اهل کتاب، چهار گروهند:
1️⃣ ذوقیها: از دیدن کتاب ذوق میکنند. بهخصوص کتابهای خوشگل و خاص
2️⃣ تورقیها: فقط ذوق نمیکنند بلکه کتابها را ورقی میزنند و به کاغذها و فهرستش نگاهی میاندازند و سپس آن را میبندند.
3️⃣ تعمقیها: کتاب را فقط تورق نمیکنند بلکه واقعا با دقت میخوانند.
4️⃣ تعلقیها: کتاب را فقط نمیخوانند بلکه خواندهها و دانستهها گوشهای از وجود آنان میشود؛ یا باورشان را میسازد یا رفتارشان را
خلاصه اینکه همه اهالی کتاب، به کتاب تعلق ندارند. خیلیها پُز و پرستیژ کتاب را دارند و نور و نشاطش را نه!
🖊️ عبدالله عمادی (معین)
@abdollahemadi
کافهـ اخـــلاق ◾
➖📕📕➖ شما وقتی که به این دنیا آمدید چیزی نمیدانستید و جاهل بودید. لاتعلمون شیئا (نحل، ۷۸) حال، در
یکی از گلچینهای فهرست کتابهای «زندگی خوب»، کتاب کوچک و جذاب «درباره خوب بودن» نوشته آلن دوباتن است.
موضوع و هدف کتاب، از اسمش پیداست؛
میخواهد به ما کمک کند که خوبتر باشیم.
این کتاب شیرین سه بخش دارد:
۱- چرا واقعا نمیخواهیم خوب باشیم؟
۲- مهربانی
۳- دلنشینی
در بخش اول، با طرح ۴ جریان فکری-فرهنگی معاصر درباره پرهیز از خوب بودن، به این نتیجه دست مییابد که ما برای سادهلوح نبودن و پرشور و ثروتمند و مقتدر بودن است که میخواهیم خوب نباشیم. سپس توضیح میدهد که ما باید فضیلت خوب بودن را دوباره کشف و ارجگزاری کنیم چون واقعا میتوانیم «خوب و موفق»، «خوب و پرشور»، «خوب و ثروتمند» و «خوب و مقتدر» باشیم.
در بخش دوم، آدمهای مهربان را توضیح میدهد و در ۶ فصل کوتاه، چیزهایی میگوید که روی نامهربانی را کم میکند.
در بخش سوم، وارد دوستی و ارتباطات میشود و در ۱۳ فصل کوتاه، هدف دوستی، محبت بیش از حد، فائق آمدن بر شرم، سر به سر گذاشتن، گرم بودن، اظهار علاقه، دروغ گفتن آدمهای مهربان، شنونده بودن، ذهن باز، خستهکننده نبودن، درباره خود گفتن، وراجی نکردن و آسیبپذیری را تحلیل میکند.
کتاب «درباره خوب بودن» روان و خوشخوان است اما از بس مطالبش عمیق و تحلیلی است، باید بادقت بخوانید. اگر بر حوصلهتان فائق آمدید و بادقت خواندید، هم به لایههای عمیق خودتان بیشتر پی بردهاید هم آدمهای دیگر.
کتاب، هیچ مهارت و تکنیکی یاد نمیدهد بلکه فقط تحلیل میکند و نگرش ما را تغییر میدهد. آنقدر بعضی تحلیلهایش ناب است که گویی تازه با آن مضمون آشنا میشوید. و شاید گاهی مثل من کفرتان دربیاید از اینکه لامصب چقدر خوب تیرها را به خال زده است.
#کتاب_خوب
#میز_کتاب
🖊️ عبدالله عمادی (معین)
@abdollahemadi
🏷️ آیا «حرم» میتواند انسان را خوب کند؟
چگونه فیروز، خوبشده از حرم برمیگردد؟
به همین راحتی؟!
مگر به حرف است!
پس این همه که اخلاقشناسان، زور میزنند اخلاقیات را بشناسانند، چه؟!
این همه که اساتید اخلاق، تاکید دارند که مهارتهای لازم برای کسب فضایل را به انسان بیاموزند، چه؟!
