هدایت شده از کانال جامع طب سنتی اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#لا_اکراه_فی_الدین
علامه «طباطبایی»(رحمه الله) در تفسیر آیه فوق می فرماید: «آیه دین اجباری را نفی می کند؛ زیرا دین یک سلسله معارف علمی است که عمل را به دنبال دارد و جامع آن ها اعتقادات است. و اعتقاد و ایمان از امور قلبی است که اکراه و اجبارپذیر نیست. اکراه تنها در اعمال ظاهری و افعال و حرکات بدنی مادی تأثیرگذار است، و امّا اعتقاد قلبی دارای علل و اسباب دیگر قلبی است که از سنخ اعتقاد و ادراک است. و محال است که جهل منتج علم باشد، یا مقدمات غیر علمی تصدیق علمی ایجاد کند».
جمله «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» جمله ای است خبری که خداوند بعد از آن جمله «قَدْ تَبَینَ الرُّشْد» را آورده است. جمله ای که در مقام تعلیل بر جمله اول است، به این معنا که بعد از روشن شدن راه و انکشاف حقّ، حاجتی به اکراه در عقیده نیست. لذا خداوند متعال در آیه ای دیگر می فرماید: «وَقُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْیؤْمِنْ وَمَنْ شاءَ فَلْیکْفُرْ»؛ (بگو: این حق است از سوی پروردگارتان! هر کس می خواهد ایمان بیاورد [و این حقیقت را پذیرا شود] و هر کس می خواهد کافر گردد
کانال #اعتقادات_وپاسخ_به_شبهات عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/1963786538C0afec9d245
هدایت شده از کانال جامع طب سنتی اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓هدف از جنگ های پیامبر چه بود؟
#استاد_رائفی_پور
کانال #اعتقادات_وپاسخ_به_شبهات عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/1963786538C0afec9d245
هدایت شده از مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه
Shobhe07-Final COLOR.pdf
4.57M
📣 #نشریه_شبهاتشمارههفتم منتشر شد
🔸شبههشناسی، گفتمانسازی و پاسخگویی به شبهات و سوالات دینی
🔹 شماره 7 - دیماه 1401- ویژۀ پویش مطالعاتی دانشجویان و طلاب جوان
📝فهرست مطالب
1️⃣ الگویی برای زن و زندگی
2️⃣تبدیل تهدید به فرصت
3️⃣مواجهه با جریان خلافت
4️⃣اندکی از خدمات بیشمار!
5️⃣به مخاطب احترام بگذاریم
6️⃣تبشیریها به چه میاندیشند؟
7️⃣درباره ایران، اسلام، ناسیونالیسم
8️⃣علامه بود، یک تنه عزم مصاف کرد/ شعر
9️⃣حجاب اجباری، مانند بی حجابی اجباری!
▫️ منتظر پیشنهادها و انتقادهای سازنده شما در تکمیل و ارتقاء این نشریه خواهیم بود.
◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
➡️ @shobahat_mag
هدایت شده از موسسه فرق و ادیان بصائر
AUD-20220827-WA0003.mp3
4.2M
⭕️درباره علوم غریبه و جنیان و ...سوال زیاد می شود⁉️
پاسخ را از آیت الله مفیدی یزدی بشنوید .
کلامی کوتاه اما دقیق.
@basaer_l
هدایت شده از معارف و مقاتل آلُ الله
#امام_هادی_علیه_السلام
◾ حال و هوای تشییع پیکر مطهر امام هادی علیه السلام...
◾️ گریبان دریدن امامحسن عسکری "علیهالسلام" در عزای پدر بزرگوارش...
وقتی که خبر شهادت امام هادی علیه السلام به گوش معتمد عباسی رسید امر کرد که اهل سامرا با سواره هایشان پی جنازه ی امام علیه السلام بروند و ایشان را تا دم قصر خودش بیاورند تا بر جنازه ی مطهر امام علیه السلام نماز بخواند.
