هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
به وقت "له شدن زیر چرخهای توسعه"
لطفا این مطلب را با تامل بخوانید!از بعدِ انقلاب تا امروز و بخصوص از بعدِ جنگ تحمیلی و با روی کار آمدن دولت هاشمی این عبارت وارد ادبیات اقتصادی ایران هم شد: عدهای باید زیر چرخهای توسعه له شوند. سیاستهای تعدیل اقتصادی تجویزی صندوق بینالمللی پول اجرا شود و ایران تبدیل شود به یک کشور توسعه یافته به قیمت ایجاد شکاف طبقاتی و فقر شدید و نابودی طبقات پایین جامعه. اما همواره یک مانع بزرگ در مقابل این جریان بود. مانعی که در طی سی سال گذشته با این تفکر جنگیده؛ گاهی ضربه خورده و گاهی ضربه زده اما هرگز زیر بارِ ایدهی "له شدن بخشی از جامعه" نرفته است. مانعی که هرچه بگردید پیدایش نمیکنید اما وجود دارد. اما ماجرا چیست: خلاصه قصه این است که "تورم" بهانهایست برای جمع کردن نقدینگی از دست مردم، کوچک کردن دولت، آزادسازی قیمتها، حذف یارانهها و ... چگونه؟ خیلی ساده: با تکرار "نظریه مقداری پول" میلتون فریدمن! کافیست شما علت تورم را رشد نقدینگی طرح کنید! آنگاه حقوق کارمندان و دستمزد کارگران و یارانهها میشوند علت اصلی تورم! شاید بگویید بانکها هم هستند و دولت میتواند با بیان این نظریه به سراغ خلق پول بانکها هم برود. اما به دو دلیل این اتفاق نمیافتد: ۱. دولت زورش به بانکها نمیرسد ۲. بانکها تسهیلاتدهی به مردم را کم میکنند و اساسا یکی از ابزارهای کنترل نقدینگی بانکها هستند که طبیعتا دسته خودشان را نمیبرند. ضمن اینکه به قول آن اقتصادخوانِ دانشگاه شیکاگو: ابر میبارد، بانک خصوصی هم خلق پول میکند! اما مساله دقیقا کجاست؟ اگر واقعا با کنترل نقدینگی میشود کنترل تورم کرد (فرض کنیم بشود) مگر اشکالی دارد؟ حالا اجازه بدهیم یکبار این اتفاق بیفتد! ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد! در یکسال یا دو سه سال: هم آزادسازی قیمتها را داشته باشیم هم دستمزد کارگر زیاد نشود هم حقوق کارمند با تورم تعدیل نشود هم تسهیلات را فریز کنیم هم با ابزارهای مختلف نقدینگی را از کف جامعه جمع کنیم هم نرخ ارز را آزاد کنیم آنگاه قول میدهیم تورم بیاید زیر ۱۰ درصد! اینجا مردم چند دسته میشوند: ۱. طبقات بالا که بنزین ۳ تومنی و ۲۰ تومنی برایشان فرقی ندارد و البته بالارفتن نرخ ارز و قیمت کالاهای سرمایهای هزاران برابر سود دارد برای آنها ۲. طبقات متوسط که بخشی از آنها ریزش میکنند به طبقات پایین ۳. طبقات پایین که نابود میشوند و احتمالا تبدیل به بردهها و اجیرهای نظام سرمایهسالار نظام فرهنگی و اجتماعی و سیاسی هم کاملا به هم میریزد. آنگاه برخی افراد برای "زنده ماندن" باید کار کنند. (همان اتفاقی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی و شرق آسیا افتاده) آن کشورها تورم ندارند اما یکبار این طبقات ساخته شد تا نیروی کار ارزان و دائمی ایجاد شود و خیال سرمایهداران بابت این موضوع راحت باشد. همچنین با آزادسازی قیمتها، کشورهای دارای منابع و معادن و