💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا علیه السلام
1- عشق وافر به امام حسين(ع)
✍️ يكى از مهم ترين ويژگى ياران اباعبدالله(ع)، عشق فزاينده ايشان به آن بزرگوار است. بسيارى از مسلمانان عصر امام حسين(ع) به آن بزرگوار ارادت مى ورزيدند، ولى ارادت اصحاب اباعبدالله(ع) به آن حضرت، از مرز محبت هاى معمولى به مراتب فراتر رفته بود، به گونه اى كه براى يارى ايشان از جان و مال و آبروى خويش مى گذشتند. براى خشنودى ايشان بزرگ ترين ايثارها را به آسانى انجام مى دادند. در جملات آنان در شب عاشورا، آن گاه كه امام(ع) از آنان خواست، تاريكى شب را مركب قرار داده، او را با سپاه كوفه تنها بگذارند، دقت كنيد:
🔹سعيد بن عبدالله حنفى: «والله اگر بدانم كشته مى شوم سپس زنده گرديده و [زنده] زنده سوزانده مى شوم و سپس تكه تكه مى گردم و اين عمل هفتاد بار با من انجام مى شود، از شما جدا نمى شوم تا در كنار شما با مرگم خدا را ملاقات كنم.»(1)
🔸زهير: «والله دوست داشتم كشته مى شدم، سپس دوباره زنده شده، بعد كشته مى شدم تا جايى كه هزار بار اين چنين كشته مى شدم، تا خداوند بدين وسيله، كشته شدن را از شما و جوانان اهل بيت شما دور مى گردانيد!»(2)
🔹آن گاه جمعى از ياران حضرت گفتند: «به خدا قسم از شما جدا نمى شويم، جان هايمان به فدايت با گلوها و پيشانى ها و دست هايمان شما را حفظ مى كنيم، اگر كشته شويم [به عهدمان] وفا كرده ايم.»(3)
✅ بى ترديد اين سخنان، سخن عقل حسابگر و عاقبت انديش و معامله گر نيست، كلماتى است از زبان دل هايى آكنده از عشق به سيدالشهد(ع). تا كسى شيداى امام خود نباشد، هرگز نمى تواند چنين عاشقانه نسبت به او اظهار وفادارى كند.
(1) الارشاد، ج 2، ص 92 و 93
(2) همان، ج 2، ص 92 و 93
(3) همان، ج 2، ص 92 و 93
https://eitaa.com/eslam20
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۲)
✍️ امام حسين(ع) ضمن وصيّتنامهاي كه هنگام خروج از مدينه و در زمان وداع با برادرش محمّد بنحنفيّه براي وي نوشت، هدف از حركت خويش را چنين بازگو كرد:
🌷من نه از روي سرمستي و گستاخي و نه براي فساد و ستمگري حرکت کردم. بلكه تنها براي طلب اصلاح در امّت جدم حرکت کردم. ميخواهم امر به معروف و نهي از منكر كنم و به سيره جدم و پدرم علي بنابيطالب عمل كنم.
🌹 «....إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى، أُريدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْكَرِ وَأَسيرَ بِسيرَةِجَدّى وَأَبى عَلِىِّ بْنِ أَبيطالِب....»(۱)
و در جاى ديگر مى فرمايند:
🌷الّلهُمِّ اِنِّى اُحِبُّ الْمَعْرُوفَ و اَكْرَهُ الْمُنْكَرَ(۲)
خدايا من به معروف اشتياق و از منكر تنفر دارم.
(۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۸۹
(۲) مقتل الحسين خوارزمی، ج۱، ص ۲۷۳
https://eitaa.com/eslam20
💠 سلام و لعن در زیارت عاشورا
✍️ در زيارت عاشورا سلام هايي به وجود مقدس سيدالشهداء و اصحاب و اهل بيت ايشان (علیهم السلام) داده مي شود كه يک نوع دعاست. عظمت آنها و عبادت هاي آنها، حرکت انسان زا آنها، قیام آنها علیه ظلم و جور و شهادت مظلومانه آنها موجب صلوات و دعاست.
