eitaa logo
اسلام تمدّنی | ابوالفضل انصاری
508 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
742 ویدیو
20 فایل
✍️ گاه‌نوشت‌های ابوالفضل انصاری زاده 🌐 کارشناس ارشد مدیریت 🇮🇷تحلیل هایی در حوزه‌ی تمدن سازی 💢 اینجا نه کانال اقتصادی است، نه سیاسی، نه فرهنگی،، اینجا موضوعاتی میخوانید و میشنوید از جنس تمدن ارتباط با من: @a_ansari1370
مشاهده در ایتا
دانلود
دهه تکریم و چله تکلیم 🔹از ابتدای ذیقعده تا دهم ذیقعده که مابین میلاد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) واقع شده تحت عنوان دهه کرامت نام‌گذاری شده است. کارکرد این دهه، تکریم است که فرمود: وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ (70 اسراء). تأکید بر رزق کریم، اجر کریم، قول کریم، مقام کریم، عرش کریم و رسول کریم، در قرآن کریم و تأکید بر اینکه إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ (13 حجرات) نشان از جایگاه عظیم کرامت در نظام دارد. 🔹 از همان ابتدای ذیقعده تا دهم ذیحجه یعنی روز عید قربان، اربعین نام‌گذاری شده است که زمان خاصی است که مورد توجه اولیای الهی برای تقرب به ذات باری‌تعالی است و کارکرد این چله، تکلیم است یعنی کلیم‌الله شدن و هم‌صحبت با خداوند شدن؛ چرا که موسای کلیم در این چهل روز به کوه طور رفت و خداوند او را به رسالت برگزید و او را «» و «اصطفاء» نمود. 🔹 اساساً و عدد چهل در معارف اسلامی و توحیدی جایگاه خاصی دارد. این چهل روز اگر انسان با خداوند خالص باشد و گناه را ترک نماید، چشمه‌های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می‌شود. تأکید فراوانی توسط اولیای الهی بر مراقبت بر واجبات و محرمات در این ایام شده از قبیل تأکید مضاعف بر کنترل خشم، نماز یکشنبه‌های ذیقعده، نمازشب و وظیفه‌محور بودن و اینکه اگر این چهل روز بر یک عادت خوب استمرار صورت بگیرد، آن عادت ملکه وجود انسان می‌شود. 🔹تکریم، لازمه و پیش‌مقدمه تکلیم است؛ و اساساً هدف از اکرام و تکریم انسان و الهی در آن، رسیدن به همان مقام تکلیم است؛ و این چهل روز که منتهی به روز عرفه و سپس عید قربان می‌شود، در حکم جایگزین برای کسانی دارد که از درک ماه رمضان بازمانده‌اند چرا که روز عرفه به منزله شب قدر و عید قربان به منزله عید فطر است. پس این چهل روز برای کسانی که می‌خواهند جزو «» یا اهل معرفت توحیدی شوند و با عبور از حجب نور، از مقام مخلِصین به مقام مخلَصین برسند، اوقاتی مغتنم است. و مشخص است که چله‌‌گرفتن در اسلام به معنای گوشه‌نشینی نیست بلکه به معنای مراقبه و جهاد با نفس در عین علمی و عملی با شیاطین بیرونی است. 🔹اینکه حاج قاسم در آخرین دست‌نوشته‌اش نوشته بود «خداوندا مرا بپذیر؛ خداوندا عاشق دیدارتم؛ همان دیداری که موسی را ناتوان از ایستادن و نفس کشیدن نمود»، این امر و این حالت و مقام، مقدمه‌ای دارد و آن همان است که گفته‌اند حاج قاسم، برات شهادتش را روز از امام رضا علیه‌السلام گرفت. و رسیدن به چنین جایگاهی حاصل مراقبه‌ها و محاسبه‌هایی است که یکی از لوازمش درک همین ایام اربعین کلیمی است. 🔹پس روش حاج قاسم شدن، تکریم و تکلیم است و تلاش برای درک معنای عمیق این دو کلمه! والسلام. ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444
اسلام تمدّنی | ابوالفضل انصاری
کلیپ شماره ۱
