eitaa logo
اعتدال (عدالت‌پذیری)
133 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
759 ویدیو
42 فایل
ارتباط با مدیران کانال = hadi_moshfegh@
مشاهده در ایتا
دانلود
. سجدۀ شكر بعد از نماز 🌷 مسأله 1123 رساله امام خمینی(ره)👇 مستحب است بعد از نماز، سجدۀ شكر نمايد و همين قدر كه پيشانى را به قصد شكر بر زمين بگذارد كافى است (1) ، ولى بهتر است صد مرتبه يا سه مرتبه يا يك مرتبه، «شُكْراً للّٰهِ» يا «شُكْراً» يا «عَفْواً» بگويد (2) و نيز مستحب است هر وقت نعمتى به انسان مى‌رسد يا بلايى از او دور مى‌شود سجدۀ شكر به جا آورد. ⬅️ (1) مكارم: و اگر شكر خداوند را به زبان نيز آورد بهتر است و به قصد رجاء يك مرتبه يا سه مرتبه يا صد مرتبه «شكراً للّٰه» بگويد و مستحب است هر وقت نعمتى به انسان برسد يا بلايى از او دفع شود سجدۀ شكر به جا آورد. ⬅️ (2) خوئى، تبريزى: شكراً للّٰه يا عفواً بگويد 📕 رساله 14 مرجع، مسأله 1123 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. ۱۶ شهید و ۷۵ مجروح در حادثه‌ای در کربلا وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که در جریان بزرگداشت مراسم عاشورای حسینی در شهر کربلا دست کم ۱۶ نفر به شهادت رسیده و ۷۵ نفر دیگر زخمی شده اند این حادثه به دنبال ازدحام جمعیت و ریزش یک دیوار در باب الرجا واقع در حرم سید الشهدا به وقوع پیوسته است 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. وقتی حرّ طى نامه‌اى ورود حضرت امام حسين بن على عليهما السلام را به منطقه تحت حكومت ابن زياد به وی اطلاع داد. عبیدالله بن زیاد نامه‌ای خطاب به امام عليه السلام نوشت: متن نامه چنین است: اما بعد، من از ورود شما به سرزمين كربلا مطلع گرديدم و اميرمؤمنان! يزيد بن معاويه به من دستور داده است كه سر به بالين راحت نگذارم و شكم از غذا سير ننمايم تا اینكه یا تو را به قتل برسانم يا به فرمان من و به حكومت يزيد گردن بگذارى. والسّلام امام عليه السلام چون نامه ابن زياد را خواندند، آن را بر زمين انداخت و فرمود: رستگار نباد مردمى كه خشنودى خلق را بر غضب خدا مقدم داشتند. نامه‌رسان از امام (ع) پاسخ نامه را درخواست نمود. امام در جواب او فرمود: مالَهُ عِنْدِى جَوابٌ یعنی: نامه ابن زياد در پيش ما پاسخى ندارد((1)) لاَنَّهُ حَقَّتْ عَلَيْهِ كَلِمَة الْعَذابِ یعنی: زيرا عذاب خدا بر وى ثابت گرديده است. چون نامه رسان نزد ابن زياد برگشت و عكس العمل امام را در مورد نامه اش به اطلاع وى رسانيد، ابن زياد شديدا خشمناك گرديد. امّا امام عليه السلام در روز عاشورا پاسخ این گستاخی ابن زیاد را دادند و چنين فرمود: ان الدّعى ابن الدّعى قد ركزنى بين اثنتين بين السّلّة والذلّة و يأبى اللّه لنا ذلك و رَسُولُهُ ...)) اعتدال ((1)) واكنش امام خامنه‌ای به پیام ترامپ كه توسط نخست وزیر ژاپن بيان شد چقدر شبهات دارد با اين رفتار حضرت سیدالشهدا(ع) 📚 منبع: مقتل خوارزمى ، ج 1، ص 239 بحار، ج 10، ص 189 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. ✍️ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، نكته‌های 👇👇 ۳۹و۴۰سوره_اعراف 🌷 و قَالَتْ أُولَهُمْ لِأُخْرَيهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ‏ 🌷 إنَّ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا وَ اسْتَكْبَرُواْ عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَ بُ السَّمَآءِ وَ لَايَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى‏ يَلِجَ الْجَمَلُ فِى سَمِ‏ّ الْخِيَاطِ وَ كَذَلِكَ نَجْزِى الْمُجْرِمِينَ‏ 🌷 ترجمه 👇 و گروه پیشگام (در عذاب)، به پیروان مى‏گویند: شما هیچ برترى بر ما ندارید، پس عذاب را به خاطر آنچه كسب مى‏كردید بچشید. همانا كسانى كه آیات ما را دروغ شمردند و مستكبرانه از آن اعراض كردند، درهاى (رحمت) آسمان به روى آنان باز نمى‏شود و به بهشت وارد نمى‏شوند، تا آنكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد (یعنى نشدنى است)، و این‏گونه مجرمان را كیفر مى‏دهیم. 