شیعیان نیز جمع شدند و برخی از علمای شیعه به یکدیگر میگفتند:
امروز فضیلت و برتری حسن بن علی عسکری علیه السلام بر برادرش جعفر (همان برادری که بعدا معروف به جعفر کذاب شد)بر ما مشخص شد؛ میبینیم که هردوی آن ها همراه جنازه ی پدرشان بیرون آمدند
و خَرَجَ أَبُو مُحَمَّدٍ حَافِيَ اَلْقَدَمِ مَكْشُوفَ اَلرَّأْسِ مُحَلَّلَ اَلْأَزْرَارِ خَلْفَ اَلنَّعْشِ مَشْقُوقَ اَلْجَيْبِ مُخْضَلَّ اَللِّحْيَةِ بِدُمُوعٍ عَلَى عَيْنَيْهِ
▪️ اما ابا محمد (امام حسن عسکری علیه السلام) از خانه خارج شده در حالی که پایش برهنه است، عمامه بر سر ندارد، لباسش را گشوده و گریبان دریده بود، اینقدر گریسته که محاسنش در اشک چشمانش غوطه ور است، گاهی پشت سر جنازه راه میرود گاهی از سمت راست و گاهی از سمت چپ آن واز جنازه پیشی نمیگیرد.
این درحالی است که برادرش جعفر بر مرکب سوار و حاضر نشده است از آن پیاده شود، لباس بلندی به تن کرده که پایین آن بدنبالش کشیده میشود، عمامه به سر دارد و رویش گشاده است و از جنازه ی پدرش پیشی میگیرد.
گمارده های معتمد و بزرگان و شیعیان وقتی حال و وضعیت امام حسن عسکری علیه السلام را دیدند کفش هارا از پای در آوردند، عمامه هارا از سر برداشتند و برخی از آن ها گریبان چاک داده و همگی آنها پا برهنه به دنبال جنازه راه افتادند و به جعفر، بخاطر غرور و تکبر و این افعال زشتش ناسزا میگفتند.
وقتی که جنازه ی مطهر امام هادی علیه السلام به در کاخ معتمد عباسی رسید دستور داد تا جنازه را جلوی کاخ بگذارند معتمد عباسی با کفش و عمامه و لباس های آنچنانی از کاخ بیرون آمد و بر امام علیه السلام نماز خواند (این به این معنا نیست که امام حسن عسکری علیه السلام دیگر نمازی بر جنازه پدرشان نخواندند چرا که نماز بر امام معصوم را فقط باید امام اقامه کند)
سپس معتمد دستور داد جنازه را به خانه ی خود امام علیه السلام بر گردانند و همانجا دفن کنند.
وَ بَقِيَ اَلْإِمَامُ أَبُو مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ مَرْدُودَ اَلْأَبْوَابِ يُسْمَعُ مِنْ دَارِهِ اَلْقِرَاءَةُ وَ اَلتَّسْبِيحُ وَ اَلْبُكَاءُ وَ لاَ يُؤْكَلُ فِي اَلدَّارِ إِلاَّ خُبْزُ اَلْخِشْكَارِ وَ اَلْمِلْحُ وَ يُشْرَبُ اَلشَّرَابَاتُ وَ جَعْفَرٌ بِغَيْرِ هَذِهِ اَلصِّفَةِ وَ يَفْعَلُ مَا يَقْبُحُ ذِكْرُهُ مِنَ اَلْأَفْعَالِ
▪️بعد از دفن امام هادی علیه السلام، امام حسن عسکری علیه السلام سه روز درب خانه را بستند و فقط صدای قرآن و ذکر و دعا و گریه ایشان از خانه شنیده میشد و چیزی جز نان خشن و نمک و آب نمیخورند؛ اما جعفر حال و روز دیگری داشت و کارهایی میکرد که حتی ذکر آن نیز زشت است.
مردم در رابطه با گریبان دریدن امام حسن عسکری علیه السلام با یکدیگر گفتگو میکردند تا این که در روز چهارم شهادت امام هادی علیه السلام توقیعی از جانب امام حسن عسکری علیه السلام صادر شد که:
«بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ» أَمَّا بَعْدُ مَنْ شَقَّ جَيْبَهُ عَلَى اَلذُّرِّيَّةِ يَعْقُوبُ عَلَى يُوسُفَ ، حُزْناً قَالَ: «يٰا أَسَفىٰ عَلىٰ يُوسُفَ » فَإِنَّهُ قَدَّ جَيْبَهُ فَشَقَّهُ.
▪️ بسم الله الرحمن الرحیم و اما بعد؛ از کسانی که گریبان بر ذریه و عزیزان خود دریدند یعقوب بود که برای یوسف گریبان درید و میگفت آه و افسوس بر دوری از یوسفم.
📚 الهدایة الكبری ج۱ ص ۲۴۸
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
↩️ در مظلومیت اهلبیت ما همين بس که برخی از افعالشان (مثل همین گریبان دریدن در مصیبت یک امام) برای حتی برخی از شیعیانشان به تنهایی حجت نبود و امام علیه السلام برای توجیه فعل خود به ناچار می بایست نمونه هایی از افعال انبیاء را ذکر کنند تا دل مردم کمی آرام گیرد در حالی که همه انبیا به جز خاتم النبیین صلوات الله علیه و آله، ریزه خور سفره این چهارده نور مطهر بودند و طبق روایات شیعی، چون در عالمی قبل از این دنيا، از همه خلائق، در اقرار به ولایت اهلبیت علیهم السلام پیشی گرفتند ، خدای متعال نبوت را به ایشان ارزانی داشت.
@maghaatel
هدایت شده از معارف و مقاتل آلُ الله
#امام_هادی_علیه_السلام
◼️ آه... نفرین به این ظَلمهای که اهلبیت ما را در پی مرکب هایشان دواندند...
متوکّل در روز عید فطر سال ٢۴٧ه ق، دستور داد تا هنگام نماز عید ، بنی هاشم با پای پیاده در جلوی مرکب او حرکت کنند تا ضمن این دستور ، إمام هادی علیه السّلام را نیز مجبور به این عمل کند.
از قضا إمام علیه السّلام حال مساعدی نداشتند و بر شانه یکی از موالیانشان تکیه زده و به سختی حرکت میکردند.
هاشمیان از دیدن این حالت إمام علیه السّلام طاقت از دست دادند و به محضر إمام عرضه داشتند:
ای مولای ما! در این عالم کسی جز شما نیست که مستجاب الدعوه باشد؛ آیا دعا نمیفرمایید تا خداوند شرّ او را از شما کم کند؟ إمام علیه السّلام فرمودند:
فِی هَذَا الْعَالَمِ مَنْ قُلَامَةُ ظُفُرِهِ أَکْرَمُ عَلَی اللهِ مِنْ نَاقَةِ ثَمُودَ ، لَمَّا عُقِرَتِ النَّاقَةُ صَاحَ الْفَصِیلُ إِلَی اللهِ تَعَالَی فَقَالَ اللهُ سُبْحَانَهُ تَمَتَّعُوا فِی دارِکُمْ ثَلاثَةَ أَیَّامٍ ذلِکَ وَعْدٌ غَیْرُ مَکْذُوبٍ.
▪️در این عالَم کسی هست(یعنی خود امام علیهالسلام) که ریزه های ناخن او نزد خدا محترم تر از ناقه قوم ثمود است ، وقتی ناقه کشته شد صیحه ای به سمت خدا زد و خداوند فرمود: سه روز مهلت داده میشوید و این وعده ای است که دروغ در آن نیست.
بعد از این واقعه ، فرمایش إمام هادی علیه السّلام به وقوع پیوست و متوکّل پس از این هتک حرمت عظیم که به إمام هادی علیه السّلام نمود سه روز بیشتر زنده نماند و بعد از سه روز به قتل رسید و به خالدینِ در جهنم پیوست.
📚بحارالأنوار ج۵۰ ص۲۰۷.
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
◾️آه یا حضرت هادي...
چه بگوئیم و چگونه گریه کنیم بر آن امامی که نه تنها به شدت بیمار بود بلکه به نقل تاریخ:
ساقَ القومُ حَرمَ رسولِ اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلم كَما تُساقُ الأُسارى،
▪️همانگونه که اسیران جنگی را میکشانند، حرم رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز همانگونه به دنبال مرکبهایشان میکشانند.
و عليُّ بن الحسين مريضٌ، مَغلولٌ مُكبَّلٌ بالحَديد، قد نَهَكَتَه العِلّة،
▪️و حضرت علی بن الحسین علیهماالسلام را با اینکه به شدت بیمار بود، در غل و زنجیر بسته بودهاند، به گونهای که سر تا پایش در آهن بود و این حالت او را از پای انداخته بود...
