eitaa logo
اسلام سیاسی | مومنی
2.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
492 فایل
https://eitaa.com/eslamesyasi 🔸 در خدمتم 👇 @momeni1366
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️واکنش رسانه‌های اصلاح‌طلب به جنبش جلیقه زردها (۱) 👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ در نشریه فرهنگ پویا به چاپ رسیده است. 🗒حوادث دو ماهه اخیر فرانسه، انگار ارزش چندانی برای رسانه‌های اصلاح‌طلب نداشته است. این حجم از بی‌تفاوتی نسبت به مسئله‌ی روز قاره سبز از سوی کسانی که تاکنون نزدیک به یک سال افکار عمومی را منتظر اجرای بسته اقتصادی اروپا کرده‌اند، اصلاً طبیعی، اتفاقی و اخلاقی نیست. رسانه‌های غرب‌گرا اعم از روزنامه‌های زنجیره‌ای، پایگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی، پشت به فرانسه زندگی می‌کنند! 📔بیش از دو ماه است که فرانسه میدان جنگ است. طبق آمارهای رسمی، ۹۰ هزار نیروی پلیس و ارتش به مقابله با معترضان رفته‌اند، ۱۰ نفر از مردم معترض کشته شده و بیش از هفت هزار نفر نیز بازداشت یا زخمی شده‌اند؛ اما از نظر رسانه‌های به اصطلاح آزادی‌خواه اصلاح‌طلب انگار هیچ اتفاقی رخ نداده است! 🕯ظاهراً نمی‌خواهند بفهمند این همان اروپایی است که در منجلاب سرمایه‌داری فرو رفته و شما کشور را بی‌خود و بی‌جهت معطل بسته اروپایی کرده‌اید، اروپا اگر بلد بود برای خود لالایی می‌خواند! اصلاح طلبان اعتراضات فرانسه را پوپولیستی می‌دانند و مشغول خداقوت گفتن به پلیس های شجاع و مقتدر فرانسوی هستند. پ.ن: در حال حاضر موضع اصلاح‌طلبان درباره‌ی مسأله‌ی رنگین‌پوستان آمریکا همانند موضع‌شان در برابر جلیقه زردها است. 🆔 @farhang_puya
⚠️واکنش رسانه‌های اصلاح‌طلب به جنبش جلیقه زردها (۲) 👈این یادداشت به قلم محسن مؤمنی در زمستان ۱۳۹۷ در نشریه فرهنگ پویا به چاپ رسیده است. 🔻اعتراضات فرانسه این روزها چهره‌ی بهشت موعود اصلاح‌طلبان را بدجور خراب کرده است. کسانی که تا همین دیروز مکرون را «اوبامای اروپا» می‌خواندند، چگونه می‌توانند امروز خبرهای مربوط به سرکوب وحشیانه مردم توسط وی را مخابره کنند؟ 🔺لیبرالیسم و اقتصادش، با ایجاد شکاف‌های طبقاتی وحشتناک، رشته‌های پیوستگی جوامع را از هم می‌گسلد. اعتراضات خیابانی هم پیامد روشن اجرای این سیاست هاست. افزایش اعتراضات کارگری و صنفی در سال‌های اخیر نیز نتیجه اجرای لیبرال‌ترین نسخه‌های اقتصادی ممکن از ابتدای انقلاب تاکنون است. 🚫ما پیش از این و در دوره دولت سازندگی نیز با اجرای این نسخه‌ها، اعتراضات خیابانی را در مشهد، اسلام‌شهر و... برای نخستین بار پس از انقلاب تجربه کرده بودیم. واقعیت این است که به اعتقاد بسیاری، اجرای سیاست‌های موسوم به تعدیل ساختاری از ابتدای دولت نخست مرحوم هاشمی، علت‌العلل معضلات اقتصادی - اجتماعی کشور ما است. 🆔 @farhang_puya
🌐مهم‌ترین کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم انقلاب (۹) 📘مبارزه با فساد 🔹همه باید از شیطان حرص برحذر باشند و از لقمه‌ی حرام بگریزند و از خداوند در این‌باره کمک بخواهند و دستگاه‌های نظارتی و دولتی باید با قاطعیّت و حساسیّت، از تشکیل نطفه‌ی فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند. این مبارزه بخش اثرگذاری است از تلاش همه‌جانبه‌ای که نظام جمهوری اسلامی باید در راه استقرار عدالت به کار برد. 📘محرومیّت‌زُدایی 🔹عدالت در صدر هدف‌های اوّلیّه‌ی همه‌ی بعثت‌های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است. صریحاً می‌گویم آن‌چه تاکنون شده با آنچه باید می‌شده و بشود، دارای فاصله‌ای ژرف است. در جمهوری اسلامی، دل‌های مسئولان به طور دائم باید برای رفع محرومیّت‌ها بتپد و از شکاف‌های عمیق طبقاتی بشدّت بیمناک باشد. 📝محسن مؤمنی| 🆔 @farhang_puya