آیا فیروز میتواند بدون هیچ یک از آن شناختها و تواناییها، خوب شود؟
آیا حضور در حرم و زیارت صاحب حرم، میتواند ناگهان جای شناخت و مهارت خوب بودن را بگیرد؟
آیا فیروز، راه آسان و میانبر را انتخاب کرده یا در توهم به سر میبرد؟!
🔺جوابی که تاکنون به آن رسیدهایم این است که
فیروز، خودش را با فروتنی، توبه و عهد، بازسازی کرده و آقا هم قلب او- به عنوان مرکز تصمیماتش- را دگرگون نموده است. این یک قدرت خاص معنوی به اسم «ولایت باطنی» است که صاحب حرم در باطن زائر تصرف میکند و آن را تغییر میدهد؛ به طوری که دیگر آن آدم قبل نیست. لابد به همین جهت است که حرم در جایگاه بالابلندی قرار دارد (اذن الله ان ترفع)؛ جایگاه تغییر و ارتقا.
در واقع، فیروز با برقراری ارتباط با صاحب حرم، انگیزه اخلاقی خود را بالا برده و سپس گرایشات شخصیتیاش تغییر کرده و صفات مثبت خود را فعال نموده است.
از آنجا که این اتفاق، در اکثر آموزشهای اخلاق نمیافتد، نتیجه میگیریم زیارت، راه میانبر و استثنایی برای خوب شدن است. همان چیزی که در عرف نیز از آن با «متحول شدن» یاد میشود.
🖊️ عبدالله عمادی (معین)
@abdollahemadi
🌻۱۰ شرط فیلسوف بودن
فارابی در کتاب «تحصیل السعاده» ص۷۵ مینویسد:
فيلسوف ناقص، فيلسوف تقلبى، فيلسوفنما و فيلسوف باطل كسى است كه بدون شایستگی، شروع به آموختن علوم نظرى مىكند؛
زيرا كسى كه مىخواهد علوم نظرى بیاموزد، بايد این شرایط را داشته باشد:
1- خوشفهم باشد و قدرت تصور اشيا را به خوبى داشته باشد.
2- نسبت به رنجى كه در حين یادگیری خواهد كشيد صبور و تحملكننده باشد.
3- ذاتا دوستدار راستى و اهل آن باشد و عدل و اهل آن را دوست داشته باشد.
4- نسبت به خوردنىها و نوشيدنىها، ميل افراطى نداشته باشد.
5- لذات جنسى و مال و اموال را پست و کمارزش ببيند.
6- نفسش نسبت به كارهايى كه نزد مردم زشت به حساب مىآيد حالت بزرگى و عزت داشته باشد.
7- نسبت به خير و عدالت، راحت مطيع گردد اما نسبت به شر و ستم، به راحتى سر خم ننمايد.
8- در مورد كار خوب داراى ارادۀ قوى باشد.
9- به اعتقادات و ارزشها و نیکوییهای ملت خود و نیز کارهایی که مشهور مردم آنها را خوب میدانند، پایبند باشد.
10- بر اساس قوانين و احکام و عادات متفکرانه رشد كرده باشد.
بازنویسی و تخلیص: عبدالله عمادی (معین)
#روز_حکمت_و_فلسفه #روز_فارابی
@abdollahemadi
هفته کتاب تمام شد و هفته بسیج شروع شد. در این راستا، برای شما دوستان و مخاطبان کتابدوست یک پیشنهاد بسیجی دارم:😀😊
اگر شما هم مثل من، علاقه و دغدغه خواندن و دانستن درباره «زندگی خوب» را دارید، بیایید حلقهای تشکیل بدهیم و چندنفری دور هم کتابهای این موضوع را بخوانیم و بدانیم. (لیست آنها را متعاقبا بررسی می کنیم. نمونهاش کتاب درباره خوب بودن بود که معرفی کردم)
برای من هیچ فرقی نمی کند کتابی که درباره «زندگی خوب» است، در کدام دستهبندی رایج بگنجد؛ آیا جزء کتابهای داستانی باشد یا فلسفی، عرفانی، دینی، روانشناسی، اخلاقی یا هر دانش دیگر. مهم آن است که درست، واقعی و متفکرانه باشد. بنابراین میتواند دایره گستردهای از سلایق را پوشش بدهد.📚
اگر پیشنهادم را دوست داشتید، به آیدی @aemadii اطلاع بدهید.
