُ السُّمْعَةَ طَوِيلٌ غَمُّهُ بَعِيدٌ هَمُّهُ كَثِيرٌ صَمْتُهُ مَشْغُولٌ وَقْتُهُ شَكُورٌ صَبُورٌ مَغْمُورٌ بِفِكْرَتِهِ ضَنِينٌ بِخَلَّتِهِ سَهْلُ الْخَلِيقَةِ لَيِّنُ الْعَرِيكَةِ نَفْسُهُ أَصْلَبُ مِنَ الصَّلْدِ وَ هُوَ أَذَلُّ مِنَ الْعَبْدِ .
و درود خدا بر او ، فرمود: (در توصيف مؤمن فرمود) شادى مؤمن در چهرة او ، و اندوه وى در دلش پنهان است، سينه اش از هر چيزى فراخ تر ، و نفس او از هر چيزى خوارتر است. برترى جويى را زشت ، و رياكارى را دشمن مى شمارد، اندوه او طولانى ، و همت او بلند است، سكوتش فراوان ، و وقت او با كار گرفته است، شكر گزار و شكيبا و ژرف انديش است. از كسى در خواست ندارد و نرم خو و فروتن است، نفس او از سنگ خارا سخت تر اما در ديندارى از بنده خوارتر است.
خلاصه ای از درس
فرد با ایمان ژرف اندیش است
کم توقع است
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
@eslam20
#سورهی_قدر
«سوره قدر» یا «انا انزلنا» نود و هفتمین سوره قرآن و از سورههای مکی است.
این سوره در جزء ۳۰ است و ۵ آیه دارد. نام سوره قدر از اولین آیه آن گرفته شده، که به نزول قرآن در شب قدر اشاره دارد.
سوره قدر، بیان میکند که قرآن در شب قدر نازل شده است و در سوره بقره (آیه ۱۸۲) ماه رمضان را ماه نزول قرآن تعیین میکند و سوره دخان (آیه ۱) نیز بیان میکند که قرآن در یک شب مبارک نازل شده است.
بنابراین، قرآن در شب قدر (یکی از شبهای فرد دهه آخر ماه رمضان) نازل شده است.
همچنین سوره قدر از عظمت، فضیلت و برکات شب قدر که سرنوشتساز است و شب نزول فرشتگان رحمت و رقم زدن سرنوشت انسانها است، سخن میگوید.@eslam20
"لَیلَةُ القَدرِ"
دقت کن! "لیل"، شب است. "لیله" هم شب است. اما در جهانِ سالکان، معنایِ وجودی این دو یکسان نیست. چه "لیل"، مذکر است و "لیله" مؤنث. و تمام داستان از همینجا آغاز می شود. در سوره ی قدر، "لیله" را بکار می بَرَد. مؤنث را. و این شبی است که آبستن حوادث شگرف است. چه تمام اتفاقات در وجود او می افتد. در "لیل"، که مذکر است، داستان، پوشندگی است. به تاریکی رفتن است، "وَ اللَّیلِ اِذا یَغشَی" ( قسم به شب آنگاه که می پوشاند). اما در "لیله"، داستان نزول نور است، حکایت حیات و بالندگی است. در "لیل"، سکون و به خواب رفتن است، در "لیله"، بیداری و احیاء است. و این "لیله" است که از هزار ماه بهتر است، چرا که "قدر"، مضاف الیه او شده است. از این منظر، "لیله" اشاره به نیروی مؤنث کل است. آن نفس پاکِ پذیرا. همانکه قدرت پرورش دهندگی را به وفور در خود دارد. همان وجودی که مهبط ملائکه و روح است. وجودی که "کل امر"، در جهان او به وقوع می پیوندد و انسان های کامل از وجود اوست که به منصه ظهور می رسند. "لیله" اشاره به وجه هستی ساز وجود است، هر شبی نیست. نمی تواند باشد، زیرا یکی است، فرد است. "لیله"، تسلیم محض است. جز این باشد، نزولی در کار نیست. خیر و برکت کجا فرود آیند؟! ای دوست، وجودت را با تسلیم محض، برای نزول بهترین ها آماده کن. در این چند روز باقیمانده، با مراقبه ای جانانه بیدار باش. اَحیاء را اِحیاء کن. شب زندگان را دریاب. و بدان آنچه در عالَم کبیر اتفاق افتد، در عالَم صغیر نیز که تو باشی، اتفاق خواهد افتاد. "لیله" خود را آماده کن و امسال از او خواستش را بخواه. دست از خواست خود بر دار، تا او هر آنچه که خود صلاح می داند بر تو فرود آرد. جز صلاحش چیزی مخواه. در دعاهایت دستور نده، چون گذشته آرزوهایت را لیست نکن. بلکه تمام وجودت را تسلیم وار در اختیارش بگذار. یکبار هم که شده حرف گوش کن و در برابرش یک پذیرش تام باش. چون "لیله" باش، آرام و پذیرا. و نترس، زیرا آن، "سلام" است تا طلوع سپیده دم. و هشیار باش وقتی قرآن می فرماید که؛ خداوند بین آدمی و قلبش است، وقتی می فرماید؛ "اِنَّ مَعِیَ رَبّی"، پس دریاب که این عظمت ها از کجا به کجا نازل می شود و مرکزش کجاست. قدر این لیله ات را بدان.
@eslam20
🔹🔶🔹🔶🔹🔶
🔶 #قطره_از_دریا
امیر المومنین علی علیه السلام قرآن مهجور
🔰 مرحوم #ثقة_الاسلام_کلینی قدس سره در " کتاب شریف #الکافی " روایت میکند که امیر المومنین علی علیه السلام در قسمتی از خطبه خود مشهور به #خطبه_وسیله که هفت روز پس از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله ایراد نمودند، فرموده اند:
🔺 فَأَنَا #الذِّكْرُ الَّذِي عَنْهُ ضَلَّ، وَ #السَّبِيلُ الَّذِي عَنْهُ مَالَ، وَ #الْإِيمَانُ الَّذِي بِهِ كَفَرَ، وَ #الْقُرْآنُ_الَّذِي_إِيَّاهُ_هَجَرَ، وَ #الدِّينُ الَّذِي بِهِ كَذَّبَ.
🔻من همان ذکرم که از آن گمراه شدند؛ و راهی هستم که از آن منحرف شدند؛ و ایمانی هستم که به آن کافر گردیدند؛ و قرآنی هستم که #مهجور و متروک ماند؛ و دینی هستم که مورد تکذیب واقع شد.
📚 الکافی، جلد ۸، صفحه ۲۸، چاپ دار کتب الاسلامیة
⚠️ #پی_نوشت:
وَ قٰالَ الرَّسُولُ يٰا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هٰذَا الْقُرْآنَ #مَهْجُوراً.
در روز قیامت، پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله به محضر خدای تعالی از امت اسلام شکایت میکنند که: پروردگارا! قوم من اين قرآن را رها كردند.
سوره فرقان، آیه ۳۰
@eslam20
╭─═ঊঈ علے ঊঈ═─╮