🔹 دعاي ديگر، لعن بر دشمنان ايشان است. لعن يعني دعا براي دوري رحمت خداي متعال از دشمنان. يعني انسان تقاضا مي کند: خدايا تو که ارحم الراحميني و رحمتت واسعه است، اينها را از آن رحمت خاصه و رحيميه خود دور کن. در واقع، جمال عبادت سيدالشهدا (ع) ما را به سلام دعوت مي کند و زشتی و پلیدی کار دشمن هم ما را به لعن مي کشاند.
🔸 انسان بايد دشمنان خدا را لعن کند و خود قرآن کريم هم مکرراً آنها را لعن مي کند. اگر مداومت بر اين لعن ها نباشد امواج فتن دوران، ما را هم با خودش غرق مي کند.
🔹 حقيقت لعن با ورود به فضاي عاشورا دريافت مي شود. اگر وارد عاشورا شديد مي بينيد این دشمن پلید اگر پايش بيفتد به کودک لب تشنه شش ماهه روي دست پدرش هم رحم نمی کند. وقتي انسان ببيند که آنها چه مي کنند و باطن جهالت و شرارت و شيطنت و خوی درندگی آنها چيست، آن وقت است که اين حجاب، کنار مي رود و مي فهمد که اينها چه موجوداتي پلیدی هستند و بايد مورد لعن و نفرین قرار گیرند.
https://eitaa.com/eslam20
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
حی علی العزا حی علی البکاء فی ماتم الحسین.MP3
18.93M
حجتالاسلام
غفاری
م (حی علی العزاء حی علی البكاء فی ماتم الحسین علیه السلام
جلسه 784
مکان تبلیغ مسجدحضرت امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/eslam20
🔽حدیث روز
امام حسين عليه السلام:
اَعْجَزُ النّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاءِ، وَاَبْخَلُ النّاسِ مَنْ بَخِلَ بالسَّلامِ
ناتوان ترين مردم كسى است كه از دعا عاجز باشد و بخيل ترين مردم كسى است كه درسلام بُخل ورزد
📙 بحارالانوار جلد93 صفحه294
https://eitaa.com/eslam20
#تقویم_شیعه
📅 امروز جمعه
☀️ 30 تیر ماه 1402 شمسی
🌙 03 محرم 1445 قمری
❄️ 20 جولای 2023 میلادی
☀️ #شمسی
➕ قيام مردم مسلمان ايران به رهبري آيت اللَّه "كاشاني" و به قدرت رسيدن مجدد مصدق (1331ش)
➕ درگذشت خطيب شهير و واعظ معروف حجت الاسلام شيخ "احمد كافی" (1357 ش)
➕ ماه به تسخیر انسان درآمد(1348 ش)
🌙 #قمری
➕ دعوت جهاني اسلام توسط پيامبر اكرم (7 ق)
➕ نامه امام حسین (ع) براى اهل کوفه (61 ق)
➕ ورود سپاه "عمر بن سعد" به سرزمين كربلا (61 ق)
➕ روز آزاد شدن حضرت "يوسف (ع)" از زندان و استحباب روزه براي رفع هر گرفتاري
❄️ #میلادی
➕ آغاز جنگ تاريخي "اهرام" بين نيروهاي فرانسوي و مصري (1798م)
➕ به آب انداختن اولين كشتي هسته اي به نام "ساوانا" در امريكا (1958م)
➕ قدم نهادن اولين بشر بر روي كره ماه (1969م)
—----------
🇮🇷 https://eitaa.com/eslam20
◾️درگذشت خطيب شهير و واعظ معروف حجت الاسلام شيخ "احمد كافی" (1357 ش)
✍️ حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ احمد كافي يزدي در سال 1307ش برابر با سال 1347 ق در مشهد مقدس به دنيا آمد. وي پس از پايان دروس مقدمات و ادبيات عرب، به دليل شوق و علاقه شديد به منبر، به وعظ و ارشاد مردم پرداخت و در حالي كه پانزده ساله بود، در شبهاي جمعه براي صدها نفر از زائران امام رضا(ع) با شور و حال خاصي دعاي كميل ميخواند و فضايي معنوي ايجاد ميكرد.
