May 11
عزاداری در 365 روز سال
برخی از افراد تصور می کنند باید برای تمام 365 روز سال برنامه داشت از این رو بعد از محرم و صفر به بهانه های مختلف به ظاهر دینی و مردم پسند، تلاش می کنند ایام صادقیه، ایام باقریه، دهه ساجدیه، محسنیه و هادویه و... ایجاد کرده و بعضا مشاهده می شود دسته جاتی نیز به راه می اندازند.
در حالی که این مسئله هر چند به ظاهر اشکالی ندارد ولی عاشورا را از حالت انحصاری در آورده و مردم را از حالت انتظار برای محرم و حال و هوای آن بیرون می آورد و از این پس دیدن دسته جات عزاداری، امری عادی و تکراری قلمداد می شود.
حتی مراجع نیز بارها متذکر شده اند که:"افراط در عزاداری ها به تفریط می انجامد. و از آنجا که جامعه نمی تواند نسبت به همه عزاداری های پیاپی مراقبت داشته باشد، سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میاورد".1
🔻پرسش: نظر حضرتعالی در مورد برگزاری مراسم ایام محسنیه چیست؟
پاسخ:
توسل به ذیل عنایت معصومین علیهمالسلام و فرزندان آنها کار بسیار خوبی است ولی بهتر این است که برنامههای جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود.2
1. آیت الله العظمی شبیری زنجانی
2. استفتاء جدید از آیت الله العظمی مکارم شیرازی
🌱https://eitaa.com/eslam20
بنظر سوراخ دعا را گم کرده ایم
در دین اسلام استمرار عزاداری برای اموات و درگذشتگان، عملی مذموم و ناپسند است، اما با این حال، این موضوع استثنائی نیز دارد و آن عزاداری برای امام حسین(ع) است، چنانچه در روایاتی از امام صادق(ع) نقل شده است: «كُلُّ الْجَزَعِ وَ الْبُكَاءِ مَكْرُوهٌ سِوَى الْجَزَعِ وَ الْبُكَاءِ عَلَى الْحُسَيْنِ، عَلَيْهِ السَّلَامُ؛ همة عزاداریها و گریستنها ناپسند است مگر عزاداری و گریستن برای امام حسین، علیهالسلام.» (شیخ طوسى، امالي، ص162)
همچنین در کتابِ معروف کامل الزیارات از امام صادق(ع) نقل شده است: «إِنَّ الْبُكَاءَ وَ الْجَزَعَ مَكْرُوهٌ لِلْعَبْدِ فِي كُلِّ مَا جَزِعَ- مَا خَلَا الْبُكَاءَ وَ الْجَزَعَ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍ علیهماالسلام فَإِنَّهُ فِيهِ مَأْجُورٌ. براى بنده، عزاداری و گريستن در تمام امور مكروه و ناپسند است مگر گريستن و عزاداری كردن بر حسين بن علىّ(ع) که شخص در اين گريستن مأجور و مُثاب میباشد.» (ابن قولويه قمی، كامل الزيارات، ص100.)
این روایات انحصار برپایی عزاداری را برای امام حسین(ع) بیان میکنند، افزون بر این، سیرهٔ اهل بیت(ع) نیز به گونهای بوده است که به غیر از امام حسین(ع)، به عزاداری مستمر در سوگِ دیگر عزیزان خویش نمیپرداختند.
با این حال در قرنهای اخیر، شیعیان به احترام دیگر ائمه(ع) روز شهادت آنها را نیز مورد تعظیم قرار داده و با برپایی مجالسی، ضمنِ بیان مناقب آن بزرگواران و رنجهای مبارزه آنها با طاغوتها، به بزرگداشت ایشان میپردازند. بیشک این موضوع امری پسندیده و مطلوب بوده و موجب تعظیمِ شعائر الهی خواهد شد. اما همیشه صورتِ عزاداری این ایام با مجالسی که در ایام محرم تشکیل میشده، متفاوت بوده است و هدف از تشکیل این مجالس بیشتر آگاهی از مقام و منزلت ائمه(ع) و پستی دشمنان آنها میباشد. همچنانکه این مجالس به روز شهادت اختصاص داشته و از آن روز فراتر نمیرفته است.