امیدوارم زندگیتان خوب و حالتان خوش باشد.🙏🍁
کافهـ اخـــلاق ◾
➖📕📕➖ شما وقتی که به این دنیا آمدید چیزی نمیدانستید و جاهل بودید. لاتعلمون شیئا (نحل، ۷۸) حال، در
اگر راجع به ایده «زندگی خوب» متنم رو نخوندید، اینجا ازش گفته بودم 👆
عنوان مقاله:
ایسلند چطور جوانانش را از الکل و مواد مخدر نجات داد؟
نوشته:
اِما یانگ، در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۱۷ در وبسایت آتلانتیک
ترجمه:
محمد معماریان در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ در وبسایت ترجمان
لینک مقاله : B2n.ir/r47142
📚🌿
همانطور که می دونید تحقیق از یک یا چند سؤال شروع میشه. سؤالی که برای هاروی میلکمن استاد روانشناسی دانشگاه ریکیاویک آمریکا پیش اومده بوده این بوده که چطور گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف مواد و الکل رو کاهش بدیم؟
اولین ایده ای که به ذهنش میاد ایده اعتیاد رفتاریه؛ یعنی انسانها به هر چیزی ممکنه معتاد بشن. با این ایده درصدد برمیاد که نشئهکنندههای طبیعی راه بندازه که مردم به جای مواد و الکل به اونها معتاد بشن و بر اساس تغییرات شیمیایی مغزشون همون هیجان رو دریافت کنند.
حالا اینکه این نشئهکننده چی باشه، با «عقل سلیم تقویتشده» (enforced common sense) باید انتخاب بشه. میلکمن میاد یه طرح تدوین می کنه موسوم به پروژه «خودیابی» و در جامعه ایسلند طی سالهای 1991 تا 2012 اجرا میکنه.
این پروژه ، سه محور داشته:
🔸محور اول: یاد دادن موسیقی، رقص، هیپهاپ، هنر، هنرهای رزمی و هر چیزی که نوجوانان دوست داشتند به همراه تمرین مهارتهای زندگی
🔸محور دوم: محدودیت زمانی که نوجوانها تا پاسی از شب بیرون نباشند.
🔸محور سوم: تقویت والدین حامی؛ حمایت والدین از برنامههای آموزش بچه ها و افزایش مقدار باهمگذرانیهای اونها با بچه ها
جالبش اینجاست که قانون هم میاد پشت این طرح: مثلا قانون تصویب شد بیرون ماندن نوجوانان ۱۳ تا ۱۶ ساله پس از ساعت ۱۰ شب در زمستان و پس از نیمهشب در تابستان ممنوعه. یا مثلا بچههای خانوادههای کمدرآمد برای شرکت در برنامه آموزشها اعانه میگرفتند. یا مثلاً «کارت تفریح» به ازاء هر کودک در سال مبلغ 250 دلار به خانواده میدادند تا هزینۀ فعالیتهای تفریحی کنند.
🔆با اجرای این طرح، آمار مصرف رو از بالای 45% می رسونه به تقریبا 7%.
خیلی نتیجه شگفت انگیزیه 🤩👌🏼
با بدست آوردن این موفقیت، میلکمن با دستیارانش سعی می کنند طرحشون رو در کشورهای دیگه هم اجرا کنند. اما در سایر کشورها نتایج موفقیت آمیز ایسلند به دست نمیاد. میدونید چرا؟
1- کشورها معمولا «کوتاه مدت نگری» دارند به جای تعهد به برنامه های درازمدت
2- تأمین و حفظ منابع مالی برای استراتژیهای پیشگیری سختتر از درمان است.
3- در کشورها برنامه ملی سراسری اجرا نمیشه و منابع محلی در گوشه کنار کارهای متفرقه میکنند.
4- برنامه ها آموزش محوره و فقط اطلاعات میدن درباره خطرات مواد و الکل. مهارت محور نیستند.
#تربیت_اخلاقی
🖊️ عبدالله عمادی (معین)
@abdollahemadi