eitaa logo
فائزون
2.6هزار دنبال‌کننده
711 عکس
506 ویدیو
43 فایل
علیٌّ و شیعته هم الفائزون
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مراتب مراقبه 🔸 به ما گفتند مراقب باشید؛ این «مراقبت» در اخلاق یك معنا دارد، در عرفان معنای دیگر دارد. این است كه انسان مواظب باشد چه می ‌كند؛ فرمود شما مراقب باشید كه چه كار می‌كنید و چه كار نمی ‌كنید، بعد وقتی كه در دفترتان یادداشت كردید، محاسبه كنید؛ مثل یک یك تاجر که اول مراقب است چه چیزی می ‌فروشد، چه چیزی می ‌خرد، چقدر می ‌فروشد و اینها را در دفتر یادداشت می ‌كند که اینها است، بعد می ‌نشیند می‌ كند كه آیا سود کرد یا ضرر كرد. محاسبه، فرع بر مراقبت است و این كار، است که انسان مراقب باشد واجب و مستحب را انجام دهد، مراقب باشد حرام و مكروه را انجام ندهد، دعاها و فرصت‌ های مناسبی كه پیش آمده غفلت نكند. 🔸 اما در كه مسئله مراقبت مطرح است، یعنی انسان ببیند كه خدا دارد او را می ‌بیند! خدا مراقب آدم است و انسان به مقامی رسیده است كه مشاهده می ‌كند كه در تحت مراقبت «الله» است. اینكه از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل شده است كه معنای این است که «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنْ‏ لَمْ‏ تَكُنْ‏ تَرَاهُ‏ فَإِنَّهُ‏ یرَاكَ» همین است. یا «مشاهده» یا «مراقبه»؛ یا خدا را ببین یا ببین كه او تو را می ‌بیند؛ اگر خودش را دیدی می ‌شود و اگر فعل او را دیدی می‌ شود . 🔸 این «مراقبه»‌ای كه در عرفان مطرح است، بعد از فراغ از مراقبت اخلاقی است؛ در مراقبت اخلاقی انسان به جایی رسیده است كه كار خلاف انجام نمی ‌دهد و از فیض واجب و مستحب هم محروم نمی ‌شود. ، كار اخلاق است، ، كار عرفان است. سكّوی پرواز عرفان، مسئله اخلاقی است؛ اگر كسی در اخلاق مشكل داشت هرگز به مقام مشاهده كردن كه «یا خَیرَ مَعْرُوفٍ عُرِفَ» نمی رسد هرگز به مقام «أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَراهُ» نمی رسد. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 16 تاریخ: 1393/03/10 🆔https://eitaa.com/faezoon110
💠 مفاتیح الحیات 500 1. تعامل با مؤمنان 🔸 نیكی به مؤمنان و اقسام آن بر مبنای آیات و روایات لازم است مؤمنان به یکدیگر نیكی کنند و این نیکی، سه محور عمده دارد: «حمایت‌های مادی»، «حمایت‌های معنوی» و «ارتباط حسنه» كه به خوبی قابل ارایه ‌اند. أ. حمایت‌های مادی پاداش تأمین نیازمندی ‌ها ابن عباس گوید: با [امام] حسن بن علی (ع) در مسجد حرام بودم و او در حالی كه معتكف بود و طواف [مستحب] كعبه می ‌كرد، مردی از شیعیان به او گفت: ای پسر پیامبر! به فلانی بدهكارم، آیا قرض مرا می ‌پردازی؟ آن امام (ع) فرمود: به خدای این كعبه سوگند، امروز چیزی نزدم نیست. آن مرد گفت: اگر صلاح می‌ دانی از او برای من مهلت بگیر زیرا او مرا به زندان تهدید كرده است. ابن عباس می ‌گوید: امام حسن (ع) طواف خود را رها كرد و با آن مرد برای تأمین نیازش حركت كرد. گفتم: ای پسر رسول خدا! مگر در حال اعتكاف نیستی؟ فرمود: چرا، ولی از پدرم شنیدم كه به نقل از رسول خدا (ص) می‌ فرمود: هركس نیاز برادر مؤمن خود را برآورد، همانند كسی است كه نُه هزار سال با روزه‌ داری روزها و نماز شب ‌هایش خدا را عبادت كرده است.