انرژی نتوانند خودشان مصرف کنند و اینها را هم با قیمت پایین بدهند به سرمایهسالاران بینالمللی. اما در ایران چه اتفاقاتی افتاده است: در طی سه دهه گذشته هر وقت به اقشار محروم و طبقات پایین جامعه فشار آمده آن مانعی که عرض شد، در مقابلش ایستاده؛ یا یارانه داده یا حقوق را بالا برده یا دستمزد را بالابرده یا مسکن ساخته یا وام با بهره پایین نسبت به تورم داده یا زمین بخشیده یا حمایت کرده یا با کمیته امداد و بهزیستی و ... دست گرفته... گویی همواره یک جنگی برپا بوده بین ساختار سرمایهمداری جهانی و نیروهای داخلیاش و آن مانع بزرگی که جلوی آن میایستاده و از حقوق مردم دفاع میکرده که البته در این جنگ اگرچه آسیبهایی به او وارد شد اما بدون تردید پیروز قطعی نبرد هم او بود. اما در چند سال اخیر به دلائل مختلف مقاومت در مقابل این نسخه خانمانسوز در حال کاهش است. در مورد کالاهای سرمایهای فاصله بین درآمد مردم و هزینه این کالاها نجومی شده است. مسکن و خودرو و... در حالت عادی برای طبقات پایین به آرزوی محال تبدیل شده مگر اینکه از قبل سرمایهای داشته باشند و بخواهند فقط آن را تبدیل کنند که آن هم بسیار مشکل است. اگر وسیلهای در خانه خراب شود تصور تعویض آن برای خیلیها ناممکن شده است. در مورد کالاهای مصرفی از جمله گوشت مساله دیگر تورم نیست. مساله اصلی گرانی است. یعنی در شرایطی هستیم که مردم توان خرید با همین قیمت را هم ندارند و برخی اقلام از سبد مصرفیشان حذف شده است. برای همین است که مردم حس میکنند برخلاف چهل سال گذشته در این چند سال اخیر واقعا وضع اقتصادی جامعه بدتر شده و مردم فقیرتر شدهاند. مقاومت آن مانع اما اجازه نداده قیمت برخی اقلام اساسی بالا برود. مثل بنزین و نان و برق و گاز و... که تمام تلاش امروز لیبرالها چیزی جز شکستن این مقاومت نیست. اسم رمز حمله به این مقاومت هم "ناترازی" است. ادامه
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
بخش اول
مقاومتی از سمت "ماهیت و ذات انقلاب اسلامی" که درطی سه دهه گذشته حتی نهادی مثل بانک دولتی را به خدمت محرومین درآورده بود ولی امروز از درون سیستم و توسط افرادی ظاهرا خودی و انقلابی میخواهند جام زهر را به دست ساختار مقاوم جمهوری اسلامی در مقابل #کاپیتالیزیشن از نوع نئولیبرالیسم وحشیاش بدهند.
چگونه؟
با دولبه قیچی!
سگ تورم و آزادسازی قیمتها را رها کنند و سنگ نقدینگی را ببندند.
نقدینگی که ابزار حاکمیت برای مقابلهی سال به سال با آن ساختار مقابل بود. نقدینگیای که هرچند یکسمتش بانکهای خصوصی بود و هست اما قطعا یک سمتش هم دولت و حمایت از کارمند و کارگر و محرومین بود.
نقدینگی که با بزرگ شدن این بدن در این چهل سال رشد کرد و از این رشد نه تنها چارهای نبود، که قطعا در بسیاری از جاها ابزاری برای انتقال مالکیت به دست طبقات پایین جامعه بود (مثل خودروهای ارزان ولو بیکیفیت دهه هشتاد یا مسکن مهر و...) که باعث شد سرمایه حداقلی در دست مردم طبقات پایین بیاید و با تورم سرمایهشان قدری حفظ شود.