اما در سالهای اخیر اعلام عزای عمومی و عزاداری، تنها به سوگ و عزای ائمه(ع) اختصاص نیافته و سالگرد وفات شخصیتهای محترمی، همچون: حضرت ابوطالب، حضرت خدیجه، حضرت امالبنین، حضرت زینب، حضرت امکلثوم و...(ع) نیز به ایام سوگواری اضافه شدهاند.
جالب اینجاست که کیفیت عزاداری این مناسبتها نیز نباید چیزی کمتر ازعزاداری ایام محرم و عاشورا داشته باشد، آنگونه که هر سال شاهد گسترش کاروانهای زنجیرزنی و عزاداری برای امامزادگان و منسوبان به اهلبیت(ع) هستیم.
در این راستا برای ترغیب مردم به این عزاداری گاهی عنوان رحلت این بزرگواران تبدیل به شهادت میشود. همچون شهادت حضرت زینب، شهادت امکلثوم و...
مشکل هنگامی وسعت پیدا میکند که عدهای به صورت تحکمی و زورگویانه از عموم مردم میخواهند که آنها را در برپایی عزاداری همراهی نموده و با پوشیدن لباس سوگ، از هرگونه شادی در این ایام خودداری کنند.
صدا و سیما و متولیان فرهنگی کشور نیز برای آنکه از تیرس انتقادات دور باشند، به این سوگواریها رسمیت بخشیده و آنها را پررنگ میکنند.
البته در اینجا ممکن است عدهای دچار سوءتفاهم شوند که شاید شما با تکریم این شخصیتهای مذهبی مخالفید، از این رو صراحتا میگوییم: هرگز مخالف برپایی مجلس بزرگداشت در سالگرد وفات امامزادگان یا حتی یادآوری حوادثی همچون تخریب بقیع یا بارگاه عسگریین(ع) نیستیم، ولی آیا واقعاً باید برای تمام این مناسبتها اعلام عزای عمومی کنیم؟!
آیا تبیین عظمت افرادی همچون حضرت زینب، ابوطالب و خدیجه(ع) تنها از طریق اعلام عزای عمومی در وفات آنها و عزاداری ممکن است؟!
آیا نمیتوان با برپایی همایشها و جلسات علمی و فرهنگی، به تبیین جایگاه و نقش آنها در اسلام پرداخت؟!
بیشک شیعیان وظیفه دارند برای شهادت امام حسین(ع) سوگواری کنند ولی آیا این عزاداری را میتوانیم بدون هیچ ضابطهای به دیگر ایام و مناسبتها نیز تعمیم دهیم؟ با این رویکرد نهایتِ سوگواریها تا کجا خواهد بود؟! محققاً در هر روز و زمانی از سال که فرض شود، به اهلبیت(ع) رنج و مصیبتی وارد شده است، آیا باید برای همه این مناسبتها اعلام عزا کنیم؟
متأسفانه در فرهنگ کنونی شیعه بهترین راه برای بزرگداشت شخصیتهای دینی برپایی سوگواری و عزا است. در حالی که در میلاد این افراد نیز میتوان شخصیت آنها را گرامی داشت. چرا عدهای هیچگاه اعتراض نمیکنند که اعیاد مذهبی و جشن میلاد بزرگان دینی، در جمهوری اسلامی خوب برپا نمیشود ولی همواره عدهای معترضند که در برپایی سوگ و عزا کمکاری میشود؟!
به نظر میرسد عزاداری که اختصاص به عاشورا داشته، برای عدهای از شیعیان تبدیل به هدف شده است و آنها سوراخ دعا را گم کردهاند.https://eitaa.com/eslam20
هدایت شده از سخنرانی ها/حجت الاسلام غفاری
اداب زیارت .MP3
22.43M
حجت الاسلام والمسلمین غفاری/موضوع:اداب زیارت امام حسین ع/{جلسه 108}تاریخ 29مهر1399سمیرم
﷽✨
#حق_الناس_گناهی_خطرناک
✍️در روایتی آمده است: یک قاضی مقدّس و بسیار عابد از دنیا رفت. او حقّی را ناحق نمی کرده و علاوه بر شهرت به قضاوت عادلانه، مۆمن و متّقی بوده است و از این رو همسرش یقین داشته که وی بهشتی است. وقتی زن جسد شوهر را در لحد قرار داد و پارچه روی صورت او را کنار زد، دید ماری از بینی او بیرون آمد و شروع به کندن و خوردن صورت او کرد. زن از این وضعیت عجیب ترسید.
