خودسازی(ماهی در آب)
امام علی(ع):
[ارزش] جوانى را جز پیران نمى شناسند؛[ارزش] آرامش (آسایش)را جز گرفتاران نمى شناسند؛[ارزش]سلامت را جز بیماران نمى شناسند و[ارزش] زندگى را جز مُردگان نمى دانند.المواعظ العددیّه/ص218
بسیاری از ما مثل ماهی در آب هستیم.تا زمانی که نعمتی داریم قدرش را نمی دانیم،اما همین که آن را از دست دادیم،تاسف می خوریم.
#احادیث_روزانه
https://eitaa.com/eslam20
خودسازی(یاوری الهی)
امام سجاد علیه السلام:
همین یاوری الهی تو را بس که می بینى دشمنت در حق تو راه نافرمانىِ خدا را مى پیماید.گزیده تحف العقول/ص42
دشمن انسان چه دشمن دینی چه دشمنان مادی و ... چون کینه دارند، برای ضربه زدن به انسان دست به هر کار نامشروعی می زنند، از دروغ، غیبت، تهمت، توهین و ... تا حتی قتل.
#احادیث_روزانه
https://eitaa.com/eslam20
خودسازی(حق نماز)
امام سجاد علیه السلام:
حق نماز این است که بدانی نماز، روى آوردن به درگاه خداست و تو در نماز در برابر خداوند ایستاده اى.گزیده تحف العقول/ص40
هر نعمتی حقی دارد و نماز نیز جزو نعمتهای الهی است و ادای حقش به این است که بدانی با چه کسی و در چه موقعیتی سخن می گویی.
https://eitaa.com/eslam20
My Recordingعمل نيك دقت در كار.MP3
زمان:
حجم:
6.5M
حجت الاسلام والمسلمين غفاري
م عمل نيك و دقت در كار
ج 1445
My Recordingعمل نيك دقت در كار.MP3
زمان:
حجم:
6.5M
حجت الاسلام والمسلمين غفاري
م عمل نيك و دقت در كار
ج 1445
https://eitaa.com/eslam20
زیارت نامه حضرت امام محمد باقر علیه السلام
" الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْباقِرُ بِعِلْمِ اللهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْفاحِصُ عَنْ دِینِ اللهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْمُبَیِّنُ لِحُکمِ اللهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا القائِمُ بِقِسْطِ اللهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النّاصِحُ لِعِبادِ اللهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الدّاعِی إلَى اللهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الدَّلِیلُ عَلَى اللهِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الحَبْلُ الَمَتِینُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْفَضْلُ المُبِینُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النُّورُ السّاطِعُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْبَدْرُ الْــلاّمِعُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الحَقُّ الاَبَلَجُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا السِّراجُ الاَسْرَجُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النَّجْمُ الاَزْهَرُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الکَوْکَبُ الاَبْهَرُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا المُنَزَّهُ عَنِ المُعْضَلاتِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا المَعْصُومُ مِنَ الزَّلاّتِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الزَّکِیُّ فِی الْحَسَبِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الرَّفِیعُ فِی النَّسَبِ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا القَصْرُ الَمَشِیدُ
الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّهَ اللهِ عَلى خَلْقِهِ اَجْمَعِینَ "
https://eitaa.com/eslam20
💢↶نماز هر شب ماه رجب
💠🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله⇩
⬅️ در هر شب دو رکعت
و در هر رکعت یک مرتبه سوره «حمد»
سه مرتبه سوره «کافرون»
و یک مرتبه سوره «توحید»
و پس از سلام هر نماز
دو دست خود را به آسمان بلند کرده
و بگوید:
【لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، يُحْیی وَ يُمِيتُ وَ هُوَ حَيٌّ لَا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ، اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ آلِهِ】
آنگاه دو دست خود را بر روی خود بکشد
خداوند سبحان دعای او را مستجاب نموده
و ثواب شصت حج و شصت عمره را
به وی اعطا میکند
↲بحارالأنوار، جلد ۹۸، صفحه ۳۸۰
↲به نقل از اقبال الأعمال، صفحه ۱۲۱
https://eitaa.com/eslam20
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸ایران در دو پرده: قبل از اسلام، بعد از اسلام🔸
ما در ایرانِ قبل از اسلام چندتا دانشمند داشتهایم؟ اسم ببرید! قبل از اسلام و در همان دورهای که دانشمندان یونان را از صد متجاوز دانستهاند، دربارۀ ایران چه گفتهاند؟ ما در ایرانِ آن دوره مثلاً اسم پهلوانها را داریم؛ بهرام چوبینه، برزو، خالویه. اینکه چندتا زن داشت، چندتا پسر داشت، چندتا معشوقه داشت را داریم. ما همۀ اینها را داریم، اما از دانشمندانمان اخبار خاصی نداریم. اگر داریم بیاورید! شاهنامه تاریخ گذشتگان را تدوین کرده و اسامی پهلوانها و جنگآوریهایشان را ذکر کرده، اما یک ردیف از هیچ کتابی نام نبرده. نداشته که نام ببرد!