✍ ابراهیم نوروزی الگوی فارسی 🔸 هر مسلمانی فارغ از اینکه زبان مادری‌اش چه باشد باید نماز را به زبان عربی بخواند. این امر علاوه بر داشتن دلایل منطقی، یک دلیل خاص دارد و آن اینکه عبادتی با این کیفیت، جزئی از سنت پیامبر اسلام است (منحصر به فرد و مختص اسلام است) و در ادیان دیگر نظیری ندارد، بنابراین نماز در دین اسلام باید به سبک پیامبر اسلام خوانده شود و قابل ترجمه به هیچ زبانی نیست. 🔸 این روزها و در جریان اعتراضات دانشجویی جهان در حمایت از مردم مظلوم غزه، شاهد این هستیم که بعد از آمریکا، ایتالیا و چند کشور اروپایی، این بار در ژاپن هم شعار «مرگ بر اسرائیل» را نه با لفظ Down with Israel بلکه به می‌گویند. (کلیپ شماره یک) 🔸 شعار «مرگ بر اسرائیل» ( و «مرگ بر آمریکا» ) مولود جمهوری اسلامی ایران و جزئی از ذات آن است و آزادگان جهان دریافته‌اند که این شعار که دیگر به یک منسک اعتقادی-سیاسی تبدیل شده است قابل ترجمه نیست و الزاما باید آن را به زبان اصلی بیان کنند. 🔸 چند هفته پیش امام خامنه‌ای در دیدار با دانشجویان آرمان جمهوری اسلامی را «تشکیل دولت اسلامی» و «ارائه آن به عنوان الگو به مردم جهان» دانستند. برای تحقق این آرمان بلند، مثل شعار مرگ بر اسرائیل که مولود جمهوری اسلامی بوده و اکنون به یک الگو برای مردم جهان تبدیل شده است، دولت اسلامی را الزاماً باید با نهادهایی که از دل انقلاب اسلامی و بر اساس ارزش‌های آن متولد شده‌ و می‌شوند (از قبیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، جهاد سازندگی، کمیته امداد و ... ) تشکیل دهیم. 🔸 بنابراین با که از دل تمدن غرب بیرون آمده‌اند نه می‌توان دولت اسلامی تشکیل داد و نه می‌توان به آزادگان جهان که دنبال یک الگوی جایگزین هستند، الگو ارائه داد. @Ebrahim_Nowrouzi
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
6.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هوالحکیم 🧬 | جامعه‌ای که اسیرِ «رمانتیسم» بشود هر روز از خدا دورتر خواهد شد! رمانتیسم استراتژی ابلیس برای به انحراف کشاندن باور بشری در عبور از خرد و عقل و اصالت‌بخشی به توهم و احساسات است. 🧬 | در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که: «عدل، تسلط عقل بر نفس است؛ کسی که عقل او بر نفسش حاکم شد، منصف می‌شود؛ وقتی منصف شد، قسط را اقامه می‌کند.» 🧬 | جامعه‌ی رمانتیک به تقابل با قسط می‌رسد؛ رمانتی‌سیسم از باور به خدا که ریشه در عقل دارد عبور کرده و اومانیسم را اصالت می‌بخشد. 🧬 | و اینگونه هنرمندانی که اسیر و وام‌دار اندیشه‌ی «رمانتیسم» هستند؛ حدود الهی را درمی‌نوردند و فعل حرام را با ابزار هنر مشروعیت و اعتبار می‌بخشند و حدود الهی را در می‌نوردند. ✍ | محمدجواد خواجه‌وند 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی @cu_pathology
اسلام تمدّنی | ابوالفضل انصاری
هوالحکیم 🧬 | جامعه‌ای که اسیرِ «رمانتیسم» بشود هر روز از خدا دورتر خواهد شد! رمانتیسم استراتژی ابلی
✍ محمد جواد خواجه وند عموما کسانی که درگیر «هنر» هستند خودآگاه و یا ناخودآگاه به رومانتیسم مبتلا میشن؛ جایگاه معرفتی هنر در زمین «وهم» و «خیال» است و جایگاه عقل در «تفکر» و «تعقل» و «تذکر». از این رو است که متاسفانه هنر امروز بیش از آنکه به تعقل بشر کمکی برساند؛ به توهم و خیال بشر دامن زده است جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقـــت ره افســــانه زدند خیلی مهمه که توجه داشته باشیم کار هنری و تاثیر هنر ما به تعقل بشر خدمت برساند نه آنکه به توهم بیشتر او دامن بزند. توهمی که می‌رسد به رمانیسم و رمانتیسمی که باب جهنم را به‌روی بشر باز کرده است.
