eitaa logo
اعتقادات ، اثباتی
14 دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
7.3هزار ویدیو
1.1هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
امام باقر علیه السلام فرمودند: اگر ایمان علیه‌السلام در یک کفه ترازو و ایمان همه مردم در کفه دیگر قرار گیرد، علیه‌السلام برتری دارد. (بحارالانوار، ج۳۵ ص۱۵۷) 🗓۲۶ رجب وفات حضرت پدر امیرالمومنین علیهماالسلام 🚩کانال حقیقت شيعه 🆔 @hagigatshia14
💠پرسش: چه دلائلی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد؟ ✍ پاسخ: نکته ی اول: روایات متعددی از اهل بیت علیهم السلام مبنی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد که جائی برای اشکال و شک باقی نمی گذارد. مرحوم کلینی (ره) در کافی شریف می نویسد: «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّواالْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ»؛ «حکایت ابوطالب مانند اصحاب کهف می باشد که ایمان خود را مخفی نگه داشتند و شرک خود را اظهار کردند و خداوند به آنان پاداش دو برابر عنایت فرمود. ( یک پاداش برای ایمان و یک پاداش برای تقیه کردن). (1) نکته ی دوم: اشعاری که از حضرت ابوطالب صادر شده است به وضوح، ایمان ایشان را بیان می کند. الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِيِّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: قِيلَ لَهُ إِنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّ أَبَا طَالِبٍ كَانَ كَافِراً فَقَالَ كَذَبُوا كَيْفَيَكُونُكَافِراً وَ هُوَ يَقُول: أَ لَمْ تَعْلَمُوا أَنَّا وَجَدْنَا مُحَمَّدا* نبیا کموسی حط فی اول الکتب»؛ «اسحاق بن جعفر از پدرش امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: چگونه ابوطالب کافر است در حالی که می گوید: «آیا نمی دانید ما محمد را پیامبر یافتیم مانند موسی که در کتاب های پیشین آمده است». (2) نکته ی سوم: علمای بزرگ شیعه بر ایمان حضرت ابوطالب تصریح دارند که به برخی از آنان اشاره می شود: مرحوم صدوق رحمة الله علیه در اعتقادات خود می نویسد: «و أنّ أباطالب كان مسلما»؛ «اعتقاد ما این است که ابو طالب مسلمان بود». (3) مرحوم مجلسی رحمة الله علیه می نویسد: «و قدأجمعت الشيعة على إسلامه و أنه قد آمن بالنبي ص في أول الأمر و لم يعبد صنما قط»؛ «شیعیان بر اسلام ابوطالب اجماع دارند و این که او در ابتدای امر رسالت به ایشان ایمان آورده و هرگز بتی را نپرستیده است». (4) نتیجه اینکه: ایمان ابوطالب مورد اجماع شیعیان بوده و روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام بر این مساله دلالت دارد. پی نوشت ها: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 448 2. همان 3. اعتقادات الإماميه (للصدوق)، ص: 110 4. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج35، ص: 138 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از فرقه نیوز
55.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 تاریخ ندانی و تاریخ نفهمی؛ مشکلِ اساسیِ اساتیدِ تاریخِ اسلامِ انجمن حجتیه!پاسخ به یک و قرائت غلطی که اخیراً باب شده؛ می‌گویند امامی‌ها به تبع امام باقر و امام صادق علیهماالسلام اهل تقیه و تعامل با دولت‌ها بودند و اهل قیام نبودند! @ferghenews_com
7.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‏ما فمینیست‌ها معتقدیم «وطن» و «زن» ناموس نیست و مردها وظیفه دفاع از آن را ندارند. انقدر دز مادی‌گرایی و عمل‌گراییشون بالا زده که حتی دفاع از وطن رو هم یک «کالا» تلقی میکنند، بی‌چاره‌های گیج. 🇮🇷 🔺 🔻 @khakestary_amar
13.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هیچ وقت دیگران رو تحقیر نکنید و الا این بلای عظیم سرتون خواهد اومد . خییییلی تامل برانگیز بود پناه بر خدا واقعا از غرور نسبت به فقرا و زیر دستان . 🇮🇷 🔺 🔻 @khakestary_amar
