دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
🔹طبق اصلی که از امام رضا سلام الله علیه رسیده: ( والله ما منا إلاّ مقتول شهید ) رسول خدا و ائمه اطه
🌀افکار و نگرشهای مکتب بغداد در باب اینکه محتضر ائمه علیهم السلام را نمیبیند!!
✍🏻اعتقادِ معروف و مشهور شیعه این است که تمامی انسانها در هنگام مرگ (چه مؤمن و چه غیرمؤمن)، رسول الله و امیرالمؤمنین علیهما السلام را میبینند. و مرحوم مجلسی در کتاب بحارالأنوار، ج۶، ص۱۷۳، در بابی با عنوان "يعاين المؤمن و الكافر عند الموت و حضور الأئمة عليهم السلام عند ذلك" حدود ۵۶ روایت ذکر کرده که مؤمن و کافر در هنگام مرگ ائمه علیهم السلام را میبینند..
🔺شیخ مفید بر خلاف عقیده مُعظم علماء و محدثین امامیه، روایات متواتره و صریحه در اینکه هنگام مرگ افراد امیرالمؤمنین علیه السلام را میبینند را با تأویلات بسیار بعید و بدون دلیل و قرینهاش توجیه میکند!!
🔺و قول شاذ و ابداعی خود را بعنوان قول محققین و اهل نظر از امامیه، و قول معظم علماء و محدثین شيعه امامیه را قول «حشویه» شیعه میداند! (مراد ایشان اهل حدیث امامیه، بالأخص قُمیها میباشند).
🔸 جالب این است که ایشان رسول الله و امیرالمؤمنین را در این موضوع با توجیهات و به سبب پیش زمینههای باطل ذهنی خود، در حَد فرشتگان هم نمیداند.!!
#مکتب_بغداد #محتضر
🔗@eteqadate_shie
🔹گستره علم امام در مکتب بغداد ( ۱ )
🔻شیخ طوسی میگوید:
ما علم امام را در محدودهای که به مقام وی ربط دارد، لازم شمردیم و در نتیجه در اموری که به مقام امامت او ربط ندارد علم او لازم نیست، مانند: صنایع و اموری همانند آن. زیرا امام، در آن زمینهها از سوی خدا، به ریاست انتخاب نشده است! پس هرگاه در این موارد، اختلاف افتاد، امام، به اهل خبره رجوع میکند و بر اساس تشخیص آنان، نظر میدهد.
📕الاقتصاد، ص۳۷۱و۳۷۲
✍🏻پ.ن: طبق نظر شیخ طوسی امام محتاج است در تنازع بین دو نفر از برای قضاوت به یک نفر دیگر از اهل خُبره در آن صنایع و علوم و امور رجوع کند و بر اساس تشخیص آن اهل خُبره تصمیم میگیرد. زیرا امام علمی به صنایع ندارد.!
#مکتب_بغداد #علم_امام
🔗@eteqadate_shie
❌ #دشمنی_عمریه_با_اهلبیت_علیهمالسلام ( ۱ )
📌تحریف و حذف #حدیث_نجوم از کتاب مسند ابویعلی
✍🏽متقی هندی عالم اهل سقیفه به نقل از کتاب "مسند ابو یعلی موصلی" آورده است که: «پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «ستارگان امان هستند بر آسمان، و اهل بیت من هم امان هستند برای امتم.»
📓كنز العمال في سنن الأقوال والأفعال، ج۱۲، ص۹۶
✍🏻همانطور که مشاهده میکنید خود این عالم سقیفه اعتراف کرده روایت رو از کتاب "مسند ابو یعلی" داره نقل میکنه اما چرا اکنون این روایت شریف در این کتاب وجود نداره؟!
#تحریف_کتب_عمریه #کتب_مخالفین
🔗@eteqadate_shie
✨آیا میدانید عبارت هر روزتان نوروز برای اولین بار توسط امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بر زبان آورده شد؟!
✍🏻وقتی گروهی از ایرانیان به کوفه رفتند و برای امیرالمؤمنین هدیهای بردند. مولا از آنان پرسید که این هدیه به چه مناسبت است؟ گفتند: نوروز. مولا فرمودند: «هر روز را برای ما نوروز قرار دهید.» و به روایتی دیگر فرمودند: «نوروز ما هر روز است.»
📗من لا يحضره الفقيه، ج۳، ص۳۰۰
#فضیلت_نوروز
🔗@eteqadate_shie
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
✨آیا میدانید عبارت هر روزتان نوروز برای اولین بار توسط امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بر زبان آورده ش
✍️اعمال نوروز
🌼 معلّی بن خنیس میگوید: امام صادق صلوات الله علیه درباره روز نوروز فرمود:
💐«هرگاه روز نوروز شد غُسل کن و پاکیزهترین لباسهایت را بپوش و خود را به خوشبوترین عطرها خوشبو کن و این روز را روزه باش و آنگاه که نوافل و نماز ظهر و عصر را خواندی، چهار رکعت نماز بخوان؛ در رکعت نخست سوره حمد و ده بار سوره قدر را و در رکعت دوم سوره حمد و ده بار سوره کافرون را و در رکعت سوم سوره حمد و ده بار سوره توحید را و در رکعت چهارم سوره حمد و ده بار سوره ناس و سوره فلق را بخوان و پس از آن به سجده شکر رو و دعا کن که گناهان پنجاه سال بخشوده میشود.»
📚مختصر مصباح المتهجد، شیخ طوسی، ص۷۳۸
📚نزهه الزاهد و نهزه العابد، ص۲۸۵
📚ذخیرة الآخرة، ص۱۵۱
#فضیلت_نوروز #اعمال_نوروز
🔗@eteqadate_shie
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
✍️اعمال نوروز 🌼 معلّی بن خنیس میگوید: امام صادق صلوات الله علیه درباره روز نوروز فرمود: 💐«هرگاه
✍ کتبی در باب روایات نوروز و فضائل آن
🔹 ابن ندیم در ضمن بیان شرح حال الصاحب أبو القاسم بن عباد در بیان تالیفات او میگوید: «کتاب الاعیاد و فضائل النیروز».
📚 الفهرست، ابن ندیم، ص۱۹۴
🔹همچنین نجاشی در کتاب فهرست رجالی خود درباره «نصر بن عامر سنجاری» ضمن مدح او با تعبیر « من ثقات اصحابنا » در ذکر کتابهای او به «کتاب ما روی في یوم النوروز» اشاره میکند.
📚 رجال نجاشي، ص۴۱۰
✓ پ.ن: از وجود چنین کتبی در آن اعصار در مورد «نوروز» و عنوانینی واضح مثل «فضائلِ نوروز» بسیار روشن و واضح است که در آنزمان روایات زیادی مرتبط در شرافت و فضل و آداب و اعمال این روز موجود بوده است که متأسفانه امروزه به اسباب گوناگون به دست ما نرسیده است و این اسامی کتب فوق خود قرینه و شاهد صدقی است بر اندک روایات مرویه در باب نوروز که در مجامع حدیثی شیعه (در باب فضیلت و اعمال نوروز) موجود میباشد!
#فضیلت_نوروز
🔗@eteqadate_shie
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
✍️ اصالت خطبه افتخارِ امیرالمؤمنین علیه السلام (۲) 🔸امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه افتخار فرمود:
✍️ اصالت خطبه افتخارِ امیرالمؤمنین علیه السلام (۳)
▪️وَ قَالَ علیه السلام فِي خُطْبَةِ الِافْتِخَارِ : أَنَا كَسَرْتُ الْأَصْنَامَ أَنَا رَفَعْتُ الْأَعْلَامَ أَنَا بَنَيْتُ الْإِسْلَامَ.
🔹امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه افتخار فرمود: منم که بتها را شکستم، منم که پرچمها را برافراشتم، منم که اسلام را بنا کردم.
📕 مناقب آل ابی طالب، ج۲،ص۱۵۶، چاپ دار الاضواء
✓ پ.ن: ابن شهر آشوب (متوفیٰ ۵۵۸ ه.ق) به اینکه امیرالمؤمنین خطبهای به نام افتخار دارد تصریح میکند، البته این فقرات فوق در خطبه افتخار نسخه مشارق الأنوار بُرسی موجود نیست و این میتواند به سبب اختلاف نُسخ خطبهای که نزد علماء موجود بوده باشد و اختلاف نسخ و تحریرهای مختلف از یک روایت مطلب شایع و طبیعی هست برای کسی که با نسخ و کتب سر و کار داشته باشد ، ولکن علی أی حال با این مستندات اصالت این خطبه شریفه ثابت میشود و این مُهر بطلانی است بر این ادعا که خطبه افتخار از #متفردات و یا جعل حافظ رجب برسی است!
🔗مطالب مرتبط:
➖اصالت خطبه افتخار امیرالمؤمنین (1)
➖اصالت خطبه افتخار امیرالمؤمنین (2)
#خطبه_افتخار #فضائل_مولا
🔗@eteqadate_shie
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
🔹انواع استفهام (استفهامهای مجازی و غیر حقیقی) ✍️ عبد الرحمن حبنكة الميداني در کتاب مفیدی که علوم ب
🔹 شرح استفهام مورد استعمال در تجاهل العارف
✍️عبد الرحمن حبنكة الميداني در کتاب مفیدی که علوم بلاغت عربی تألیف کرده در شرح «استفهام» مورد استعمال در صناعت «تجاهل العارف» میگوید:
🔻 گاهی کسی نسبت به کاری یا شخصی یا صفات آن که از ان اطلاع دارد به سبب هدفهای بلاغتی اظهار ندانستن میکند، از جمله این اهداف شناخت بیشتر، بازجویی، تحقیر کردن و پایین اوردن ارزش طوری که اصلا این شخص مطرح نیست و از جملهی آنها توجه به آن است از برای زیاده گویی نسبت به آن چه خوب و چه بد و دیگر موارد بلاغتی که برای آن ذکر کردهاند و (گاهی) استفهام (پرسش) در اسلوب تجاهل العارف استعمال میشود.
🔸سپس ایشان مثالهایی از آیات قرآن بیان میکند.
📓 البلاغه العربيه، ج۱، ص۲۹۶
✓پ.ن: تظاهر به ندانستن مسئلهای ، برای اغراض و اهداف و قصدی خاص (نه اینکه حقیقتاً شخص از آن مسئله مطلع نباشد) حتی در محاورات و مکالمات روزمره خیلی شایع است. فلذا کلام محمد رضا #تهرانی در نسبت جهل دادن به امام معصوم علیه السلام در نهایت بطلان و سخافت و بخاطر بی درایتی او است!
#مقصره #نقد_تهرانی #علم_امام #استفهام #تجاهل_العارف
🔗@eteqadate_shie
دفـاعـ از اعـتـقـاداتـ و رد شـبـهـاتـ
🔹گستره علم امام در مکتب بغداد ( ۱ ) 🔻شیخ طوسی میگوید: ما علم امام را در محدودهای که به مقام وی رب
🔹گستره علم امام در مکتب بغداد ( ۲ )
🔻سید مرتضی از اساتید شیخ طوسی، در شرح یکی از نظرات قاضی عبدالجبار معتزلی سنی مذهب مینویسد:
(قاضی عبدالجبار معتزلی)، این نکته را درست دریافته است که آنچه به وظایف امامت ربط پیدا نمیکند، لازم نیست امام آن را بداند. امّا او گمان ورزیده که ما شیعیان چنان اعتقادی را داریم و در نتیجه در پیوست کلام خویش، از ما حکایت کرده است که ما آگاهی به اموری که همانند علم غیب است، برای امام الزامی میدانیم. در حالی که ما به خدا پناه میجوییم از این که جز دانشهایی را که ولایت او اقتضا کند و بر اساس امامت او، لازم باشد، برای وی ثابت بدانیم و آن دانش، جز علم به احکام شرعی نیست و مسلماً علم غیب، شامل آن نخواهد شد.
📙الشافي في الإمامة، ج۳، ص۱۶۴
#مکتب_بغداد #علم_امام #علم_غیب
🔗@eteqadate_shie
🔺#اجرای_حدود در عصر غیبت ..؟؟
✍🏻شیخ بهایی نیز از کسانی است که در مسئله اجرای حدود قائل به جواز، مشروط به اينكه به قتل يا جرح نينجامد: «و خلاف است ميانه مجتهدين كه آيا در حالت غيبت امام عليه السلام مجتهدين مىتوانند اقامت حدود كردن؟ أقوى آن است كه مىتوانند به شرطى كه مستلزم قتل و جرح نباشد.»
📘جامع عباسی، ص۴۰۹
#اجرای_حدود
🔗@eteqadate_shie