هنگام شب، شوهر خود را درخواب دید و از آنچه رخ داده بود سۆال کرد و گفت: تو که انسان خوبی بودی! پس این مار چه بود؟ قاضی جواب داد: آن به خاطر برادر توست. روزی برادر تو با کسی نزاع داشت. برای حلّ مسأله به نزد من آمدند و من در دل خود دوست داشتم که حق با برادر تو باشد. نه اینکه العیاذبالله ناحقی باشد، بلکه دوست داشته حق با برادر زنش باشد البته نتیجه حکمیّت به نفع برادرت شد و من از این امر خوشحال شدم و با اینکه واقعاً حق با برادر تو بود، اکنون گرفتارم. همین که #قاضی در دل بین دو مسلمان تفاوت قائل شده، عمل او در #برزخ مجسّم شده و موجب آزار او گردیده است
⚠️مواظب #حق دیگران باشیم گناهی که خدا آن را تا بنده حلال نکند نمی بخشد
📚 الکافی، ج 7، ص 410
https://eitaa.com/eslam20
✅چهار ویژگی که گناهان را به ثواب تبديل مىكند
✍️پیامبراکرم "صلیاللهعلیهوآله" فرمودند اگر كسى داراى ۴ خصلت باشد هر چند از سر تا قدمش را گناه فرا گرفته باشد خداوند آن گناهان را به نيكى تبديل مىكند؛
① راستگويى
② شرم و حيا
③ خوشخلقى
④ شكرگزارى
📚كافي؛ ج۲ ؛ ص۱۰۷
https://eitaa.com/eslam20
‼️استفاده از مال کسی که خمس نمی دهد
🔷س 5403: آیا استفاده از اموال و غذای کسی که خمس نمی دهد، جایز است؟
✅ج: اشکال ندارد، اما با وجود شرایط امر به معروف، باید او را به پرداخت خمس امر کند.{رساله امام خامنه ای}
https://eitaa.com/eslam20
‼️برداشتن برخی وسائل خانه بعد از فروش خانه
🔷س 5404: شخصی خانه اش را فروخته و بعد از فروش، مبادرت به برداشتن چراغها و آبگرمکن و اشیایی از این قبیل نموده است، این عمل چه حکمی دارد؟
✅ج: اشیاء مذکور و مانند آنها اگر هنگام فروش خانه، از نظر عرف، تابع آن محسوب نشوند، تا زمانی که بر فروشنده شرط نشده باشد که آنها را به همان صورت در خانه باقی بگذارد، مبادرت او به برداشتن آنها برای خودش، اشکال ندارد.{رساله امام خامنه ای}
📕منبع: اجوبة الاستفتائات، سؤال۱۵۸۳
https://eitaa.com/eslam20
‼️ملاک ادا بودن نماز خوانده شده در آخر وقت
🔷س 5405: چه مقدار از نماز اگر در وقت ادا واقع شود، نیت ادا صحیح است؟ در صورت شک در اینکه این مقدار، داخل وقت واقع شده یا خیر، وظیفه چیست؟
✅ج: وقوع یک رکعت نماز در داخل وقت برای اینکه نماز، ادا محسوب شود، کافی است و در صورت شک در اینکه وقت لااقل به مقدار یک رکعت باقی است یا خیر، نماز را به قصد مافی الذمّه بخوانید.{رساله امام خامنه ای}
https://eitaa.com/eslam20
‼️ملاک صحت قرائت نماز
🔷ملاک صحت قرائت ، عبارت است از رعایت قواعد زبان عربی و ادای حرف از مخارج آن به طوری که اهل لسان (عرب زبانان) آن را ادای آن حرف بدانند نه حرف دیگر.