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۱ 🏘با مروری بر سیر تطور ماتریالیسم در غرب معاصر شاهد آن هستیم که نظام سرمایه‌داری در حالی وارد قرن بیستم شد که ایدئولوژی اصلی آن لیبرالیسم کلاسیک بود. اوج قدرت لیبرالیسم کلاسیک به خصوص در حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی - که از اواخر قرن نوزدهم شروع شده بود - نتایجی به بار آورد که عبارت بود از: فقر شدید، فاصله‌ی طبقاتی، پایین آمدن میانگین عمر کارگران از حدود ۴۰ سال به ۳۵ سال، محرومیت اکثر فرزندان کارگران از تحصیل، دوقطبی شدن جامعه و آمادگی هرگونه التهاب و اعتراض. 🌋لیبرالیسم کلاسیک بر خلاف وعده‌هایی که درباره ایجاد صلح دائمی و رفاه داده بود، فقر و جنگ را برای مردم به ارمغان آورد. قطعاً جنگ بزرگ جهانی اول و دوم ریشه در رقابت‌های امپریالیستی دارد. پس از جنگ جهانی اول و پیروزی بریتانیا، شاهد رشد و شکل‌گیری اقتصاد لیبرالیستی در غرب هستیم. آمریکا که در حاشیه‌ی امن و به دور از جنگ قرار داشت، سلاح‌های خود را به طرفین درگیر جنگ می‌فروخت و از پول حاصل از فروش سلاح، توانست اقتصاد خود را سر و سامان دهد. 🏦از طرفی دیگر کشورهای در حال جنگ ذخایر طلای خود را جهت مصون ماندن از جنگ به آمریکا فرستادند که موجب دستیابی آمریکا به حجم عظیمی از ثروت شد. همین امر سبب شد تا آمریکا با الگو قرار دادن «اقتصاد لیبرالیستی» یا به تعبیری «لیبرالیسم کلاسیک» که مهم‌ترین شاخصه‌ی آن بازار آزاد و بخش خصوصی است، بتواند خود را به یکی از قطب‌های اقتصادی دنیا تبدیل کند. ✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۲ 💳برتری آمریکا در این زمینه خیلی به طول نینجامید به طوری که در سال ۱۹۲۹ ناگهان آمریکا با اولین بحران اقتصادی خود مواجه شد. سقوط وال استریت در ۲۴ اکتبر ۱۹۲۹ موسوم به سه شنبه سیاه، رکود ده ساله اقتصادی را برای آمریکا و تمامی کشورهای صنعتی غربی به همراه داشت. به موازات تحولات آمریکا و حوادث پس از جنگ جهانی اول خصوصاً رشد دولت‌های توتالیتر و اقتدارگرا مانند آلمان نازیسم، ایتالیای فاشیسم و شوروی کمونیسم، غرب به این نتیجه رسید که نیاز به ترمیم نسخه اقتصادی خود دارد؛ بنابراین الگوهای اقتصادی «سوسیال دموکرات» را در دستور کار خود قرار داد. اقتصادی که شاخصه‌ی عمده‌ی آن دخالت بیشتر دولت در اقتصاد بود تا از این طریق بتوانند جلوی رشد سرمایه‌داری را بگیرند. 🌪آمریکا برای اینکه بتواند بر این بحران غلبه کند از نظریه‌های کینز استفاده کرد که نوعی اقتصاد ارشادی است. این نکته مهمی است که آمریکا هیچگاه به طور کامل سوسیال دموکرات نشد؛ اما با کمک نظریه‌ی اشتغال کینز و ورود و مداخله حداقلی دولت توانست مقداری از مشکلات خود را حل کند؛ اما بحران اقتصادی همچنان باقی ماند، چراکه نسخه کاملی برای حل بحران نداشتند. البته قبل از این نیز در بریتانیا برای مدتی این جریان بر سر کار آمده بود. ✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۳ ⚙از سال ۱۹۴۵ دولت‌های سوسیال دموکرات به قدرت می‌رسند که هدفشان این است که مقداری از روند میزان سود به سرمایه‌دارها را کم کنند و بعد این میزان سود کم را به اقشار فرودست و مستضعف جامعه تزریق کنند. البته که این کار عدالت اجتماعی نیست، در واقع تلاشی است برای اینکه مردم نمیرند و به نقطه‌ای نرسند که انقلاب کنند! به یقین می‌توان گفت که هدف استراتژیست‌های نظام سلطه و نظام سرمایه‌داری، رسیدگی به توده‌های فقیر نیست بلکه هدف آن‌ها این است که مانع انقلاب توده‌ها شوند. 🗝پس از جنگ جهانی دوم، آمریکا که خود را وارث بریتانیای کبیر تلقی می‌کرد، با قرار دادن دلار به عنوان شاخص پول جهانی، تمام سعی خود را کرد تا به لحاظ اقتصادی با رقبای اروپایی خود مبارزه کند و آن‌ها را مطیع خود کند که در این زمینه نیز موفق بود. خصوصاً که پس از آن در دوران جنگ سرد به سر می‌برد و به این اقتدار نیاز داشت. از همین جاست که غرب دومین بحران و تکانه‌ی اقتصادی خود را تجربه می‌کند؛ لذا در دهه‌ی ۸۰ میلادی از سیاست‌های اقتصادی سوسیال دموکرات به سمت اقتصاد نئولیبرال شیفت کردند. ✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۴ 💸از دهه‌ی ۸۰ میلادی تاکنون که نزدیک به چهل سال می‌گذرد کشورهای متروپل دنیا؛ یعنی آمریکا، فرانسه و انگلیس با بحران‌های عظیم اقتصادی مواجه بوده‌اند که این خود نشان از ناکارآمدی اقتصاد نئولیبرال در غرب است. عمده‌ترین بحران های اقتصادی آمریکا را می‌توان بحران‌های اقتصادی سال ۲۰۰۶، ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و جنبش وال استریت موسوم به جنبش ۹۹ درصدی دانست. 📉همچنین برخی تحلیل‌گران شروع بزرگ‌ترین بحران اقتصادی آمریکا را از سال ۲۰۲۰ می‌دانند. این امر را نباید فراموش کرد که سیاست‌های نئولیبرالیسم ضریب استثمار را بالا می‌برد، فشار بر اقشار فرودست را افزایش می‌دهد، فاصله‌ی طبقاتی را تشدید می‌کند و فقر را بیشتر و بیشتر می‌کنند. ✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🛣آدرس غلط: از لیبرالیسم به سوسیال لیبرال - ۵ ♻️مدیران نئولیبرال نیز مدیرانی نوعاً متکبر، تکنوکرات، غیر مسئول در قبال مردم، اشرافی‌منش و مجری سیاست‌های خصوصی‌سازی و سیاست‌های تعدیلی هستند؛ در سیاست خصوصی‌سازی خودشان منتفع می‌شوند و در سیاست‌های تعدیلی امنیت شغلی را از اقشار فرودست جامعه می‌گیرند؛ بنابراین نسخه‌ی نئولیبرال هارترین و بدترین نسخه‌ی اقتصادی سرمایه‌داری است؛ زیرا بیش از دو مدل قبلی، منفعت‌طلب و به نفع سرمایه‌داری است. 🚛در نظام سرمایه‌داری و نئوسرمایه‌داری ملاک فقط سود و فایده است. نظریه‌پردازان این اندیشه، جامعه را بازاری تصور می‌کنند که هم روابط انسانی، روابط کالایی می‌شود، هم انسان‌ها به شیء و کالا بدل می‌شوند و در نتیجه منطق پول مطلقاً بر همه چیز حاکم می‌شود. در نظام سرمایه‌داری دولت احساس مسئولیت اجتماعی خود را کاملاً از دست می‌دهد. آن‌ها جامعه را یک بازار بزرگ مبتنی بر رقابت توأم با خصومتی سود محور می‌بینند که انگار کسی که پول و سرمایه ندارد باید از بین برود و بمیرد! این همان قانون جنگل نیست؟! ✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🌐مهم‌ترین کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم انقلاب (۱۰) 🔵استقلال و آزادی 🔹استقلال و آزادی کنونی ایران اسلامی، دستاورد، بلکه خون‌آورد صدها هزار انسان والا و شجاع و فداکار است؛ غالباً جوان، ولی همه در رتبه‌های رفیع انسانیّت. این ثمر شجره‌ی طیّبه‌ی انقلاب را با تأویل و توجیه‌های ساده‌لوحانه و بعضاً مغرضانه، نمی‌توان در خطر قرار داد. همه - مخصوصاً دولت جمهوری اسلامی - موظّف به حراست از آن با همه‌ی وجودند. 🔵عزّت جمهوری اسلامی 🔹صحنه‌ی جهانی، امروز شاهد پدیده‌هایی است که تحقّق یافته یا در آستانه‌ی ظهورند: تحرّک جدید نهضت بیداری اسلامی بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه‌ی آمریکا و صهیونیسم؛ شکست سیاست‌های آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا و زمین‌گیر شدن همکاران خائن آن‌ها در منطقه؛ گسترش حضور قدرتمندانه‌ی سیاسی جمهوری اسلامی در غرب آسیا و بازتاب وسیع آن در سراسر جهان سلطه. این‌ها بخشی از مظاهر عزّت جمهوری اسلامی است. 📝محسن مؤمنی| 🆔 @farhang_puya
🌐مهم‌ترین کلیدواژه‌های بیانیه گام دوم انقلاب (۱۱) 📙مرزبندی با دشمن 🗂سردمداران نظام سلطه نگرانند؛ پیشنهادهای آن‌ها عموماً شامل فریب و خدعه و دروغ است. امروز ملّت ایران علاوه بر آمریکای جنایت‌کار، تعدادی از دولت‌های اروپایی را نیز خدعه‌گر و غیرقابل اعتماد می‌داند. دولت جمهوری اسلامی باید مرزبندی خود را با آن‌ها با دقّت حفظ کند؛ از ارزش‌های انقلابی و ملّی خود، یک گام هم عقب‌نشینی نکند؛ از تهدیدهای پوچ آنان نهراسد. 📙مقابله با ترویج سبک زندگی غربی 🗂تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌ها است. 📝محسن مؤمنی| 🆔 @farhang_puya
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
🌄مؤلفه‌های مردم‌سالاری دینی 1- پیوند دین و اخلاق با سیاست 2- احترام به کرامت انسانی و توجه به همه‌ی ساحات وجودی انسان 3- پذیرش ولایت الهی 4- عدالت‌محوری با همیاری مردم 5- قانون‌مداری بر محور شریعت اسلامی 7- آزادی مبتنی بر فضیلت و عدالت 8- خودباروی و خودآگاهی 9- معناگرایی اخلاقی و دینی 10- احترام به رأی، خواست و نظر توده‌های مردم ✂️برشی از یادداشت محسن مؤمنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا شماره 43.pdf
6.94M
💥توجه💥 💥توجه💥 🌟شماره جدید نشریه به چاپ رسید. هم‌اکنون فایل PDF نشریه در اختیار شماست. 💫بلاها، حکمت‌ها و رسالت ما، کلیدواژه‌هایی هست که در این نشریه به طور تخصصی بررسی شده‌اند. ✨ مقالات محسن مؤمني در اين نشريه: 🌟 صفحات 76، 82 و 104 🆔 https://eitaa.com/eslamesyasi
هدایت شده از فکرت
📝 📍 ♦️چیستی و چرایی اعتراضات ضدنژادپرستانه در 🔹مسئله تبعیض‌نژادی و نژادپرستی در آمریکا، یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی و اقتصادی در این کشور محسوب می‌شود. 🔹این معضل در نتیجه ساختار نژادپرستانه آمریکا است. 🔹نژادپرستی جزء لاینفک ساختار سیاسی آمریکاست که باید ریشه‌های آن را در تاریخ آمریکای نوین جستجو کرد. ✍️نویسنده: محسن مومنی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1483 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
