#داستان
💢 تضييع جوانی
🌴امام صادق عليه السلام فرمود: دوست ندارم جوانی از شما را ببينم مگر آنكه روز او به يكی از دو حالت آغاز گردد. يا عالم باشد يا متعلم و دانشجو.
🌴اگر نه عالم باشد و نه متعلم، در انجام وظيفه كوتاهی كرده و كوتاهی در انجام وظيفه تضييع جوانی است و تضييع جوانی گناه است و سوگند به خدای محمد صلی الله عليه و آله جايگاه گناهكار در آتش خواهد بود.
📚 بحار: ج 1،ص 55
https://eitaa.com/eslam20
✨﷽✨
✍️خیلی خدا مظلوم و غریب هست!!
گاهی ما به اندازه یک بچه سه ساله
که تازه زبان باز کرده هم اعتماد نداریم!
آیت الله بهجت تو درس اخلاق خود می فرمود: یک کسی کت خود را در می آورد یک گوشه ای میذاره و به یک بچه سه ساله می گوید مراقب این کت من باش تا من بروم وضو بگیرم، وقتی که بر میگرده، بچه سه ساله می گوید بابا! یک جانور تازه داخل کت شما رفت. شما اگر جای صاحب کت باشید چیکار می کنید؟ وارسی نمیکنید؟ تکانش نمی دهید؟
می گردید تا یک وقت عقربی داخل کت نرفته باشد. چطور یک بچه سه ساله یک خبری به شما می دهد شما احتیاط می کنی و کت خود را می گردید. حالا این همه آیه قرآن داریم که خداوند در مورد قیامت و عذاب جهنم حرف زده، محاکمه ای هست، چرا جدی نمیگیرید؟! چرا برای حرف خدا حساب باز نمی کنیم؟!
خدا خیلی بین ما مظلوم است. خیلی بین ما بی کس و غریب است. خیلی بین ما بی اعتبار است.
https://eitaa.com/eslam20
✍️از پیامبر خدا (ص) نقل شده است:
هر که با زنی به خاطر مالش ازدواج کند، خداوند او را به مال وی واگذار میکند، و هر که با او به خاطر جمال و زیبائی اش ازدواج نماید، در او چیزی را که خوشایند او نیست، خواهد دید، و هر که با وی به خاطر دینش ازدواج کند، خداوند تمامی این مزایا را برای او جمع میکند.
https://eitaa.com/eslam20
📚 وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۳۱
ببین چی داره میگه ؟!
نبین کی داره میگه...🤔❣️
📚رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم)
الْمُؤْمِنُ لَا يَقْبَلُ الْبَاطِلَ مِنْ صَدِيقِهِ، وَ لَا يَرُدُّ الْحَقَّ عَلَى عَدُوِّهِ.
از صفات مؤمن این است که باطل را (حتی) از دوست خود قبول نمیکند، و حق را (حتی) از دشمن خود میپذیرد.
بحار الانوار، ج ۶۴، ص: ۳۱۱
https://eitaa.com/eslam20
خیالت یه دونه ناظر کیفی برای خودت درست کن....❣️🧐
📚رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم)
الْمُؤْمِنُ يُحْسِنُ فِي عَمَلِهِ كَأَنَّهُ نَاظِرٌ إِلَيْهِ.
از صفات مؤمن این است که کارهایش را بهخوبی انجام میدهد گویی که کسی ناظر اعمال اوست.
بحار الانوار، ج ۶۴، ص: ۳۱۱
https://eitaa.com/eslam20
دق الباب
برخی از مردم دیشب در شب اول ماه ربيعالاول از حدود نيمه شب تا اذان صبح، با در دست داشتن شمع به پشت درب مساجد مراجعه و با كوبيدن به درب مساجد و خواندن اذكارى، توسل جسته و حاجات خود را طلب نمودند و این عمل را تا هفت مسجد ادامه دادند.
به اعتقاد آن ها با این کار اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربيعالاول را خبر مىدهند و خواهان دریافت عیدی از مادر سادات می شوند تا حاجات خود را برآورده نمایند.
