🕋 جزء اول 🕋
عن يحيى بن ابى القاسم قال، سألت الصادق جعفر بن محمد عليهما السلام عن قول الله عز و جل: «الم ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» فقال: المتقون شيعة على عليه السلام و الغيب هو حجة الغايب، و شاهد ذلك قول الله عز و جل و «يَقُولُونَ لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ» «2» فأخبر عز و جل ان الاية هي الغيب، و الغيب هو الحجة و تصديق ذلك قول الله عز و جل: «وَ جَعَلْنَا ابْنَ مَرْيَمَ وَ أُمَّهُ آيَةً» «3» يعنى حجة.«4»
🟠🟠🟠
... از امام صادق (ع) از این آیه پرسیدم: «الم، آن کتاب است؛ همانکه هیچ شکی در آن نیست؛ برای اهل تقوی هدایت است؛ آنانکه به غیب باور دارند.» «1»
امام صادق (ع) فرمود: اهل تقوی شیعیان علی (ع) هستند و «غیب» حجت غایب است. شاهد حرف من کلام خداست که: «و مىگويند: چرا نشانهاى (دلخواه ما) از سوى پروردگارش براى او فرو فرستاده نشده است؟ بگو كه غيب، تنها از آن خداوند است؛ پس چشم به راه داريد كه من (نيز) با شما از چشم به راه دارندگانم» «2».
در اینجا خداوند خبر داده که آیه/ نشانه همان غیب است و غیب نیز همان حجت است؛ این ادعا با این آیه ثابت میشود: «پسر مریم و مادرش را آیه قرار دادیم» «3». در اینجا آیه یعنی حجت. «4»
📌
1. بقره: 2-3.
2. یونس: 20.
3. مؤمنون: 50.
4. نورالثقلین، ج1، ص34.
🔴🔴🔴
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
فهام
✅شب اول، جزء اول✅ ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيم﴾ (حمد/6) عَنْ سَيِّدِ الْعَابِدِينَ عَلِيِّ ب
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
بازنشر از سال گذشته
اهدنا الصراط المستقیم
دوستانی پرسیده اند که آیا می شود پستهای آیات الولایه را فوروارد کنیم؟
این کار مصداق دقیق و درست امر به معروف و گسترش خیر است. نشر فضایل مولا که اجازه نمی خواهد.
اگر هم منظور این بوده که بدون نام کانال باشد، باز هم هیچ مشکلی نیست. اصالت با نشر فضایل است.
🕋 جزء دوم 🕋
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبرِ وَ الصَّلَوةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرين «1»
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: مَا فِي الْقُرْآنِ آيَةُ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» إِلَّا وَ عَلِيٌّ أَمِيرُهَا وَ شَرِيفُهَا وَ مُقَدَّمُهَا وَ لَقَدْ عَاتَبَ اللَّهُ أَصْحَابَ النَّبِيِّ ص وَ مَا ذَكَرَ عَلِيّاً إِلَّا بِخَيْرٍ قَالَ قُلْتُ وَ أَيْنَ عَاتَبَهُمْ قَالَ قَوْلُهُ «إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ» «2» لَمْ يَبْقَ مَعَهُ أَحَدٌ غَيْرُ عَلِيٍّ وَ جَبْرَئِيلَ ع. «3»
🟠🟠🟠
اى مؤمنان! از شكيبايى و نماز يارى بجوييد كه خداوند با شكيبايان است.
ابن عباس گفت: هیچ جای قرآن خطاب «یا ایها اللذین آمنوا: ای مؤمنان» نیامده است مگر آن که علی امیر و بزرگ و جلودار مؤمنان است. خداوند اصحاب پیامبر را سرزنش کرد در حالی که دربارۀ علی جز خیر و خوبی چیزی نفرمود.
پرسیدند: کجای قرآن اصحاب سرزنش شدهاند؟ گفت: آن جا که در احد فرمود: «آنان که هنگام رویارویی دو سپاه به دشمن پشت کردند (فرار کردند) ...» در حالی که جز علی و جبرئیل کسی با پیامبر نمانده بود.
📌
1. بقره: 153.
2. آل عمران: 155.
3. تفسیر فرات کوفی، ج1، ص50.
🟠🟠🟠
نکته:
سلفیها میگویند: استعانت (یاریخواهی) از هر کس و هر چیز جز خداوند متعال شرک است. این آیه میفرماید: از نماز و صبر یاری بخواهید. نماز و صبر هر چه باشند، خود خدا نیستند.
🔴🔴🔴
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
در حدیث معرفت نورانیت چنین آمده که
حقیقت و باطن صبر یا صیام (روزه) رسول الله است و حقیقت صلات (نماز) امیرالمؤمنین است.
با توجه به این معنا، تاویل این آیه می شود توسل به این دو بزرگوار
یا محمد یا علی
اکفیانی فانکما کافیان
و انصرانی فانکما ناصران
آقای ناطقی:
سلام
دو نکته از آیه ای که در کانال گذاشتید به ذهن حقیر رسید
اول اینکه طبق روایت الصبر هو الصوم
...
🕋جزء سوم🕋
هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْک الْکتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْکمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّکرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ «1»
🟠 عن أبي عبد الله عليه السلام قال نحن الراسخون في العلم و نحن نعلم تأويله. «2»
🟠 او کسى است که اين کتاب را بر تو نازل کرد، که قسمتى از آن، آيات «محکم» [صريح و روشن] است؛ که اساس اين کتاب مى باشد؛ (و هر گونه پيچيدگى در آيات ديگر، با مراجعه به اينها، برطرف مى گردد.) و قسمتى از آن، «متشابه» است [آياتى که به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات ديگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفى در آن مى رود؛ ولى با توجه به آيات محکم، تفسير آنها آشکار مى گردد.] اما آنها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتند، تا فتنه انگيزى کنند (و مردم را گمراه سازند)؛ و تفسير (نادرستى) براى آن مى طلبند؛ در حالى که تفسير آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمى دانند. (آنها که به دنبال فهم و درک اسرارِ همۀ آيات قرآن در پرتو علم و دانش الهى) مى گويند: «ما به همه آن ايمان آورديم؛ همه از طرف پروردگارِ ماست.» و جز صاحبان عقل، متذکر نمى شوند (و اين حقيقت را درک نمى کنند).«3»
🟠 از امام صادق علیه السلام نقل شده که: ما راسخان در علم هستیم و ما تأویل قرآن را میدانیم.
🟠 نکته: قرائت این آیه بین فرقههای اسلامی مختلف است. شیعیان «الراسخون» را عطف به «الله» میدانند و چنین ترجمه میکنند که «تأویل را خدا و راسخان میدانند».
مصداق «راسخ در علم» ابتدا معصومان علیهم السلام هستند و بعد، به تدریج و با حفظ مراتب، دیگرانی که از آنان کسب علم و معنویت کردهاند.
اما مسلمانان غیر شیعه بعد از «الله» نقطه میگذارند و جمله را تمام شده میدانند. آنها این بخش آیه را چنین میفهمند: «تأویل قرآن را جز خدا کسی نمیداند. راسخان میگویند که ایمان آوردیم ...».
این قرائت دست کم دو ایراد مهم دارد:
1️⃣ اگر تأویل (معنای باطنی) قرآن را جز خدا کسی نمیداند، پس مخاطب این آیات کیست؟ این چه حکمتی است که آیهای را بفرستی که معنایش را جز خودت هیچ کس نداند؟
2️⃣ با این قرائت هر کس ایمان بیاورد، «راسخ در علم است»؟ اگر نیست، پس راسخان در علم چه چیزی بیشتر از عموم مؤمنان دارند. اگر فرقی ندارند، یعنی خدا کار لغو کرده است؟!
🟠 نکته: در قرآنهایی که در خانههای ماست، علامت وقف جایی قرار گرفته که به شکل غیر شیعه قرائت کنیم. حواسمان جمع باشد!
📌
1. آل عمران: 7.
2. تفسیر نور الثقلین، ج1، ص316.
3. ترجمۀ آیتالله مکارم شیرازی.
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
دوستان سلام
طاعات قبول
ذوق زده ام. داشتم روی آیات الولایه کار می کردم.
به لطف خدا،
به لطف خدا،
به لطف خدا،
بحث امشب (جزء 4) فوق العاده درآمد.
گوش به زنگ باشید و از همین الآن 7-8 دقیقه وقت بگذارید که با آرامش و تمرکز بخوانیدش.
عالی شده
الحمد لله