✅ وي در شانزده سالگي به نجف اشرف عزيمت كرد و از محضر آيت اللَّه خويي و آيت اللَّه سيد اسداللَّه مدني و... استفاده برد. از آن پس براي تبليغ به اكثر نقاط ايران مسافرت كرد و در همه جا مورد استقبال مردم قرار گرفت. او سرانجام در تهران رحل اقامت افكند و به خدمات ديني و انجام وظايف مذهبي همت گماشت.
✅ او در سفرهاي متعددي كه به مكه و مدينه داشت، همواره از حريم ولايت آل محمد، به ويژه امام علي(ع)، در مقابل خفّاشان حقيقت گريز وهابي، دفاع نمود. در حالي كه بردن نام حضرت امام خميني(ره)، در دوران حكومت رژيم پهلوي جرم محسوب ميشد، او در مجامع عمومي از حضرت امام به بزرگي و عظمت ياد ميكرد.
✅ سرانجام اين محبِّ اهل بيت (ع) چند ماه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي در سی تيرماه 1357 در 50 سالگي در سانحه اي مشكوك دار فاني را وداع گفت و به ديدار معبود شتافت و در خواجه ربیع مشهد مدفون گردید.
https://eitaa.com/eslam20
💠وقایع روز سوم محرم💠
✅ ۱. "عمر بن سعد" یك روز پس از ورود امام علیه السلام به سرزمین كربلا یعنی روز سوّم محرم با چهار هزار سپاهی از اهل كوفه وارد كربلا شد.(۱)
✅۲. امام حسین علیه السلام قسمتی از زمین كربلا كه قبر مطهرش در آن واقع شده است را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری كرد و با آنها شرط كرد كه مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوّار او را تا سه روز میهمان كنند.(۲)
✅ ۳. در این روز "عمر بن سعد" مردی بنام "كثیر بن عبداللّه" ـ كه مرد گستاخی بود ـ را نزد امام علیه السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند.
از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده ای؟ حضرت در جواب فرمود:"مردم كوفه مرا دعوت كرده اند و پیمان بسته ا ند، بسوی كوفه مي روم و اگر خوش ندارید بازمي گردم... ."(۳)
-----------------------------
پی نوشت ها:
۱. ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۸۴.
۲. مستدرك الوسایل، ج۱۴، ص۶۱؛ مجمع البحرین، ج۵
۳. تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۰
https://eitaa.com/eslam20
💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا علیه السلام
۲- خداجویی و معنویت گرایی
✍️ خداجویی و معنویت گرایی، یکی از ویژگی های اصحاب و یاران امام حسین(ع) بود. از والاترین و زلال ترین حالات آدمی، عشق به کمال مطلق و معبود حقیقی است که پیشوایان الهی، در بالاترین درجه از این مقام، بوده اند.(1)
✅ سراسر صحنه های کربلا را شعار « رضی اللهِ رضانا أهَلَ البیت، »(2) فرا گرفته بود و امام و یاران او، از همه چیز بریده و به حق پیوسته بودند. امام حسین (ع) در هنگام خروج از مدینه، با خواندن خطبه ای، هرگونه قدرت طلبی را از سوی خویش رد کرد و از تسلیم شدن در برابر قضای الهی سخن گفت. چنانچه فرمود: «پروردگارا! من به رضای تو، راضی و نسبت به امر تو، تسلیم هستم و در مقابل قضای تو، صبر خواهم نمود».(3)
✅ این خصوصیت، در یاران و اهل بیت او نیز مشاهده می شد. برای مثال، حضرت زینب (س) پس از حضور در کنار جسد قطعه قطعه برادرش امام حسین (ع) عرضه داشت: «اللّهُمَّ تَقَبَّل مِنّا هذا القُربانَ» «خدایا این قربانی را از ما بپذیر»(4).در زیارت نامة هانی ابن عروه نیز آمده است:«... ای کسی که جان خویش را در راه رضای خدا فدا کردی».(5)
🌷 امام صادق (ع) درباره آنان فرموده است: « [آنان مردانی هستند که] گویا دلشان نور باران است؛ از ناخشنودی پروردگارشان هراس دارند و برای کسب توفیق شهادت، دعا می کنند».(6)
(1) پیام عاشورا، جواد محدثی، ص121.
