💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (٥)
✍اباعبدالله درخطبهاي كه پس از برخورد با حرّ بنيزيد رِياحي در منزل «بَيْضَه» ايراد فرمودند، انگيزه قيام خود را با استناد به فرمايش پيامبر ـ ص ـ، چنين بيان كردند:
🌷رسولخدا (ص ) فرمودند: كسي كه فرمانرواي ستمگري را ببيند كه حرام خدا را حلال كرده و پيمان الهي را شكسته و با سنّت رسولخدا (ص) مخالفت ورزيده، در ميان بندگان خدا با گناه و تجاوزگري رفتار ميكند، ولي در برابر او با كردار و گفتار خود برنخيزد، برخدا است كه او را در جايگاه (عذابآور) آن ستمگر قرار دهد.
🌹هان (اي مردم) بدانيد كه اينها تن به فرمانبري از شيطان داده و اطاعت از فرمان الهي را رها كرده و فساد را نمايان ساخته و حدود خدا را تعطيل نمودهاند، درآمدهاي عمومي (بيت المال) مسلمانان را به خود اختصاص دادهاند و حرام خدا را حلال و حلالش را حرام كردهاند و من از اين جهت به مقام خلافت سزاوارتر مي باشم كه از نزدیكان رسول خدا(ص) می باشم.
🌷أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَدْ قَالَ فِي حَيَاتِهِ مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ نَاكِثاً لِعَهْدِ اللَّهِ مُخَالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ يَعْمَلُ فِي عِبَادِ اللَّهِ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ ثُمَّ لَمْ يُغَيِّرْ بِقَوْلٍ وَ لَا فِعْلٍ كَانَ حَقِيقاً عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ . وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّ هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ قَدْ لَزِمُوا طَاعَةَ الشَّيْطَانِ وَ تَوَلَّوْا عَنْ طَاعَةِ الرَّحْمَنِ وَ أَظْهَرُوا الْفَسَادَ وَ عَطَّلُوا الْحُدُودَ وَ اسْتَأْثَرُوا بِالْفَيْءِ وَ أَحَلُّوا حَرَامَ اللَّهِ وَ حَرَّمُوا حَلَالَهُ وَ إِنِّی أَحَقُّ بِهَذَا الْأَمْرِ لِقَرَابَتِی مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص؛
📚 تاریخ طبری، ج ۴، ص ۳۰۴ / بحارالأنوار، ج ۴۴، ص ۳۸۱.
https://eitaa.com/eslam20
💠وقایع روز پنجم محرم الحرام💠
1⃣ در این روز عبیداللّه بن زیاد، شخصی بنام "شبث بن ربعی" را به همراه یك هزار نفر به طرف كربلا گسیل داد.(1)
2⃣ عبیداللّه بن زیاد در این روز دستور داد تا شخصی بنام "زجر بن قیس" بر سر راه كربلا بایستد و هر كسی را كه قصد یاری امام حسین علیه السلام داشته و بخواهد به سپاه امام علیه السلام ملحق شود، به قتل برساند. همراهان این مرد ۵۰۰ نفر بودند.(2)
3⃣ در این روز با توجه به تمام محدودیت هایی كه برای نپیوستن كسی به سپاه امام حسین علیه السلام صورت گرفت، مردی به نام "عامر بن ابی سلامه" خود را به امام علیه السلام رساند و سرانجام در كربلا در روز عاشورا به شهادت رسید.(3)
-----------------------------
پی نوشت ها:
1. عوالم العلوم، ج۱۷، ص۲۳۷.
2. مقتل الحسین(مقرّم)، ص۱۹۹.
3. همان.
https://eitaa.com/eslam20
💠 برخی از ويژگىهاى اصحاب سيدالشهدا (ع)
۴- برخوردارى از معيارى صحيح براى شناخت نفاق
✍️جریان نفاق پدیده ای است که هر جامعه نوپا و انقلابی را از درون مورد تهدید قرار می دهد. شناخت این جریان که جلوه ای از بصیرت است، برای مبارزه با روح نفاق و خطوط کلی منافقان در جوامع اسلامی امری ضروری است.
