🌹🌹سلام بر مهدی🌹🌹
✳ تصاویر حج و طواف را بارها مرور کردهام؛ به امید آن که شاید دوربینی، بیآن که بفهمد، در میان سیل جمعیت حاجیان، تصویری از تو را نیز به قاب کشیده باشد؛ هر چند مبهم؛ هر چند دور؛ هر چند ناشناس ...
هر بار که ایستادهام سلام بدهم، رو به کعبه ایستادهام و به تو سلام دادهام. در حالی که نمیدانستهام کجایی.
قرار بود تو نشانۀ خدا باشی؛ «آیتالله». نشانه نشان دادنی است؛ حال خودت بگو؛ انگشت اشارهام را به کدامین سو بگیرم که تو را نشان داده باشم؟
✳ مگر قرار نبود، سرنوشت امت اسلام مثل بنیاسرائیل باشد؟ مگر به همین حساب نبود که این همه از قرآنِ مسلمانان، شد یاد و نام یهودیان؟ مگر پیامبر نفرمود که امت من کارهای بنیاسرائیل را گام به گام تکرار میکنند؟ ...
حال خودت بگو: ما کجا و آنان؟ آنها آنقدر همه چیز را دیده بودند که میخواستند خودِ خدا را هم ببینند و ما، آنقدر هیچ ندیدهایم که «نشانه» مان هم شده «نهانه».
* * *
✳ کافر نیستم؛ اما قرآن را چنان اسطوره مییابم؛ آنگاه که از رسول خدا میگوید. مردی که از ملکوت میگفت؛ از بهشت؛ از سیر شبانۀ آسمانها ...
کافر نیستم؛ اما قرآن را چنان اسطوره مییابم؛ آنگاه که از مسیح میگوید؛ که مادرش باکره بود؛ که مردگان را به دمی زنده میکرد؛ که به آسمان رفت ...
کافر نیستم؛ اما علی را چنان اسطوره مییابم؛ که آن گونه عادل بود؛ عالم بود؛ مهربان بود؛ پهلوان بود؛ «علی» بود ...
و اگر تو بیایی، رسول را میبینم؛ مسیح را میبینم؛ علی را میبینم؛ ملکوت را ...
* * *
✳ کافران به رسول میگفتند: به تو ایمان نمیآوریم مگر آن که به آسمانها بروی و برای ما کتابی بیاوری.
یهودیان به موسی میگفتند: ایمان نمیآوریم مگر آن که خدای تو را آشکارا بینیم.
و من میگویم: ایمان آوردهام؛ با آن که هنوز تو را ندیدهام.
* * *
✳ رسول گفت: ببینید چگونه نماز میگزارم؛ همانگونه بخوانید. و من، تو را و نماز تو را ندیدهام و میخوانم.
اگر نمازم نماز نیست؛ خرده مگیر؛ «نماز» ندیدهام. خداوند تکلیف نمیکند مگر به همان اندازه که داده است.
و همینگونه ندیده، شهادت میدهم نماز آن است که تو میخوانی؛ زکات آن است که تو میپردازی؛ معروف آن است که تو امر میفرمایی...
اشهد انّک قد اقمت الصلوة و آتیت الزکوة و امرت بالمعروف ...
* * *
✳ میگویند: وقتی تو میآیی، عدل فراگیر میشود و هر کسی و هر چیزی به جایگاه راستین و نخستین خویش بازمیگردد؛ مقام ابراهیم، قواعد دین، انسان ...
و در قرآن خواندهام که جایگاه نخستین انسان بهشت بود.
* * *
✳ بیا!
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
منبع: مقدمۀ کتاب «او اینچنین خواهد آمد»
با لمس این لینک به فهام بپیوندید:
https://eitaa.com/fahhaam
bia mahdi.mp3
4.74M
تصاویر حج را بارها مرور کردهام ...
با لمس این لینک به فهام بپیوندید:
https://eitaa.com/fahhaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷🌷🌷🌷شادباش عید🌷🌷🌷🌷
🙏🙏درخواست شرکت در نظرسنجی🙏🙏
⏪⏪ نظرسنجی ⏩⏩
بعد از اتمام شرح اپرای مولوی، به چه مبحثی بپردازیم؟
✳ تاریخ شکلگیری عرفان
✳ امیرالمؤمنین (ع) در شعر مولوی
برای شرکت در نظرسنجی لینک زیر را لمس کنید:
https://EitaaBot.ir/poll/shobt?eitaafly
با لمس این لینک به فهام بپیوندید:
https://eitaa.com/fahhaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرح_اپرای_مولوی قسمت نهم: حجاب من
#مذهب #عرفان #هنر
🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوندید:
https://eitaa.com/fahhaam
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
b (11).mp3
3.9M
شرح اپرای مولوی. قسمت نهم: حجاب من
توضیحات دکتر بیات
🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوندید:
https://eitaa.com/fahhaam
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
شرح اپرای مولوی. قسمت نهم: حجاب خود
محتوای تکمیلی: معرفی کتاب و شعر
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
من هیچِ هیچِ هیچم و هیچ است جای تو
خالیتر از خلأ شدهام در هوای تو
لبریزم از ترنم داوودی سکوت
آمادهام برای ظهور صدای تو؟
خود را به شوق آمدنت سر بریدهام
بردار این سری که نهادم به پای تو
آه ای دل شکسته که متروک ماندهای
خالی مباد وسعت بیانتهای تو
تطهیر کن به خون و خدا را به خود بخوان
«امن یجیب...» مژده که آمد خدای تو
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوندید:
https://eitaa.com/fahhaam
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
⏪⏪ به پایان مبحث
شرح اپرای مولوی
نزدیک می شویم ⏩⏩
دوستانی که تازه به فهام پیوسته اند و کامل ندیده اند، می توانند با لمس پیام سنجاق شده، به اول بحث بروند.
جمعا حدود نیم ساعت وقت می خواهد، البته نیم ساعت با کیفیت و با حوصله.
با لمس لینک زیر به فهام بپیوندید:
https://eitaa.com/fahhaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شرح_اپرای_مولوی قسمت دهم: جنون
#مذهب #عرفان #هنر
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوندید:
https://eitaa.com/fahhaam
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
b (12).mp3
2.29M
شرح اپرای مولوی. قسمت دهم: جنون
توضیحات دکتر بیات
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوندید:
https://eitaa.com/fahhaam
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
شرح اپرای مولوی. قسمت دهم: جنون
محتوای تکمیلی
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوندید:
https://eitaa.com/fahhaam
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
شرح اپرای مولوی. قسمت دهم: جنون
محتوای تکمیلی
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوندید:
https://eitaa.com/fahhaam
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
12.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مسعود دیانی امروز آسمانی شد.
روحانی و نویسندۀ خوشفکری که با برنامۀ «سوره» بین عموم شناخته شد.
در چند قسمتی از سوره افتخار همکاری با ایشان را داشتم. این ابیات مدح مولا، بدرقۀ راهش باشد.
نشانی برنامه های سوره در تلویبیون:
https://telewebion.com/program/0x1b2c3a9
درباره رابطه مولوی و شمس خیلی ها حرف زده اند. یکی هم من.
این برنامه دو سال پیش ضبط شد. مجری دکتر محمود اکرامی فر است و مهمان دیگر محمود حبیبی کسبی، از شاعران خوب معاصر است.
فیلم را از این لینک ببینید و مرا از نظرتان محروم نکنید. ممنون
https://aparat.com/v/gIHTr
🌷 🌷 🌷
سلام
از امشب بحث مولا (ع) و مولوی آغاز می شود. هر شب یک ویدئوی 4-5 دقیقه ای می گذارم به همراه متن اشعاری که درباره اش صحبت کرده ایم.
این که ویدئوها را در آپارات بارگذاری می کنم به خاطر این است که کم حجم تر شوند و شما راحت تر ببینید.
نسخۀ صوتی مباحث هر شب را هم می گذارم برای دوستانی که با شنیدن راحت ترند.
لطفا شبی 5 دقیقه وقت بگذارید برای فهمیدن خودتان و یک دقیقه وقت بگذارید برای فهمیدن من. اگر نظر ندهید و خوب و بد کار را نگویید، ممکن است من یک خطا را بارها تکرار کنم.
منتظر نظرات شما هستم.
🌹🌹🌹
#مولا_و_مولوی قسمت1
دربارۀ فهم عمیق
https://aparat.com/v/y64nA
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوندید:
https://eitaa.com/fahhaam
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
مولا و مولوی1.mp3
3.9M
#مولا_و_مولوی قسمت1
دربارۀ فهم عمیق
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوندید:
https://eitaa.com/fahhaam
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
نظر یکی از مخاطبان گرامی:
سلام جناب استاد.مطلب مولا و مولوی۱ رو شنیدم. متشکرم از جنابعالی.
در اینکه ما در فهم عمیق از ابیات شعرا و -از اون بالاتر-در فهمیدن بینش و نوع نگاه شعرا به جهان و دنیا و زندگی، غالبا ضعف داریم، شکی نیست و با شما موافقم.
در اینکه حفظ اشعار و قرآن در گذشته اهمیتش خیلی بیشتر از الان بوده و امروزه با دنیای دیجیتال ارزش محفوظات کمتر شده هم با جنابعالی موافقم؛ ولی راستش در مورد اینکه حفظ کردن اشعار و یا قران، هیچ خاصیتی نداره و کاراییاش با نرمافزارهای رایج، به سهولت برابری میکنه به هیچ وجه موافق نیستم.
کسی که صدها بیت رو از حفظ باشه
اول اینکه خواخی نخواهی تا حدی وارد حیطهی معنا و فهم شاعر میشه و تنی به آب میزنه در دریای معرفت شاعر...
دوم اینکه قاعدتا دایرهی واژگان بسیارررر بالایی داره که اون رو در محاورات روزمره یک سر و گردن بالاتر از بقیه قرار میده و بهش در رفع احتجاجات و حل مسایل روزمره ومو میکنه...
سوم اینکه خود حفظ کردن و استفاده از ظرفیت خالی مغز، مغز رو از رکود و رخوت و از دست دادن سیناپسهای عصبی حفظ میکنه که خود این به سلامت مغز کمک میکنه...
چهارم اینکه از بر خواندن اشعار و یا مدد گرفتن از ابیات و اشعار در موقعیتهای گوناگون روزمره لذت بسیااااااار زیادی داره که میدونم خودتون این لذت رو چشیدهاید چون اشعار بسیاری رو در حافظه دارید...
تمام اینها برای قرآن هم مثال زدنی و تعمیم دادنی است...
از اون عجیبتر اینکه: الان که من کلاس عربی میرم، بسیااااری از قواعد عربی رو از طریق آیاتی که به لطف خدا در حافظه دارم در ذهنم تثبیت و یا بازیابی میکنم. مثلا در حافظه دارم که "کان اللهُ علیما حکیما" و یا "ان اللهَ عزیزٌ ذوانتقام"
بنابراين وقتی میخوام به خاطر بیارم اسم "کان" چه اِعرابی داره؟ سریع آیه رو به خاطر میارم و میگم کان و افعال مشابه، اسمشون مرفوع و خبرشون منصوب است.
و در مورد "انَّ" به خاطر میارم که اسمش منصوب و خبرش مرفوع است!
این یکی از خواص حفظ قرآن است. البته من بخش خیلی خیلی کوچکی از قرآن را حفظ هستم و اصلا حافظ به شمار نمیام.
[با ادای بصیرت و معرفت گرفتن افراد حافظ قرآن هم مخالفم... چون نورش باید باطنی باشه و در اعمال و رفتار آدم اثرش منعکس بشه] اما خب... حفظ کردن اشعار و آیات، بیکاربرد و خاصیت هم نیست...
🌹🌹سلام بر مهدی🌹🌹
چه اسفندها... آه!
چه اسفندها دود کردیم!
برای تو ای روز اردیبهشتی
که گفتند این روزها میرسی
از همین راه
قیصر امینپور
سوال یکی از مخاطبان گرامی:
سلام
در بحث سماع و جنون ، ضمن این که مستقیم بیان کردید که این توهمی از معنویت است نه خود آن (به شاهد گهواره ی نوزاد و تکان خوردن دعاگویان) اما تلویحا تایید کردید که جناب مولوی از خودآگاه به ناخودآگاه رفته و حرفهایی را از عالم دیگری به ما گزارش داده و چون ما اهل آن عالم نبودیم می گوییم : او مبهم و نامفهوم حرف زده.
این تعارض را چطور حل می کنید ؟!
و به فرض که این بخشی از حقایق معنویات باشد، چطور آن را انکار یا تایید می کنیم وقتی خود پا در آن عوالم نگذاشته ایم ؟!
جواب:
1. حتی اگر سماع در حد به خواب بردن کودک هم کارکرد داشته باشد، یادمان نرود: در خواب چیزهایی را می بینیم که در بیداری نمی بینیم. پس تاثیر دارد.
من گفتم با سماع به ناخودآگاه می روند. ناخودآگاه به منابعی دسترس دارد که خودآگاه دسترس ندارد.
نکته تکمیلی این که ناخودآگاه الزاما با عالم ملکوت در ارتباط نیست.لذا دریافتهای الزاما درست نیست.
2. ما به ملکوت عالم دسترسی نداریم، اما می توانیم با معیارهایی گزارشهای ماورایی را ارزیابی کنیم. مثلا اگر گزارشی با نص صریح قرآن تعارض داشت، نمی پذیریم. در خصوص میزان تطابق یا تعارض گزارشها با متون دینی یا حتی با دیگر گزارشهای خود آن مشاهده گر یا دیگر مشاهده گران، بحثهای مفصلی دارم که به زودی تقدیم می کنم.
دورۀ آموزشی ❤️«عشق»❤️
یک دورۀ جامع و فوق العاده که عشق را از سه منظر زندگی معمول انسانی، فرهنگ و دین بررسی میکند.
با گذراندن این دوره، فهم شما از زندگی، دین و ادبیات دگرگون خواهد شد.
مدت زمان دوره: 5 ساعت
قیمت: 1.5 میلیون تومان
تخفیف ویژه برای 50 نفر اول: فقط 500 هزار تومان
فیش واریزی را برای ادمین بفرستید:
@Marziegholami
6221 - 0612 - 2848 - 7742
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوندید:
https://eitaa.com/fahhaam
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی دورۀ آموزشی ❤️«عشق»❤️
معرفی سرفصلها و محتوای دوره
شبی 5 دقیقه برای فرهنگ خودتان وقت بگذارید
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوندید:
https://eitaa.com/fahhaam
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