(2) لهوف، سیدبن طاووس، ص60.
(3) سخنان حسین بن علی، محمدصادق نجمی،ص332.
(4) حیاة الامام الحسین علیه السلام، ج2، ص301.
(5) مفاتیح الجنان، زیارت حضرت مسلم، ص403.
(6) بحارالانوار، ج52، ص308.
https://eitaa.com/eslam20
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۳)
✍️ حضرت در نامهاي كه در زمان اقامت خويش در مكّه در پاسخ دعوت به نامههاي اشراف و بزرگان كوفه مبني بر آمدن به كوفه، نوشتند، فلسفه قيام خود را چنين بيان فرمودند:
🌹به جان خودم سوگند، امام و پيشوا نيست، مگر كسى كه به قرآن عمل كند و راه قسط و عدل را در پيش گيرد و تابع حقّ باشد و خود را در راه رضاى خدا وقف سازد.
🌷«فَلَعَمْرى مَا الاِْمامُ إِلاَّ الْعامِلُ بِالْكِتابِ والاْخِذُ بِالْقِسْطِ وَ الدّائِنُ بِالْحَقِّ وَ الْحابِسُ نَفْسَهُ عَلى ذاتِ اللّهِ»
📚ارشاد، شیخ مفید، ج2، ص 35
✅ امام(ع) در اين نامه، هدف از قيام را، تلاش در جهت برپايي حكومتي ميداند كه رهبر و پيشواي آن، صفات و امتيازات ذيل را دارا باشد:
1️⃣ به كتاب خدا حكم كند.
2️⃣ عدالت را در جامعه حاكم كند.
3️⃣ متديّن ومعتقد به دين خدا باشد.
4️⃣ خود را وقف خدا و اهداف الهي كند.
https://eitaa.com/eslam20
💠 مقامات معنوی در زیارت عاشورا:
۱- مقام خونخواهی امام حسین علیهالسلام
✍️ بعد از آن سلام و لعن ها، اولين دعا اين است که: «لَقَدْ عَظُمَ مُصابي بِكَ فَاَسئلُ اللهَ الَّذي اَكرَمَ مَقامَكَ وَ اَكْرَمَني اَنْ يرزُقَني طَلَبَ ثارِكَ مَعَ اِمامٍ مَنصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَيتِ مُحَمَّدٍ صَلي اللهُ عَلَيهِ وَ الِه»
🔹 اگر مصيبت سيدالشهداء (ع) در قلب کسي بار انداخت و فوران پيدا کرد و عظمت اين مصيبت در دلش تجلي يافت و فهميد که چه اتفاقي افتاده است، آماده مي شود براي «اَنْ يرزُقَني طَلَبَ ثارِكَ مَعَ اِمامٍ مَنصُورٍ».
🔸 لذا انسان، خدا را به حق سيدالشهداء (ع) قسم مي دهد که خدايا همينطور که به من لطف کردي و من را به امام حسين (ع) محترم شمردي، اين توفیق را هم به من بده که جزو خونخواهان سيدالشهدا (ع) در رکاب امام زمان (عج) باشم.
🔹 اینکه کسی بخواهد خونخواهی امام حسین را بکند، مقام خیلی بالایی است، چون خونخواهِ اصلی ابیعبدالله(ع)، امام زمان(عج) است.
اين اولين دعا و مقام عظيمي است که انسان از خداوند متعال طلب می کند.
https://eitaa.com/eslam20
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
چرای عدم حضورخواص شیعه کوفه درقیام حسینی.MP3
21.62M
حجتالاسلام
غفاری
م چرایی عدم حضورخواص شیعه کوفه درقیام حسینی
جلسه 785
مکان تبلیغ مسجدامام حسین علیه السلام
https://eitaa.com/eslam20
🥀بسم رب الشهداء و الصديقين 🥀
دیروز لوداب، رود خون گردید؛ خون جوانان برومندی که در مکتب حسین(ع) و در مدرسه حسینی الفبای شهادت را آموخته بودند.
درخشش و تلألؤ خون شهید درخشانزاده راه آینده را برای جوانان ما روشن میکند و شهید امینی ما را به امانتداری و امین بودن نسبت به انقلاب، نظام، امام و رهبری فرا میخواند. اینها تنها شهدای امنیت نیستند؛ بلکه شهدای مسیر سلامت ایران قوی از آسیب های اجتماعی و تهاجم فرهنگی هستند.
خون سرخ شهیدانِ مبارزه با تهاجم فرهنگی و آسیبهای اجتماعی، مُرکبها را به همراهی فرا میخواند تا بنویسند که شهیدان درخشان زاده و امینی، همچون سالار شهیدان رقیههای خویش را تنها گذاشتند و جان خویش را اهدا نمودند تا سوداگران مرگ، مغز و اراده جوانان ما را مورد شلیک مواد مخدر قرار ندهند.
اینان شهیدان راه هویتند؛ چون انسان معتاد، هویت، اصالت، افتخار، شرف و آزادگی مملکت را لگد مال میکند. و این شهیدان جلوی پای ما را نور میافکنند تا مسیر هویت و ارزشها را به خوبی طی کنیم.
به تعبیر استاد طاهرزاده:«باز کربلا به جریان افتاده است دیگر نباید اسم زمین دور افتادهای را کربلا بنامیم»؛ هرجا فضیلتها رنگ ببازد و رذایل قصد خودنمایی کنند پیروانی از مکتب حسین(ع) قد علم میکنند و کربلاها به وجود میآورند.( کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا)
اینجانب شهادت دو برادر عزیز و بزرگوار را به خانواده های معظم و شهید پرور درخشانزاده، امینی و مردم فهیم و ولایتمدار لوداب تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای این شهیدان راه حق، همنشینی با حسین بن علی(ع) و اصحاب ایشان و برای بازماندگان صبر و اجر جزیل و جمیل خواهانم.
امیدوارم که بتوانیم در ارائه دهنده راه سرخ شهیدان مکتب انسان پرور حسین بن علی(ع) باشیم ان شاءالله.
https://eitaa.com/eslam20
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عزاداری یاسوجیها در مقابل منزل شهید درخشانفر
شهیدان امینی مهر و درخشانفر از نیروهای فرماندهی مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد، امروز در درگیری با قاچاقچیان به شهادت رسیدند.
https://eitaa.com/eslam20
کبنا گزارش می دهد؛
شهادت ۲ مامور کهگیلویه و بویراحمد در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر
ادامه خبر در لینک زیر؛
https://www.kebnanews.ir/news/464983/
✅ دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد برای حضور گسترده و شورآفرین مردم شهیدپرور استان در تشییع شهدای مدافع وطن شهیدان امینیمهر و درخشانفر
بسم رب الشهداء و الصدیقین
وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
انقلاب اسلامی ایران، امتداد خط سرخ قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام است و به برکت خون مبارک شهدا تا ظهور حضرت بقیةالله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، الهام بخش و امید آفرین به پیش خواهد رفت و قله های پیشرفت و افتخار را یکی پس از دیگری فتح خواهد نمود.
در ایام عزاداری و حزن و اندوه مظلومانه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبداللهالحسین علیهالسلام، دو مامور شجاع و رشید نیروی انتظامی کهگیلویه و بویراحمد، شهیدان «مهدی امینیمهر و سیروس درخشانفر» در سنگر حفظ آرمانهای انقلاب اسلامی و دفاع از امنیت و آزادگی و درگیری و مقابله با اشرار و سوداگران مرگ به قافله عظیم شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی پیوستند تا ثابت کنند رویشهای عاشورایی این انقلاب تا ظهور صاحب اصلیاش ادامه خواهد داشت.
شهادت اوج تعالی انسان و هنر مردان الهی است که رضایت خدا را میخرند و برای برافراشتن عَلَم هدایت و استمرار این خط توحیدی همه داشتههای خود را بذل میکنند و مقاومت و پویایی جامعه را تضمین نموده و به جامعه ظرفیت روحی میبخشند.