✅ از ويژگى هاى بارز شهداى كربلا اين بود كه ولايت را محور حق و باطل قرار مى دادند، همواره عيار مردم را با گفتار و كردارشان نسبت به اهل بيت(ع) مى سنجيدند. آنان منافقان و دشمنان پنهان دين را براساس نحوه برخوردشان با امام حسين(ع) شناسايى مى كردند. وقتى مى ديدند برخى، گفتار زيبا و حق مدارانه دارند، ولى در عمل عليه ولايت حركت مى كنند، نفاقشان را كشف مى كردند، و به نيرنگ و خبث طينت شان پى مى بردند.
✅ از اين رو مى بينيم، شهيد يازده ساله كربلا، عمرو يا عمر بن جنادة، با بینش و معرفت عمیق، در رجزهاى خود، سپاه به ظاهر مسلمان كوفه را افرادى رذل، دشمن قرآن و فاسق توصيف مى كند كه براى كنار زدن قرآن، به يارى دولتمردان فاسق خود برخاسته اند:
🔹و اليوم تخضب من دماء اراذل
🔸رفضوا القرآن لنصرة الاشرار
🔹والله ربّى لا ازال مضارب
🔸فى الفاسقين بمرهف بتّار(1)
🔹امروز خون كسانى كه براى يارى اشرار، قرآن را كنار زده اند رنگين مى شود،
🔸قسم به خدا، پروردگارم، پيوسته فاسقان را با شمشيرى تيز و برّان مى زنم.
(1) بحارالانوار، ج 44، ص 381 / و ج 45، ص 28.
https://eitaa.com/eslam20
💠 «کرامت معرفت» و «رزق برائت» در زیارت عاشورا
✍ در فراز اول، پس از سلام و لعن و درک عظمت مصيبت و بصيرت و صف بندي و قتال و برائت و ... اين دعا مطرح مي شود:
🌷«فَاسُئلُ الله اَلذي اَكرَمَني بِمَعرفَتِكُمْ وَ مَعرفَةِ اَوليائِكُمْ وَرَزَقنِي اَلبرائَةَ مِن اَعدائِكُمْ...».
🔹 معرفت، آن نورانيت قلبي است که بعد از تسليم و تصديق براي انسان حاصل مي شود. معرفت يک امر دم دستي نيست که انسان به طور عادي به آن برسد. معرفت امام (ع)، شناخت شناسنامه اي نيست. معرفت آن حالت شناختي است که همراه با خضوع و خشوع و تسليم و تصديق است؛ بعد از اين مقامات، معرفت حاصل مي شود. امام صادق(ع) فرمود:
🌹«إِنَّكُمْ لاَ تَكُونُونَ صَالِحِينَ حَتَّى تَعْرِفُوا وَ لاَ تَعْرِفُونَ حَتَّى تُصَدِّقُوا وَ لاَ تُصَدِّقُونَ حَتَّى تُسَلِّمُوا أَبْوَاباً أَرْبَعَةً».
تا معرفت نيابيد، صالح نشويد و تا تصديق نكنيد، معرفت نيابيد و تا چهار درى را كه نخستينشان جز بآخرشان اصلاح نشود نگيريد، تصديق نيابيد.
( اشاره به توحيد، نبوت، امامت و معاد است)
🔸 لذا انسان اول بايد تسليم بشود تا بتواند تصديق کند بعد ابواب معرفت به روي او باز شود. خداي متعال در سير زيارت عاشورا، درهاي معرفت را به روي زائر باز کرده و آنها را مکرم به معرفت داشته است؛ هم کرامت معرفت اهل بیت علیهم السلام و هم رزق برائت از دشمنان اهل بیت علیهم السلام را داده است.
📚 الکافي ج۲، ص۴۷.
https://eitaa.com/eslam20
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
13موردازاعمال ظاهری دهه اول محرم.MP3
16.88M
حجتالاسلام
غفاری
م 13موردازاعمال دهه اول محرم
جلسه 787
مکان مدرسه بانوصادقی درجمع هیئت رزمندگان اسلام
https://eitaa.com/eslam20
💠 #حدیث روز 💠
🚩 گریه أبدی برای سیدالشهدا (علیهالسلام)
🔻پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله:
إنّ حَولَ قَبرِ وَلَدِی الحُسینِ اَربعةُ آلافِ مَلَكٍ شَعْثاً غُبْراً یَبكونَ عَلَیهِ اِلی یَومِ القیامة.
◼️پیرامون قبر فرزندم حسین همواره چهار هزار فرشتهی ژولیده و غُبارآلود هستند که تا روز قیامت برای او گریه میکنند.
