1.32M
✅پاسخ به یه سوال مهم
✔️چرا نام کوروش و هخامنشیان در منابع ایرانی تقریبا نیست!؟
آیا کوروش وجود نداشته یا عده ایی اعتقاد به هخامنشیان نداشتند!!
👈مطلب صوتی که می شنوید رو فعلا به عنوان یه نظریه معتبر که توسط برخی اساتید تاریخ بیان شده مدنظر داشته باشید مگر اینکه خلافش ثابت شه
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
هدایت شده از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
◾️▪️◾️▪️◾️
💢 #حدیثی
✅پرسش: زیارت "جامعه کبیره" از آن کدام امام است؟
✍️پاسخ: یکی از آثار ماندگار و ارزشمند امام هادی(ع) زیارت جامعه کبیره است که متقن ترین متن در «امام شناسی» است.
▪️این زیارت عارفانه که انشاء و گفتار امام هادی (علیهالسّلام) نسبت به سایر امامان (علیهمالسّلام) است از زیباییهای خاصی برخوردار میباشد. در این زیارت که آن را به حق میتوان ارادتنامه نامید، حضرت به بیش از دویست فضیلت و منقبت از اهل بیت (علیهمالسّلام) اشاره میکند که با در نظرگرفتن این فضیلتها در کنار سایر معارف، اهمیت این عرفاننامه برهمگان آشکار میگرد.
▪️زیارت جامعه، دارای مضامین بسیار عالی از زبان امام هادی(ع) است که در پاسخ به خواستۀ یکی از ارادتمندان اهل بیت(ع) صادر شده است.
▪️صحت صدور و ارزش سندی این زیارت چنان است که علامه مجلسی(ره) مینویسد: «این که سخن دربارۀ زیارت جامعه، اندکی به درازا کشید، (اگرچه حق آن را به جهت پرهیز از طولانی شدن ادا نکردم) بدین خاطر است که این زیارت، صحیح ترین زیارت ها از جهت سند و فراگیرترین آنها نسبت به ائمه(ع) است و در مقایسه با دیگر زیارتها از فصاحت، بلاغت و منزلت بیشتری برخوردار است»
◾️▪️ سوم رجب شهادت جانسوز امام هادی (ع) تسلیت باد. ▪️◾️
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
┈•گروه پاسخگویی فضای مجازی•┈
مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی
پاسخگو|وب|روبیکا|سروش|گپ|بله|ایتا
هدایت شده از روشنگری
9.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ امر به معروف زیبا
#کشف_حجاب یک فروشنده در #پاساژ_تیراژه خیابان پونک تهران👌
🤦♀️جالبه میگه میدونم حجاب حرف خداست ولی یه موقع هایی دلم میخواد برمیدارم
✌️یه تلنگر و صحبت ساده
چرا بی تفاوت از کنارشون رد میشیم وقتی انقدر دل هاشون آماده ست
💯مطمئن باشید اگر مدام توسط #مردم و #مشتری ها #امر_به_معروف بشن دیگه هیچ وقت روسری از سرش بر نمیداره هزاران البته که باید #مسئولین مربوطه هم از جنبه #قانونی این موارد پیگیری کنند که قطعا #مکمل کار فرهنگی ست.
🆘 @Roshangari_ir
🔜 Rubika.ir/roshangari_ir
21.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 آیا اهل بیت علیهم السلام اهل شوخیهای رکیک بودند؟
*پاسخ حجت الاسلام معاونیان به تهمت ناروای رائفی پور!
🆔 @Emamat110u 👈🔷
هدایت شده از معارف اعتقادی
﷽
✍️ جستاری در قابلیت استعمال «اشتراک» در زبان ها و ثمره آن در فهم حدیث غدیر
https://eitaa.com/joinchat/2633957649Cf109e5ca2d
هدایت شده از معارف اعتقادی
8.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💟 کنترل ورودی های ذهن
🎙#آیت_الله_جوادی_آملی
#معارف_اعتقادی 👇🌷
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
⭕️ سوال
⁉️ چرا خداوند ما را به این دنیای پر از گناه و سختی آورد؟
🔰 پاسخ
این سوال مثل این می ماند که بگوییم چرا معلم درس می دهد یا چرا باران می بارد؟!