اسلام به ما حق حیات دارد. ما یکهزارم دانشمندانی که بعد از اسلام داریم، قبل از اسلام نداریم. بعد از اسلام اسامی روستاهای ما هم مشهور شد؛ چرا که از هرکدام دانشمندی برمیخاست. مثلاً شما قاضی بیضاوی دارید؛ روستای بیضا در نزدیکی شیراز، آنقدر کوچک است که اگر تا نزدیکی آن هم بیایید، باز قابل رؤیت نیست. ری؛ شهری که دیگر الآن در تهران حل شده، اما نامش بهخاطر دانشمندان رازی که در اصل رِیزی بودهاند معروف شده است. یا خوارزم؛ اطباء متعدد، فلاسفۀ متعدد، ریاضیدانها و منجّمین متعددی از آنجا برخاستهاند.
اینها قبل از اسلام کجا بودند؟! اینها همان بچههای مستعدّی بودند که چون پدرشان کفّاش بود، از درس و دانش محروم میشدند! و خدا به برکت اسلام این سدّ کفر را از جلوی این استعدادها برداشت.
https://eitaa.com/eslam20
💠 رجب، برای امت من، ماه استغفار است؛ در آن بسیار استغفار کنید؛
🔷 رجب را، «ماه ريزان خدا» ناميدهاند؛
✅ چون در اين ماه رحمت بر امّت من بشدّت فرو میبارد.
🔶 و به آن ماه اصمّ نيز گفته میشود؛
✳️ زيرا در اين ماه، كه از ماههاى حرام است، از جنگ با مشركان نهى شده است.
📖 «رَجَبٌ شَهْرُ اَلاِسْتِغْفَارِ لِأُمَّتِي أَكْثِرُوا فِيهِ اَلاِسْتِغْفَارَ ... سُمِّيَ شَهرُ رجَبٍ شَهرَ اللّه ِ الأصَبَّ لأنّ الرحمَةَ على اُمَّتِي تُصَبُّ صبّا فيهِ ، و يقالُ الأصَمُّ لأنّهُ نُهِيَ فيهِ عن قِتالِ المُشركينَ و هُو مِن الشُّهورِ الحُرُمِ».
✍️ از رسول خدا (ص)... .
📚 النوادر (للاشعری)، ص۱۷.
#ماه_رجب
#استغفار
#حدیث_روز
https://eitaa.com/eslam20
🔸حکمت ۲۵۶ نهج البلاغه ؛
🔸حسادت و بیمارى(اخلاقى، بهداشتى)
🔹صِحَّةُ الْجَسَدِ، مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ.
🔹امام علیه السلام فرمود : تندرستى، از کمى حسادت است.
https://eitaa.com/eslam20
🔹 جهنمیان گویند ۴ عامل ما را جهنـمی کرد
در قیامت بارها میان اهل بهشت و جهنم گفت و گو رخ میدهد که قرآن ترسیمی از آن گفت و گوها را بیان کرده است٬ یکی از آن صحنهها که در سوره مدثر آمده این است که: اهل بهشت از مجرمان میپرسند: چه عاملی شما را به دوزخ روانه کرد؟
آنها میگویند : ۴ عامل :
۱ - « لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلّینَ »
پایبند به نماز نبودیم .
۲ - « لَمْ نَکُ نُطْعِمُ المِسْکینَ »
به گرسنگان اعتنا نمیکردیم.
۳ - « کُنّا نَخوُضُ مَعَ الْخائِضینَ »
ما در جامعه فاسد هضم شدیم .
۴ - « کُنّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدّین »
قیامت را هم نمیپذیرفتیم.