📚 احقاق الحق، ج ١١، ص ٢٨٧
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/eslam20
💠 #احکام شرعی | قضا شدن نماز به دلیل شرکت در عزاداری
✍️آیتاللهالعظمی خامنهای به استفتائی پیرامون «قضا شدن نماز به دلیل شرکت در عزاداری» پاسخ گفتند.
___________
◼️قضا شدن نماز به دلیل شرکت در عزاداری
❓سؤال: اگر بعضی از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود مثلاً نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است بعد از این در این مجالس شرکت نکند یا این که عدم شرکت او باعث دوری از اهل بیت علیهم السلام می شود؟
💡جواب: بدیهی است که نمازِ واجب، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهلبیت علیهمالسلام است و ترک نماز به دلیل شرکت در این مجالس جایز نیست، ولی شرکت در عزاداری به گونهای که مزاحم نماز نباشد، از مستحبّات مؤکد است.
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/eslam20
🔘تو نزد امام خویش همانگونه ای که او در نزد توست
عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ قَالَ: سَأَلْتُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا حَدُّ اَلتَّوَكُّلِ فَقَالَ لِي أَنْ لاَ تَخَافَ مَعَ اَللَّهِ أَحَداً قَالَ قُلْتُ فَمَا حَدُّ اَلتَّوَاضُعِ قَالَ أَنْ تُعْطِيَ اَلنَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ مَا تُحِبُّ أَنْ يُعْطُوكَ مِثْلَهُ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَشْتَهِي أَنْ أَعْلَمَ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ فَقَالَ اُنْظُرْ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ.
حسن بن جهم گويد:از امام رضا عليه السّلام پرسيدم:فدايت شوم حد توكل چيست؟حضرت فرمود:اينكه با(اعتماد به)خدا از كسى نترسى،گفتم:فدايت شوم حد تواضع چيست؟ فرمود: آنگونه با مردم رفتار کنی كه دوست دارى با تو رفتار کنند، گفتم:فدايت شوم دوست دارم بدانم من نزد تو چگونهام؟حضرت فرمود:بنگر كه من پيش تو چگونهام.
📚 الأمالي للصدوق ج ١ ص ٢٤٠
https://eitaa.com/eslam20
🔘 راهزنان اعمال خير!
قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «لَعَنَ اَللَّهُ قَاطِعِي سَبِيلِ اَلْمَعْرُوفِ» قِيلَ وَ مَا قَاطِعِي سَبِيلِ اَلْمَعْرُوفِ قَالَ «اَلرَّجُلُ يُصْنَعُ إِلَيْهِ اَلْمَعْرُوفُ فَيَكْفُرُهُ فَيَمْنَعُ صَاحِبَهُ مِنْ أَنْ يَصْنَعَ ذَلِكَ إِلَى غَيْرِهِ »
امام صادق عليه السّلام فرمود:
خدا راهزنان اعمال خير را لعنت كند! گفتند: راهزنان اعمال خير كدامند؟ فرمود: راهزن اعمال خير كسى است كه به او خوبى مي كنند اما او آن را كفران كند، (خوبى را به بدى پاسخ دهد ) و با اين عمل خود، صاحب کار خیر را از انجام آن در بارۀ ديگران باز دارد.
📚من لا يحضره الفقيه ج۲ ص ۵۷
-------------------------
به عنوان مثال پرداخت نکردن بدهی باعث دلسرد شدن قرض دهندگان می شود و مانع ادامه این عمل خداپسندانه می گردد. در نتیجه کسانی که عمدا قرض خود را پرداخت نمی کنند می توانند از مصادیق این حدیث باشند.
https://eitaa.com/eslam20
🔘استغفار قبل از غروب پنجشنبه
«أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لاَ إلَهَ إلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إلَيْهِ
تَوْبَهَ عَبْدٍ خَاضِعٍ مِسْكِينٍ مُسْتَكِينٍ لاَ يَسْتَطِيعُ لِنَفْسِهِ صَرْفاً وَ لاَ عَدْلاً
وَ لاَ نَفْعاً وَ لاَ ضَرّاً وَ لاَ حَيَاهً وَ لاَ مَوْتاً وَ لاَ نُشُوراً
وَ صَلَّي اللَّهُ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ عِتْرَتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ الأَْخْيَارِ الأَْبْرَارِ وَ سَلَّمَ تَسْلِيماً.»
📚مفاتیح الجنان
https://eitaa.com/eslam20
🔘 بهترین دعا...
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : خَيرُ الدعاءِ الاستِغفارُ
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بهترين دعا استغفار است
📚الكافي ج ۱ ص ۵۰۴
https://eitaa.com/eslam20
دانلود+دعای+کمیل+صوتی+سید+مهدی+میرداماد.mp3
30.32M
🔘دعای کمیل
دعای کمیل برای رهایی از شر دشمنان، گشایش روزی و آمرزش گناهان فواید بسیاری دارد. این دعا را حضرت علی(ع) به کمیل بن زیاد نخعی تعلیم کرده است.
🔰 سید مهدی میرداماد
زمان : ۴۲ دقیقه
https://eitaa.com/eslam20
🔘شباهت های امامزمان علیه السلام به انبیاء الهی ...
فَقَدْ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع أَنَّهُ قَالَ: فِي الْقَائِمِ سُنَّةٌ مِنْ مُوسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ يُوسُفَ وَ سُنَّةٌ مِنْ عِيسَى وَ سُنَّةٌ مِنْ مُحَمَّدٍ ص فَأَمَّا سُنَّةُ مُوسَى فَخَائِفٌ يَتَرَقَّبُ وَ أَمَّا سُنَّةُ يُوسُفَ فَإِنَّ إِخْوَتَهُ كَانُوا يُبَايِعُونَهُ وَ يُخَاطِبُونَهُ وَ لَا يَعْرِفُونَهُ وَ أَمَّا سُنَّةُ عِيسَى فَالسِّيَاحَةُ وَ أَمَّا سُنَّةُ مُحَمَّدٍ ص فَالسَّيْفُ ..
از امام صادق جعفر بن محمّد عليهما السّلام روايت است كه فرمودند:
در امام قائم عليه السّلام از موسى و يوسف و عيسى و محمّد عليهم السّلام سنّتهايى وجود دارد، امّا سنّت او از موسى آن است كه خائف و منتظر است، و سنّت او از يوسف آن است كه برادرانش او را مبايعه كردند و با او سخن مىگفتند و او را نمىشناختند، و سنّت او از عيسى سياحت كردن است، و سنّت او از محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم شمشير است
📚 كمال الدين و تمام النعمة، ج١، ص٢٨
https://eitaa.com/eslam20
امام صادق علیهالسلام :
هنگامی که نماز صبح را خواندید اول صبح در پی روزی حلال بشتابید که خداوند به شما روزی خواهد داد و یاریتان خواهد کرد .
📚 کافی ، ج ۵ ص ۷۹
https://eitaa.com/eslam20
🔘اگر همه هم و غمت دنیا باشد..!
پیامبر صلیاللهعلیهوآله:
مَنْ أَصْبَحَ وَ اَلدُّنْيَا أَكْبَرُ هَمِّهِ فَلَيْسَ مِنَ اَللَّهِ فِي شَيْءٍ وَ أَلْزَمَ قَلْبَهُ أَرْبَعَ خِصَالٍ هَمّاً لاَ يَنْقَطِعُ عَنْهُ أَبَداً وَ شُغُلاً لاَ يَنْفَرِجُ مِنْهُ أَبَداً وَ فَقْراً لاَ يَبْلُغُ غِنَاهُ أَبَداً وَ أَمَلاً لاَ يَبْلُغُ مُنْتَهَاهُ أَبَداً .
هر كه شبى را بگذراند و بيش از هر چيز به فكر دنيا باشد،از رحمت خدا بهرهاى ندارد،و دلش را چهار خصلت فرا گيرد:
غمى كه هرگز جدايى نپذيرد
و آن گرفتارى كه هرگز برطرف نشود
و آن تنگدستى كه هرگز به بىنيازى نرسد
و آرزويى كه هرگز به سامان نرسد.
📚تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام) , جلد ١ , صفحه ١٣٠
https://eitaa.com/eslam20
قال الامام الحسین علیه السلام:
اَللّهُمَّ اَنْتَ ثِقَتی فی کُلِّ کَرْبٍ وَ اَنْتَ رَجائی فی کُلِّ شِدَّةٍ، وَاَنْتَ لی فی کُلِّ اَمْرٍ نَزَلَ بی ثِقَةٌ وَ عُدَّةٌ
امام حسین (علیه السلام) فرمودند:
خداوندا ؛ تو تكيه گاه من در هر اندوه، و اميد من در هر شدّت و ناراحتى هستى، و تو در هر مشكلى كه براى من پيش آيد، پشت و پناه منى...
