eitaa logo
علم الحدیث
13.3هزار دنبال‌کننده
81 عکس
248 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 مدیریت: @Isaund24 https://daigo.ir/secret/656118817 ناشناس👆 ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
➖سالروز وفات حضرت ابوطالب علیه‌السلام 🛑وَ فِي الْيَوْمِ السَّادِسِ وَ الْعِشْرِينَ كَانَتْ وَفَاةُ أَبِي طَالِبٍ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ عَلَى قَوْلِ ابْنِ عَيَّاشٍ. 🔰مرحوم شیخ طوسی: در روز بیست و ششم رجب (امروز) حضرت ابوطالب علیه‌السلام بنابر قول ابن عیاش(صاحب کتاب مقتضب الاثر)از دنیا رفتند 📚: مصباح المتهجد ج 2 ص 812. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تقیه نمودن حضرت ابوطالب علیه السلام ... 🛑عنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ عليه السلام قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّوا الْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْن . 🔰امام صادق عليه السلام فرمودند : حكايت ابو طالب حكايت اصحاب كهف است كه ايمان را پنهان كردند و شرك را اظهار داشتند، پس خدا پاداششان را دو بار به آنها داد. (يك بار به جهت ايمان آوردن و يك بار بجهت تقيه كردن). 📚:الكافي: ج ۱ ص ۴۴۸ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
سلام وقتتون بخیر ✍🏻: در طول سال فقط یک روز توفیق میشه در رابطه با حضرت ابوطالب «علیه السلام» صحبت کنیم . و برای مظلومیت یاور اصلی پیامبر «صلی الله علیه و اله» مطلب بنویسیم لذا از زیاد بودن مطالب امروز پشاپیش عذرخواهم.
دلیل تقیه کردن حضرت ابوطالب علیه‌السلام 🛑قالوا و إنما لم يظهر أبو طالب الإسلام و يجاهر به لأنه لو أظهره لم يتهيأ له من نصرة النبي ص ما تهيأ له و كان كواحد من المسلمين الذين اتبعوه نحو أبي بكر و عبد الرحمن بن عوف و غيرهما ممن أسلم و لم يتمكن من نصرته و القيام دونه‏ حينئذ و إنما تمكن أبو طالب من المحاماة عنه بالثبات في الظاهر على دين قريش و إن أبطن الإسلام كما لو أن إنسانا كان يبطن التشيع مثلا و هو في بلد من بلاد الكرامية و له في ذلك البلد وجاهة و قدم و هو يظهر مذهب الكرامية و يحفظ ناموسه بينهم بذلك و كان في ذلك البلد نفر يسير من الشيعة لا يزالون ينالون بالأذى و الضرر من أهل ذلك البلد و رؤسائه فإنه ما دام قادرا على إظهار مذهب أهل البلد يكون أشد تمكنا من المدافعة و المحاماة عن أولئك النفر فلو أظهر ما يجوز من التشيع و كاشف أهل البلد بذلك صار حكمه حكم واحد من أولئك النفر و لحقه من الأذى و الضرر ما يلحقهم و لم يتمكن من الدفاع أحيانا عنهم كما كان أولا. 🔰ابن ابی الحدید معتزلی بیان می‌دارد: گفته‌اند: « ابوطالب اسلام خود را آشکار نکرد و آن را بروز نداد(تقیه می‌کرد): زیرا اگر اسلام خویش را آشکار می‌کرد توان حمایت از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و آله‌وسلم را نداشت، چنان که با تظاهر به کفر توانش را داشت. و مانند یکی از مسلمانانی بود که از پیامبر پیروی کردند، همچون‌ ابوبکر و عبدالرحمن بن عوف و دیگران که اسلام آوردند اما نتوانستند از او حمایت کنند برای دفاع از او قیام کنند در آن زمان، ابوطالب تنها با پایبندی ظاهری به مذهب قریش می‌توانست از او دفاع کند، حتی اگر اسلام را کتمان می‌کرد همانند شخصی که در باطن شیعه باشد و در شهری از شهرهای کرامیه(نام فرقه‌ای) ساکن باشد و در آن شهر دارای وجاهت و قدمت باشد و تظاهر به مذهب کرامیه کند تا ناموس وی در بین آنان محفوظ بماند و در حالی که در آن شهر نیز گروهی از شیعیان باشند که از آزار و اذیت اهل آن شهر و روسای آن شهر در امان نباشند، و مادامی که عقیده‌ی فرقه کرامیه را به نمایش بگذارد(تقیه کند) در دفاع و حمایت از آن گروه(شیعه) تواناتر خواهد بود. اما در صورت اظهار تشیع مانند آن گروه مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت و توانایی حمایت از وی سلب می‌شد. 📚:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏14، ص: 82 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖دلیل تقیه کردن حضرت ابوطالب علیه‌السلام 🛑قالوا و إنما لم يظهر أبو طالب الإسلام و يجاهر به لأنه لو
ابن ابی الحدید ✍🏻این مطلب و تحلیل ابن ابی الحدید نسبت به ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام را بارها و بارها مطالعه کردم و هر بار یک چیز به ذهنم خطور می‌کرد: «ابن ابی الحدید در صدد بیان داستان زندگی خود با زبان کنایه بوده است» التبه تحلیل شخصیت ابن ابی الحدید با یک فقره مطلب امکان پذیر نیست . ابن ابی الحدید در کنار مجذوب شدن در شخصیت امیرالمومین علیه السلام دفاعیات سر سختی از «عمر»، «ابابکر» و حتی دفاعیات از «عائشه» و توجیه کردن ظلم ها به حضرت زهرا «سلام الله علیها» توسط دستگاه سقیفه در کارنامه خود دارد . دفاعیاتی که اگر امکان بیان در کانال داشتم یقینا برای عده ای شبهه و برای عده ای دیگر زحمت لعن ابن ابی الحدید ایجاد میشد . و الله العالم بحقیقة الامور ✍🏻 عیسوند ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
علم الحدیث
➖چگونگی پرورش یافتن امیرالمومنین در دامان پیامبر علیهما السلام 🛑و مِنْ ذَلِكَ مَا رَوَاهُ الثَّعْل
➖چگونگی سرپرستی پیامبر توسط حضرت ابوطالب علیهما‌السلام 🛑قالَ: كَانَ النَّبِيُّ ص فِي حَجْرِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَلَمَّا أَتَى عَلَيْهِ اثْنَانِ وَ مِائَةُ سَنَةٍ وَ رَسُولُ اللَّهِ ص ابْنُ ثَمَانِ سِنِينَ جَمَعَ بَنِيهِ وَ قَالَ مُحَمَّدٌ يَتِيمٌ فآوُوهُ وَ عَائِلٌ فَأَغْنُوهُ احْفَظُوا وَصِيَّتِي فِيهِ فَقَالَ أَبُو لَهَبٍ أَنَا لَهُ فَقَالَ كُفَّ شَرَّكَ عَنْهُ فَقَالَ الْعَبَّاسُ أَنَا لَهُ فَقَالَ أَنْتَ غَضْبَانُ لَعَلَّكَ تُؤْذِيهِ فَقَالَ أَبُو طَالِبٍ أَنَا لَهُ فَقَالَ أَنْتَ لَهُ يَا مُحَمَّدُ أَطِعْ لَهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا أَبَهْ لَا تَحْزَنْ فَإِنَّ لِي رَبّاً لَا يُضِيعُنِي فَأَمْسَكَهُ أَبُو طَالِبٍ فِي حَجْرِهِ وَ قَامَ بِأَمْرِهِ يَحْمِيهِ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ وَ جَاهِهِ فِي صِغَرِهِ مِنَ الْيَهُودِ الْمُرْصِدَةِ لَهُ بِالْعَدَاوَةِ وَ مِنْ غَيْرِهِمْ مِنْ بَنِي أَعْمَامِهِ وَ مِنَ الْعَرَبِ قَاطِبَةً الَّذِينَ يَحْسِدُونَهُ عَلَى مَا آتَاهُ اللَّهُ مِنَ النُّبُوَّة 🔰الأوزاعي گفت: «پیامبر «صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» در دامن عبدالمطلب بود. هنگامی که به صد و دو سالگی رسید، رسول خدا که هشت ساله بود، فرزندانش را جمع کرد و گفت: محمد یتیم است، او را پناه دهید و نیازمند است، او را توانگر نمایید، وصیت من را در مورد او حفظ کنید. ابولهب گفت: من برای او هستم، گفت: آسیب خود را از او دور کن. عباس گفت: من برای او هستم، گفت: آیا تو خشمگینی که ممکن است به او آسیب برسانی ابوطالب گفت: من برای او هستم، و گفت: ای محمد، از او اطاعت کن. رسول الله «صلی‌الله‌علیه‌واله» گفت: ای پدر، غمگین مباش، زیرا من پروردگاری دارم که مرا ضایع نمی‌کند.» ابوطالب او را در دامن خود گرفت و خود با مال و مقامش از او در برابر یهودیانی که دشمنیش به او را برمی‌داشتند و دیگران از بنی عمویش و همچنین از عرب‌هایی که به آنچه خدا به او از نبوت بخشیده حسد می‌بردند، محافظت کرد. 📚مناقب ابن شهرآشوب ج1 ص 35 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اولین مسلمان‌ها 🛑وَلَمْ یَجْمَعْ بَیْتٌ وَاحِدٌ یَوْمَئِذٍ فِی الْاِسْلاَمِ غَیْرَ رَسُولِ اللّه(ص) وَخَدِیجَةَ(س) وَاَنَا ثَالِثُهُمَا! اَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَالرِّسَالَةِ وَ اَشُمُّ رِیحَ النَّبُوَّةِ 🔰 امیرالمومنین علیهالسلام در خطبه‌ی قاصعه می‌فرمایند : در آن روز در هیچ خانه‌ای، اسلام راه نیافت، جز خانه رسول‌خدا(صلی‌الله علیه‌وآله) و خدیجه(سلام‌الله‌علیها)! و من سوّمین آنان بودم، من نور وحی و رسالت را می‌دیدم و بوی نبّوت را استشمام می‌کردم 📚:نهج البلاغة301 کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
گزارشی از نماز جماعت پیامبر صلی الله علیه و آله در زمان جاهلیت 🛑عنْ عَفِيفٍ قَالَ عَفِيفٌ : كُنْتُ اِمْرَأً تَاجِراً وَ كَانَ عَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ لِي صَدِيقاً وَ كَانَ يَخْتَلِفُ إِلَى اَلْيَمَنِ يَشْتَرِي اَلْعِطْرَ أَيَّامَ اَلْمَوْسِمِ فَقَدِمْتُ أَيَّامَ اَلْحَجِّ فِي اَلْجَاهِلِيَّةِ إِلَى مَكَّةَ فَنَزَلْتُ عَلَى اَلْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ قَالَ فَلَمَّا طَلَعَتِ اَلشَّمْسُ وَ حَلَقَتْ إِلَى اَلسَّمَاءِ وَ أَنَا أَنْظُرُ إِلَى اَلْكَعْبَةِ أَقْبَلَ شَابٌّ فَرَمَى بِبَصَرِهِ إِلَى اَلسَّمَاءِ ثُمَّ اِسْتَقْبَلَ فَقَامَ مُسْتَقْبِلُهَا فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ جَاءَ غُلاَمٌ فَقَامَ عَنْ يَمِينِهِ فَلَمْ يَلْبَثْ أَنْ جَاءَتِ اِمْرَأَةٌ فَقَامَتْ خَلْفَهُمَا فَرَكَعَ اَلشَّابُّ وَ رَكَعَ اَلْغُلاَمُ وَ اَلْمَرْأَةُ فَخَرَّ اَلشَّابُّ سَاجِداً فَسَجَدَا مَعَهُ فَرَفَعَ اَلشَّابُّ فَرَفَعَ اَلْغُلاَمُ وَ اَلْمَرْأَةُ فَقُلْتُ يَا عَبَّاسُ أَمْرٌ عَظِيمٌ قَالَ أَمْرٌ عَظِيمٌ تَدْرِي مَنْ هَذَا فَقُلْتُ لاَ فَقَالَ هَذَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ اِبْنُ أَخِي يَزْعُمُ أَنَّ رَبَّهُ أَرْسَلَهُ وَ أَمَرَ بِهَذَا وَ أَنَّ كُنُوزَ كِسْرَى وَ قَيْصَرَ سَتُفْتَحُ عَلَيْهِ أَ تَدْرِي مَنْ هَذَا اَلْغُلاَمُ فَقُلْتُ لاَ قَالَ هَذَا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبِ بْنِ عَبْدِ اَلْمُطَّلِبِ اِبْنُ أَخِي أَ تَدْرِي مَنْ هَذِهِ اَلْمَرْأَةُ إِلَى خَلْفِهِمَا قُلْتُ لاَ قَالَ خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ زَوْجَةُ اِبْنِ أَخِي وَ اَيْمُ اَللَّهِ مَا أَعْلَمُ عَلَى ظَهْرِ اَلْأَرْضِ كُلِّهَا أَحَداً عَلَى هَذَا اَلدِّينِ غَيْرَ هَؤُلاَءِ. قَالَ عَفِيفٌ بَعْدَ مَا أَسْلَمَ وَ رَسَخَ اَلْإِسْلاَمُ فِي قَلْبِهِ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ رَابِعاً . 🔰عفيف نقل مى‌كند كه مى‌گفته است: من مرد بازرگانى بودم و عباس بن عبد المطلب از دوستان من بود و او براى خريد عطر به يمن مى‌آمد كه عطر لازم براى ايام موسم حج را فراهم كند.من در دورۀ جاهلى و به هنگام مراسم حج به مكه آمدم و ميهمان عباس بن عبد المطلب بودم.همين كه خورشيد برآمد، همچنان كه من به كعبه مى‌نگريستم، جوانى آمد و نخست چشم به آسمان دوخت و سپس روى به قبله ايستاد و چيزى نگذشت كه نوجوانى آمد و در سمت راست او ايستاد. اندكى بعد زنى آمد و پشت سر آن دو ايستاد.آن جوان ركوع كرد،آن دو هم ركوع كردند.آن جوان سجده كرد،آن دو هم سجده كردند و چون آن جوان سر از سجده برداشت،آن دو هم سر برداشتند.من گفتم:اى عباس!بزرگ كارى است. گفت:آرى،چه بزرگ كارى!آيا مى‌دانى اين كيست‌؟گفتيم:نه.گفت:اين محمد بن عبد الله بن عبد المطلب و برادرزادۀ من است و مى‌پندارد كه خدايش به پيامبرى فرستاده است و مأمور به اين كار است و به زودى گنج‌هاى خسرو و قيصر براى او گشوده و فتح خواهد شد. آيا مى‌دانى اين نوجوان كيست‌؟گفتم:نه.گفت:اين على بن ابى طالب، برادرزادۀ ديگر من است. آيا مى‌دانى اين بانو كه پشت سر ايشان ايستاده است كيست‌؟ گفتم:نه.گفت:خديجه،دختر خويلد و همسر برادرزاده‌ام است و به خدا سوگند مى‌خورم كه بر روى تمام زمين كسى جز اين سه نفر را نمى‌شناسم كه بر اين دين و آيين باشند. عفيف پس از اينكه مسلمان و اسلام او راسخ شد،مى‌گفت:اى كاش من چهارمى ايشان بودم . 📚روضة الواعظین ج ۱، ص ۸۵ و الاستیعاب ج 3ص 1096 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از عیسوند
هدف بعثت 🛑فبَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه وآله) بِالْحَقِّ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ إِلَى عِبَادَتِهِ وَ مِنْ طَاعَةِ الشَّيْطَانِ إِلَى طَاعَتِهِ، بِقُرْآنٍ قَدْ بَيَّنَهُ وَ أَحْكَمَهُ لِيَعْلَمَ الْعِبَادُ رَبَّهُمْ إِذْ جَهِلُوهُ وَ لِيُقِرُّوا بِهِ بَعْدَ إِذْ جَحَدُوهُ وَ لِيُثْبِتُوهُ بَعْدَ إِذْ أَنْكَرُوهُ. فَتَجَلَّى لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِي كِتَابِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَكُونُوا رَأَوْهُ بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِهِ وَ خَوَّفَهُمْ مِنْ سَطْوَتِهِ، وَ كَيْفَ مَحَقَ مَنْ مَحَقَ بِالْمَثُلَاتِ وَ احْتَصَدَ مَنِ احْتَصَدَ بِالنَّقِمَاتِ. 