🔷 در قرائت ، رعایت محسنات تجوید لازم نیست.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
https://eitaa.com/eslam20
‼️رعایت نکردن قرائت نماز
🔷اگر یکی از کلمات حمد و سوره را نداند، یا عمداً آن را نگوید، یا عمداً به جای حرفی حرف دیگر بگوید، مثلاً به جای «ض» «ز» بگوید، یا زیر و زبر کلمات را تغییر دهد یا تشدید را نگوید، نماز او باطل است.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
https://eitaa.com/eslam20
‼️حضور در مجلس حرام
🔷س 5407: گاهی در میهمانی ها بعضی افراد شروع به پاسور بازی میکنند ولی بدون شرط بندی و فقط برای تفریح، حضور در این مجلس جایز است؟
✅ج: بازی با پاسور مطلقاَ حتی بدون شرط بندی حرام است، و اگر حضور شما در مجلس نوعی تایید گناه محسوب شود، جایز نیست و باید نهی از منکر کنید و اگر لازمهی نهی از منکر، ترک مجلس باشد باید مجلس را ترک کنید.{رساله امام خامنه ای}
#نهی_از_منکر #پاسور #قمار
https://eitaa.com/eslam20
‼️انتخاب رشته تحصیلی و رضایت والدین{رساله امام خامنه ای}
🔷س 5407: در انتخاب رشته دانشگاهی و تغییر آن در مقطع دیگری رضایت والدین لازم است؟ در صورتی که خلاف رضایت آنها انجام شود و موجب دلخوری گردد چه حکمی مترتب بر آن است؟ زمانی که فرد فارغ التحصیل شده باشد و والدین اصرار بر ادامه تحصیل داشته باشند و او به دلایل منطقی چنین تصمیمی نداشته باشد، اطاعت از والدین واجب است یا نه؟
✅ج: هر چند در اینگونه موارد رضایت والدین شرط نیست، اطاعت هم به آن معنا واجب نیست. اما اسباب نارضایتی آنها را نباید فراهم کند و نباید کاری کنید که آنها ناراحت شوند اگر واقعا نهی میکنند و اگر تخلف شما باعث میشود ناراحت شوند، به هر حال مخالفت نکنید.https://eitaa.com/eslam20
‼️وظیفه مستمع غیبت: وجوب رد غیبت
🔷رد غیبت، یعنی نفی آن نسبتی که غیبتکننده به غیبتشونده میدهد؛ مثلا وقتی گفته میشود: "فلانی مال ناحق خورده"، بگوییم: "از کجا معلوم، شاید معامله کرده یا شاید حلال بوده است." اگر هم بهگونهای است که نمیشود آن را توجیه کرد، مثلا بگوید: "بشر جایزالخطاست یا ممکن است تاکنون توبه و استغفار کرده باشد."
نکته اساسی این کار در این است که چون زندگی، بر پایه روابط اجتماعی است، بدبینی و بدگمانیهای افراد باعث تیره و تار شدن فضای جامعه میشود. ازاینرو باید رد غیبت کرد و اصل را بر صحت عمل افراد گذاشت.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
https://eitaa.com/eslam20
معاشرت با شخص بی نماز
🔷س 5408: کسی که نماز نمی خواند، آیا می توانیم به خانه او رفت و آمد کنیم یا از مال او استفاده کنیم؟
✅ج: استفاده از اموال و #معاشرت_با_کسی_که_نماز_نمیخواند، در صورتی که تأیید کار او نباشد، اشکال ندارد؛ اما اگر ترک معاشرت موجب عمل به واجب و نماز خواندن او می شود، به عنوان #امر_به_معروف و نهی از منکر ـ با وجود شرایط ـ ، باید رفت و آمد با او را ترک کنید.{رساله امام خامنه ای}
#احکام_امر_به_معروف #رفت_و_آمد_با_بی_نمازhttps://eitaa.com/eslam20
‼️خمس برنج مصرفی
🔷س 5410: ما برنج مصرفی هر سال را در فصل برداشت برنج می خریم؛ مثلاً 100 کیلو برنج در شهریور، سال خمس ما اوّل آبان است و تقریباً چیزی از این برنج را هنوز مصرف نکردهایم. آیا باید خمس آن را بدهیم؟ در صورتی که مازاد مصرف سالانه خرید نمیکنیم؟
✅ج: هر مقدار از مواد مصرفی مانند برنج که با درآمد تهیه شده و تا سررسید سال خمسی مصرف نشده است، خمس دارد.
#سال_خمسی
#خمس_مواد_مورد_نیاز{رساله امام خامنه ای}
https://eitaa.com/eslam20
❗️اینگونه خشم خود را از بین ببریم
🔻امام باقر عليه السلام:
اَيُّمـا رَجـُلٍ غـَضـِبَ وَ هـُوَ قائمٌ فَلْيَجْلِسْ، فَاِنَّهُ سَيَذْهَبُ عَنْهُ رِجْزُ الشَّيْطانِ وَ اِنْ كانَ جالِساً فَلْيَقُمْ
◻️ هر كه در حال ايستاده خشمگين شد، زود بنشيند؛
با اين كار، وسوسه شيطان از بين مىرود و نيز اگر نشسته است، زود برخيزد.
📚 بحارالانوار، ج ۷۳، ص ۲۶۴
https://eitaa.com/eslam20
نظر رحمت (
📝 #کلام_بزرگان
کربلایی احمد تهرانی
هر گاه انسان صفت خدایی پیدا کرد، همه خلق را اولاد خویش می داند و فرقی بین آنها با فرزند خودش نمی بیند.
https://eitaa.com/eslam20
رند عالم سوز ص 82
#درمحضراهل_بیت
همانا بدن های شما را بهایی جزء بهشت نیست ، پس آنها را به غیر یهشت نفروشید
#امام_کاظم_علیه_السلام
📚بحارالانوار_جلد1_صفحه141
https://eitaa.com/eslam20
شصت سال نماز جماعت در حرم مطهر حضرت معصومه (http://eitaa.com/joinchat/2471428100C37c31cf7b3)
📝 #کلام_بزرگان
حضرت آيت الله العظمي مرعشي نجفي:
هنگامي که در قم سکونت کردم (1343 قمري)، صبحها در حرم حضرت معصومه عليهاالسلام اقامهي نماز جماعت نميشد و من تنها کسي بودم که اين سنت را در آنجا رواج دادم و از شصت سال پيش به اين طرف صبح زود و پيش از باز شدن درهاي حرم مطهر و زودتر از ديگران ميرفتم و منتظر ميايستادم. اين انتظار گاهي يک ساعت قبل از طلوع فجر بود تا خدام درها را باز کنند. در زمستانها هنگامي که برف همه جا را ميپوشاند بيلچهاي کوچک به دست ميگرفتم و راه خود را به طرف صحن باز ميکردم تا خود را به حرم مطهر برسانم. در آغاز خود به تنهايي #نماز ميخواندم. تا پس از مدتي يک نفر به من اقتدا کرد و پس از آن کم کم افراد ديگر اقتدا کردند و به اين ترتيب نماز جماعت را در حرم مطهر آغاز کردم و تا امروز که شصت سال از آن تاريخ ميگذرد ادامه دارد. آهسته آهسته ظهرها و شبها نيز اضافه شد و از آن پس روزي سه بار در مسجد بالا سر حضرت معصومه عليهاالسلام و صحن شريف نماز ميخواندم.
کرامات مرعشيه، ص 68.https://eitaa.com/eslam20
🍫شکلاتِ تلخ🍫 (http://eitaa.com/joinchat/2471428100C37c31cf7b3)
❇️اصبر علی الحق و ان کان مُرا
🌈اگه میدونی تهِ راهی که داری میری #خدا با خنده شیرینش منتظرته دیگه تو راه از تلخ شدن کامِت غمِت نباشه.😊
💠فاصْبِرْ إِنَّ الْعاقِبَةَ لِلْمُتَّقِینَ
🌸یکم صبر کن که بغل خدا برات شیش دونگ رزروِ.https://eitaa.com/eslam20
سوره شعراء ۲۱۴ و۲۱۵
🕋وأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ
🍀🌸ﻭ ﺧﻮﻳﺸﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻜﺖ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺯﺷﺖ ] ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﻩ
🕋واخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
🌸🍀ﻭ ﭘﺮ ﻭ ﺑﺎﻝ [ ﻓﺮﻭﺗﻨﻲ ﻭ ﺗﻮﺍﺿﻊ ] ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﮕﺴﺘﺮ
🌸🍃🌸🍃🌸
🔸گشودن بال ،در قرآن در باره دو مورد امده یکی پیامبر برای مومنین،ودیگری فرزند برای والدین
🔹در ایه ی « وانذر عشیرتک» زنان نیز جزو مخاطبان بوده اند ،عشیره شامل زن ومرد است
🔸پیوند خویشاوندی سبب مسولیت بیشتری می شود
🔹در مکتب وحی،همه ی مردم در برابر قانون خدا یکسانند ونزدیکان پیامبر نیز مورد هشدار قرار می گیرند
🔸در تبلیغ ونهی از منکر ،اول از خود شروع کنید ،( فلا تدع مع الله)، دوست نزدیکان( وانذر عشیرتک الاقربین)
🔹ارشاد وتبلیغ باید با صراحت باشه( وانذر)
🔸هشدار به نزدیکان، زمینه ی پذیرش حق را در دیگران تقویت میکند
🔹در میان بستگان نیز اولویت مطرح است
🔸هشدار باید با سوز ومحبت همراه باشد( انذر ....واخفض)
🔹با مومنین تواضع ،از مشرکین برائت( واخفض--فقل انی بریء)
🔸ملاک بر خورد ها ایمان وکفر است،نه فامیل بودن( بستگانت را انذار ده ولی نسبت به مومنین تواضع کن)
🔹تواضع تنها با زبان نیست ،فروتنی در عمل نیز لازم است
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
👈مسولیت ما در خانواده ،بستگان ونزدیکان بیشتر است باانذار وفروتنی باید دلهارا تسخیر کرد👉
https://eitaa.com/eslam20
📝 #کلام_بزرگان
آیت الله حق شناس
.... #خدا شاهد است اگر من ذره ای به اعمالم امیدوار باشم!باید اباعبدالله بيايد؛ باید امیرالمؤمنین، خمسه طیبه بيايند.
مگر بدون ایشان می شود؟
غیر ممکن است آقا .....
https://eitaa.com/eslam20
کتاب مواعظ ج ۲
بعضی وقتا آدما الماسی تو دست دارن،
بعد چشمشون به یه گردو می افته دولا میشن تا گردو رو بردارن،
الماسه می افته تو شیب زمین،
قل میخوره و تو عمق چاهی فرو میره، میدونی چی می مونه؟
یه آدم، یه دهن باز، یه گردوی پوک و یه دنیا حسرت...
مواظب الماسهای زندگیمون باشیم،
شاید به دلیل اینکه صاحبش هستیم
و بودنش برامون عادی شده ارزشش رو از یاد بردیم ...
https://eitaa.com/eslam20
⭕️مثل قیافه ها
🤔 بعضیها فکر میکنند که آدمها توي قیافه هاشان زندگی میکنند؛
🌿براي همین، هر روز خود را به یک تیپ و شکل درمیآورند،😐
❗️ولی آرامش پیدا نمیکنند.
🤔بعضیها فکر میکنند که آدمها توي خانه هایشان زندگی میکنند؛ براي همین، هر روز خانه هاي خودرا به یک شکل و با یک دکور خاصی تزیین میکنند،🏠🏡🏘
⛔️ ولی باز آرامش پیدا نمیکنند.
⚠️و اینها در اشتباهند،
Ⓜ️ باید بدانند که آدمها توي دلهاشان زندگی میکنند♥️
و نه توي قیافه ها، خانه ها و... روز عاشورا سیدالشهداء(ع) به خداوند چه گفتند❓
گفتند: خدایا! ما از تو ممنونیم که جَعَلتَ لَنا اَفئِدَةً،
«تو به ما دل دادي و ما را اهل دل کردي»
.
سیدالشهداء(ع) و یاران نازنینش اهل دل بودند.
🚩و درس بزرگ عاشورا یکی همین است که↘️
⚠️ آي آدمها! بیایید اهل دل شوید.
آي آدمها 📣
! اگر آرامش و آسایش میخواهید، باید دلهاي خود را آباد کنید.♥️☑️
https://eitaa.com/eslam20
#نماز_اول_وقت
🔹آیت الله بهجت(ره):
هرکس عادت به تاخیر نماز ها کرده است؛ خود را برای تاخیر در همه ی امور زندگی آماده کند؛ تاخیر در ازدواج، تاخیر در اشتغال، تاخیر در سلامتی و عافیت
🔸حي علی الصلاة
https://eitaa.com/eslam20