و این در حالی است که چنین عملی، به فرموده تمامی مراجع، مدرک معتبر روایی و دینی ندارد و از جمله اموری است که موجب انحراف از دین و منجر به بدعت در دین می گردد و انجام آن به عنوان یک عمل مستحب شرعی، جایز نیست.1
◽️ نکته: با وجود چنین خرافاتی سال هاست که واقعه مهم اول ربیع الاول یعنی همان واقعه تاریخی لیلة المبیت _خوابیدن امیرمؤمنان در بستر پیامبر _ و سنت روزه گرفتن، به شکرانه سلامتی پیامبر و امیرمؤمنان از گزند کفار و مشرکان و همچنین خواندن زیارت پیامبر ص، تحت الشعاع قرار گرفته و از یادها رفته است.
1. استفتاء از دفتر مراجع عظام:
خامنه ای، مکارم، صافی، فاضل، تبریزی، بهجت، مشکینی و گلپایگانی
https://eitaa.com/eslam20
بشارت آمدن ماه ربیع الاول
بسیاری از دوست داران اهل بیت علیهم السلام با پایان یافتن ماه صفر و حلول ماه ربیع، حدیثی از پیامبر گرامی اسلام (ص) با این مضمون "هرکس بشارت ماه ربیع الاول را به من بدهد من هم بشارت بهشت را به او می دهم." را به طور فزاینده ای از طریق پیامک، ایمیل یا شبکه های اجتماعی، دست به دست می کنند.
و این در حالی است که چنین روایتی به این شکل وجود ندارد و متأسفانه چنین باوری باعث شده اصل و شأن حدیث، مورد غفلت قرار گرفته و مفهوم آن وارونه جلوه داده شود.
بنابراین لازم است جامعهی ایمانی، در عین توجه به مناسبتهای دینی از ترویج باورهای غلط و وارونه از دین اجتناب کرده و از انتشار چنین باورهایی پرهیز نمایند.
کتاب تلخیص مقباس الهدایه علامه مامقانی، تلخیص و تحقیق: استاد علی اکبر غفاری صفت، ص 245
علل الشرایع ج1 ص176
https://eitaa.com/eslam20
رحلت پیامبر و ایجاد تقابل مذهبی
🔸موضوع رحلت یا شهادت پیامبر اکرم (ص) یک موضوع تقریبا روشن و مستندی است.
در حالی که در سالهای اخیر افرادی تلاش میکنند تا هر مناسبتی در تشیع را به تقابل مذهبی بکشانند.
با این رویکرد چندسالی است عدهای موضوع مسموم و شهید شدن پیامبر اکرم(ص) به دست بعضی از زنانشان را مطرح کرده و مطالبی را در این باره منتشر می کنند، در حالی که:
🔺1. در تفسیر عیاشی روایتی به این مضمون آمده است که عایشه و حفصه به پیامبر(ص) سم خورانده و آن دوعامل شهادت پیامبر(ص) بودند (تفسير العياشي، ج۱، ص۲۰۰.) این روایت مرسل بوده و سند ندارد، پس روایتی ضعیف و نامعتبر به شمار میآید. منبع آن نیز منحصر به تفسیر عیاشی است و اگر میبینیم عدهای کتابهای متعددی را برای استناد به آن ردیف میکنند، بیشتر برای جوسازی و فریب دادن مخاطبان است زیرا همه این کتابها، روایت فوق را از تفسیر عیاشی نقل میکنند.
⚡️ادعای این روایت آنقدر مهم وبزرگ است که اگر صحت میداشت، باید روایات معتبری از ائمه(ع) دراینباره به دست ما میرسید.
🔺2. معمولا همراه با نقل این روایت، استنادات تحریف شده دیگری نیز درباره طرح شهادت پیامبر(ص) آورده میشود. بدین صورت که منابع فراوانی از شیعه و سنی برای موضوع شهادت پیامبر(ص) به صورت کلی ذکر میشوند. در حالی که مقصود همه این منابع از تعبیر شهادت پیامبر(ص)، مسمومیت ایشان به دست زن یهودیه در خیبر است و همه این کتابها به این مطلب تصریح میکنند.