[1] [1] . (عدّة الداعی، ص224 ـ 225). 📚 مفاتیح الحیات ص 307 مرکز بین المللی نشر اسراء 🆔https://eitaa.com/faezoon110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قیامت حاضر 🔸 وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود جهنم همچنین بهشت به شما شماست؛ این قدر نزدیک است! انسان تا نفسش بند آمد می ‌فهمد کجاست، هنوز جسد او را نَشُستند می ‌فهمد کجاست، معلوم می ‌شود این قدر نقد است! است، است، فرمود این از بند کفش شما به شما نزدیک ‌تر است، این نسیه نیست. 🔸 تعبیر قرآن کریم هم این نیست که ما قیامت را ایجاد می ‌کنیم، نه، قیامت الآن هست، آن گاه در آن روز، این بر می ‌خیزد. فرمود: ﴿یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ﴾ _ ﴿السّاعَةُ﴾ یعنی قیامت _ این هست، الآن موجود است؛ منتها آن روزی که است، می‌گویند این ساعت، قیام می ‌کند. ﴿یوْمَ یقُومُ النّاسُ لِرَبِّ الْعالَمینَ﴾ است، ﴿یوْمَ یقُومُ اْلأَشْهَادُ﴾ است، ﴿یوْمَ یقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکةُ صَفّاً﴾ است، ﴿یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ﴾ است، پس الآن هست؛ منتها آن روز، این نشسته بر می ‌خیزد. 🔸 خب پس است، اگر نقد شد هیچ کس نمی ‌تواند بگوید من یواشکی امضا کردم به کسی نگو یا حالا شما رفیق ما بودی این مالیات را کم بده! آدم باید باشد که بگوید حالا به کسی نگو، یعنی چه به کسی نگو؟! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1381/06/14 🆔https://eitaa.com/faezoon110
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 دلهای در غلاف؛ يهود در مدينه در برابر تبليغات رسول اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) ايستادگى به خرج مى دادند، و از پذيرفتن دعوت او امتناع مى ورزيدند و در مقابل ایشان می گفتند: دلهاى ما در حجاب و غلاف است و آنچه بر ما مى خوانى ما نمى فهميم! مسلما آنها اين گفته را از روى استهزاء و مسخره مى گفتند، اما قرآن مى فرمايد: مطلب همان است كه آنها مى گويند، زيرا بواسطه كفر و نفاق دلهاى آنها در حجابهائى از ظلمت و گناه و كفر قرار گرفته و خداوند آنها را از رحمت خود دور داشته است ، و به همين دليل بسيار كم ايمان مى آورند. البته این مسئله مبتلا به افراد بسیاری در عصر و زمان ما نیز است. در واقع خداوند به مجازات گناهان این افراد گیرنده های هدایت جانشان را خاموش کرده و آنها به هیچ عنوان حرف حق را نمی پذیرند. 🔷 آیه روز: وَ قَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَقَلِيلًا مَا يُؤْمِنُونَ (بقره / آیه 88) 🔶 ترجمه : (و آنها از روي استهزاء) گفتند دلهاي ما در غلاف است! (و ما از گفته تو چيزي نمي‏فهميم، آري همينطور است) خداوند آنها را بخاطر كفرشان از رحمت خود دور ساخته (بهمين دليل چيزي درك نمي‏كنند) و كمتر ايمان مي‏آورند. 🗓 یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ، ، 🌼🌼 🆔https://eitaa.com/faezoon110