🌷 نكته‌ها 👇 امام صادق علیه السلام فرمودند: اعمال و ارواح مؤمنان به سوى آسمان برده مى‏شود و درهاى آسمان به روى آنان گشوده مى‏شود، امّا ارواح و اعمال كافران را كه به آسمان بالا مى‏برند ناگهان ندا داده مى‏شود كه «اهبطوا الى السّجّین» آن را به سوى دوزخ پائین بیرید. [99] «جَمَل»، یا به‏معناى شتر است، یا طناب ضخیمى كه با آن كشتى را در ساحل مهار مى‏كنند. امّا در اینجا چون مقصود بیان محال بودن ورود كفّار به بهشت است، معناى شتر و عبور شتر از سوراخ سوزن، مناسب‏تر است. در تفسیر نمونه مى‏خوانیم: كلمه‏ى «جَمَل» بیشتر در معناى شتر استعمال شده است و با توجّه به روایات، این معنا تناسب بیشترى دارد. در انجیل لوقا نیز آمده است: ورود شتر به سوراخ سوزن، آسان‏تر از ورود سرمایه‏داران و دولت‏مردان به ملكوت اعلى است. [100] شاید بتوان از ظاهر آیه 40 استفاده كرد كه بهشت در آسمان‏هاست و براى ورود به بهشت باید از درهاى آسمانى گذشت. [101] حضرت على علیه السلام فرمود: درهاى آسمان در پنج موقع باز است: هنگام نبرد مجاهدان اسلام، زمان نزول باران، هنگام تلاوت قرآن، موقع فجر و وقت نداى اذان. [102] بر خلاف آنكه درهاى رحمت آسمان و زمین به روى مؤمنان با تقوا باز مى‏شود، «ولو انّ اهل القُرى آمنوا واتّقوا لَفتَحنا علیهم بركات من السماء والارض» [103] ، درهاى آسمانى به روى كافران معاند و تكذیب‏گر بسته شده و گشوده نمى‏شود. «لاتُفتّح لهم ابواب السماء...» 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 99) تفسیر مجمع البیان‏ 100) انجیل لوقا، باب 18، آیه 24 101) تفاسیر المیزان و كبیر 102) تفسیر نورالثقلین‏ 103) اعراف، 96 تفسير نور 👆 💗 پیام‌های آیه را فردا بخوانید💓 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
این☝️لوائیست كه تا برپاست 🏴 💓 حسین جان در این روزها یکبار دیگر همراه با ذکر فرزندانتان، مقاومت در مقابل را تمرین کردیم و 🏴 💓 زن و مرد، پیر و جوان، کوچک و بزرگ به خیابان آمدیم و شما را برگزار کردیم 🏴 💓 آقاجان، از ما بپذیر و در نبرد با یزیدیان زمان، حافظ باش. 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. از امام صادق(ع): به خوبے بخوانید، و براى خود كار كنيد، و آنچه را كه به سود شماست ڪنید. گاهى مردى پيدا مى‌شود كه در امور دنيا، باهوش و زيرك است و دیگران درباره او می‌گویند: [فلانى چقدر زيرك است!] ولی در حقیقت ، زرنگ و زيرك، آن كسى است كه در كار آخرت زيرك باشد. 📚امالی شیخ مفید - مجلس ۲۳ 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
چرا ۶۱هجری، طفل شش ماهه را زدند؟! می‌گویند:👇👇 حرمله، در تیراندازی، چنان ماهر بوده که هرگز سابقه نداشته تیرش به خطا برود. راستی! چرا او خود امام را هدف نگرفت؟ بله، ۶۱هجری، در مقابل چشم مادر و خواهر و عمه و کودکانی که تماشا گر صحنه بودند، ۶ماهه را با تیر زدند، تا مقاومت سیدالشهدا ع را بشکنند. 🔷 امروز هم اشتغال و ازدواج و... فرزندان مردم را هدف گرفته‌اند تا مقاومت ملت را بشکنند. ولی این ملت میداند که ،
🏴سالروز شهادت حضرت سیدالساحدین، امام زین العابدین علیه السلام را به پیشگاه امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و عموم دوستداران اهلبیت رسول خدا (صل الله علیه و آله) تسلیت عرض میکنیم. 🏴 امام سجاد علیه السلام: اگر جد ما (رسول الله صل الله علیه وآله) به قتل و غارت و زجر و آزار ما دستور میداد ، بيش از اين بر ما ستم نمیرفت و حال اينکه به حمايت و حرمت ما سفارش بسيار شده بود. به خدا سوگند که به ما رحمت عنايت فرمايد و از دشمنان ما انتقام خواهد گرفت. 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. ابووهب، مردی شریف، قهرمان، شجاع، ستبر بازو، بلند قامت، سیه‌چرده و فراخ چشم بود. وی و همسرش، ام‌ وهب، دختر عبد، از تیره نمر بن قاسط، کنار چاه جُعد در محله بنی‌ همدان کوفه ساکن بودند. چند روز قبل از واقعه عاشورا، عبدالله بن عمیر دید که گروهی در نُخَیله رژه می‌رفتند. چون سبب را جویا شد، گفتند که آنها را برای جنگ با امام حسین (علیه‌السلام)، فرزند فاطمه (علیهاالسلام) دختر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرستند، گفت: به خدا سوگند من جنگ با مشرکان را بسیار دوست می‌داشتم و هم اکنون امیدوارم که ثواب جنگ با این مردمی که برای کشتن پسر دختر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) خود می‌روند بیش از ثواب پیکار با مشرکان بوده باشد. آنگاه نزد همسرش آمد و آنچه را شنیده بود و نیز تصمیم خود را با وی در میان نهاد. او گفت: هدف خوبی در پیش گرفته‌ای خداوند تو را به آن برساند و به بهترین راه راهنمایی کند. این کار را انجام بده و مرا نیز همراه خود ببر. عبدالله با همسرش شبانه - از کوفه‌- بیرون آمد و به نقلی شب هشتم محرم خود را به امام حسین رساند. [تاریخ طبری، ج۵، ص۴۲۹ + تنقیح المقال، ج۲، ص۲۰۱] عبداللّه بن عمير در يك حمله كه از سوى گروهى به فرماندهى شمر به جناح چپ سپاه امام عليه السلام متوجه گرديد با عده‌اى ديگر از افراد سپاه امام عليه السلام به شهادت رسید. او در دفع اين حمله استقامت عجيبى از خود نشان داد و پس از آنكه گروهى سواره و پياده از افراد دشمن را به هلاكت رسانيد، دست راست و يكى از پاهايش قطع گرديد و به اسارت دشمن درآمد و بلافاصله به صورت ((قتل صبر= قطعه قطعه نمودن)) و در مقابل صفوف و در معرض ديد سپاهيان دشمن، بدن او را با نيزه و شمشير قطعه قطعه نموده و به شهادت رسانيدند. همسر وى كه در ميان خيمه‌ها بود، به قتلگاه رفت و در كنار پيكر بى روح و قطعه قطعه شوهرش نشست و در حالى كه خون از سر و صورت وى پاك مى‌كرد چنين مى‌گفت: بهشت بر تو گوارا باد! درخواستم از خدايى كه بهشت را بر تو ارزانى داشته اين است كه مرا نيز در آنجا مصاحب تو گرداند)). در اين حال غلام شمر به نام ((رستم)) به دستور شمر با چماقى به همسر عبداللّه حمله نمود و سر وى را شكست و در همانجا شهید شد و جسد بى‌جانش ‍ در كنار پيكر همسرش به روى خاك افتاد و او است . غلام شمر آنگاه سر عبداللّه را از تنش جدا كرده و به سوى خيمه‌ها انداخت، مادر عبداللّه كه در ميان خيمه‌هاى بود، سر بريده فرزندش را برداشت و خاك و خون از صورتش پاك كرد آنگاه در حالى كه عمود خيمه را به دست گرفته بود به سوى صفوف لشكر حركت نمود. امام دستور داد او را به سوى خيمه‌ها برگردانيدند و خطاب به وى چنين فرمود: در راه حمايت از اهل بيت من به پاداش نيك نايل شويد خدا رحمتت كند به سوى خيمه‌ها برگرد كه جهاد از تو برداشته شده است. مادر عبداللّه طبق دستور امام در حالى كه می‌گفت: «خدايا! اميد مرا قطع نكن»، به خيمه بازگشت امام حسین(ع) در پاسخ وى فرمود: خدا اميد تو را قطع نخواهد نمود. 🌷 توضیحی در مورد «عبدالله بن عمیر» ۱_ او از قبيله كلب به نام ((عبداللّه بن عمير)) است و كنيه او ابووهب مى‌باشد و به اشتباه به «وهب» مشهور شده است. ۲_ برخی نیز گاهی او را از نصارا معرفی می كنند كه در كربلا مسلمان شده! این نيز یك اشتباه دیگر است زیرا مامقانی، در تنقیح المقال، ج۱۴، ص۳۶ و نیز شیخ طوسی، در رجال، ج۱، ص۱۰۴ و ص۷۸، او را از اصحاب امیرالمؤمنین و امام حسین (علیهماالسلام) معرفی كرده‌اند. ونیز در زيارت ناحيه مقدسه كه نام شهدا و يا حداقل نام مشهورترين و فداكارترين آنان با نام كشندگانشان آمده است در كنار ساير شهدا از عبداللّه بن عمير كلبى نيز ياد شده است ولى نامى از ((وهب )) به ميان نيامده است. [متن زيارت در اقبال سيدبن طاووس] 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. ✍️ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، پیام‌های 👇👇 ۳۹و۴۰سوره_اعراف ☝️ نكته‌های آیه ☝️ 🌷 و قَالَتْ أُولَهُمْ لِأُخْرَيهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ‏ 🌷 إنَّ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا وَ اسْتَكْبَرُواْ عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَ بُ السَّمَآءِ وَ لَايَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى‏ يَلِجَ الْجَمَلُ فِى سَمِ‏ّ الْخِيَاطِ وَ كَذَلِكَ نَجْزِى الْمُجْرِمِينَ‏ 🌷 ترجمه 👇 و گروه پیشگام (در عذاب)، به پیروان مى‏گویند: شما هیچ برترى بر ما ندارید، پس عذاب را به خاطر آنچه كسب مى‏كردید بچشید. همانا كسانى كه آیات ما را دروغ شمردند و مستكبرانه از آن اعراض كردند، درهاى (رحمت) آسمان به روى آنان باز نمى‏شود و به بهشت وارد نمى‏شوند، تا آنكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد (یعنى نشدنى است)، و این‏گونه مجرمان را كیفر مى‏دهیم. 