17.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| آیا انسانها تکامل یافته میمون هستند؟ 🟡 برخی از افراد ضد دین با استناد به فرضیه داروین در صدد هستند که اصل اعتقاد به خداوند یا دیدگاه اسلام در مورد خلقت آدم علیه السلام و فرزندان او را به چالش بکشند 🟢 در کلیپ فوق فرضیه داروین و تکامل انواع مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. 🇮🇷 🔺 🔻 @khakestary_amar
هدایت شده از مغز خاکستری
7.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلیقه ضدگلوله آقای خامنه ای! دوباره اینترنشنال مخاطباشو گاو فرض کرد حالا رنگبندی جلیقه ضدگلوله رو موجود کنیم مشتری میشین:) یه جلیقمون نشه؟! 💬 🇮🇷 🔺 🔻 @khakestary_amar
هدایت شده از الحقیقة و الشبهات
16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جايگاه پیامبر اعظم صل الله علیه و آله و سلم در قرآن کریم و خلقت نوری آیشان 👈 نشر بفرمائید بحث بنده ٦ سال پیش در استان شهید پرور و ولایت مدار خوزستان( اهواز) گروه پرسش و پاسخ برهان 👇 https://eitaa.com/joinchat/2444427513Cf1faafc3e7
هدایت شده از علم الحدیث
فداکاری امام کاظم علیه‌السلام در حق شیعیان 🛑موسى(علیه السلام): إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ‏ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ‏ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي‏»؛)1 🔰ابو الحسن موسى عليه السّلام فرمود: به راستى خداى عز و جل بر شيعه خشم كرد و مرا مخير كرد يا خود فدا شوم يا شيعه،بخدا من با دادن جانم آنها را حفظ‍‌ كردم. 👇شرح👇 🛑غضب على الشيعة » إما لتركهم التقية فانتشر أمر إمامته عليه‌السلام فتردد الأمر بين أن يقتل الرشيد شيعته وتتبعهم أو يحبسه عليه‌السلام ويقتله ، فدعا عليه‌السلام لشيعته واختار البلاء لنفسه ، أو لعدم انقيادهم لإمامهم وخلوصهم في متابعته وإطاعة أو أمره ، فوقيتهم والله بنفسي)2 🔰مرحوم مجلسی: اینکه خداوند بر شیعه غضب کرد احتمالا بخاطر یکی از این دو دلیل بود.👇 1⃣: بخاطر اینکه شیعه تقیه را ترک کرد و امر امامت را منتشر کرد و خداوند نیز امام کاظم علیه السلام را بین اینکه شیعیان کشته شوند و بین محبوس شدن امام و قتل امام مخیر کرد. امام کاظم علیه السلام بلاء را بر جان خویش قبول کرد 2⃣: بخاطر اینکه شیعیان در امر اطاعت و اخلاص اطاعت از امام نداشتند که امام علیه السلام‌ بلاء را بر جان خویش قبول کرد 📚منابع: 1):الکافی ج 1، ص 260 2)مرآة العقول ج3ص 126 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
تقیه نمودن حضرت ابوطالب علیه السلام ... 🛑عنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ عليه السلام قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّوا الْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْن . 🔰امام صادق عليه السلام فرمودند : حكايت ابو طالب حكايت اصحاب كهف است كه ايمان را پنهان كردند و شرك را اظهار داشتند، پس خدا پاداششان را دو بار به آنها داد. (يك بار به جهت ايمان آوردن و يك بار بجهت تقيه كردن). 📚:الكافي: ج ۱ ص ۴۴۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
دلیل تقیه کردن حضرت ابوطالب علیه‌السلام 🛑قالوا و إنما لم يظهر أبو طالب الإسلام و يجاهر به لأنه لو أظهره لم يتهيأ له من نصرة النبي ص ما تهيأ له و كان كواحد من المسلمين الذين اتبعوه نحو أبي بكر و عبد الرحمن بن عوف و غيرهما ممن أسلم و لم يتمكن من نصرته و القيام دونه‏ حينئذ و إنما تمكن أبو طالب من المحاماة عنه بالثبات في الظاهر على دين قريش و إن أبطن الإسلام كما لو أن إنسانا كان يبطن التشيع مثلا و هو في بلد من بلاد الكرامية و له في ذلك البلد وجاهة و قدم و هو يظهر مذهب الكرامية و يحفظ ناموسه بينهم بذلك و كان في ذلك البلد نفر يسير من الشيعة لا يزالون ينالون بالأذى و الضرر من أهل ذلك البلد و رؤسائه فإنه ما دام قادرا على إظهار مذهب أهل البلد يكون أشد تمكنا من المدافعة و المحاماة عن أولئك النفر فلو أظهر ما يجوز من التشيع و كاشف أهل البلد بذلك صار حكمه حكم واحد من أولئك النفر و لحقه من الأذى و الضرر ما يلحقهم و لم يتمكن من الدفاع أحيانا عنهم كما كان أولا. 