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 دعایی برای مقابله با هجوم فتنه ها؛ یکی از موقعیت هایی که در قرآن توصیف شده است، موقعیت بنی اسرائیل اسیر در چنگال فرعون، آن هم زمانی که به رهبری موسی با فرعون مشغول مبارزه بود. در شرایطی که علاوه بر آزار فرعونیان، با وسوسه تسلیم شدن با هدف رسیدن به یک زندگی خوب و معمولی! دست و پنجه نرم می کردند و چشمشان به آسایش و زرق و برق زندگی فرعونیان دوخته شده بود. در این آیه خداوند دعای مومنان بنی اسرائیل را بیان می فرماید که از خدا می خواهند ما را فتنه ظالمان قرار نده. این فتنه ظالمان می تواند آزار آنها، وسوسه برای بازگشت از مسیر حق و فشار برای تسلیم باشد. این فتنه ها بسیار جدی است و می تواند مومنان را از راه رفته برگرداند. پس این دعا می تواند و باید دعای امروز ما هم باشد تا مبادا در هجوم فتنه ها ایمان خود را ببازیم. 🔷 آیه روز: فَقَالُوا عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنَا رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (یونس / آیه 85) 🔶 ترجمه: گفتند تنها بر خدا توكل داريم پروردگارا ما را تحت تاءثير گروه ستمگر قرار مده. 📅 چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ، ، ، ، 🌼🌼 🆔https://eitaa.com/faezoon110
سيره علامه پیام به همایش بزرگداشت علامه طباطبایی تاریخ… - آیت الله العظمی جوادی آملی.mp3
2.88M
💠 سيره علامه 🔹 سالگرد عالم ربانی حكیم متأله استاد علامه طباطبایی (قدس الله نفسه الزكیه) فرا رسیده است؛ گرامی داشت خاطره گرانبار آن حكیم متأله، یك است. 🔹 اگر كسی خواست حكیم الهی، متأله و مفسر نامدار امامیه مرحوم علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) را بشناسد، تنها به شرح حالی كه خود نوشته یا دیگران نگاشته ‌اند بسنده نكند، زیرا یك مولف و یك انسان بهترین شرح حال اوست. 🔹 با مراجعه به نوشتار و رفتار این حكیم متأله می ‌توان حیات پربار او را در چند جمله خلاصه كرد و آن اینكه عقلی داشت مسموع و عقلی داشت مطبوع، علمی داشت مسموع و علمی داشت مطبوع؛ یعنی هم شرایط علوم انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) در او بود و هم پذیرش و در برابر وحی در ایشان به حد كمال بود؛ این دو عامل است كه انسان را به كمال می ‌رساند و هیچ كدام به تنهایی كافی نیست. 🔹 بیان مطلب این است كه تا انسان طرز تفكرش تفكر عقلی نباشد و تا انسان عاقل، در پیشگاه وحی و شرع خاضع نباشد، راه به جایی نمی ‌برد؛ اگر عاقل نبود هرگز راه به جایی نمی ‌برد یا اگر قدرت تفكر و اندیشه داشت ولی در آستانه وحی سری نسایید و دلی نباخت باز راه به جایی نمی ‌برد. 🔹 قرآن كریم كسانی را بهره‌مند می ‌داند كه باشند و به وحی گوش فرا دهند: ﴿لِمَنْ كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ وَ هُوَ شَهیدٌ﴾. اگر تفكر كسی تفكر حسّی یا وهمی بود، آن چنان كه باید از شرع استفاده نمی ‌كند ولی اگر طرز تفكر انسانی بود، او بهره خوبی از شریعت می ‌برد. 🆔https://eitaa.com/faezoon110