🌷 پیامها 👇 1- در قیامت رهبران گمراه، پیروان خویش را شریك خود در عذاب مى‏دانند. «قالت اولاهم لاخراهم...» 2- پیروان شرك براى رهایى از عذاب مضاعف، هیچ مزیّتى بر سران خویش ندارند. «فما كان لكم علینا من فضل» 3- سرنوشت انسان حتّى در باور دوزخیان، در گرو عملكرد خود اوست. «فذوقوا العذاب بما كنتم تكسبون» 4- اعمال و رفتار انسان، در نزول رحمت الهى و عدم نزول آن مؤثّر است. «كذّبوا بآیاتنا و استكبروا عنها لا تفتّح لهم ابواب...» 5 - تكذیب آیات الهى و نپذیرفتن معارف دین، سبب مسدود شدن تمام درهاى رحمت و ورود به بهشت است. «لا تفتّح لهم ابواب... ولا یدخلون الجنّة» 6- سنّت الهى، محروم كردن مجرمان از رحمت خویش در قیامت است. «لا تفتّح لهم ابواب... و كذلك نجزى المجرمین» تفسير نور 👆 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
در چنین روزی، در ۲۱ شهریورماه ۶۰ ، دومین شهید محراب، آیت الله مدنی امام جمعه تبریز در حال اقامهٔ نماز توسط ترور شد. منافقین، مسئولیت این ترور ناجوانمردانه را بر عهده گرفتند. آیت‌الله، اسدالله مدنی، دومین شهید محراب انقلاب اسلامی است. 🔷 یادش گرامی و راهش پُر رهرو 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. از حضرت على علیه السلام: از سرنوشت ابلیس عبرت بگیرید كه با سابقه شش هزار سال عبادت كه معلوم نیست سالهاى دنیوى (۳۶۵ روز) بوده یا سالهاى اخروى (كه یكروزش برابر پنجاه هزار سال دنیوى است)، چگونه با یك لحظه تكبّر و فخرفروشى سقوط كرد. 📚نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲ 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. استفتائات امام خامنه‌ای مدظله العالی 🌷 سوال 👇👇 دخترم به زودى به سن تكليف مى‌رسد و بايد براى خود مرجع تقليدى انتخاب كند، اما درك مسأله تقليد براى او دشوار است، وظيفۀ ما نسبت به او چيست؟ 🌷 پاسخ 👇👇 اگر وى به تنهائى نمى‌تواند وظيفۀ شرعى خود را در اين باره تشخيص دهد، وظيفۀ شما ارشاد و راهنمايى اوست. 📕منبع: kkhamenei.ir 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
17.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 ببینید👆👆 👆👆ایران در رده بزرگترین تولیدکنندگان پمپ‌های فوق پیشرفته قرار گرفت 🔷 به کوری چشم علیرغم تحریم‌های شدید، پیشرفته‌ترین پمپ‌های صنایع نفت، گاز و پتروشیمی با تلاش و دانش مهندسان ایرانی در شرکت پمپ‌های صنعتی ایران در هشتگرد ساخته شد. 🔷 مدیر عامل شرکت پمپ های صنعتی ایران در این باره گفت:  پمپ های گرایژینگ تولیدی این کارخانه ظرفیت مناسبی در تامین اجزای پالایشگاههاست. محصولی که صرفا " در انحصار اروپایی ها بود و پیش از این حتی ما . 🔷 بومی سازی فناوری این پمپ ها، ایران را در رده بزرگترین تولیدکنندگان پمپ‌های فوق پیشرفته قرار داد. 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. عصر پنجشنبه نهم محرم عمرسعد فرمان حمله داد و لشكر به حركت درآمد در آن ساعت، امام عليه السلام در بيرون خيمه به شمشيرش تكيه نموده، خواب خفيفى بر چشمانش مستولى شد. زينب كبرى عليهاالسلام چون سروصداى لشكر عمرسعد را شنيد و جنب و جوش آنها را ديد به نزد امام(ع) آمد و عرض كرد: برادر! اينك دشمن به خيمه‌ها نزديك شده است . امام عليه السلام سربرداشت و اوّل اين جمله را گفت: اينك جدم رسول خدا(ص) را در خواب ديدم كه به من فرمود: فرزندم به زودى به نزد ما خواهى آمد. سپس برادرشان حضرت ابوالفضل عليه السلام را خطاب كرد و فرمودند: جانم به قربانت عباس ! سوار شو و انگيزه و هدف آنان را بپرس . طبق فرمان امام عليه السلام، حضرت ابوالفضل عليه السلام