ماه مبارک رمضان است، تلاش کنیم تا اگر یکی از این عیوب در ما یا اطرافیان ما هست، بر اساس روشهای درست اصلاحش کنیم.
https://eitaa.com/eslam20
➖تفاوت حسد و غبطه از نگاه اخلاق اسلامي
🔺وَاعْلَمْ أَنَّهُ لا حَسَدَ إِلَّا عَلَى نِعْمَةٍ، فَإِذَا أَنْعَمَ اللهُ عَلَى أَخِيكَ بِنِعْمَةٍ، فَلَكَ فِيهَا حَالَتَانِ:حْدَاهُمَا: أَنْ تَكْرَهَ تِلْكَ النِّعْمَةَ وَتُحِبَّ زَوَالَهَا، سَوَاءٌ أَرَدْتَ وُصُولَهَا إِلَيْكَ أَمْ لا، وَهَذِهِ الْحَالَةُ تُسَمَّى حَسَدًا.
وَالثَّانِيَةُ**: أَنْ لا تُحِبَّ زَوَالَهَا، وَلا تَكْرَهَ وُجُودَهَا وَدَوَامَهَا، وَلَكِنْ تَشْتَهِي لِنَفْسِكَ مِثْلَهَا، وَهَذِهِ تُسَمَّى غِبْطَةً، وَقَدْ يُخَصُّ بِاسْمِ الْمُنَافَسَةِ.
فَأَمَّا الْأَوَّلُ**: فَهُوَ حَرَامٌ مُطْلَقًا، كَمَا هُوَ الْمَشْهُورُ، أَوْ إِظْهَارُهُ كَمَا يَظْهَرُ مِنْ بَعْضِ الْأَخْبَارِ، إِلَّا نِعْمَةً أَصَابَهَا كَافِرٌ أَوْ فَاجِرٌ، وَهُوَ يَسْتَعِينُ عَلَى تَهْيِيجِ الْفِتْنَةِ وَإِفْسَادِ ذَاتِ الْبَيْنِ وَإِيذَاءِ الْخَلْقِ، فَلا يَضُرُّكَ كَرَاهَتُكَ لَهَا وَمَحَبَّتُكَ لِزَوَالِهَا، فَإِنَّكَ لا تُحِبُّ زَوَالَهَا مِنْ حَيْثُ إِنَّهَا نِعْمَةٌ، بَلْ مِنْ حَيْثُ هِيَ آلَةُ الْفَسَادِ، وَلَوْ أَمِنْتَ فَسَادَهُ لَمْ تَغْمُكَ تَنَعُّمُهُ.
🔰مرحوم علامه مجلسي:
و بدان که حسادت فقط نسبت به نعمتهاست. پس اگر خداوند نعمتی به برادرت عطا کرد، تو در برابر آن دو حالت داری:
1️⃣👈حالت اول: اینکه از وجود آن نعمت ناراحت شوی و آرزو کنی که آن نعمت از بین برود، چه بخواهی آن نعمت به تو برسد یا نه. این حالت را "حسد" مینامند.
2️⃣👈حالت دوم: اینکه از وجود آن نعمت ناراحت نشوی و آرزوی زوالش را نداشته باشی، بلکه فقط آرزو کنی که خودت هم مثل آن را داشته باشی. این حالت را "غبطة" (غبطه) مینامند، و گاهی هم به آن "رقابت سالم" گفته میشود.
🔴 اما حالت اول (حسد) بهطور مطلق حرام است، همانطور که مشهور است. یا دستکم آشکار کردن آن حرام است، چنانکه از برخی روایات برمیآید.
❗️مگر اینکه نعمتی باشد که به یک کافر یا فاسق رسیده باشد و او از آن نعمت برای ایجاد فتنه، فساد در جامعه، و آزار مردم استفاده کند. در این صورت، ناراحتی تو از آن نعمت و آرزوی زوالش ضرری ندارد؛ چون تو از بین رفتن آن نعمت را نه بهخاطر اینکه نعمت است، بلکه بهخاطر اینکه ابزار فساد شده، دوست داری. و اگر مطمئن باشی که آن فرد با آن نعمت فساد نمیکند، دیگر از بهرهمندیاش ناراحت نمیشوی.
📚بحار الأنوار ج70، ص: 238
https://eitaa.com/eslam20