جميل بن درّاج مى ‏گويد: مردى به خدمت امام‏ صادق عليه السّلام رسيد و عرض كرد: اى آقاى من، سنّم زياد شده و بستگانم مرده‏ اند و مى ‏ترسم كه مرگ مرا دريابد، و كسى را ندارم كه با او انس بگيرم و همنشين شوم. حضرت فرمود: «برادران مؤمن صالح برای اُنس گرفتن از نزدیکان بهترند و اگر طولانی شدن عمر خود و خویشان و دوستان را خواهی، بر تو باد كه اين دعا را بخوانى، و در تعقيب هر نماز واجب بگو: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ إِنَّ الصَّادِقَ علیه السلام قَالَ إِنَّكَ قُلْتَ مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيْ‏ءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي فِي قَبْضِ رُوحِ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِيِّكَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِيَةَ وَ النَّصْرَ وَ لَا تَسُؤْنِي فِي نَفْسِي وَ لَا فِي أَحَدٍ مِنْ أَحِبَّتِي.» (خداوندا، بر محمّد و آل محمّد درود فرست. خدايا، براستى كه حضرت صادق عليه السّلام فرمود كه تو فرموده ‏اى من در هيچ كارى بسان تردّد و دودلى‏ اى كه در گرفتن روح بنده مؤمن دارم، دو دلى ندارم، او از مرگ بدش مى‏ آيد، و من از بدى رساندن به او بدم مى ‏آيد. خداوندا، بر محمّد و آل محمّد درود فرست، و در فرج و تندرستى و پيروزى ولىّ ‏ات تعجيل فرما، و به من و هيچ كدام از دوستانم بدى مرسان.) سپس فرمود: اگر خواستى دوستانت را يكايك نام مى‏ برى. يا به صورت جداگانه، و يا مجموعا. آن مرد مى‏ گويد: به خدا سوگند، آن قدر زنده ماندم تا اينكه از زندگانى خسته و رنجور شدم. ابو محمّد هارون بن موسى- رحمه اللَّه- نيز مى ‏گويد: محمّد بن حسن بن شمون بصرى پيوسته اين دعا را مى ‏خواند، و صد و بيست و هشت سال همراه با آسايش زندگانى كرد، تا اينكه از زندگانى خسته شد و اين دعا را ترك كرد و از دنيا رفت. خداوند رحمتش كند. 📚فلاح السائل و نجاح المسائل ؛ ص167 🆔https://eitaa.com/faezoon110
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 قرار گرفتن در طرف نادرست؛ واژه "یحادد" از ماده (محادة ) است كه به معنى طرف و نهايت چيزى مى باشد، و از آنجا كه افراد دشمن و مخالف در طرف مقابل قرار مى گيرند، اين ماده (محادة ) به معنى عداوت و دشمنى نيز آمده است. آیه درباره کسانی است که در طرف مقابل خدا و رسولش قرار می گیرند. خداوند این افراد را با جدیت و شدت تهدید می فرماید به خواری و رسوایی بزرگ که همان آتش جهنم است. نباید فراموش کرد شیطان به دنبال این است که به بهانه های مختلف و با بزرگنمایی مسائل، انسان را به نقطه انتحار اعتقادی برساند. یعنی به جایی که انسان در مقابل خدا موضع بگیرد. این همان نقطه خطر بزرگی است که آیه تذکر می دهد. هیچ چیزی در زندگی نبايد باعث این شود که انسان اینچنین در طرف اشتباه قرار گیرد و نابودی و خواری دنیا و آخرت را برای خود بخرد. 🔷 آیه روز: أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يُحَادِدِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ ( توبه / آیه ۶۳) 🔶 ترجمه: آيا نمي‏دانند هر كس با خدا و رسولش دشمني كند، براي او آتش دوزخ است كه جاودانه در آن مي‏ماند، اين يك رسوائي بزرگ است! 📅 دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ ، ، 🌼🌼 🆔https://eitaa.com/faezoon110
کمال رسالت سوره مبارکه سبأ جلسه 20 تاریخ 1392 07 29 - آیت الله العظمی جوادی آملی.mp3
1.72M
💠 کمال رسالت 🔸 مسئله ولایت و ارتباط با اهل بیت و دعای پیغمبر برای متولّیان ولای علی و اولاد علی و نفرین پیغمبر نسبت به اِعراض‌كننده ‌ها كه فرمود: «وَ عادِ مَنْ عاداهُ»، اینها برای آن است كه این است این مُزد رسالت است. خدای سبحان هم فرمود اگر جریان ولایت را نگویی كاری نكردی فرمود: ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیكَ مِن رَبِّكَ وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ﴾؛ یعنی اگر ولایت حضرت امیر را بیان نكنی كاری برای ما نكردی! 🔸 معنای آیه این نیست كه «إن لم تفعل فما بلّغت رسالته فی أمر علی»؛ اگر این باشد که مقدم و تالی می ‌شود یكی, اگر این باشد که شرط و جزا می‌ شود یكی! فرمود: ﴿وَإِن لَمْ تَفْعَلْ﴾؛ اگر خلافت و را ابلاغ نكنی اصلاً كاری برای ما نكردی، برای اینكه تو رحلت می ‌كنی، چه كسی باید دین را حفظ بكند، مگر از سقیفه، حفظ دین ساخته است؟! درست است اهل بیت ساكت بودند ولی دیگران به بركت اینها دین را حفظ كردند؛ هر جا مشكلاتی داشتند حضرت امیر می ‌آمد آنها می‌ گفتند: «لولا علی لهلك فلان»؛ این دین حفظ شد. 🔸 بنابراین اینكه فرمود: ﴿وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ﴾ یعنی رسولِ منقطع ‌الآخر و رسول ابتر ـ معاذ الله ـ كه نمی ‌تواند دین مردم را الی یوم القیامه حفظ بكند، آن كه حفظ می ‌كند اهل بیت و است، پس اگر نگویی, هیچ كاری برای ما نكردی، چون ما شما را برای ابد خواستیم و آن كه تا ابد ادامه می ‌دهد اهل بیت است. 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 20 تاریخ: 1392/07/29 🆔https://eitaa.com/faezoon110
💠 اطوار اغواء 🔸 مهم ‌ترین شیطان, مجاری ادراكی انسان است یعنی شیطان در مجرای اندیشه اثر می ‌گذارد، وقتی در اثر گذاشت، انسان باور می‌كند و وقتی باور كرد، مطابق باورش كار می‌كند (این برای یك گروه)؛ گروه دیگر كسانی‌اند كه شیطان در آنها _ نه اندیشه_ اثر می ‌كند، وقتی اینها به چیزی انگیزه ‌مند شدند همان راه را ادامه می ‌دهند (این دو گروه)؛ گروه سوم كسانی ‌اند كه شیطان هم در بخش اندیشه آنها اثر می‌ گذارد هم در بخش انگیزه آنها. 🔸 كسانی كه مشكل علمی ندارند، شیطان در انگیزه آنها وسوسه می ‌كند یعنی آنها را تحریك می ‌كند, آنها را تحریك می ‌كند كه اینها می ‌شوند عالِم بی‌ عمل؛ آنها كه مشكل علمی دارند و این معارف را فرا نگرفتند، شیطان با و امثال خرافات در بخش اندیشه آنها اثر می ‌گذارد و آنها را به امور باطلی باورمند می ‌كند و گروهی كه از هر دو فضیلت محروم ‌اند، شیطان هم در بخش اندیشه آ‌نها, آنها را خرافات ‌زده می ‌كند و هم در بخش انگیزه آنها, آنها را با شهوت و غضب انگیزه‌مند می ‌كند. 🔸 عده ‌ای گرفتار جهل علمی ‌اند و شیطان از راه شبهات علمیه كه ﴿إِنَّ الشَّیاطِینَ لَیوحُونَ إِلَی أَوْلِیائِهِمْ لِیجَادِلُوكُمْ﴾، مغالطات را در قلب اینها القا می ‌كند، آن گاه اینها به جای اینكه برهانی فكر كنند مغالطی فكر می ‌كنند و این مغالطاتی كه در اثر ﴿إِنَّ الشَّیاطِینَ لَیوحُونَ إِلَی أَوْلِیائِهِمْ﴾ در قلب اینها القا شد را باور می‌ كنند و به خرافاتی دل می ‌سپارند. آنها كه مشكل علمی ندارند، شهوت و غضبِ اینها را بر عقل عملی اینها پیروز و چیره می ‌كند، آن گاه اینها یا به سمت شهوت حركت می ‌كنند یا به سمت غضب. 🔸 گروهی كه گرفتار هر دو نقص‌اند، شیطان گاهی در بخش و گاهی در بخش ، آنها را به دام می ‌اندازد. 📚 سوره مبارکه سبأ ـ جلسه 8 تاریخ: 1392/07/07 🆔https://eitaa.com/faezoon110