با بيست تن {كه زهير بن قين و حبيب بن مظاهر نيز در ميان آنان ديده مى شد} به سوى دشمن حركت نموده و در مقابل آنان قرار گرفت و انگيزه حركتشان را پرسید. لشكريان عمرسعد در جواب او گفتند: اينك از سوى امير (ابن زياد) حكم تازه‌اى رسيده است كه بايد شما بيعت كنيد و الا همين الا ن وارد جنگ خواهيم گرديد. حضرت ابوالفضل عليه السلام به سوى امام برگشت و پيشنهاد آنان را به عرض آن حضرت رسانيد. امام در پاسخ وى چنين فرمود: به سوى آنان بازگرد و اگر توانستى همين امشب را مهلت بگير و جنگ را به فردا موكول كن تا ما امشب را به نماز و استغفار و مناجات با پروردگارمان بپردازيم ؛ زيرا خدا مى داند كه . حضرت ابوالفضل عليه السلام برگشت و تقاضاى مهلت يكشبه نمود. عمرسعد چون در قبول اين پيشنهاد مردد بود موضوع را با فرماندهان لشكر مطرح كرد و نظر آنان را جويا شد. يكى از فرماندهان به نام ((عمروبن حجاج)) گفت: سبحان اللّه ! اگر اينها از ترك و ديلم بودند و چنين مهلتى را از تو درخواست مى‌كردند بايستى به آنان جواب مثبت مى‌دادى ((در صورتى كه اينها فرزندان پيامبرما هستند)). ((قيس بن اشعث)) يكى ديگر از فرماندهان گفت: به عقيده من هم بايد به اين درخواست حسين جواب مثبت داد؛ زيرا اين درخواست وى نه براى عقب نشينى آنها از جبهه و نه براى تجديد نظر است بلكه به خدا سوگند ! فردا اينها پيش از تو به جنگ شروع خواهند نمود. عمرسعد گفت : اگر چنين است پس چرا شب را به آنان مهلت بدهيم؟ به هرحال پس از گفتگوى زياد، پاسخ عمرسعد به حضرت ابوالفضل عليه السلام اين بود: ما امشب را به شما مهلت مى‌دهيم، اگر تسليم شديد و به فرمان امير گردن نهاديد، شما را به نزد او مى‌بريم و اگر امتناع كرديد ما هم شما را به حال خود باقى نخواهيم گذاشت و جنگ است كه سرنوشت شما را تعيين خواهد نمود. و بدينگونه با درخواست امام عليه السلام موافقت گرديد و شب عاشورا به آن حضرت مهلت داده شد. 📚 منبع 👇👇 انساب الاشراف ، ج 3، ص 185 طبرى ، ج 7، ص 319 و 320 الكامل ، ج 3، ص 285 ارشاد، ص 240 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. ✍️ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، نكته‌های 👇👇 ۴۱سوره_اعراف 🌷 لهُم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَ مِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ وَ كَذَلِكَ نَجْزِى الظَّلِمِينَ‏ 🌷 ترجمه 👇 براى مجرمان، از جهنّم بسترهایى است و از بالاى سرشان پوشش‏هایى (از آتش)، و اینگونه ستمگران را كیفر مى‏دهیم. 🌷 نكته‌ها 👇 «مِهاد» از «مَهد»، به معناى بستر است. تعبیر به «مهاد» براى دوزخیان، نوعى تمسخر واستهزاى آنان است، یعنى آرامگاه‏شان دوزخ است. [104] «غَواش» جمع «غاشیة»، به معناى پوشش است و به خیمه نیز گفته مى‏شود. خداوند از گروه عنود و اعراض كننده، در آیه‏ى 37 این سوره به عنوان كافر، در آیه 40 به عنوان مجرم و در اینجا به عنوان ظالم یاد كرده است، زیرا آنكه آیات الهى را تكذیب كند، شایسته همه‏ى این القاب است. چنانكه در آیه 254 سوره‏ى بقره مى‏خوانیم: «والكافرون هم الظّالمون» پیامبر صلى الله علیه وآله پس از تلاوت این آیه فرمودند: جهنّم داراى طبقاتى از بالا و پائین است كه معلوم نیست طبقات بالا بیشتر است یا طبقات پائین و كافران در میان طبقات قرار داشته و همواره در فشار مى‏باشند. همچنین حضرت فرمودند: زیرانداز و روانداز كافران در قبر، آتش جهنّم است. [105] 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 104) تفسیر فى‏ظلال‏القرآن‏ 105) تفسیر نمونه‏ تفسير نور 👆 💗 پیام‌های آیه را فردا بخوانید💓 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. از رسول اكرم (ص): در قیامت، متكبّرین در خوارترین صورت محشور شده و زیر پاى اهل محشر لگدمال می‌شوند. 📚 تفسیر مراغى 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. استفتائات امام خامنه‌ای مدظله العالی 🌷 سوال 👇👇 نزد فقها معروف است كه تشخيص موضوعات احكام به عهدۀ خود مكلّف است و وظيفۀ مجتهد تشخيص حكم است، اگر مجتهدين در تشخيص موضوعات احكام نيز اظهار نظر ‌كنند، آيا متابعت از نظر مجتهد در موضوع نيز واجب است؟ 