تعطیلی شنبه و غضب الهی 🔹 مجلس به تعطیلی شنبه رأی مثبت داد اما در این رابطه نکاتی حایز اهمیت است: 1⃣ بعنوان یک کارشناس اقتصادی با قاطعیت عرض می‌کنم که تعطیلی شنبه حتی ریالی به اقتصاد ایران کمک نمی‌کند و اساساً هیچ ارتباطی به این قضیه ندارد و اهداف طراحان این قضیه، اهدافی پنهان در راستای گلوبالیسم و جهانی‌سازی مناسبات لیبرالیسم است. 2⃣ یکی از گناهان کبیره، گناه تشبه به کفار است. شبیه کفار شدن و شبیه یهود شدن در مناسبات اجتماعی و اقتصادی، یکی از راه‌های نفوذ آن‌ها و تسلط آن‌ها بر جامعه ماست. علت تحریم تشبه به کفار نیز همین است و تعطیلی شنبه از منظر قاعده تشبه به کفار کاملاً مردود است. 3⃣ تأکید اتاق بازرگانی بر تعطیلی شنبه موید همه استدلال‌های سابق مبنی بر نفوذ جریان یهود در این ارگان است. اگر هشدارهای قبلی راجع به اتاق بازرگانی جدی گرفته می‌شد کار به اینجا نمی‌کشید. تعطیلی شنبه از منظر قاعده نفی سبیل نیز کاملاً مردود است. 4⃣ قرآن ما را برحذر می‌دارد از اینکه از خطوات شیطان تبعیت کنیم. به رسمیت شناختن تعطیلی شنبه یکی از این خطوه‌ها و گام‌های شیطان برای اتمام رنسانس اقتصادی و سپس رنسانس فرهنگی و سیاسی است. تعطیلی شنبه از منظر قاعده خطوات شیطان نیز کاملاً مردود است. طبیعتاً وقتی شنبه تعطیل باشد بسیاری از اقشار ناچارند بخشی از روز جمعه را به کسب درآمد اختصاص دهند و آهسته آهسته تعطیلی روز جمعه ازبین می‌رود. 5⃣ یکی از گناهان بزرگ، حرام کردن حلال‌های الهی است. اینکه خداوند کسب‌وکار در روز شنبه را حلال کرده و ما آن را بر خود و جامعه حرام کنیم در تضاد با احکام الهی است. لذا تعطیلی شنبه از منظر قاعده تحریم حلال‌های الهی مردود است. ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444
تعطیلی شنبه و غضب الهی (۲) 6⃣ زمان‌ها و مکان‌ها در معارف دینی دارای اهمیت هستند. قرآن کریم از ایام الله نام می‌برد و یادآوری ایام الله را ابزاری برای خروج از ظلمات به سمت نور برمی‌شمارد. یکی از ایام الله،‌ روز جمعه است که باید بزرگ داشته شود. با تعطیلی شنبه، عملاً روز تعطیلی اصلی شنبه خواهد بود و آیین‌های دینی روز جمعه به محاق می‌رود. 7⃣ اگر طراحان این طرح می‌خواهند برای همگامی با اقتصاد جهانی، شنبه را تعطیل کنند و روزها را تغییر دهند، درباره مکان‌ها نیز این امر صادق است. فردا همین افراد خواهند گفت برای همگامی با اقتصاد جهانی، مکان‌های مقدسه و زیارتی را تعطیل کنیم بعنوان مثال با استدلال‌های این افراد، آیین دینی اربعین و سایر آیین‌های دینی باید تعطیل شوند چون با بازارهای بورس جهان همگام نیستند. 8⃣ بازارهای جهانی در برخی دیگر از روزها نیز تعطیل اند: روز مارتین لوتر کینگ، روز رئیس جمهور، دوشنبه عید پاک، اول ماه مه، روز یادبود، روز استقلال، روز کارگر، روز شکرگزاری و روز کریسمس، برخی از این روزها هستند. با استدلال این افراد، این روزها نیز باید تعطیل شود و از سوی دیگر، روزهایی نظیر نیمه شعبان، روز مبعث، روز عید فطر و قربان، روز میلاد پیامبر اسلام و سایر روزهای مذهبی، در ایران تعطیل اند اما بازارهای جهانی باز هستند. پس با این استدلال منحط، این روزها نباید تعطیل شوند! 9⃣ امیرالمومنین در نهج‌البلاغه میفرمایند: نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ سُبَاتِ الْعَقْلِ وَ قُبْحِ الزَّلَلِ. پناه می‌بریم به خدا از تعطیلی عقل و زشتی لغزش‌های دنیایی. مبتنی‌بر این روایت، مشکل این آقایان، تعطیلی شنبه نیست. مشکلشان این است که عقلشان تعطیل است. والسلام ✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی @tasbit1444
✍ ا. انصاری زاده ✅ حمله به تولید داخلی و مقایسه های غلط اندر غلط توسط خبرگزاری های به ظاهر انقلابی.. گویا نویسندگان صفحه اقتصادی «مشرق» هم لیبرال شده اند و با مقایسه غلط قیمت خودروی ایرانی در داخل با خودروهای خارجی در دوبی، بیسوادی خودشان را بیشتر و بیشتر جار میزنند. قیمت خودرو در دوبی ارزان نیست، بلکه این (دلار) است که در ایران گران شده است و شما را به این مقایسه‌ی مغلطه آمیز و باطل انداخته است. یک سوال مهم از کسانی که چنین مقایسه ای را صورت میدهند: الان قیمت دلار در ایران ۶۰ هزار تومان است؛ آیا قیمت دلار در امارات هم ۶۰ هزار درهم است؟ که شما چنین مقایسه ای صورت میدهید؟ در مورد لوازم خانگی هم بنده تمام تقصیر را گردن تولیدکنندگان داخلی نمیدانم؛ زیرا وقتی برندهایی مثل سامسونگ و ال‌جی و.. مثلا با قیمت ۳۰ میلیون به وفور در بازار موجود هستند، مگر تولیدکننده داخلی دیوانه است که کالای خود را ۵۰ میلیون بفروشد؟؟ این قیمت بالا بخاطر این است که شما مواد اولیه (فولاد و پلاستیک که در پتروشیمی ها تولید می‌شود) را به قیمت دلار جهانی داری به تولید کننده داخلی می‌فروشی و او هم لاجرم مجبور به بالا بردن قیمت است.. چرا این چرخه ی باطل و سراسر جهل افزایش دلار و پایین آمدن ارزش ریال نسبت به دلار را هیچکس در این مملکت متوجه نمی‌شود؟؟؟؟ @tahliltamadoni
✍ ا. انصاری زادهحکمت تعقیبات لفظ «تعقیبات» از ریشه‌ی (عَقَبَ) و فارسی شده‌ی آن به معنی دنبال چیزی یا از پی چیزی رفتن، است. (لغت نامه‌ی دهخدا) تعقیبات به معنی امری نیست که پس از امری دیگر انجام گیرد؛ بلکه تعقیب به معنای این است که یک چیزی در جلو و مقابل ما در حال وقوع و رفتن به یک‌ مقصدی است (که در اینجا همان نماز است) و ما در حال تعقیب کردن آن هستیم؛ یعنی ما آن موجود را تعقیب میکنیم و ما عقب آن هستیم، تا آنکه آن حقیقت را به سر منزل مقصود برسانیم. وقتی در عربی از ریشه‌ی «عقب» و عاقبت استفاده میکنیم، یعنی یک‌ چیزی در پشت سر یک حقیقتی وجود دارد، و نه در آینده ی آن؛ زیرا لفظ «آینده» در لسان عرب به معنای «مستقبل» است، نه عاقبت.. به عبارت دیگر ما در نماز، یک حقیقتی را جلو جلو فرستاده ایم و با تعقیبات در حال پیگیری آن حقیقت برای رسیدنش به مقصد هستیم. توجه به این حقیقت که «تعقیبات» حکمتِ به سرانجام رساندن و به مقصد رساندن حقیقت نماز است، ما را به این مهم رهنمون می‌شود که تعقیبات نمازها را با توجه بیشتر به معانی و الفاظ آنها انجام دهیم؛ و نه یک امرِ صرفاً برای ثواب.. با کمی دقت در مضامین تعقیبات وارده‌ی نماز در مکتب تشیع، درخواهیم یافت که این مضامین سرشار از معارف ناب معرفتی و حکمی هستند. @tahliltamadoni
ای دریغا که به وصلش نرسیدیم و برفت.. سالگرد رحلت کوه عرفان، مراد سالکان در این زمان، و اسوه‌ی رهپویان در حوادث آخر الزمان، حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت بر همه ارادتمندان تسلیت باد. «چقدر این روزها جایت میان‌مان خالیست آقا جان» @tahliltamadoni