📚مثیر الاحزان ص۴۵
📚مقتل الحسين، خوارزمی ج۲ ص۴۰
@maghaatel
هدایت شده از معارف و مقاتل آلُ الله
#تبری
♦️ گوشهای از جنایات متوکل ملعون، مسخره کردن امیرالمؤمنین علی علیه السلام...
متوكل را نديمى بود به نام "عباده مخنث"، مردى دلقك و مسخره، او بالش را در زير لباس روى شكمش مى بست و سرش را كه طاس و بى مو بود برهنه مى كرد و پيش متوكل مى رقصيد و به حساب خودش، خودش را به شکل اميرالمومنين على(علیه السّلام) در مىآورد.
در آن حال نوازندگان مى نواختند و با هم صدا در ميدادند كه:
قد اقبل الاصلعُ البَطين، خَليفةُ المسلمين.
🔻يعنى سرطاس شكم گنده، خليفه مسلمانان آمد!
و متوكل شراب مى خورد و از شدت خنده به خود مى پيچيد!
همين مسخره بازى را روزى در برابر فرزندش منتصر انجام دادند.
منتصر با اشاره "عباده مخنّث" را تهديد كرد. عباده از ترس خاموش گرديد كه متوكل پرسيد: چه شد؟ عباده برخاست و ماجرا را باز گفت. منتصر گفت:
اى اميرالمومنين(مرادش متوکل ملعون بود)! اين سگ، تقليد كسى را درمى آورد و مردم مى خندند، در صورتى كه او پسر عموى تو و بزرگ خاندان تو و مايه فخر و مباهات تو مى باشد. اگر خودت راضی شدی گوشت پسر عمویت را بخوری راضی مباش این سگ با تو هم کاسه شود.
با شنيدن این سخنان منتصر، متوكل روى به نوازندگان خود كرد و گفت: نوازندگان بنوازند و همگى بخوانند:
غَارَ الْفَتَى لَا بْنِ عَمِّهِ *** رَأْسِ الْفُتِيِّ فِي حُرٍّ أُمِّهِ
🔻این پسرک برای پسر عموی خود(یعنی امیرالمؤمنین علیهالسلام) به غیرت آمده است... این پسرک هنوز دهانش بوی شیر میدهد...
📚تاريخ ابن اثير، چاپ اول، مصر، ج ۷، ص ۱۸.
@maghaatel
هدایت شده از معارف و مقاتل آلُ الله
#تبری
♦️ گوشهای دیگر از جنایات متوکل ملعون، ناسزاگویی به حضرت صدیقه طاهره "سلاماللهعلیها"...
ابوالمفضّل میگوید:
إِنَّ الْمُنْتَصِرَ سَمِعَ أَبَاهُ یَشْتِمُ فَاطِمَةَ عَلَیهَاالسّلام
🔹 منتصر(پسر متوکل) شنید پدرش متوکل به حضرت زهرا علیهاالسّلام ناسزا میگفت.
وقتی این موضوع را با مردی در میان نهاد، او گفت: قتل متوکل واجب است، ولی کسی که پدر خود را بکشد عمر طولانی نخواهد کرد.
منتصر گفت: این عمل اطاعت خدا باشد، من باکی ندارم که زود از دنیا بروم! و به همین جهت با چند نفر دست به دست هم دادند و متوکل ملعون را به قتل رساندند.
📚الامالی للطوسی ص ۴۸۸
📚بحارالانوار ج۴۵ ص۳۹۶
@maghaatel
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
❌ شبهه ۱۱۱۳
مسلمانان با استناد به این ۳۰ سوره انبیاء که خلقت هرچیزی را از آب میداند، قرآن را معجزه میدانند درحالیکه قبل از اسلام دانشمندی به نام تالس همین نظر را داشت و ادعای پیامبری هم نداشت. این جمله قرآن از گفتههای او گرفته شده.
🆔 @Shobhe_Shenasi
✅ پاسخ
✍️ حجتالاسلام دکتر #قربانی_مقدم
🔹 پیش از هرچیز باید بدانیم که قرآن کتاب هدایت است نه کتاب فیزیک و شیمی و زمینشناسی. آنچه هم درباره اعجاز علمی قرآن گفته میشود، نوعا ناظر به این نکته است که با وجود گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال از آن، هیچ یک از گزاره های قرآنی با مسلمات علمی تعارض ندارد. به عبارت دیگر هدف قرآن و گزاره های آن، بیان مطالبی است که در هدایت و سعادت انسان تاثیر دارد نه اینکه به اکتشافات و اختراعات جدید بپردازد. آنچه در قرآن درباره فرمولها و قوانین زیستی و طبیعی بیان شده، صرفاً کلیاتی است که به تحقق این هدف کمک کند. بله، ممکن است معصومانی که به باطن قرآن و معانی پنهان آن نیز آگاه هستند، از دل آیات آن مطالبی را بیان و اثبات کنند که ناظر به فرمولها و قوانین زیست شناسی باشد.
🔹 ثانیاً نظر قرآن با نظر تالس متفاوت است. قرآن هر موجود زنده ای را از آب میداند (من الماء کل شیئ #حی) درحالیکه تالس، آب را منشأ همه چیز میدانست. (تاریخ فلسفه غرب، رجینالد هالینگ، ترجمهٔ عبدالحسین آذرنگ، ص ۹۲)
🔹 ثالثا بر فرض مشابهت نظر قرآن کریم با نظر تالس(یا هرکس دیگر)، همینکه فردی درس نخوانده و معلم ندیده، در محیطی بیسواد و امی، این نظر را ابراز کرده، نشان از اتصال علم او به ماوراء دارد.
🆔 @Shobhe_ShenaSi
🌏 ghorbanimoghadam.ir
هدایت شده از فرقه های عجیب و جهان ماوراء
آیا فال گیری و طالع بینی امری معتبر است ❓ ☕️🃏🔺
#پیشگویهای_عجیب
#سحر_جادو
#عجیب_غریب
به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید
🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2
به داستان شرکت امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در فتح ایران می رسیم
قبل از اینکه کلیپی در این مورد را بار گذاری کنیم باید بدانیم منبع اصلی این واقعه کتابی به اسم تاریخ طبری است
اما این کتاب چطور کتابی است
✅آیا حضرت علی (ع) موافق جنگ خلیفه دوم با ایران بودند؟(3)
👈اما ماجرایی که برخی مدعی مشورت دادن امام به خلیفه دوم شده اند
🔻در سال چهارده هجرى در سرزمین «قادسیه» نبرد سختى میان سپاه اسلام و نظامیان ایران رخ داد که سرانجام فتح و پیروزى از آن مسلمانان گردید و «رستم فَرّخ زاد» - فرمانده کل قواى ایران -با گروهى کشته شد . با این پیروزى، سراسر عراق زیر پوشش نفوذ سیاسى و نظامى اسلام در آمد و «مدائن» که مقر حکومت سلاطین ساسانى بود، در تصرف مسلمانان قرار گرفت و سران سپاه ایران به داخل کشور عقب نشنى کردند.
مشاوران و سران نظامى ایران بیم آن داشتند که سپاه اسلام کم کم پیشروى کند، و سراسر کشور را به تصرف خود در آورد. براى مقابله با چنین حمله خطرناک «یزدگرد» پادشاه ایران، سپاهى یکصد و پنجاه هزار نفرى به فرماندهى «فیروزان» ترتیب داد تا جلوى هر نوع حمله ناگهانى را بگیرد و حتى در صورت مساعد بودن وضع، دست به حمله تهاجمى زند
«سعد وقاص»، فرمانده کل قواى مسلمانان (و به نقلى «عمار یاسر» که حکومت کوفه را در اختیار داشت) نامه اى به عمر نوشت و خلیفه را از تحرک هاى دشمن آگاه ساخت و افزود: سپاه کوفه، آماده اند که نبرد را آغاز کنند و پیش از آنکه دشمن شروع به جنگ کند، آنان براى ارعاب دشمن دست به حمله زنند.
خلیفه به مسجد رفت، سران صحابه را جمع کرد و آنان را از تصمیم خود مبنى بر اینکه مى خواهد مدینه را ترک گوید و در منطقه اى میان بصره و کوفه فرود آید، و از آن نقطه رهبرى سپاه را به دست بگیرد، آگاه ساخت.
در این موقع «طلحه» برخاست و خلیفه را بر این کار تشویق کرد و سخنانى گفت که بوى تملق و چاپلوسى بخوبى از آن استشمام مى شد.
پس از او «عثمان» برخاست و نه تنها خلیفه را به ترک مدینه تشویق کرد، بلکه افزود: به سپاه شام و یمن بنویس که همگى منطقه خود را ترک کنند و به تو بپیوندند و تو با این جمع انبوه بتوانى با دشمن روبرو شوی.
در این موقع «امیر مومنان(علیه السلام)» برخاست و فرمود:«پیروزى و شکست این امر (اسلام) بستگى به فزونى نیرو و کمى جمعیت نداشته است..... موقعیت زمامدار، همچون رشته مهره ها است که آنها را گرد آورده به هم پیوند مى دهد. اگر رشته از هم بگسلد، مهره ها پراکنده مى شوند و سپس هرگز نمى توان آنها را جمع آورى کرده و از نو نظام بخشید....اگر فردا چشم عجمها بر تو افتد، خواهند گفت: این اساس و ریشه (رهبر) عرب است، اگر ریشه این درخت را قطع کنید، راحت مى شوید، و این فکر، آنان را در مبارزه با تو و طمع در نابودى تو حریص تر و سرسخت تر خواهد ساخت"
عمر پس از شنیدن سخنان امام نظر او را پسندید و از رفتن منصرف شد
📚خطبه ١۴۶ نهج البلاغه
ابن اثیر، الکامل فى التاریخ، بیروت (بى تا) دارصادر، ج ۳ ص ۸ طبرى، محمد بن جریر، تاریخ الامم والملوک، بیروت، دارالقاموس الحدیث، (بى تا) ج ۴ ص ۲۳۷؛ حافظ ابن کثیر، البدایه و النهایه،الطبیه الثانیه، بیروت، مکتبه المعارف، ۱۳۹۴ه.ق، ج ۷ ص ۱۰۷.
و اما پاسخ
1⃣
اینکه در پست های قبلی مشاهده کردید امام علی(ع)در ابتدا به صراحت مخالف جنگ بودند و در میانه جنگ بنابر مصلحت اسلام پیشنهاد میدهد که خلیفه دوم وارد میدان نشود.
2⃣
چهکسي گفته هر مشورت دادني الزاماً به معناي رضایت از شخص و کارهاي اوست؟!
آیا حضرت یوسف _پیامبر الهی_ از پادشاه مصر که (کافر)بود رضایت داشت!؟خیر✋🏿
در صورتيکه خود ایشان مشاور « حاکم_کافر» میشود و حتي درخواست میکند تا سِمَت حکومتي هم به او بدهند (آیات 54-55 سوره یوسف)
✔️پس وقتي پاي حقي در میان باشد و یا «دفعِ افسد به فاسد» لازم آید، ربطي به رضایت از شخص و کارهاي او ندارد
3⃣
مشورتهای امیرالمومنین علیهالسلام براي دفاع از مردم در برابر اقدامات نادرست عمر بن خطاب بوده است
🔻مکرراً حکمِ غلط! صادر ميکرد و این امامعلي علیهالسلام بودند که هربار مظلومي بيگناه را نجات می دادند:
📜لولا علىّ لهلك عمر، والقصة مشهورة فإن عمر أراد أن يرجم حاملا لمازنت، فقال له أمير المؤمنين على هذاسلطانك عليها، فما سلطانك على ما فى بطنها، فكف عن ذلك،وقال «لولا على لهلك عمر»
➖هذا صحيح
عمر بن خطاب ميخواست زن بارداري را که زنا کرده بود سنگسارکند؛ علي علیه السلام به عمر گفت «تو به آن زن اختیار داري نه بر کودکي که در شکم اوست!» پس عمر منصرف شد و گفت:« اگر علي نبود عمر هلاك میشد»
📓الطراز لأسرار ج2ص64
http://lib.efatwa.ir/47293/2/64
📓الاستيعاب ج3ص1103
http://lib.efatwa.ir/40171/3/1103
📓درجالدرر ج1ص297
http://lib.efatwa.ir/46967/1/297
📓تفسيرالرازي ج21ص380
http://lib.efatwa.ir/46987/21/380
📓العواصم ج1ص194
http://lib.efatwa.ir/41362/1/194
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264