🌷 پاسخ 👇👇 تشخيص موضوع، موكول به نظر خود مكلّف است و متابعت از مجتهد در تشخيص موضوع واجب نيست، مگر آن كه به آن تشخيص اطمينان پيدا كند و يا موضوع از موضوعاتى باشد كه تشخيص آن نياز به استنباط دارد. 🔷🔷 اعتدال 👇👇 حكم، مثل اینكه مجتهدی فتوا بده كه «شراب نجس است» ولی موضوع، مثل اینكه بگوید: «فلان مایع شراب است» 📕منبع: kkhamenei.ir 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. امام رضا علیه السلام در مجلسی پرسش‌های مردم را در زمینه‌ی مسائل دینی پاسخ می‌داد ... ناگهان مردی وارد شد و بعد از سلام، گفت: «ای فرزند رسول خدا! من از دوستداران شما و خاندانتان هستم؛ از سفر حج بر می‌گردم. به جهت از دست رفتن دارایی‌ام، هزینه‌ی رسیدن به منزل ندارم؛ اگر لطف شما شامل من شود، سوی خانواده‌ام رفته و به محض رسیدن، به همان مقدار از جانب شما صدقه می‌دهم.» امام رضا علیه السلام سلام او را پاسخ گفتند و ضمن دعوت او به نشستن، خواستار رحمت الهی برای او شد و سپس به پاسخ به سؤالهای مردم پرداخت. پس از جلسه‌ی پرسش و پاسخ، حضرت با عذرخواهی از چند نفر از یاران خویش که در مجلس باقی مانده بودند، از جا برخاستند و وارد اتاقی شدند و از پشت در، آن مرد را خواست و از بالای در، دویست اشرفی به او عطا فرمود و از او خواست تا این پول را صرف زندگی‌اش کند و از صدقه دادن از طرف امام خودداری کرده و قبل از اینکه حضرت او را مشاهده کند، از آنجا بیرون رود. سلیمان جعفری که ناظرجریان بود، از امام علیه السلام پرسید: «جانم فدای شما؛ با اینکه مبلغ زیادی هدیه دادید، چرا روی مبارک خود را از او پوشاندید؟!» امام رضا علیه السلام فرمود: «از آن ترسیدم که به جهت برآورده کردن نیازش، شرمنده شود و او را در آن حال ببینم؛ مگر رسول اکرم صلی الله علیه و آله نفرمود: " نیکی را در خفا و پنهانی انجام دادن برابر با به جا آوردن هفتاد حج است ".»(1) 📚 منبع: بدرقه‌ی یار، ص 27، از 👇👇 1- - بحار الانوار، ج 49، ص 101 و منتهی الامال، ج 2، ص 291 و سفینه البحار، ج 1، ص 418. اللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. ✍️ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، پیام‌های 👇👇 ۴۱سوره_اعراف ☝️ نكته‌های آیه ☝️ 🌷 لهُم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَ مِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ وَ كَذَ لِكَ نَجْزِى الظَّلِمِينَ‏ 🌷 ترجمه 👇 براى مجرمان، از جهنّم بسترهایى است و از بالاى سرشان پوشش‏هایى (از آتش)، و اینگونه ستمگران را كیفر مى‏دهیم. 🌷 پیامها 👇 1- دوزخ، سراسر وجود كفّار را از همه‏ى جوانب فرامى‏گیرد. «لهم من جهنّم مهاد و... غواش» چنانكه در آیات دیگر نیز مى‏خوانیم: «و انّ جهنّم لمحیطة بالكافرین» [106] ، «لهم من فوقهم ظلل من النار و من تحتهم ظلل» [107] و «یوم یغشاهم العذاب من فوقهم و من تحت أرجلهم» [108] 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 106) عنكبوت، 54 107) زمر، 16 108) عنكبوت، 55 تفسير نور 👆 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. از رسول اكرم (ص): هركس تواضع و فروتنى كند، خداوند او را بالا برد و هركس تكبّر و گردنكشى كند خداوند او را خوار و پست گرداند. 📚 محجّةالبیضاء، ج6، ص215 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. استفتائات امام خامنه‌ای مدظله العالی 🌷 سوال 👇👇 گاهى از افراد كم اطلاع از مسائل دينى در بارۀ مرجع تقليدشان پرسش مى‌شود، مى‌گويند نمى‌دانيم، يا اظهار مى‌دارند كه از فلان مجتهد تقليد مى‌كنيم، ولى عملاً التزامى به خواندن رسالۀ آن مجتهد و عمل به فتاواى او ندارند، اعمال اين گونه افراد چه حكمى دارد؟ 🌷 پاسخ 👇👇 اگر اعمال آنان موافق احتياط يا مطابق با واقع يا با نظر مجتهدى باشد كه وظيفه دارند از او تقليد كنند، محكوم به صحت است. 