ارشاد شیخ مفيد، ص ٤٤٧
https://eitaa.com/eslam20
🔘جنگ بین حق و باطل در وجود هر انسان
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِنَّ لِلْقَلْبِ أُذُنَيْنِ فَإِذَا هَمَّ اَلْعَبْدُ بِذَنْبٍ قَالَ لَهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ لاَ تَفْعَلْ وَ قَالَ لَهُ اَلشَّيْطَانُ اِفْعَلْ وَ إِذَا كَانَ عَلَى بَطْنِهَا نُزِعَ مِنْهُ رُوحُ اَلْإِيمَانِ.»
از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است: «بهراستی که قلبِ [هر بندهای] دو گوش دارد. پس هرگاه بنده قصد انجام گناهی را کند؛ روح ایمان (در یکی از گوشها) به او میگوید: این کار را نکن! و شیطان (در گوش دیگرش) به او میگوید: این کار را بکن! و هنگامیکه اقدام به ارتکاب فحشا کند روح ایمان از او گرفته می شود.
📚 الکافي، ج۲، ص۲۶۷
https://eitaa.com/eslam20
🔘 سختی ها رام میشود...
عن أمیرالمؤمنین علیه السلام :اِذَا خِفْتَ صُعُوبَةَ اَمْرٍ فَاصْعَبْ لَهُ يَذِلُّ لَكَ
هرگاه از سختي كاري ترسيدي، در برابر آن، سرسختي نشان بده رامت مي شود.
📚غرر الحکم حدیث ۴۱۰۸
https://eitaa.com/eslam20
🔘 نماز، آرامش و اجابت
قال الامام الصادق عليه السلام :
ما يَمْنَعُ اَحَدَكُمْ اِذا دَخَل عَلَيْهِ غَمٌّ مِنْ غُمُومِ الدُّنْيا اَنْ يَتَوَضَّاَ ثُمَّ يَدْخُلَ مَسْجِدَهُ وَ يَرْكَعَ رَكْعَتَينِ فَيَدْعُوَ اللّه فيهِما؟ اَما سَمِعْتَ اللّه يَقُولُ: «وَاسْتَعينوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ».
چه چيز مانع مي شود كه هر گاه بر يكي از شما غم و اندوه دنيایی رسيد، وضو بگيرد و به سجده گاه خود رود و دو ركعت نماز گزارد و در آن دعا كند؟ مگر نشنيده اي كه خداوند مي فرمايد:
«از صبر و نماز مدد بگيريد»؟
📚تفسير عياشي، ج ۱، ص ۵۹ ح ۳۹
https://eitaa.com/eslam20
▪️ زينت آسمان ها و زمين ...
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى عن الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع) قَالَ:
دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَ عِنْدَهُ أُبَیُّ بْنُ کَعْبٍ فَقَالَ لِی رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَرْحَباً بِكَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَا زَیْنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ قَالَ لَهُ أُبَیٌّ وَ کَیْفَ یَکُونُ یَا رَسُولَ اللَّهِ (ص) زَیْنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ أَحَدٌ غَیْرُكَ قَالَ یَا أُبَیُّ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ( مِصْبَاحُ هُدًى وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ).
على بن عاصم از امام جواد(ع) و آن حضرت نیز به واسطه پدران بزرگوار خود از امام حسین(ع) چنین نقل فرمودند: روزى به خدمت جدّم رسول خدا(ص) رسیدم، ابىّ بن کعب نیز در آنجا حضور داشت. رسول خدا فرمودند: خوش آمدى اى أبا عبد اللَّه! اى زینت بخش آسمانها و زمینها ابىّ پرسید: چگونه ممکن است کسى غیر از شما زینت بخش آسمانها و زمینها باشد؟ حضرت فرمودند: قسم به خدایى که به حقّ مرا پیامبر فرموده است، [مقام] حسین بن على در آسمان بالاتر از [مقام] او در زمین است، و در طرف راست عرش الهى در باره او چنین نوشته شده است: «چراغ هدایت و کشتى نجات»
📚عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج ١ ص ٥٩
https://eitaa.com/eslam20