مراسم تشییع شهیدان "درخشانفر" و "امینیمهر" ساعت ۸:۳۰ صبح فردا شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۲ از میدان هفت تیر شهر یاسوج به طرف خیابان آیتالله طالقانی، خیابان جمهوری اسلامی، تا میدان امام حسین(ع) برگزار میگردد و بعد از اقامه نماز بر پیکر مطهر آنان در گلزار مطهر شهدای یاسوج به خاک سپرده خواهند شد.
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد ضمن عرض تسلیت فقدان این دو شهید عزیز به خانواده و بازماندگان گرامی و همهی همرزمان و همکاران و تبریک شهادت آنان، از عموم مردم غیور، قدرشناس، انقلابی و شهیدپرور کهگیلویه و بویراحمد دعوت میکند تا با حضور گسترده، شورآفرین و شکوهمند خود در مراسم تشییع پیکر مطهر این دو شهید والامقام شعائر الهی را بزرگ شمارند و ضمن زنده نگهداشتن یاد و نام و آرمانهای والای شهیدان و قدرشناسی از ایثار و فداکاری شهدای مدافع وطن، ضامن استمرار امنیت و اقتدار ایران اسلامی باشند.
➖➖➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/eslam20
#تقویم_شیعه
📅 امروز شنبه
☀️ 31 تیر ماه 1402 شمسی
🌙 04 محرم 1445 قمری
❄️ 22 جولای 2023 میلادی
☀️ #شمسی
➕ رأي مثبت دادگاه "لاهه" نسبت به حقانيت ايران در اختلاف با انگليس (1331 ش)
➕ تهاجم وسيع ارتش بعث عراق به خاك ايران پس از پذيرفتن قطعنامه 598 (1367ش)
🌙 #قمری
➕ سخنرانی عبیدالله بن زیاد در مسجد کوفه جهت تشویق مردم برای شرکت در جنگ و مقابله با "سیدالشهداء"(ع)
➕ وفات "ابن ادريس" كاتب و شاعر مسلمان مراكشي (1264 ق)
➕ به درک واصل شدن نمرود
❄️ #میلادی
➕ تأسيس سازمان همكاري منطقه اي براي عمران موسوم به آر - سي - دي (1964م)
—----------
🇮🇷
https://eitaa.com/eslam20
💠وقایع روز چهارم محرم💠
✍ در روز چهارم محرم، عبیداللّه بن زیاد، با استناد به فتوایی که از شریح قاضی گرفته بود، مردم كوفه را در مسجد جمع كرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای شركت در جنگ با امام حسین علیه السلام تشویق و ترغیب نمود.
به دنبال آن ۱۳ هزار نفر در قالب ۴ گروه كه عبارت بودند از:
1⃣ شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر؛
2⃣ یزید بن ركاب كلبی با دو هزار نفر؛
3⃣ حصین بن نمیر با چهار هزار نفر؛
4⃣ مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر؛به سپاه عمر بن سعد پیوستند.
بهم پیوستن نیروهای فوق از این روز تا روز عاشورا بوده است.
------------------------
پی نوشت:
۱. فیض الاعلام و وقایع الایام شیخ عباس قمی،
۲. بحارالانوار، ج۴۴، ص۳۸۶.
https://eitaa.com/eslam20
💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا علیه السلام
۳- ايمان راسخ به آينده اى روشن و سعادت بخش
✍ اطمينان به وعده های الهى به صالحان و مجاهدان راه حق و اعتقاد راسخ به پاداش الهى، از ديگر امتيازات اصحاب و ياران سيدالشهدا(ع) به شمار مى آيد. آنان يقين داشتند به محض شهادت به فلاح و رستگارى نايل آمده، جايگاه رفيعى در انتظارشان است؛ چيزى كه در بسيارى از مردمان آن عصر يافت نمى شد. مسلمانان آن روزگار، همچون عمر بن سعد و.... بيش از آن كه به آخرت بينديشند، به دنيا فكر مى كردند و پيش از آن كه درصدد تضمين سعادت اخروى باشند، در تكاپوى تأمين معاش دنيوى بودند.
✅ در چنين فضايى، كه همه چيز با معيارهاى مادى سنجيده مى شد، اصحاب و ياران اباعبدالله(ع)اعمال خود را با مقياس هاى اخروى مى سنجيدند. همين امر، آنان را بر مسلمانان معاصر خود، برترى و امتياز بخشيد. اين معنا به طور مكرر در اشعار و سخنان آنان در روز عاشورا مطرح شده است.
✅ به عنوان نمونه عمرو بن خالد هنگام جنگ، زندگى راحت اخروى را به خود بشارت مى داد و بدين وسيله، سختى جهاد را بر خود آسان كرده و مى گفت:
🔹«اليك يانفس الى الرحمان
🔸فأبشرى بالروح و الريحان
🔹اليوم تُجزين على الاحسان»
🔸اى نفس بر تو باد حركت به سوى خداى رحمان،
🔹تو را به راحتى و زندگى آسان بشارت باد،
🔸آن روز (رستاخيز) به نيكى پاداش داده خواهى شد.(1)
📚 (1) ابن شهرآشوب، ج4، ص101 باكمى تغيير / بحارالانوار، ج 45،ص18.
https://eitaa.com/eslam20
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۴)
✍ حسين بنعلي(ع) در نامهاي كه ضمن آن از بزرگان بصره دعوت به همياري و همراهي با وي كرده است، علّت و هدف از نهضت خويش را چنين بيان ميكند:
🌷من شما را به كتاب خدا و سنّت پيامبرش ميخوانم. همانا سنّت پيامبر(ص) از بين رفته است و بدعت زنده شده است.
🌹و أنا اَدْعُوکُمْ إلی کتابِ اللهِ و سُنَّةِ نَبِیه فَإنَّ السُّنَّةَ قَدْ أمِیتَتْ؛(1)
✅ و در جواب عبدالله بنمُطيع مي
فرمايد:
🌷كوفيان به من نامه نوشته و از من خواستهاند به نزدشان بروم، چون اميدوارند (كه با رهبري من) نشانههاي حقّ زنده و بدعتها نابود شود.
🌹«إِنَّ أَهْلَ الکُوفَةِ کَتَبُوا إِلیَّ یَسْألُونَنِی أَن أقْدِمَ علیهم لما رَجَوْا مِن اِحْیاءِ مَعالِمِ الحَقِّ وَ اِماتَة البِدَعِ؛(2)
✅ و نيز در نامهاي كه به شيعيان بصره نوشتند، فرمودند:
🌷«…شما را برای احیای نشانههای حق و از بین بردن بدعتها به یاری میطلبم؛ اگر دعوتم را بپذیرید، به سرمنزل مقصود خواهید رسید».
🌹فَاِنِّی اَدْعُوکُم اِلی اِحْیآءِ مَعالِمَ الْحَقَّ وَ اِماتَة البِدَعِ، فَاِنْ تُجیبُوا تَهْتَدُوا سُبُلَ الرَّشادِ»(3)
(1) تاریخ طبری، ج5، ص357؛
(3) اخبار الطوال دینوری، ص 245
(3) تاریخ طبری، ج4، ص 357 و مقتل الحسین، ص 164.
https://eitaa.com/eslam20
💠 مقامات معنوی در زیارت عاشورا:
۲- مقام وجاهت عندالله
✍ در فراز بعدی از دعا در زیارت عاشورا می خوانیم:
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی عِنْدَکَ وَجِیهاً بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلَامُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة،
🔹وجاهت در لغت به معنای صاحب جاه و مقام شدن و مقبولیت پیدا کردن و عزت و حرمت پیدا کردن در نزد خداست.
✅ در زیارت عاشورا مراد از وجیه شدن یعنی انسان یک ظرفیتی پیدا کند که بواسطه اهل بیت علیهم السلام در نزد خدا از وجاهت و مقبولیت برخوردار شود.
✅ اگر صفتی از صفات امام حسين (ع) در انسان تجلی پیدا کند، وجيه عندالله مي شود. اگر کسي وارد عاشورا شد و با عاشورا راه رفت و سالک شد، کارش به جايي مي رسد که اين طلب در او پيدا مي شود و مي فهمد که وجاهت عند الله مقام والایی است و راه اين وجاهت پیروی از اهل بیت علیهم السلام و به خصوص مکتب امام حسين (ع) و عاشورا است.
https://eitaa.com/eslam20