📕منبع: kkhamenei.ir 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. مردی حکیم از گذرگاهی عبور می‌کرد، دید گروهی می‌خواهند جوانی را به خاطر گناه و فساد از منطقه بیرون کنند و زنی از پی او سخت گریه می‌کند . پرسید این زن کیست؟ گفتند: مادر اوست . دلش به رحم آمد ، از او نزد جمع شفاعت کرد و گفت: این بار او را ببخشید ، اگر به گناه و فساد بازگشت بر شماست که او را از شهر بیرون کنید . حکیم می‌گوید: پس از مدتی به آن ناحیه بازگشتم [و به طرف منزل آن جوان رفتم]، در آنجا از پشت در صدای ناله شنیدم، گفتم شاید آن جوان را به خاطر ادامه گناه بیرون کردند و مادر از فراق او ناله می‌زند. در زدم ، مادر در را باز کرد ، از حال جوان جویا شدم. گفت: از دنیا رفت ولی چگونه از دنیا رفتنی ؟ وقتی اجلش نزدیک شد گفت : مادر همسایگان را از مردن من آگاه مکن، من آنان را آزرده‌ام و آنان مرا به گناه شماتت و سرزنش کرده‌اند ، دوست ندارم کنار جنازه من حاضر شوند ، خودت عهده دار تجهیز من شو و [انگشتری خود را به من داد و گفت] این انگشتر را که مدتی است خریده‌ام و بر آن « بسم اللّه الرحمن الرحیم » نقش است با من دفن کن و وقتی خاك بر بدنم ریختی، کنار قبرم نزد خدا شفاعت کن که مرا بیامرزد و از گناهانم درگذرد... به وصیتش عمل کردم، وقتی از دفنش فارغ شدم و برمی گشتم صدایش را شنیدم كه می گفت: مادر برو آسوده باش، من بر خدای کریمی وارد شدم 📚 تفسیر روح البیان : 1 / 337 اللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. ✍️ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، پیام‌های 👇👇 ۴۲سوره_اعراف ☝️ در تفسیر نور برای این آیه نكته‌ای ذكر نشده ☝️ 🌷 و الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَانُكَلِّفُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَهَآ أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ‏ 🌷 ترجمه 👇 و كسانى كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‏اند، (هر اندازه عمل كرده‏اند مى‏پذیریم، زیرا) هیچ كس را جز به مقدار توانش تكلیف نمى‏كنیم. آنان همدم بهشتند، همانان در آن جاودانند. 🌷 پیامها 👇 1- بهشت جاودان، پاداش پیوند ایمان و اعمال صالح است. «والّذین آمنوا وعملوا الصالحات... اولئك اصحاب الجنّة» 2- گرچه مطلوب، انجام همه‏ى كارهاى شایسته است، «و عملوا الصالحات» امّا در عمل، هر كس به اندازه‏ى توانش مسئول است. «لا نكلّف نفساً الاّ وسعها» 3- در اسلام، تكلیف، طاقت‏فرسا نیست. «وسعها» چنانكه در جاى دیگر مى‏خوانیم: «وما جعل علیكم فى الدّین من حرج» [109] و «یرید اللّه بكم الیُسر و لا یرید بكم العُسر» [110] 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 109) حج، 77 110) بقره، 185 تفسير نور 👆 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. از رسول اكرم (ص): ریشه كفر سه چیز است: حرص، حسد و تكبّر. 📚 كافى، ج2، باب اصول الكفر 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك
. استفتائات امام خامنه‌ای مدظله العالی 🌷 سوال 👇👇 آيا تقليد از مجتهدى كه متصدى مقام مرجعيت نبوده و رسالۀ عمليه هم ندارد، جايز است؟ 🌷 پاسخ 👇👇 در صحت تقليد از مجتهد جامع الشرائط، تصدى مرجعيت يا داشتن رسالۀ عمليه شرط نيست، لذا اگر براى مكلفى كه قصد تقليد از او را دارد، ثابت شود كه وى مجتهد جامع الشرائط است، تقليد اشكال ندارد. 📕منبع: kkhamenei.ir 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. عبد الواحد بن زید که از زمره فسّاق و فجّار و بدکاران بود ، روزی به مجلس موعظه «یوسف بن حسین» که از جمله عبّاد و زهّاد بود گذر کرد، در حالی که یوسف بن حسین این کلام را برای مستمعان می گفت : دَعَاهُم بِلُطْفِهِ کَأنَّهُ مُحتاجٌ إلِیْهِم . یعنی: «خدای چنان گنهکاران را با لطفش دعوت کرده است که گویا به آنان نیازمند است» . عبد الواحد چون این کلام را شنید، جبّه از تن بینداخت و نعره زنان به گورستان رفت. شب اول «یوسف بن حسین» در عالم خواب شنید منادی از سوی خدا ندا داد: جوان گنهکار را دریاب. یعنی : او را به آمرزش و مغفرت ما بشارت ده . یوسف در مقام تجسّس و تفحص برآمد تا بعد از سه روز او را در قبرستان پیدا کرد... دید صورت بر خاک نهاده و در حال مناجات و گریه و زاری است . چون یوسف را نزدیک خود دید گفت: سه شبانه روز است تو را فرستاده‌اند، امروز می آیی ؟! این بگفت و جان به حق تسلیم کرد! 📚 مطالعه کتاب عبرت آموز [مجموعه‌ای از نکته‌ها و داستان‌های کتب استاد حسین انصاریان ص 247] اللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ و عجل فرجهم 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. ✍️ همراه با نکته‌ها و پیام‌های آیه 👈 @etedalhamrah سهم امروز، نكته‌های 👇👇 ۴۳سوره_اعراف 🌷 و نَزَعْنَا مَا فِى صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ تَجْرِى مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَرُ وَ قَالُواْ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى هَدَينَا لِهَذَا وَ مَا كُنَّا لِنَهْتَدِىَ لَوْلَآ أَنْ هَدَينَا اللَّهُ لَقَدْ جَآءَتْ رُسُلُ رِبِّنَا بِالْحَقِ‏ّ وَ نُودُواْ أَن تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ‏ 🌷 ترجمه 👇 و هرگونه كینه‏ اى را كه در سینه‏ هاى آنان بود بركنده و زدودیم (تا در صفا و صمیمیّت با هم زندگى كنند)، از زیر(قصرهاى)شان نهرها جارى است و میگویند: خدا را شكر كه ما را به این (راه) هدایت كرد و اگر خداوند هدایتمان نمیكرد، ما (به خودى خود) هدایت نمیشدیم. بی شك فرستادگان پروردگارمان به راستى و درستى به سراغ ما آمدند و به آنان (هدایت یافتگان) خطاب میشود: این همان بهشتى است كه به خاطر عملكردتان وارث آن شده‏ اید. 🌷 نكته‌ها 👇 «غِلّ»، به معناى نفوذ مخفیانه است، به كینه و حسدى كه مرموزانه در جان انسان نفوذ میكند نیز غِل گویند. در آیات قبل خواندیم كه دوزخیان همدیگر را لعن و نفرین میكنند، اینجا مى‏فرماید: بهشتیان هیچ كینه‏ اى از یكدیگر در دل ندارند و میان همه‏ آنها صلح، صفا و محبّت است و با اینكه در بهشت تفاوت درجات هست، امّا هیچ یك نسبت به دیگرى كینه و كدورت و حسدى نمیورزد. نهرهاى بهشتى پر آب است، زیرا خداوند به جاى جریان آب فرمود: نهرها جارى است و پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: نهرهاى بهشتى از زیر مسكن بهشتیان جارى است. [111] طبق احادیث، هر مؤمن و كافرى در بهشت و دوزخ مكانى دارد، ولى مؤمن، جایگاه بهشتى كافر را به ارث میبرد و كافر جایگاه دوزخى مؤمن را. [112] از این حدیث استفاده میشود كه درهاى سعادت و شقاوت به روى همه باز است و هیچ كس از ابتدا براى بهشت یا دوزخ خلق نشده است، بلكه انتخاب و عمل او مسیر و سرنوشتش را معیّن مى‏كند. [113] پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله در غدیر خم به مردم فرمودند: «معاشر النّاس سلّموا على علىّ بامیرالمؤمنین» اى مردم! به علىّ به عنوان امیرالمؤمنین سلام كنید و بگویید: «الحمدللّه الّذى هدنا لهذا...». [114] امام هادى علیه السلام فرمود: در روز قیامت، پیامبر و حضرت على و تمام ائمّه علیهم السلام در برابر مردم قرار میگیرند و در این هنگام شیعیان میگویند: «الحمدللّه الّذى هدانا لهذا...». [115] 🌷 پی‌نوشت‌ها 👇 111) بحار، ج‏8، ص‏160 112) تفسیر نورالثقلین‏ 113) تفسیر نمونه‏ 114) تفسیر نورالثقلین‏ 115) تفسیر اثنى عشرى؛ كافى، ج‏1، ص‏418 تفسير نور 👆 💗 پیام‌های آیه را فردا بخوانید💓 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. از امام رضا(ع) «عین بن بشار» می گوید: به امام رضا علیه السلام نامه نوشتم فامیلی دارم که به خواستگاری آمده است؛ ولی بداخلاق است. حضرت فرمودند: اگر بداخلاق است به او همسر ندهید. 📚 کشکول بهتاش، ص 72. 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .
. استفتائات امام خامنه‌ای مدظله العالی 🌷 سوال 👇👇 آيا تقليد از علماى كشورهاى ديگر كه دسترسى به آنان امكان ندارد، جايز است؟ 🌷 پاسخ 👇👇 در تقليد از مجتهد جامع الشرائط، شرط نيست كه مجتهد اهل كشور مكلّف و يا ساكن در محل سكونت او باشد. 📕منبع: kkhamenei.ir 👇👇 «ایتا»، «تلگرام» و «سروش» ا👈 @etedalhamrah با حذف يا تغيير لينك .