بله کار معلم درس دادن است و کار باران باریدن است.
خداوند هم خالق است و کار خالق خلق کردن است.
لذا این سوال به این صورت اشتباه می باشد
اما نکاتی را در این رابطه که چرا به این دنیا آمدیم بیان می کنیم که خالی از لطف نیست.
1️⃣ زندگی حقیقی در سرای آخرت
🔸 اولین نکتهی که انسان مومن باید به آن توجه کند غیر حقیقی بودن زندگی دنیا است. خداوند در قرآن میفرماید: « وَمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَآ إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ؛[عنکبوت/۶۴] اين زندگى دنيا چيزى جز سرگرمى و بازى نيست؛ و زندگى واقعى سراى آخرت است، اگر مى دانستند!»
انسان عاقل هرگز خود را برای بازی و سرگرمی به دردسر نمیاندازد، نگاهش به جهان واقعی و حقیقی است و از امور دنیا به راحتی گذر میکند.
2️⃣ دنیا مزرعه آخرت
🔸 گرچه زندگی دنیا نسبت به آخرت غیرحقیقی است؛ اما از طرفی مهمترین عاملی که سبب داشتن آخرتی بهتر خواهد شد، انجام اعمال صالح در دنیاست. بنابراین انسان مومن نباید به دنیا به چشم مکانی بیفایده و به درد نخور نگاه کند. امام علی علیهالسلام به کسی که دنیا را مذمت میکرد، فرمودند: «مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ اكْتَسَبُوا فِيهَا الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِيهَا الْجَنَّةَ؛ جايگاه تجارت دوستان خداست، كه در آن رحمت خدا را به دست آوردند، و بهشت را سود بردند.» بنابراین مومن باید به دنیا به عنوان مهمترین وسیله برای رسیدن به بهشت نگاهی مثبت داشته باشد.
3️⃣ اختیار و آزمایش انسان
🔹 انسان دارای اختیار است و تنها راه تشخیص انسانهای خوب و بد و جدا کردن آنها آزمایش و امتحان است. دنیا محلی است که انسانها در آن آزمایش میشوند و هر کس با اختیار خود مسیر سعادت یا شقاوت را انتخاب میکند. این امتحانات و بلاءها انسان را رشد میدهد و او را به قرب الهی نزدیک میکند. هدف از امتحان رشد انسان است نه سقوط او. درست است که امکان سقوط هم هست اما حقیقت دنیا برای صعود انسان آفریده شده. کسی که با توکل به خداند به وظایف خود عمل کرده هیچگاه سقوط نمیکند و خداوند دستگیر اوست.
4️⃣ اعتماد به اراده الهی
🔸 خداوند حکیمترین موجود و دلسوزترین فرد نسبت به انسان است. بدون شک اگر حضور انسان در دنیا به ضرر او بود. خداوند حکیم و مهربان هیچگاه انسان به دنیا نمیآورد. یقین بدانید خداوند بیش از خود انسان به دنبال بهشتی کردن اوست. پس انسان را کمک میکند. تنها کسانی که لجاجت دارند از بهشت خدا محروم شده و به جهنم سقوط میکنند.
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
⁉️
آیا کسانی که مسلمان یا شیعه نیستند به جهنم میروند؟(کره زمین ۸ میلیارد جمعیت دارد ایا غیر ازمسلمانان، حتی دانشمندانی که مسلمان نبوده اند به جهنم میروند)
پاسخ👇👇
🔵اسلام دین حقى است که مورد پذیرش و تأیید عقل سلیم بوده، و دینى آسان و در دسترس است که دستیافتن به حقیقت آن امرى ممکن و آسان است، و براى دستیافتن به این حقیقت، دو حجت «ظاهر و باطن»؛ یعنى «پیامبران و اولیاى الهى و عقل» به انسان داده شده است.[1]
🔵اسلام با پلورالیزم دینى در تضاد کلى قرار دارد؛ زیرا پلورالیزم مبتنى بر این اصل است که عقاید گوناگون مساوى هستند و مسلمان و هندو و مسیحى و یهودى و... از شأن و منزلت مساوى برخوردارند و دلیلى بر بطلان هیچ عقیدهاى وجود ندارد؛ زیرا حقیقت دست نیافتنى است و دین هم امرى نسبى است که کاملاً مضمونى شخصى دارد و نه تنها حقیقت و محتواى آن دستنیافتنى است و فقط هر کس برداشت خود را از دین دارد، بلکه حقایق متعدد و راههاى فراوان و درست براى وصول به نجات و رستگارى وجود دارد.
❌چنین نظرى با دین اسلام که مجموعه اصول اعتقادات و فروع عملى و شرعى و اخلاقى است، کاملاً ناسازگار است.[2] با این وجود اسلام از نوعى تکثر سخن گفته و آن تکثر در مقام عمل؛ یعنى روادارى و مدارا با کسانى است که از حقیقت اسلام دو رهستند. به عبارت دیگر، مردمى که به دین اسلام ایمان نیاوردهاند، دو گروهاند:
📌گروهى که اصطلاحاً به جاهل مقصر و کافر معاند معروفاند؛ یعنى اسلام به آنها رسیده و آنان به حقانیت آن پى بردهاند، اما با لجاجت و سرکشى حاضر به پذیرش حق نیستند. اینگونه افراد کافر معاند و مستحق عذاب دوزخاند؛ زیرا حق و حقیقت را شناخته و به سوء اختیار خود و با علم و عمد با آن مخالفت میکنند. چنین گروهى که میتوانستند اهل نجات باشند، هر چند هم در ظاهر رفتار خوبى داشته باشد؛ چون حق را پوشانده و با حقیقت، عناد و لجاجت ورزیدهاند راه نجات را بر خود بسته، در نتیجه جایگاه خویش را انتخاب کردهاند.
📌گروهى که اصطلاحاً به جاهل قاصر معروفاند؛ یعنى یا اسلام و پیام آن به آنها نرسیده، و یا بسیار ناقص و غیر واقعى به آنها عرضه شده است، به گونهای که اسلام را در ردیف ادیان هند و چین و حداکثر یهودیت و مسیحیت میپندارند.
🔵روشن است که این گروه، چه در مناطق دور افتاده زمین زندگى کنند و چه در قاره اروپا و آمریکا و مهد تمدن باشند؛ چون در عدم ایمان خود مقصر نیستند، به عذاب جهنم گرفتار نمیشوند؛ زیرا عذاب، گرفتارى گناهکاران تقصیر کار است و کسانى که پیام اسلام و حقانیت آن به آنها نرسیده یا غیر واقعى رسیده است، علم به حقانیت دین اسلام ندارند و در عدم پذیرش، خود مقصر نیستند، تا گناهکار محسوب شوند.
❌متأسفانه چنان تبلیغات خلاف علیه اسلام زیاد است که هر گونه آزاداندیشى و حقیقتبینى را از بسیارى از مردم گرفته است، به گونهاى که نمیتواند حق را از باطل تشخیص دهند. واقعیت این است که علیرغم پیشرفتهاى سریع مادى، انسان معاصر از نظر معنویت پسرفته است و عامل آن نیز استکبار جهانى و رسانههاى تبلیغى و هنرى آن است که با تمام قوا در صدد تغییر و تحریف حقیقتاند. بنابراین، مردم بسیارى حتى در مهد تمدن، از اسلام و مکتب حیاتبخش اهلبیت(ع) بیخبر ماندهاند و از آن بدتر، اطلاعات نادرست و غیر واقعى از اسلام به آنها داده شده، به گونهاى که دین رحمت و محبت و عدالت، دین خشونت و ظلم و ناعدالتى معرفى گردیده است.
🔵بنابر نظر اسلام چنین افرادى اگر در دین و آیین خود - آنچه مبتنى بر فطرت است - صادق باشند؛ مثلاً از دروغ بپرهیزند و به کارهاى خلاف انسانیت تن در ندهند، اهل نجات میباشند و به رحمت الهى امیدوارند.
🔵این بحث درباره دانشمندان موحد و خداشناس که اسلام به آنها درست معرفى نشده و اهلسنت که حقیقت تشییع براى آنها تبیین نشده است، نیز صادق است.
✅به طور خلاصه؛ هر کسى که حقیقت به او نرسیده باشد و او نیز در این حقیقت مقصر نباشد، مستحق دوزخ نیست؛ زیرا دوزخ جایگاه گنهکاران است، نه کسانى که به حقیقت نادان هستند.[3]
[1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 25، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[2]. براى بحث تفصیلى درباره پلورالیزم دینى، ر. ک: فصلنامه کتاب نقد، شماره 4، پائیز 76، تحت عنوان پلورالیزم دینى و تکثرگرایى؛ گفتوگو با دکتر لگنهاوز
ن تحت عنوان «مفهوم نبوت را خراب نکنیم»؛ مقاله «آیت الله جوادى آملى و پلورالیزم دینى»؛ نصرى، عبدالله، یقین گمشده، انتشارات سروش، مصاحبه با هادى صادقى ص 319 - 427.
[3]. مطهرى، مرتضى، عدل الهى، بخش هشتم، ص 319 – 427، تهران، اسلامى؛ فصلنامه کتاب نقد، قراملکى، محمد حسن، مقاله «کافر مسلمان و مسلمان کافر».
#شبهه
#جهنم
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🔵دليل اين امر خاتميت پيامبر اسلام است و وقتي آخرين فرستاده الهي براي بشر آمده باشد، امكان نزول دين جديدي وجود نخواهد داشت؛ اما در مورد دلائل خاتميت پيامبر اسلام و شريعت آن حضرت مي توان از دو طريق عقلي و نقلي استفاده كرد:
الف)دلايل نقلي كه مي توان به آيات و روايات وارده در اين زمينه اشاره كرد:
✅1. "مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَآ أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَ لَـَكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَ خَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ كَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛(1) محمّد، پدر هيچيك از مردان شما نبود، ولي رسول خدا و خاتم و آخرين پيامبران است. خداوند بر هر چيز آگاه است."
✅2. "قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهادَةً قُلِ اللَّهُ شَهيدٌ بَيْني وَ بَيْنَكُمْ وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغ...؛(2)(به اين كفار) بگو: چه چيزى در شهادت بزرگ تر است (تا من او را براى شما گواه بر رسالت خود بياورم؟) بگو خدا گواه بين من و شما است، و اين قرآن به من وحى شده كه شما و هر كه را كه اين قرآن به گوشش بخورد انذار كرده...".
از ضمير "كم" كه براي مخاطبان و جملة "و من بلغ" كه شامل غايبان است (يعني تا قيامت) فهميده ميشود كه قرآن، عمومي، ابدي و جهاني است. ديگر وحي نازل نخواهد شد. لازمة انقطاع وحي، (به اين شكل) ختم نبوت است(3). البته در اين زمينه آيات ديگري وجود دارد كه براي اختصار از ذكر آن ها خودداري مي كنيم.
✅3-در بسيارى از خطبه هاى نهج البلاغه نيز خاتميت پيامبر اسلام (ص) به صراحت تاكيد شده است. حضرت در خطبه 173 مي فرمايد:
"أَمِينُ وَحْيِهِ وَ خَاتَمُ رُسُلِهِ وَ بَشِيرُ رَحْمَتِهِ وَ نَذِيرُ نِقْمَتِه؛ امين وحى اوست و خاتم فرستادگانش، رحمت او را مژده دهنده و از كيفر او ترساننده."(4)
در خصبه 1 مي فرمايد:
"إِلَى أَنْ بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً [ص] رَسُولَ اللَّهِ ص لِإِنْجَازِ عِدَتِهِ وَ إِتْمَامِ نُبُوَّتِه...؛(5) تا اين كه خدا، براى وفاى به وعده خود، و كامل گردانيدن دوران نبوّت، حضرت محمّد (كه درود خدا بر او باد) را مبعوث كرد..." .
در اين زمينه مي توان به خطبه معروف پيامبر اسلام (ص) نيز اشاره كرد: "أَلَا فَلْيُبَلِّغْ شَاهِدُكُمْ غَائِبَكُمْ لَا نَبِيَّ بَعْدِي؛(6) حاضران به غائبان اين سخن را برسانند كه بعد از من پيامبرى نيست".
ب) در مورد دلائل عقلي بايد گفت:
اصل ختم نبوت از موادي نيست كه شخص با عقل خود به آن رسيده و براي آن دليل عقلي اقامه كند. آيت الله جوادي مي فرمايد:
« اصل نبوت را ميتوان از دليلهاي برون ديني (دليل عقلي) و هم از دليلهاي درون ديني (دليل نقلي) اثبات كرد، ولي در انقطاع وحي و نبوت دليل عقلي بر ضرورت انقطاع خاتميت نداريم، يعني عقل، آمدن پيامبر ديگر را محال نميبيند، جز اين كه دليلهاي درون ديني عقل را متقاعد به پذيرش خاتميت ميكند، بنابراين عقل بشري به ضرورت انقطاع نبوّت و استحالة تداوم آن دست نمييازد، بلكه پايان نبوّت از راه دانشي است كه اگر خداوند به پيامبر نياموخته بود، خود او نيز بر آن آگاه نبود، بنابر اين اگر پيامبر اكرم ادعاي خاتميت نكرده بود، هيچ كس از امكان دستيابي بر اين راز نبود.
🔵گرچه دليل عقلي به مفهوم دقيق كلمه بر ضرورت خاتميت وجود ندارد. اما خاتميت را از چند راه ميتوان توجيه عقلاني كرد:
الف) از راه علل فاعلي، يعني پيامبر تحت تربيت و ربوبيت حق تعالى به آخرين درجات كمال بار يافته است، چنان كه از آيات به دست ميآيد، بنابراين كسي كه بالاتر و برتر از او باشد، به دنيا نيامده و نميآيد. او شايسته خاتميت يعني اين كمال نهايي است.
ب) از راه علل قابلي؛ بهترين ميوة جهان طبيعت به نام پيامبر خاتم عرضه شده است. ابر و باد و مه و خورشيد و فلك افتخار دارند كه بهترين خلق اولين و آخرين را در دامن خود پرورده و جهان را از چنين نعمتي بهرهمند ساختهاند.
ج) از راه علل غايي: با آمدن پيامبر اسلام نياز بشر تأمين شده، زيرا ارادة حق از طريق وحي و قرآن و سنت و عقل كشف شده است. نياز به شريعت جديد و اعزام رسولان و انزال كتابهاي آسماني نيست. » (7)
در اين ميان برخي نيز راه ديگري براي اثبات عقلي اين مسئله بيان كرده و گفته اند كه پس از آمدن پيامبر اسلام(ص) دليلي براي آمدن پيامبر جديد نيست. چون حكمت آمدن پيامبران در گذشته، بعد از آمدن پيامبر اسلام منتفي شده است، زيرا تجديد نبوت ها به چند دليل بود:
🔵1 - از حكمتهاي بعثت پيامبر جديد، حفظ و صيانت محتواي دعوت پيامبر قبلي، از تحريف و نابودي است. اما خداوند، خود نگاهباني قرآن را از تحريف ضمانت كرده است ( إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون؛ ما قرآن را نازل كرده ايم و نگهبان آن خواهيم بود و...)(8)
🔵2 - اديان گذشته كامل نبودند و مردم به پيامبر جديد نياز داشته اند تا همخوان با شرايط آنان، شريعت كامل تري را عرضه كند.
120K
⭕️ سوال
⁉️ آیا فقیر بودن در اسلام یک مزیت است چرا برخی بزرگان از ثروت اندوزی فرار می کردند؟ برای قیامت چگونه است؟ آیا یک مزیت حساب می شود؟
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
97984259_1528815244.mp3
5.42M
🎧 #كليپ_صوتی | امام هادی علیهالسلام و جنگ روانی علیه خلیفه قدرتمند
💻 Farsi.Khamenei.ir