eitaa logo
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
1.1هزار دنبال‌کننده
434 عکس
23 ویدیو
7 فایل
مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِيِّه زَالَتِ الْجِبَالُ قَبْلَ أَنْ يَزُولَ، وَ مَنْ أَخَذَ دِينَهُ مِنْ أَفْوَاهِ الرِّجَالِ، رَدَّتْهُ الرِّجَالُ اطلاعات @Shirane_Rafezi @khadem_alhaydar :ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹طبق اصلی که از امام رضا سلام الله علیه رسیده: ( والله ما منا إلاّ مقتول شهید ) رسول خدا و ائمه اطهار سلام الله علیهم با سم و یا شمشیر به شهادت رسیده‌اند و این از امور حتمی و ضروری دین ما است [همانطور که صدوق در کتاب اعتقادات بیان کرده] جناب شیخ مفید در اعتراض به استادش شیخ صدوق در کتاب «تصحیح اعتقادات امامیه» می‌نویسد: ✍️آنچه را که ابوجعفر (شیخ صدوق) در رابطه با درگذشت پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام به سم و قتل گفته، برخی از آنها ثابت است و برخی ثابت نیست. اما شهادت امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام به قتل حتمی و قطعی است. امام موسی کاظم علیه السلام نیز مسموم از دنیا رفت، اما درباره امام رضا علیه السلام نیز قول قوی مسمومیت است گرچه جای تردید نیز دارد.! اما درباره دیگر ائمه علیهم السلام راهی برای اثبات این که آنان به وسیله سم، ترور و یا قتل صبر از دنیا رفته‌اند، در دست نیست و اخبار آنها « ! » است و یقین آور نیست.!! 📒تصحيح اعتقادات الإمامية، صص ۱۳۱ و ۱۳۲ 🔗@eteqadate_shie
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
🔹طبق اصلی که از امام رضا سلام الله علیه رسیده: ( والله ما منا إلاّ مقتول شهید ) رسول خدا و ائمه اطه
🌀افکار و نگرش‌های مکتب بغداد در باب اینکه محتضر ائمه علیهم السلام را نمی‌بیند!! ✍🏻اعتقادِ معروف و مشهور شیعه این است که تمامی انسان‌ها در هنگام مرگ (چه مؤمن و چه غیرمؤمن)، رسول الله و امیرالمؤمنین علیهما السلام را می‌بینند. و مرحوم مجلسی در کتاب بحارالأنوار، ج۶، ص۱۷۳، در بابی با عنوان "يعاين المؤمن و الكافر عند الموت و حضور الأئمة عليهم السلام عند ذلك" حدود ۵۶ روایت ذکر کرده که مؤمن و کافر در هنگام مرگ ائمه علیهم السلام را می‌بینند.. 🔺شیخ مفید بر خلاف عقیده مُعظم علماء و محدثین امامیه، روایات متواتره و صریحه در اینکه هنگام مرگ افراد امیرالمؤمنین علیه السلام را می‌بینند را با تأویلات بسیار بعید و بدون دلیل و قرینه‌اش توجیه می‌کند!! 🔺و قول شاذ و ابداعی خود را بعنوان قول محققین و اهل نظر از امامیه، و قول معظم علماء و محدثین شيعه امامیه را قول «حشویه» شیعه می‌داند! (مراد ایشان اهل حدیث امامیه، بالأخص قُمی‌ها می‌باشند). 🔸 جالب این است که ایشان رسول الله و امیرالمؤمنین را در این موضوع با توجیهات و به سبب پیش زمینه‌های باطل ذهنی خود، در حَد فرشتگان هم نمی‌داند.!! 🔗@eteqadate_shie
🔹گستره علم امام در مکتب بغداد ( ۱ ) 🔻شیخ طوسی می‌گوید: ما علم امام را در محدوده‌ای که به مقام وی ربط دارد، لازم شمردیم و در نتیجه در اموری که به مقام امامت او ربط ندارد علم او لازم نیست، مانند: صنایع و اموری همانند آن. زیرا امام، در آن زمینه‌ها از سوی خدا، به ریاست انتخاب نشده است! پس هرگاه در این موارد، اختلاف افتاد، امام، به اهل خبره رجوع می‌کند و بر اساس تشخیص آنان، نظر می‌دهد. 📕الاقتصاد، ص۳۷۱و۳۷۲ ✍🏻پ.ن: طبق نظر شیخ طوسی امام محتاج است در تنازع بین دو نفر از برای قضاوت به یک نفر دیگر از اهل خُبره در آن صنایع و علوم و امور رجوع کند و بر اساس تشخیص آن اهل خُبره تصمیم می‌گیرد. زیرا امام علمی به صنایع ندارد.! 🔗@eteqadate_shie
( ۱ ) 📌تحریف و حذف از کتاب مسند ابویعلی ✍🏽متقی هندی عالم اهل سقیفه به نقل از کتاب "مسند ابو یعلی موصلی" آورده است که: «پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «ستارگان امان هستند بر آسمان، و اهل بیت من هم امان هستند برای امتم.» 📓كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال، ج۱۲، ص۹۶ ✍🏻همانطور که مشاهده می‌کنید خود این عالم سقیفه اعتراف کرده روایت رو از کتاب "مسند ابو یعلی" داره نقل میکنه اما چرا اکنون این روایت شریف در این کتاب وجود نداره؟! 🔗@eteqadate_shie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨آیا می‌دانید عبارت هر روزتان نوروز برای اولین بار توسط امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بر زبان آورده شد؟! ✍🏻وقتی گروهی از ایرانیان به کوفه رفتند و برای امیرالمؤمنین هدیه‌ای بردند. مولا از آنان پرسید که این هدیه به چه مناسبت است؟ گفتند: نوروز. مولا فرمودند: «هر روز را برای ما نوروز قرار دهید.» و به روایتی دیگر فرمودند: «نوروز ما هر روز است.» 📗من لا يحضره الفقيه، ج۳، ص۳۰۰ 🔗@eteqadate_shie
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
✨آیا می‌دانید عبارت هر روزتان نوروز برای اولین بار توسط امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بر زبان آورده ش
✍️اعمال نوروز 🌼 معلّی بن خنیس می‌گوید: امام صادق صلوات الله علیه درباره روز نوروز فرمود: 💐«هرگاه روز نوروز شد غُسل کن و پاکیزه‌ترین لباس‌هایت را بپوش و خود را به خوش‌بوترین عطرها خوش‌بو کن و این روز را روزه باش و آن‌گاه که نوافل و نماز ظهر و عصر را خواندی، چهار رکعت نماز بخوان؛ در رکعت نخست سوره حمد و ده بار سوره قدر را و در رکعت دوم سوره حمد و ده بار سوره کافرون را و در رکعت سوم سوره حمد و ده بار سوره توحید را و در رکعت چهارم سوره حمد و ده بار سوره ناس و سوره فلق را بخوان و پس از آن به سجده شکر رو و دعا کن که گناهان پنجاه سال بخشوده می‌شود.» 📚مختصر مصباح المتهجد، شیخ طوسی، ص۷۳۸ 📚نزهه الزاهد و نهزه العابد، ص۲۸۵ 📚ذخیرة الآخرة، ص۱۵۱ 🔗@eteqadate_shie
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
✍️اعمال نوروز 🌼 معلّی بن خنیس می‌گوید: امام صادق صلوات الله علیه درباره روز نوروز فرمود: 💐«هرگاه
✍ کتبی در باب روایات نوروز و فضائل آن 🔹 ابن ندیم در ضمن بیان شرح حال الصاحب أبو القاسم بن عباد در بیان تالیفات او میگوید: «کتاب الاعیاد و فضائل النیروز». 📚 الفهرست، ابن ندیم، ص۱۹۴ 🔹همچنین نجاشی در کتاب فهرست رجالی خود درباره «نصر بن عامر سنجاری» ضمن مدح او با تعبیر « من ثقات اصحابنا » در ذکر کتاب‌های او به «کتاب ما روی في یوم النوروز» اشاره میکند. 📚 رجال نجاشي، ص۴۱۰ ✓ پ.ن: از وجود چنین کتبی در آن اعصار در مورد «نوروز» و عنوانینی واضح مثل «فضائلِ نوروز» بسیار روشن و واضح است که در آن‌زمان روایات زیادی مرتبط در شرافت و فضل و آداب و اعمال این روز موجود بوده است که متأسفانه امروزه به اسباب گوناگون به دست ما نرسیده است و این اسامی کتب فوق خود قرینه و شاهد صدقی است بر اندک روایات مرویه در باب نوروز که در مجامع حدیثی شیعه (در باب فضیلت و اعمال نوروز) موجود می‌باشد! 🔗@eteqadate_shie
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
✍️ اصالت خطبه افتخارِ امیرالمؤمنین علیه السلام (۲) 🔸امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه افتخار فرمود:
✍️ اصالت خطبه افتخارِ امیرالمؤمنین علیه السلام (۳) ▪️وَ قَالَ علیه السلام فِي خُطْبَةِ الِافْتِخَارِ : أَنَا كَسَرْتُ الْأَصْنَامَ أَنَا رَفَعْتُ الْأَعْلَامَ أَنَا بَنَيْتُ الْإِسْلَامَ. 🔹امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه افتخار فرمود: منم که بت‌ها را شکستم، منم که پرچم‌ها را برافراشتم، منم که اسلام را بنا کردم. 📕 مناقب آل ابی طالب، ج۲،ص۱۵۶، چاپ دار الاضواء ✓ پ.ن: ابن شهر آشوب (متوفیٰ ۵۵۸ ه‍.ق) به اینکه امیرالمؤمنین خطبه‌ای به نام افتخار دارد تصریح می‌کند، البته این فقرات فوق در خطبه افتخار نسخه مشارق الأنوار بُرسی موجود نیست و این می‌تواند به سبب اختلاف نُسخ خطبه‌ای که نزد علماء موجود بوده باشد و اختلاف نسخ و تحریرهای مختلف از یک روایت مطلب شایع و طبیعی هست برای کسی که با نسخ و کتب سر و کار داشته باشد ، ولکن علی أی حال با این مستندات اصالت این خطبه شریفه ثابت می‌شود و این مُهر بطلانی است بر این ادعا که خطبه افتخار از و یا جعل حافظ رجب برسی است! 🔗مطالب مرتبط:اصالت خطبه افتخار امیرالمؤمنین (1)اصالت خطبه افتخار امیرالمؤمنین (2) 🔗@eteqadate_shie
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
🔹انواع استفهام (استفهام‌های مجازی و غیر حقیقی) ✍️ عبد الرحمن حبنكة الميداني در کتاب مفیدی که علوم ب
🔹 شرح استفهام مورد استعمال در تجاهل العارف ✍️عبد الرحمن حبنكة الميداني در کتاب مفیدی که علوم بلاغت عربی تألیف کرده در شرح «استفهام» مورد استعمال در صناعت «تجاهل العارف» میگوید: 🔻 گاهی کسی نسبت به کاری یا شخصی یا صفات آن که از ان اطلاع دارد به سبب هدفهای بلاغتی اظهار ندانستن می‌کند، از جمله این اهداف شناخت بیشتر، بازجویی، تحقیر کردن و پایین اوردن ارزش طوری که اصلا این شخص مطرح نیست و از جمله‌ی آنها توجه به آن است از برای زیاده گویی نسبت به آن چه خوب و چه بد و دیگر موارد بلاغتی که برای آن ذکر کرده‌اند و (گاهی) استفهام (پرسش) در اسلوب تجاهل العارف استعمال می‌شود. 🔸سپس ایشان مثال‌هایی از آیات قرآن بیان می‌کند. 📓 البلاغه العربيه، ج۱، ص۲۹۶ ✓پ.ن: تظاهر به ندانستن مسئله‌ای ، برای اغراض و اهداف و قصدی خاص (نه اینکه حقیقتاً شخص از آن مسئله مطلع نباشد) حتی در محاورات و مکالمات روزمره خیلی شایع است. فلذا کلام محمد رضا در نسبت جهل دادن به امام معصوم علیه السلام در نهایت بطلان و سخافت و بخاطر بی درایتی او است! 🔗@eteqadate_shie