🔰امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: خداوند محمد (صلى اللّه عليه و آله) را، بحق، به پيامبرى مبعوث داشت، تا بندگانش را از پرستش بتان برهاند و به پرستش او وادارد. و از فرمانبردارى شيطان منع كند و به فرمان او آورد. با قرآنى كه معانى آن را روشن ساخت و بنيانش را استوار داشت، تا مردم پروردگارشان را كه نمى شناختند، بشناسند و پس از آنكه انكارش مى كردند، به او اقرار آورند و پس از آنكه باورش نداشتند، وجودش را معترف شوند. پس، خداوند سبحان در كتاب خود بى آنكه او را ببينند، خود را به بندگانش آشكار ساخت، به آنچه از قدرت خود به آنان نشان داد و از قهر خود ايشان را ترسانيد. كه چگونه قومى را به عقاب خود نابود كرده و چسان كشت هستى جماعتى را به داس انتقام درو كرده است. 📚نهج البلاعه خطبه 147 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖ایمان حضرت اباطالب علیه السلام قسمت اول ✍🏻یکی از موضوعات اختلافی بین شیعیان و مخالفین شیعیان بحث ایمان حضرت ابوطالب«علیه السلام» پدر امیرالمومنین «علیه السلام است. 🛑و اختلف الناس في إيمان أبي طالب فقالت الإمامية و أكثر الزيدية ما مات إلا مسلما و قال بعض شيوخنا المعتزلة بذلك منهم الشيخ أبو القاسم البلخي و أبو جعفر الإسكافي و غيرهما. و قال أكثر الناس من أهل الحديث و العامة من شيوخنا البصريين و غيرهم مات على دين قومه‏)1 🔰ابن ابی الحدید معتزلی بیان می‌دارند: مَردم در ایمان حضرت ابوطالب علیه السلام اختلاف نظر دارند: گروه امامیه(شیعه اثنی عشریه) و اکثر زیدیه و بعضی از مشایخ و اساتید معتزلی ما مثل شیخ ابوقاسم بلخی و ابوجعفر اسکافی و...قائل به مسلمان بودن حضرت ابوطالب علیه السلام هستند ولی اکثریت اهل حدیث(تفکری خاصی در بین علماء اهل تسنن) و اهل تسنن از اساتید در بصره و غیر اینان قائل به این هستند که حضرت ابوطالب علیه السلام بر دین قریشیان(العیاذ بالله) کافر از دنیا رفته است: ✍🏻اهل تسنن اکثریت حکم به کفر حضرت ابوطالب«علیه السلام» داده اند و احادیثی مشهوری به نام «ضحضاح» در بین احادیث خود نقل کردند که دلالت بر کفر حضرت ابوطالب «علیه السلام» می کند 🔺حدَّثَنَا العَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ المُطَّلِبِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: مَا أَغْنَيْتَ عَنْ عَمِّكَ، فَإِنَّهُ كَانَ يَحُوطُكَ وَيَغْضَبُ لَكَ؟ قَالَ: «§هُوَ فِي ضَحْضَاحٍ مِنْ نَارٍ، وَلَوْلاَ أَنَا لَكَانَ فِي الدَّرَكِ الأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ)2 🔸عباس بن عبدالمطلب گفت: ای پیامبر خدا، آیا عمویم (ابوطالب) برای تو فایده‌ای نداشت؛ زیرا او تو را حمایت می‌کرد و برای تو خشمگین می‌شد؟ پیامبر (ص) فرمود: «او در آتش در حال غوطه‌وری است، و اگر من نبودم، در پایین‌ترین درکات آتش بود.» ✍🏻اما در احادیث شیعه نه تنها حضرت ابوطالب «علیه السلام» با ایمان از دنیا رفتند بلکه از اوصیاء الهی محسوب می شدند: 🔺شیخ صدوق(اعلی الله مقامه): اعتقادنا في آباء النبي‌ أنّهم مسلمون من آدم إلى أبيه عبد اللّه، و أنّ أبا طالب كان مسلما)3 🔸:اعتقاد ما در شأن پدران جناب پيغمبر صلی الله علیه واله آنست كه همه مسلمانان بوده‌اند از آدم(ع) تا پدرش عبد اللّه و آنكه ابو طالب مسلم بوده. 🔺شیخ الطائفه شیخ طوسی(اعلی الله مقامه):وعن ابي عبدالله وابي جعفر إن أبا طالب كان مسلما وعليه اجماع الامامية، لا يختلفون فيه، ولهم على ذلك أدلة قاطعة موجبة للعلم)4 🔸از امام صادق و امام باقر (علیهما‌السّلام) نقل شده است که ابوطالب (علیه‌السّلام) مسلمان بوده است. شیعیان بر این مطلب اجماع دارند و در آ‌ن اختلافی ندارند. آن‌ها دلایل قطعی بر این مطلب دارند که سبب یقین بر ایمان ابوطالب (علیه‌السّلام) می‌شود. 🔺علامه مجلسی(قدس الله سره):وقد اجمعت الشیعة علی اسلامه وانه قد آمن بالنبی (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فی اول الامر، ولم یعبد صنما قط، بل کان من اوصیاء ابراهیم (علیه‌السّلام) واشتهر اسلامه من مذهب الشیعة حتی ان المخالفین کلهم نسبوا ذلک الیهم، وتواترت الاخبار من طرق الخاصة والعامة فی ذلک وصنف کثیر من علمائنا ومحدثینا کتابا مفردا فی ذلک کما لا یخفی علی من تتبع کتب الرجال)5 🔺شیعیان، بر ایمان ابوطالب و این‌که او در ابتدای امر رسالت رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، به او ایمان آورده و هرگز بتی نپرستید، اجماع دارند؛ بلکه او از اوصیای حضرت ابراهیم (علیه‌السّلام) بود. این مطلب به‌اندازه‌ای نزد شیعه مشهور است که حتی دشمنان شیعه نیز این اعتقاد را به شیعه نسبت می‌دهند. و روایات متواتر از طرق خاصه و عامه، بر ایمان او وارد شده و بسیاری از دانشمندان و محدثان ما درباره ایمان ابوطالب کتاب مستقل تالیف کرده‌اند؛ چنانچه این مطلب بر کسی در کتاب‌های رجالی تحقیق می‌کند، پوشیده نیست. 📚:منابع 1: شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏14، ص: 66 2: صحیح بخاری: ج 5 ص 52 3: الاعتقادات شیخ صدوق ص 11 4: التبیان ج 8 ص 164 5: بحار ج 35 ص 138 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖چگونگی ازدواج حضرت یوسف«علیه السلام» با زلیخا 🛑 عبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: اسْتَأْذَنَتْ زَلِيخَا عَلَى يُوسُفَ فَقِيلَ لَهَا إِنَّا نَكْرَهُ أَنْ نُقَدِّمَ بِكِ عَلَيْهِ لِمَا كَانَ مِنْكِ إِلَيْهِ قَالَتْ إِنِّي لَا أَخَافُ مَنْ يَخَافُ اللَّهَ فَلَمَّا دَخَلَتْ قَالَ لَهَا يَا زَلِيخَا مَا لِي أَرَاكِ قَدْ تَغَيَّرَ لَوْنُكِ قَالَتِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ الْمُلُوكَ بِمَعْصِيَتِهِمْ عَبِيداً وَ جَعَلَ الْعَبِيدَ بِطَاعَتِهِمْ مُلُوكاً قَالَ لَهَا مَا الَّذِي دَعَاكِ يَا زَلِيخَا إِلَى مَا كَانَ مِنْكِ قَالَتْ حُسْنُ وَجْهِكَ يَا يُوسُفُ فَقَالَ كَيْفَ لَوْ رَأَيْتِ نَبِيّاً يُقَالُ لَهُ مُحَمَّدٌ يَكُونُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ أَحْسَنَ مِنِّي وَجْهاً وَ أَحْسَنَ مِنِّي خُلُقاً وَ أَسْمَحَ مِنِّي كَفّاً قَالَتْ صَدَقْتَ قَالَ وَ كَيْفَ عَلِمْتِ أَنِّي صَدَقْتُ قَالَتْ لِأَنَّكَ حِينَ ذَكَرْتَهُ وَقَعَ حُبُّهُ فِي قَلْبِي فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى يُوسُفَ أَنَّهَا قَدْ صَدَقَتْ وَ أَنِّي قَدْ أَحْبَبْتُهَا لِحُبِّهَا مُحَمَّداً فَأَمَرَهُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْ يَتَزَوَّجَهَا. 🔰حضرت صادق عليه السّلام كه ميفرمود: زليخا بدر قصر يوسف آمد (بعد از پيرى و رسيدن آن حضرت بسلطنت) و از غلامان و حاجبان دربار درخواست شرفيابى حضور حضرت يوسف را نمود (خدمتگزاران) باو گفتند خوش نداريم و ميترسيم ترا بنزد او ببريم بسبب آنچه كه از تو نسبت بآن حضرت واقع شده (شايد ما را مورد عتاب و خطاب قرار دهد و يا تو مورد خشم و غضب او شوى و تو را مجازات كند) زليخا گفت من نميترسم از كسى كه از خدا ميترسد (و زياد اصرار كرد تا) اجازه ورود دادند، و چون داخل شد حضرت يوسف فرمود اى زليخا چه شده است كه رنگت تغيير كرده، زليخا گفت: حمد ميكنم خداوند را كه پادشاهان را بواسطه معصيت غلام و زير دست مينمايد و غلامان را بسبب اطاعت و بندگى خود بپادشاهى ميرساند. آن حضرت فرمود: اى زليخا (چرا مرا بسوى خود ميخواندى و) چه چيز ترا وادار كرد باعمالى كه از تو سر زد: عرض كرد حسن و زيبائى جمال بى‏نظير تو، فرمود پس چه ميكردى اگر ميديدى پيغمبر آخر الزمان كه حضرتش را محمّد صلى اللَّه عليه و آله مينامند و از من زيباتر و خوش اخلاق و باسخاوت‏تر است، زليخا عرض كرد راست گفتى، فرمود از كجا دانستى كه راست گفتم، گفت چون نام و اوصافش را گفتى محبتش در قلب من جاى گرفت. بدين جهت خداى عز و جل وحى فرمود بحضرت يوسف كه زليخا راست ميگويد و من او را دوست ميدارم چون حبيب من محمّد صلى اللَّه عليه و آله را دوست داشت، و أمر فرمود بآن حضرت كه او را براى خود عقد نمايد. 📚: علل الشرائع ج1 ص 55 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
➖چرا حضرت یوسف علیه السلام، برادران خود را دزد خطاب کرد؟ 🔺عنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ يُوسُفَ أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسارِقُونَ قَالَ مَا سَرَقُوا وَ مَا كَذَبَ.)1 🔸 از حضرت صادق عليه السّلام كه ميفرمود: تقيّه از دين خداست، عرضكردم از دين خداست، فرمود: آرى بخدا قسم از دين خدا است كه حضرت يوسف فرموده: اى اهل قافله شما سارق هستيد، با اينكه (در مصر) سرقتى نكرده بودند. 🔺عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي يُوسُفَ أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسارِقُونَ قَالَ إِنَّهُمْ سَرَقُوا يُوسُفَ مِنْ أَبِيهِ أَ لَا تَرَى أَنَّهُ قَالَ لَهُمْ حِينَ قَالُوا ما ذا تَفْقِدُونَ قالُوا نَفْقِدُ صُواعَ الْمَلِكِ وَ لَمْ يَقُولُوا سَرَقْتُمْ صُوَاعَ الْمَلِكِ إِنَّمَا عَنَى أَنَّكُمْ سَرَقْتُمْ يُوسُفَ مِنْ أَبِيهِ.)2 🔸 از حضرت صادق عليه السّلام كه ميفرمود: در معنى آيه أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسارِقُونَ، اى قافله (فرزندان يعقوب) شما دزدى كرده‏ايد، يعنى دزديديد يوسف را از پدرش. آيا نمى‏بينى وقتى كه از ايشان پرسيدند چه چيزى را مفقود كرده‏ايد، گفتند مكيال پادشاهى را مفقود نموده‏ايم، و نگفتند كه شما مكيال را دزديده‏ايد، و مقصود و غرض حضرت يوسف از دزدى آنها اين بود كه: شما يوسف را از پدرش دزديديد. 📚منابع: 1: علل الشرائع ج1 ص 52 2: علل الشرائغ ج 1 ص 52 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi