eitaa logo
فهام
1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
181 ویدیو
29 فایل
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠 ✅محتوای فاخر و عمیق ✅زبان ساده و قابل فهم ❌شعار ❌حرف بی‌سند ⏱شبی 5 دقیقه رضا بیات: استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی. @DR_Reza_Bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
تیغ کج شد عاشقانت را صراط المستقیم یک دعا داریم، آن هم یا علی و یا عظیم من نه "آن اللهی"ام یاران نه "این اللهی" ام جای من امن است در ایمان امین اللهی ام رمضان مبارک شعر: قاسم صرافان فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
ان شاء الله با آیات الولایه در خدمتم
🕋 جزء اول 🕋 عن يحيى بن ابى القاسم قال‏، سألت الصادق جعفر بن محمد عليهما السلام عن قول الله عز و جل: «الم ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» فقال: المتقون شيعة على عليه السلام و الغيب هو حجة الغايب، و شاهد ذلك قول الله عز و جل و «يَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ» «2» فأخبر عز و جل ان الاية هي الغيب، و الغيب هو الحجة و تصديق ذلك قول الله عز و جل: «وَ جَعَلْنَا ابْنَ مَرْيَمَ وَ أُمَّهُ آيَةً» «3» يعنى حجة.«4» 🟠🟠🟠 ... از امام صادق (ع) از این آیه پرسیدم: «الم، آن کتاب است؛ همان‌که هیچ شکی در آن نیست؛ برای اهل تقوی هدایت است؛ آنان‌که به غیب باور دارند.» «1» امام صادق (ع) فرمود: اهل تقوی شیعیان علی (ع) هستند و «غیب» حجت غایب است. شاهد حرف من کلام خداست که: «و مى‏‌گويند: چرا نشانه‌‏اى (دلخواه ما) از سوى پروردگارش براى او فرو فرستاده نشده است؟ بگو كه غيب، تنها از آن خداوند است؛ پس چشم به راه داريد كه من (نيز) با شما از چشم به راه دارندگانم» «2». در اینجا خداوند خبر داده که آیه/ نشانه همان غیب است و غیب نیز همان حجت است؛ این ادعا با این آیه ثابت می‌شود: «پسر مریم و مادرش را آیه قرار دادیم» «3». در اینجا آیه یعنی حجت. «4» 📌 1. بقره: 2-3. 2. یونس: 20. 3. مؤمنون: 50. 4. نورالثقلین، ج1، ص34. 🔴🔴🔴 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
دوستانی پرسیده اند که آیا می شود پستهای آیات الولایه را فوروارد کنیم؟ این کار مصداق دقیق و درست امر به معروف و گسترش خیر است. نشر فضایل مولا که اجازه نمی خواهد. اگر هم منظور این بوده که بدون نام کانال باشد، باز هم هیچ مشکلی نیست. اصالت با نشر فضایل است.
🕋 جزء دوم 🕋 يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبرِ وَ الصَّلَوةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرين «1» عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: مَا فِي الْقُرْآنِ آيَةُ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» إِلَّا وَ عَلِيٌّ أَمِيرُهَا وَ شَرِيفُهَا وَ مُقَدَّمُهَا وَ لَقَدْ عَاتَبَ اللَّهُ أَصْحَابَ النَّبِيِّ ص وَ مَا ذَكَرَ عَلِيّاً إِلَّا بِخَيْرٍ قَالَ قُلْتُ وَ أَيْنَ عَاتَبَهُمْ قَالَ قَوْلُهُ‏ «إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ» «2»‏ لَمْ يَبْقَ مَعَهُ أَحَدٌ غَيْرُ عَلِيٍّ وَ جَبْرَئِيلَ ع. «3» 🟠🟠🟠 اى مؤمنان! از شكيبايى و نماز يارى بجوييد كه خداوند با شكيبايان است. ابن عباس گفت: هیچ جای قرآن خطاب «یا ایها اللذین آمنوا: ای مؤمنان» نیامده است مگر آن که علی امیر و بزرگ و جلودار مؤمنان است. خداوند اصحاب پیامبر را سرزنش کرد در حالی که دربارۀ علی جز خیر و خوبی چیزی نفرمود. پرسیدند: کجای قرآن اصحاب سرزنش شده‌اند؟ گفت: آن جا که در احد فرمود: «آنان که هنگام رویارویی دو سپاه به دشمن پشت کردند (فرار کردند) ...» در حالی که جز علی و جبرئیل کسی با پیامبر نمانده بود. 📌 1. بقره: 153. 2. آل عمران: 155. 3. تفسیر فرات کوفی، ج1، ص50. 🟠🟠🟠 نکته: سلفی‌ها می‌گویند: استعانت (یاری‌خواهی) از هر کس و هر چیز جز خداوند متعال شرک است. این آیه می‌فرماید: از نماز و صبر یاری بخواهید. نماز و صبر هر چه باشند، خود خدا نیستند. 🔴🔴🔴 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
در حدیث معرفت نورانیت چنین آمده که حقیقت و باطن صبر یا صیام (روزه) رسول الله است و حقیقت صلات (نماز) امیرالمؤمنین است. با توجه به این معنا، تاویل این آیه می شود توسل به این دو بزرگوار یا محمد یا علی اکفیانی فانکما کافیان و انصرانی فانکما ناصران
آقای ناطقی: سلام دو نکته از آیه ای که در کانال گذاشتید به ذهن حقیر رسید اول اینکه طبق روایت الصبر هو الصوم ...