🔺3. داستان مسمومیت رسول خدا(ص) به دست زن یهودیه نه تنها در منابع اهلسنت، بلکه در روایات شیعه نیز آمده است.(بصائرالدرجات، ج۱، ص۵۰۴) اما متأسفانه این روایات نیز تقطیع شده و برای اثبات ادعای بالا به کار گرفته میشود. در قسمتی از یکی از این روایات آمده است: «مَا مِنْ نَبِيٍّ وَ لَا وَصِيٍّ إِلَّا شَهِيدٌ؛ هیچ پیامبر و جانشینش نیست مگر اینکه شهید میشود»
⚡️این افراد در حالی برای اثبات شهادت پیامبر(ص) توسط همسرانش از این جمله استفاده می کنند که در متن کامل این روایت علت شهادت پیامبر(ص) مسمومیت به دست زنی یهودی ذکر میشود. امام صادق(ع) فرمودند: «سُمَّ رَسُولُ اللَّهِ يَوْمَ خَيْبَرَ فَتَكَلَّمَ اللَّحْمُ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي مَسْمُومٌ قَالَ فَقَالَ النَّبِيُّ(ص) عِنْدَ مَوْتِهِ الْيَوْمَ قَطَعَتْ مَطَايَايَ الْأُكْلَةُ الَّتِي أَكَلْتُ بِخَيْبَرَ وَ مَا مِنْ نَبِيٍّ وَ لَا وَصِيٍّ إِلَّا شَهِيدٌ؛ رسول خدا روز خیبر[با گوشت] مسموم شد، گوشت به تکلم درآمد و گفت: من مسمومم. پیامبر هنگام وفاتش میفرمود: امروز لقمهای که روز خیبر خوردم، مرا از پای درآورد و هیچ پیامبر و جانشینش نیست مگر اینکه شهید میشود»
🔺4. عدهای با گزیدهبرداری از داستان «لُدود»(یعنی داستان دارو دادن به پیامبر)، آن را به مسموم کردن پیامبر(ص) ارتباط دادهاند. اما این داستان بسیار موهن و خرافی را شیعه قبول ندارد و بسیاری از علمای شیعه دلیل جعل آن را توجیه نسبت ناروای هذیان از جانب خلیفه دوم به رسول خدا(ص) دانستهاند.
در این داستان آمده که پیامبر(ص) هنگامی که داروی تلخی را به ایشان خوراندند، ناراحت شده و فرمودند: «بايد به مجازات اين عمل، در برابر چشمانم، به دهان تمام کسانی که در مجلس حضور دارند، به جز عباس، از آن دارو ريخته شود». سرانجام طبق سوگند و دستور اکید پيامبر(ص)، دارو به دهان يکايک حضار، به جز عباس، ريخته شد!
⚡️استثنای عباس موجب شده تا بعضی از علما فضیلتتراشی برای عباس در نزد خلفای عباسی را از انگیزههای احتمالی جعل این روایت بدانند.
☀️ابن ابی الحدید از استادش نقیب نقل کرده است:
«من در مجلس استادم ابوجعفر نقيب حديث «لدود» را مطرح کردم و نظر او را در اين مورد جويا شدم که آيا در اين حادثه، به دهان علي بن ابي طالب نيز از آن داروي تلخ و بدمزه ريختند؟ او در پاسخم گفت: معاذ الله؛ اگر چنين چيزي حقيقت داشت، عايشه ميگفت؛ زيرا او علاقهمند بود که در باره علي بن ابی طالب نقطه ضعفي بيابد و آن را افشا و برملا کند. ابوجعفر سپس گفت: در آن روزها و ساعتهاي آخر پيامبر، مسلماً نه تنها علي و فاطمه، بلکه حسن و حسين نيز در کنار بستر پيامبر حاضر بودند و آيا ميتوان احتمال داد که از آن دارو به دهان آنان نيز ريخته باشند؟! نه؛ به خدا سوگند چنين چيزي نبوده است».
ابن ابی الحديد میگويد: ابوجعفر گفتار خود را با اين جمله پايان داد:
«و داستان لدود از اصل دروغ و ساختگي است و آن را تنها يک نفر براى تقرّب به بعضى از مقامات ساخته و پرداخته است».( ابن ابیالحدید، شرح نهج البلاغة، ج۱۳، ص۳۲.)https://eitaa.com/eslam20