📝 📍 ♦️چیستی و چرایی اعتراضات ضدنژادپرستانه در 🔹موضوع نژاد پرستی در آمریکا اتفاق جدیدی نیست. 🔹قبل از تاسیس آمریکا نیز مسئله نژادپرستی را به طور جدی در این کشور می‌توان دید. 🔹در تاریخ آمریکا آمده است که اولین کشتی برده از آفریقا به آمریکا در سال ۱۶۱۹ به خشکی رسید، یعنی ۴۰۱ سال پیش. با توجه به اینکه آمریکا در سال ۱۷۷۶ تاسیس شده با این حساب حدود ۱۵۰ سال قبل از تاسیس آمریکا، مسئله برده داری در این کشور مطرح بوده و اصولا یکی از دلایل تاسیس آمریکا نیز همین مسئله بوده است. 🔹در آن سال‌ها آمریکا مستعمره انگلیس بود. 🔹اواخر قرن هجدهم دولت تصمیم به لغو سیستم برده داری کرد اما برده دارهای بزرگ آمریکا زیر بار این قانون نرفتند چرا که تصویب این قانون منافع آن‌ها را به خطر می‌انداخت. 🔹از این رو برده دارهای اصلی آمریکا دور هم جمع شدند و با یکدیگر تصمیم گرفتند علیه انگلیس شورش کنند. ✍️نویسنده: محسن مومنی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1483 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بیانات در ارتباط تصویری با همایش سراسری قوه قضائیه.pdf
464.8K
بیانات امام خامنه ای ۹۹/۴/۷ 🔹 مبارزه با فساد که در این دوره به اوج خود رسیده است باید بدون اغماض و بر اساس حق و عدل و قانون و همچنین بدون تعدی و ظلم به افراد بیگناه با قدرت ادامه یابد. 🔹 مبارزه با فساد از دوره قبل در قوه قضاییه آغاز شده بود و اکنون به اوج خود رسیده است. 🔹 مردم از مبارزه بدون ملاحظه و بدون اغماض با مفسد امیدوار می شوند زیرا فساد مالی و اقتصادی همچون ویروس کرونا، بسیار خطرناک و به‌شدت واگیردار و مُسری است. 🔹 باید مبارزه با فساد، در درجه اول در داخل قوه و به صورت جدی و کارشناسی انجام شود، زیرا تبعات و ضربه فساد در داخل قوه قضاییه بسیار سنگین خواهد بود. 🔹 ملاک در مبارزه با فساد باید فقط حق، عدل و قانون باشد و هیچ ملاحظه دیگری در کار نباشد. 🔺 البته همانطور که در برخورد با فساد نباید اغماض وجود داشته باشد اما افراد بی‌گناه هم نباید مورد تعدی قرار گیرند و رسیدگی‌ها باید کاملاً بر اساس قانون و عدالت و بدون جوگیری انجام شود. 🔻 یکی از نکات مهم در زمینه مبارزه با فساد «نظارتها و گزارش های مردمی» است. باید برای این موضوع زیرساخت‌های حقوقی در قوه قضاییه فراهم شود تا امنیت مادی و معنوی گزارشگر حفظ شود و آمر به‌معروف و ناهی از منکر دلگرم باشد که دستگاه قضایی پشتیبان او است، و در مقابل زمینه تهمت زنی نیز فراهم نشود. 🔻 خطاب من در این موضوع مردم و جوانان مؤمن است که مراقب باشند تعدی نکنند و به افراد معاند که به دنبال گرفتن انتقام از مواضع انقلابی و محکم قاطع فلان شخصیت هستند، کاری ندارم. https://eitaa.com/eslamesyasi
♨️ به لطف خدا و عنایات اهل بیت (علیهم السلام) با کسب امتیاز بالای هشتاد، به عنوان "پژوهشگر برتر" رادیو معارف در سال ۹۸ برگزیده و انتخاب شدم. https://eitaa.com/eslamesyasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سری جدید برنامه «دیار سلمان» از 💢 کارشناس: دکتر سید حسین فلاح زاده 💢 مجری کارشناس: محسن مؤمنی 📌 موضوع: تاریخ معاصر ایران ✨ زمان پخش: جمعه ها ساعت 15:30 https://eitaa.com/eslamesyasi
🔰 سری جدید برنامه «دیار سلمان» از 💢 کارشناس: دکتر سید حسین فلاح زاده 💢 مجری کارشناس: محسن مؤمنی 📌 موضوع: تاریخ معاصر ایران ✨ زمان پخش: جمعه ها ساعت 15:30 https://eitaa.com/eslamesyasi
انتشار در هفته نامه تاریخ ۱۳۹۹.۴.۱۱ https://eitaa.com/eslamesyasi
🔆طلاب خواهر، فرشتگان جهادگر 🔔بانوان طلبه هم از نخستین گروه‌هایی بودند که پا در این میدان گذاشتند و با ایجاد شبکه‌ی بانوان جهادگر کار را در پشت جبهه‌ی بهداشت و سلامت آغاز کردند و هر خانه را کارگاهی برای تولید ماسک و لباس های بیمارستانی کردند. برخی از خانم‌ها خانه‌شان را قرارگاه کردند تا افزون بر تولید ماسک و لباس، اقلام بهداشتی و مایحتاج عمومی و ضروری برای خانواده‌های بی بضاعت تهیه، بسته بندی و توزیع کنند. 📣عده‌ای دیگر داوطلب حضور در بیمارستان‌ها و غسالخانه‌ها شدند، بیماران کرونایی که در بیمارستان‌ها در حال مبارزه با این ویروس منحوس بودند علاوه بر دارو نیاز به روحیه‌ی مضاعف هم داشتند، طلاب خواهر چادر غیرت بر کمر بسته و راهی بیمارستان‌ها شدند تا هم کمکی باشند برای کادر درمان و هم مشاور و سنگ صبور بیماران و هم به سؤالات شرعی آن‌ها پاسخ گویند و البته مادرانه و خواهرانه به هموطنان خود خدمت کنند. 📒در همان روزهای نخست شیوع کرونا بیش از پانصد طلبه.ی جامعه الزهرا برای فعالیت‌های جهادی اعلام آمادگی کردند. پس از هماهنگی با ارگان‌های مختلف استانی، طلاب خواهر داوطلب بر اساس اقتضا و شرایط در چهار گروه جهادی ساماندهی شدند که فعالیت این گروه‌ها در راستای تجهیز و تغسیل اموات، همراهی با بیماران و کمک به کادر درمانی در بیمارستان ها، فعالیت فرهنگی در فضای مجازی و تولید ماسک و لباس بیمارستانی و بسته بندی و توزیع اقلام بهداشتی بود. ✂️برشی از یادداشت کمیل محسنی(نام مستعار محسن مومنی) در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💉طب در تمدن اسلامی 👈آن زمانی که دنیای اسلام در اوج شکوه و عظمت علمی به سر می‌برد و کشورهای اسلامی پر بود از کتابخانه‌های بزرگ، بیمارستان‌های پیشرفته و دانشمندان مجرب، کشورهای اروپایی در قرون وسطی و در جهالت و خرافات به سر می‌بردند. ☝️مردم اروپا در قرون وسطی می‌گفتند روش پیش‌گیری از بیماری‌های مسری این است که لباس ترسناک بپوشیم و بیماری را بترسانیم! در همین ایام علم طب در دنیای اسلام به حدی از اهمیت رسیده بود که علم الابدان را در ردیف علم الادیان می‌دانستند. (اشاره به حدیث مشهور نبوی: «العلم علمان، علم الادیان و علم الابدان») 👇جندی شاپور که شهر پزشکی مهم ایران قبل از اسلام است دارای یک بیمارستان و یک دانشکده‌ی پزشکی است. جریان علم پزشکی در ایران همچنان ادامه داشت تا با رهنمون‌های دین اسلام وارد مرحله‌ی جدیدی از حیات خود شد. پس از مدت کوتاهی شهرهای اصلی جهان اسلام؛ مانند بغداد مرکز تولید و ترویج پزشکی روز دنیا شد. ✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
❗️میرزا کوچک در قحطی بزرگ (بخش دوم) ♨️در شرایطی که دولت مضمحل و وابسته‌ی ایران در برابر یکه‌تازی بیگانگان و به یغما بردن غلات کشور سکوت اختیار کرده بود، نهضت میرزاکوچک خان جنگلی در شمال ایران ملجا و پناهگاه بسیاری از ایرانیان بود. منابع تاریخی از مهاجرت بسیاری از سایر استان‌ها به جغرافیای حکومت میرزا خبر داده‌اند. 🚫میرزاکوچک که قیام خود را با چهارده اسلحه آغاز کرده بود، همزمان با این شرایط توانست نه تنها دایره‌ی حاکمیت خود را از وضعیت فاجعه‌بار کشور در امان نگه دارد بلکه به مردم سایر استان‌های ایران نیز کمک کرد تا جایی که جنگلی‌ها مقرری مشخصی از برنج برای مردم تهران در نظر گرفته بودند. جنگلی‌ها دویست خروار برنج برای مردم نیازمند و قحطی زده‌ی تهران فرستادند و تعهد کردند ماهیانه ده هزار تومان به کمیسیون اعانه‌ای که در رشت تشکیل می‌شد به نفع درماندگان و قحطی‌زدگان بپردازند. ✂️برشی از یادداشت کميل مومنی در نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya