🔹یه نکته خوبی که در فایده گرایی هست و گاهی بهش بی توجهی میشه اینه که خیر و نفع خود فرد هم باید در کنار خیر و نفع دیگران لحاظ بشه. نه اینکه کاملا دیگرگرا باشی. (در واقع فایدهگرایی مستلزم دیگرگرایی نیست) چون میگه تصمیم درست= بیشترین سود برای بیشترین افرادی که از اون تصمیم تأثیر می گیرن. پس هم شامل خود فرد میشه هم دیگران. با این حساب، گفتن حقیقت تنها در صورتی اخلاقی و درسته که سود کلی آن از زیان کلی آن بیشتر باشد.
حتی فضیلتگرایی هم مطلقاً به گفتن حقیقت تحت هر شرایط حکم نمیده. بلکه حکم میکنه که «راستگویی باید با مهربانی و خرد همراه باشد.» بنابراین، ممکن است سکوت، فضیلتمندانهتر باشد.
🔻در مورد داستان عیسی، به نظر میرسه که اینطور نبود به خصوص اینکه عیسی عامل مستقیم مرگ مختار نبود. ظاهرا هم به خودش ضرر زد هم به خانوادش هم به همکارانش.
💬 دیدید در مورد بعضیا که زیادی در دینداری جاهل و تکبعدی و انعطافناپذیر میگن خشکمقدس! حالا در مورد اینا که در رعایت اخلاق هم اینجورن باید گفت «خشکاخلاق»
#میز_پوستر
#پوستر_اخلاق
#مهربانی
پوستر ۵: شیرینیِ با هم بودن
طراح: احمد وجدان نژاد
یلدای شیرین و مهربان مبارک🌷
@ethicscafe
🔹راز عشق و پایداری در رابطه؛
ما به صفات مکمل نیاز داریم
✍️ عبدالله عمادی
📝نشریه آشنا- شماره 240- صص 32-33
فایل مطلب، تقدیم حضورتون. بفرمایید مطالعه 👇🏻👇🏻
#میز_روایت
بارها دیدیم کسی که حق با اوست ولی مظلوم است و شکوه دارد که چرا حق او را نادیده می گیرند.
این امر باعث می شود تمام تقصیرات بیفتد به گردن ظالم
در حالی که گاهی سادگی و بلاهت و کمعقلی خود او باعث این شده👇🏻
وقتی فرد فاقد کیاست و درایت و حکمت است، وقتی همراه با عجله و تندخویی و نسنجیده کاری است، وقتی در دفاع از حق خود، روشهای اشتباه انتخاب کند (مثل خشونت، توهین، افراط)، زمینه فراهم است که دیگران حقش را نادیده بگیرند، حتی خود حق او در میان سفاهت، کمرنگ یا بیاعتبار به نظر برسد.
🔻در اخلاق اسلامی صرفا «چه کاری انجام شده» مهم نیست، بلکه «چه کسی آن را انجام داده» نیز مهم است. (حسن فعلی و فاعلی)
➖پیشوایمان امام هادی علیه السلام در کتاب شریف تحف العقول فرمود:
ظالم خردمند بردبار ممكن است خردش یا حلمش باعث شود که او را عفو کنند و در مقابل، ذیحق احمق ممكن است، حماقتش نور حقش را خاموش كند.
به کافه اخلاق بپیوندید:
@ethicscafe