خلاصه آنکه امروز که سیاست قطعی دولت و مجلس از یک طرف کنترل نقدینگی و سیاستهای انقباضی و از سوی دیگر سیاست آزادسازی و رهاسازی قیمتهاست به وقت له شدن عدهای زیر چرخهای توسعه رسیدهایم و جمهوری اسلامی باید دوباره تصمیمی بزرگ بگیرد و در مقابل این جریان قد علم کند.
و البته جمهوری اسلامی کسی جز من و تو و ما نیستیم.
و صدای من و تو و ما فقط یکجا شنیده خواهد شد: انتخابات.
باید در انتخابات پیشرو دستِ #مکتب_گرانکن را از سفره ملت کوتاه کنیم و رفاه و قدرتخریدِ از دست رفته مردم در سالهای اخیر را با اقداماتی انقلابی پس بگیریم.
#باذن_الله
یکروز مانده به ۳۷ سالگی
حسین عباسیفر
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
✍ ا. انصاری زاده
✅ شاخص «خر» فرض کردن مخاطب
به جملاتی که زیر آنها خط کشیده شده دقت کنید،،
چند نکته:
1⃣ چه کسی و با چه معیارهایی چنین شاخصی را در علم اقتصاد تعیین کرده است؟
2⃣ چگونه است که شاخص فلاکت کل کشور پایین آمده؛ اما شاخص فلاکت ۱۴ استان بالا رفته است؟
3⃣ اگر شاخص فلاکت از مجموع نرخ بیکاری و تورم بدست میآید، آیا چهارمحال و بختیاری نسبت به استان تهران یا اصفهان، تورم بیشتری را تجربه کرده است؟
4⃣ چه کسی و با چه معیارهایی به این ۱۴ استان سفر کرده و تحقیقات علمی و مشاهدات میدانی خود را در یک پیپر (مقاله مکتوب) جمع آوری کرده است؟
خبرنگاران خبرگزاری لیبرال اکوایران؟
5⃣ فلاکت از کلمه ی «مفلوک» میآید؛
چه کسی به اینها اجازه داده که با این شاخص سازی های بیمارگونه، اینگونه به ملت اهانت کنند؟
⁉️ به نظرم، باید شاخصی برای عملکرد خبرگزاری های اقتصادی لیبرال، تعریف کنیم بنام:
« شاخص خر فرض کردن مخاطب»
@tahliltamadoni
هدایت شده از جامعه بانوان استراتژیست
🌹“ به قلمرو خودت خوش آمدی ” !
🔰 تمام پیامبرانی که در قرآن ذکر شدهاند و تمام ضدِ پیامبرانی که در آنجا مذکورند ، همه در وجود خودِ تو جمعاند. آن قصه ی درون توست که ماجرا به ماجرا بیان شده است. پس پیامبران وجودت را به کار گیر و بر علیه اوصافِ بازدارندهات به میدان بفرست که آن ماجراها همه ماجراهای خود توست.
🔰 پس با آدمِ وجودت ، اسماء را بیاموز و وجودت را به اخلاق و اوصاف الهی بیارای.
🔰با نوح وجودت از طوفانهای زندگی گذر کن و کشتی وجودت را بسلامت به مقصد رسان.
🔰با ابراهیمِ وجودت یگانگی را بفهم و خود را از چنگ دوگانگیها و چندگانگیها خلاص کن ،
🔰با یوسفِ وجودت از گرداب شهوت به سلامت بیرون آی و بر سرزمین مصر خودت حاکم شو ،
🔰با موسی برفرعونِ وجودت چیره شو و همهی یارانت را -که همان اوصاف و قوای نیکات است- از دریای شب زده ی نافهمی گذر ده.
🔰باعیسای وجودت به وادی عشق درآی و زنده از قبرستان مردگانِ بی عشق خارج شو.
🔰و با محمد تسلیم همه جانبه را به تجربه بنشین…
🔰 هر صفحه از قرآن را که بگشایی ، آن ورقی از ماجرای زندگی خود توست . چیزی غریبه نیست.
همهی آن ماجراها آشنای روح است.
🔰 پس نقشات را در هر سوره و هر آیه بیاب و راه خروج و رستگاریات را دریاب .
چه “ فِیهِ ذِکرُکُم ” !
آن ذکرِ حال خود شماست.
🔰حقیقت وجود خودت هستی. حقیقتات را دریاب و نیروهای به حق وجودت را جمع کن و بر کفر و شرک و نفاق وجود خودت فایق شو .
🔰آن جنگها ،آن حق و باطلها ، همه در درون توست که اتفاق میافتند. پس خودت را بازخوانی کن .
اصلاح کن . بر خودت پیروز شو . فاتحِ خودت باش .
یاد بگیر که قرآن را طوری بخوانی که انگار هم اکنون بر خودِ تو نازل شده است .
و آنگاه، و آنگاه خواهی دید که تمامی سؤالات ذهنی گذشتهات خودبخود بر طرف شدهاند و چشمانت به جریان زندگیات روشن گشتهاند ،
زیرا “ تو آگاهانه به قلمرو درونی خودت وارد شدهای ”.
✍بانو حکمتنیا
✅کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies
اسلام تمدّنی | ابوالفضل انصاری
🌹“ به قلمرو خودت خوش آمدی ” ! 🔰 تمام پیامبرانی که در قرآن ذکر شدهاند و تمام ضدِ پیامبرانی که در آن
✍ ا. انصاری زاده
دوستان عزیزم..
این خیلی نکتهی مهمی است؛ خیلی روی آن تفکر کنید
خاطرم هست حاج آقای پناهیان میفرمودند:
« اگر کفر و شرک را فقط بر پرستیدن سنگ و چوب و اتفاقاتی که در زمان انبیا و ائمه میافتاد اطلاق کنیم، بیش از نیمی از آیات قرآن اصلا به درد امثال ما نمیخورَد »
اگر مخاطب آیات قرآن را فقط فرعون و نمرود و قارون و ابوسفیان و ابولهب و شمر و یزید و.. قرار دهیم، بیشتر قرآن را نمیتوانیم فهم کنیم
همهی ما به نوعی و به میزان مشخصی، مقابل طرح #امام و ولی حاضر خود هستیم
همه ی ما درصدی از کفر و شرک و نفاق درونمان داریم،
شرک ها و کفر های وجود مان را دریابیم
@tahliltamadoni
✍ ا. انصاری زاده
بیایید ای حرام زاده ها..
بیایید ای شر ترین مخلوقات عالم..
ما منتظریم..
#یمن
@tahliltamadoni
اسلام تمدّنی | ابوالفضل انصاری
✍ ا. انصاری زاده بیایید ای حرام زاده ها.. بیایید ای شر ترین مخلوقات عالم.. ما منتظریم.. #یمن @t
✍ ا. انصاری زاده
برخی دوستان فرمودند چرا از لفظ «حرام زاده» استفاده میکنی!
✅ تصویر اول آمار حرام زادگان ایالات متحده و بریتانیا تا سال ۲۰۱۴ هست
(۴۰ تا ۴۹ درصد)
( لینک دانلود مقالهی رسمی به زبان انگلیسی در سال ۲۰۱۹ )
✅ تصاویر بعدی هم آمار وحشتناک تجاوز جنسی در ارتش ایالات متحده و بریتانیا
الحمدلله که در عصر اینترنت زیست میکنیم؛
دوستان هم بهتره بجای ارسال و فوروارد مطالب از این کانال به آن کانال و از این گروه به آن گروه، کمی انگشتان مبارکشان را به جستجو کردن عادت دهند 😉
#نبرد_حرام_زادهها_و_حلال_زادهها
#یمن
@tahliltamadoni