🔰ابن ابی الحدید معتزلی بیان می‌دارد: گفته‌اند: « ابوطالب اسلام خود را آشکار نکرد و آن را بروز نداد(تقیه می‌کرد): زیرا اگر اسلام خویش را آشکار می‌کرد توان حمایت از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و آله‌وسلم را نداشت، چنان که با تظاهر به کفر توانش را داشت. و مانند یکی از مسلمانانی بود که از پیامبر پیروی کردند، همچون‌ ابوبکر و عبدالرحمن بن عوف و دیگران که اسلام آوردند اما نتوانستند از او حمایت کنند برای دفاع از او قیام کنند در آن زمان، ابوطالب تنها با پایبندی ظاهری به مذهب قریش می‌توانست از او دفاع کند، حتی اگر اسلام را کتمان می‌کرد همانند شخصی که در باطن شیعه باشد و در شهری از شهرهای کرامیه(نام فرقه‌ای) ساکن باشد و در آن شهر دارای وجاهت و قدمت باشد و تظاهر به مذهب کرامیه کند تا ناموس وی در بین آنان محفوظ بماند و در حالی که در آن شهر نیز گروهی از شیعیان باشند که از آزار و اذیت اهل آن شهر و روسای آن شهر در امان نباشند، و مادامی که عقیده‌ی فرقه کرامیه را به نمایش بگذارد(تقیه کند) در دفاع و حمایت از آن گروه(شیعه) تواناتر خواهد بود. اما در صورت اظهار تشیع مانند آن گروه مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت و توانایی حمایت از وی سلب می‌شد. 📚:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏14، ص: 82 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
➖چگونگی سرپرستی پیامبر توسط حضرت ابوطالب علیهما‌السلام 🛑قالَ: كَانَ النَّبِيُّ ص فِي حَجْرِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَلَمَّا أَتَى عَلَيْهِ اثْنَانِ وَ مِائَةُ سَنَةٍ وَ رَسُولُ اللَّهِ ص ابْنُ ثَمَانِ سِنِينَ جَمَعَ بَنِيهِ وَ قَالَ مُحَمَّدٌ يَتِيمٌ فآوُوهُ وَ عَائِلٌ فَأَغْنُوهُ احْفَظُوا وَصِيَّتِي فِيهِ فَقَالَ أَبُو لَهَبٍ أَنَا لَهُ فَقَالَ كُفَّ شَرَّكَ عَنْهُ فَقَالَ الْعَبَّاسُ أَنَا لَهُ فَقَالَ أَنْتَ غَضْبَانُ لَعَلَّكَ تُؤْذِيهِ فَقَالَ أَبُو طَالِبٍ أَنَا لَهُ فَقَالَ أَنْتَ لَهُ يَا مُحَمَّدُ أَطِعْ لَهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا أَبَهْ لَا تَحْزَنْ فَإِنَّ لِي رَبّاً لَا يُضِيعُنِي فَأَمْسَكَهُ أَبُو طَالِبٍ فِي حَجْرِهِ وَ قَامَ بِأَمْرِهِ يَحْمِيهِ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ وَ جَاهِهِ فِي صِغَرِهِ مِنَ الْيَهُودِ الْمُرْصِدَةِ لَهُ بِالْعَدَاوَةِ وَ مِنْ غَيْرِهِمْ مِنْ بَنِي أَعْمَامِهِ وَ مِنَ الْعَرَبِ قَاطِبَةً الَّذِينَ يَحْسِدُونَهُ عَلَى مَا آتَاهُ اللَّهُ مِنَ النُّبُوَّة 🔰الأوزاعي گفت: «پیامبر «صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» در دامن عبدالمطلب بود. هنگامی که به دویست و یک سالگی رسید، رسول خدا که هشت ساله بود، فرزندانش را جمع کرد و گفت: محمد یتیم است، او را پناه دهید و نیازمند است، او را توانگر نمایید، وصیت من را در مورد او حفظ کنید. ابولهب گفت: من برای او هستم، گفت: آسیب خود را از او دور کن. عباس گفت: من برای او هستم، گفت: آیا تو خشمگینی که ممکن است به او آسیب برسانی ابوطالب گفت: من برای او هستم، و گفت: ای محمد، از او اطاعت کن. رسول الله «صلی‌الله‌علیه‌واله» گفت: ای پدر، غمگین مباش، زیرا من پروردگاری دارم که مرا ضایع نمی‌کند.» ابوطالب او را در دامن خود گرفت و خود با مال و مقامش از او در برابر یهودیانی که دشمنیش به او را برمی‌داشتند و دیگران از بنی عمویش و همچنین از عرب‌هایی که به آنچه خدا به او از نبوت بخشیده حسد می‌بردند، محافظت کرد. 📚مناقب ابن شهرآشوب ج1 ص 35 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi