eitaa logo
کافهـ اخـــلاق ◾
378 دنبال‌کننده
243 عکس
38 ویدیو
18 فایل
🌟بفرمایید کافه اخلاق🌟 زمینه کاری: اخلاق عملی و اخلاق کاربردی کافه‌دار: دکتر عبدالله عمادی؛ پژوهشگر اخلاق ادمین: @aemadii میزهای کافه اخلاق: #میز_قرآن #میز_جستار #میز_داستان #میز_فیلم #میز_گفتگو #میز_کتاب #میز_رویداد #میز_روایت #میز_موسیقی #میز_پوستر
مشاهده در ایتا
دانلود
هفته کتاب تمام شد و هفته بسیج شروع شد. در این راستا، برای شما دوستان و مخاطبان کتابدوست یک پیشنهاد بسیجی دارم:😀😊 اگر شما هم مثل من، علاقه و دغدغه خواندن و دانستن درباره «زندگی خوب» را دارید، بیایید حلقه‌ای تشکیل بدهیم و چندنفری دور هم کتابهای این موضوع را بخوانیم و بدانیم. (لیست آنها را متعاقبا بررسی می کنیم. نمونه‌اش کتاب درباره خوب بودن بود که معرفی کردم) برای من هیچ فرقی نمی کند کتابی که درباره «زندگی خوب» است، در کدام دسته‌بندی رایج بگنجد؛ آیا جزء کتابهای داستانی باشد یا فلسفی، عرفانی، دینی، روانشناسی، اخلاقی یا هر دانش دیگر. مهم آن است که درست، واقعی و متفکرانه باشد. بنابراین می‌تواند دایره گسترده‌ای از سلایق را پوشش بدهد.📚 اگر پیشنهادم را دوست داشتید، به آیدی @aemadii اطلاع بدهید. امیدوارم زندگیتان خوب و حالتان خوش باشد.🙏🍁
فعلا قابلیت بارگیری به دلیل درخواست زیاد فراهم نیست
نمایش در ایتا
عنوان مقاله: ایسلند چطور جوانانش را از الکل و مواد مخدر نجات داد؟ نوشته: اِما یانگ، در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۱۷ در وب‌سایت آتلانتیک ترجمه: محمد معماریان در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ در وب‌سایت ترجمان لینک مقاله : B2n.ir/r47142
📚🌿 همانطور که می دونید تحقیق از یک یا چند سؤال شروع میشه. سؤالی که برای هاروی میلکمن استاد روانشناسی دانشگاه ریکیاویک آمریکا پیش اومده بوده این بوده که چطور گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف مواد و الکل رو کاهش بدیم؟ اولین ایده ای که به ذهنش میاد ایده اعتیاد رفتاریه؛ یعنی انسان‌ها به هر چیزی ممکنه معتاد بشن. با این ایده درصدد برمیاد که نشئه‌کننده‌های طبیعی راه بندازه که مردم به جای مواد و الکل به اونها معتاد بشن و بر اساس تغییرات شیمیایی مغزشون همون هیجان رو دریافت کنند. حالا اینکه این نشئه‌کننده چی باشه، با «عقل سلیم تقویت‌شده» (enforced common sense) باید انتخاب بشه. میلکمن میاد یه طرح تدوین می کنه موسوم به پروژه «خودیابی» و در جامعه ایسلند طی سالهای 1991 تا 2012 اجرا میکنه. این پروژه ، سه محور داشته: 🔸محور اول: یاد دادن موسیقی، رقص، هیپ‌هاپ، هنر، هنرهای رزمی و هر چیزی که نوجوانان دوست داشتند به همراه تمرین مهارت‌های زندگی 🔸محور دوم: محدودیت زمانی که نوجوان‌ها تا پاسی از شب بیرون نباشند. 🔸محور سوم: تقویت والدین حامی؛ حمایت والدین از برنامه‌های آموزش بچه ها و افزایش مقدار باهم‌گذرانی‌های اونها با بچه ها جالبش اینجاست که قانون هم میاد پشت این طرح: مثلا قانون تصویب شد بیرون ماندن نوجوانان ۱۳ تا ۱۶ ساله پس از ساعت ۱۰ شب در زمستان و پس از نیمه‌شب در تابستان ممنوعه. یا مثلا بچه‌های خانواده‌های کم‌درآمد برای شرکت در برنامه‌ آموزش‌ها اعانه می‌گرفتند. یا مثلاً «کارت تفریح» به ازاء هر کودک در سال مبلغ 250 دلار به خانواده می‌دادند تا هزینۀ فعالیت‌های تفریحی کنند. 🔆با اجرای این طرح، آمار مصرف رو از بالای 45% می رسونه به تقریبا 7%. خیلی نتیجه شگفت انگیزیه 🤩👌🏼 با بدست آوردن این موفقیت، میلکمن با دستیارانش سعی می کنند طرحشون رو در کشورهای دیگه هم اجرا کنند. اما در سایر کشورها نتایج موفقیت آمیز ایسلند به دست نمیاد. میدونید چرا؟ 1- کشورها معمولا «کوتاه مدت نگری» دارند به جای تعهد به برنامه های درازمدت 2- تأمین و حفظ منابع مالی برای استراتژی‌های پیشگیری سخت‌تر از درمان است. 3- در کشورها برنامه ملی سراسری اجرا نمیشه و منابع محلی در گوشه کنار کارهای متفرقه می‌کنند. 4- برنامه ها آموزش محوره و فقط اطلاعات میدن درباره خطرات مواد و الکل. مهارت محور نیستند. 🖊️ عبدالله عمادی (معین) @abdollahemadi
تا به حال با درد، نفس کشیده‌اید؟ اگر این تجربه را داشته اید، فاطمه را درک می‌کنید. نفس‌های دردناک، نتیجه غمخوار بودن اوست. اینکه برخی منابع به او لقب «حانیه» و «حنانه» داده‌اند، به این خاطر است. فاطمه زهرا را به عنوان الگوی غمخواری باید شناخت و بازشناخت. باید در آداب و اخلاق غمخواری، پای درس او نشست باید نوحه‌ای که به عنوان «مادر غمخوار» منتشر شده را شنید؛ بشنوید و در ذهنتان تمام غمخواری‌هایش را مرور کنید و او را تقدیس کنید؛ غمخواری‌های مادرانه‌ای که برای پدر داشت و او را ام‌ابیها کرد. غمخواری‌های عالمانه‌ای که برای جامعه داشت و او را مجاهد کرد. غمخواری‌های دلسوزانه‌ای که برای فرزند داشت و او را مادر اهل‌بیت کرد. غمخواری‌های فداکارانه‌ای که برای خادم داشت و او را خانه‌دار کرد. غمخواری‌های همسرانه‌ای که برای علی داشت و او را شهیده کرد. صلوات الله و سلام الله علیها 🖊️ عبدالله عمادی (معین) @abdollahemadi
تحولات مختلفی به ویژه تحولات اخیر که قانونگذار را ملزم یا ناچار به بازنگری در قانون حجاب کرد، نشان می دهد نظام ارزشی و فکری نسل جدید نسبت به آن تغییر کرده و مواجهه صحیح با آنها نیازمند فکر و بازاندیشی در برخی مدل ها و ساختارهای موجود است. در مواجهه با این تحولات، الگوها و برنامه های اجرایی را باید به گونه ای تنظیم کرد که درست و اجرایی باشد، به بیان دیگر قابلیت جامعه پذیری و فرهنگ سازی داشته باشد. یکی از برنامه هایی که به نظر می رسد از این قابلیت برخوردار است، الگوی «حجاب طراحی شده» (Designed Hijab) است. حجاب طراحی شده یعنی طراحی لباس حجاب، مطابق با اقتضائات روز 🔸آیا حجاب طراحی شده، از نظر اخلاقی مجاز و موجه است؟ 🔸آیا الگوی طراحی حجاب را می توان در ایران سیاستگذاری کرد؟ در جلسه فردا تشریف‌فرما شوید تا پاسخ این دو سؤال را بررسی کنیم 🙏 حضوری: 👈قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث مجازی:👈https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast
🔘«در ستایش زن‌دوستی و مرد دوستی» 📒 نشریه آشنا، شماره ۲۲۷، آذر ۱۴۰۲ @abdollahemadi
📜معناداری شغل ¶هر شغلی باید معنادار باشد و معناداری شغل به چیزی ورای درآمد و پول است. معناداری یعنی برای شخص شاغل، اشتغال به آن شغل، معنایی می دهد که به آن جهت، ارزشش را دارد بیکار نماند و به آن کار بپردازد. ¶از خود بپرسید: معنای شغل من چیست و چرا به آن مشغولم؟ ¶ اما معناداری شغل «پژوهشگری و نویسندگی» چیست؟ ما معمولا فقط و فقط بر روی خودمان و اهداف و مسیر خودمان تمرکز داریم و سخت از خودمان فاصله می‌گیریم. خداوند ما را در بین دیگران قرار می‌دهد و دیگران را سر راه ما می‌گذارد تا از خود تمرکززدایی کنیم و رشد کنیم. این چنین است که «خدمت» شکل می‌گیرد. وقتی زمان و زندگی‌ات را برای خدمت به دیگران اختصاص می‌دهی، یعنی اینکه توانسته‌ای تمرکزت را از روی خودت برداری و نگاه جامع‌تر و درست‌تری به زندگی داشته باشی. وقتی به کسی خدمت می‌کنی، در واقع دری به سوی سعادت باز کرده‌ای و واردش شده‌ای. اینکه انسانی، وقت و توان و امکاناتش را صرف کند برای «خدمت» و مسئولیت شغلی خود را این قرار بدهد، ارزش مهمی است. ¶ یکی از چیزهایی که به شغل شریف پژوهش و نویسندگی معنا می‌بخشد، «خدمت» است؛ اما خدمت به که؟ به چه؟ ➖ خدمت به خود، خدمت به مردم، خدمت به انسان ➖ خدمت به حقیقت، خدمت به علم، خدمت به رشد گرامی باد ✍️ عبدالله عمادی (معین) @abdollahemadi