eitaa logo
فهام
1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
185 ویدیو
36 فایل
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠 ✅محتوای فاخر و عمیق ✅زبان ساده و قابل فهم ❌شعار ❌حرف بی‌سند ⏱شبی 5 دقیقه رضا بیات: استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی. @DR_Reza_Bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋جزء سوم🕋 هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْک الْکتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُحْکمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنَا وَمَا يَذَّکرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ «1» 🟠 عن أبي عبد الله عليه السلام قال نحن الراسخون في العلم و نحن نعلم تأويله. «2» 🟠 او کسى است که اين کتاب را بر تو نازل کرد، که قسمتى از آن، آيات «محکم» [صريح و روشن‏] است؛ که اساس اين کتاب مى‏ باشد؛ (و هر گونه پيچيدگى در آيات ديگر، با مراجعه به اينها، برطرف مى ‏گردد.) و قسمتى از آن، «متشابه» است [آياتى که به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات ديگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفى در آن مى‏ رود؛ ولى با توجه به آيات محکم، تفسير آنها آشکار مى‏ گردد.] اما آنها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتند، تا فتنه ‏انگيزى کنند (و مردم را گمراه سازند)؛ و تفسير (نادرستى) براى آن مى‏ طلبند؛ در حالى که تفسير آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمى‏ دانند. (آنها که به دنبال فهم و درک اسرارِ همۀ آيات قرآن در پرتو علم و دانش الهى) مى‏ گويند: «ما به همه آن ايمان آورديم؛ همه از طرف پروردگارِ ماست.» و جز صاحبان عقل، متذکر نمى‏ شوند (و اين حقيقت را درک نمى ‏کنند).«3» 🟠 از امام صادق علیه السلام نقل شده که: ما راسخان در علم هستیم و ما تأویل قرآن را می‌دانیم. 🟠 نکته: قرائت این آیه بین فرقه‌های اسلامی مختلف است. شیعیان «الراسخون» را عطف به «الله» می‌دانند و چنین ترجمه می‌کنند که «تأویل را خدا و راسخان می‌دانند». مصداق «راسخ در علم» ابتدا معصومان علیهم السلام هستند و بعد، به تدریج و با حفظ مراتب، دیگرانی که از آنان کسب علم و معنویت کرده‌اند. اما مسلمانان غیر شیعه بعد از «الله» نقطه می‌گذارند و جمله را تمام شده می‌دانند. آنها این بخش آیه را چنین می‌فهمند: «تأویل قرآن را جز خدا کسی نمی‌داند. راسخان می‌گویند که ایمان آوردیم ...». این قرائت دست کم دو ایراد مهم دارد: 1️⃣ اگر تأویل (معنای باطنی) قرآن را جز خدا کسی نمی‌داند، پس مخاطب این آیات کیست؟ این چه حکمتی است که آیه‌ای را بفرستی که معنایش را جز خودت هیچ کس نداند؟ 2️⃣ با این قرائت هر کس ایمان بیاورد، «راسخ در علم است»؟ اگر نیست، پس راسخان در علم چه چیزی بیشتر از عموم مؤمنان دارند. اگر فرقی ندارند، یعنی خدا کار لغو کرده است؟! 🟠 نکته: در قرآن‌هایی که در خانه‌های ماست، علامت وقف جایی قرار گرفته که به شکل غیر شیعه قرائت کنیم. حواسمان جمع باشد! 📌 1. آل عمران: 7. 2. تفسیر نور الثقلین، ج1، ص316. 3. ترجمۀ آیت‌الله مکارم شیرازی. فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
دوستان سلام طاعات قبول ذوق زده ام. داشتم روی آیات الولایه کار می کردم. به لطف خدا، به لطف خدا، به لطف خدا، بحث امشب (جزء 4) فوق العاده درآمد. گوش به زنگ باشید و از همین الآن 7-8 دقیقه وقت بگذارید که با آرامش و تمرکز بخوانیدش. عالی شده الحمد لله
مربوط به آیه و بحث امشب
مربوط به آیه و بحث امشب
🕋جزء چهارم🕋 📕 1 از 7 وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنتُمْ تُتْلىَ‏ عَلَيْكُمْ ءَايَاتُ اللَّهِ وَ فِيكُمْ رَسُولُهُ وَ مَن يَعْتَصِم بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِىَ إِلىَ‏ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيم‏ «1» المفضل بن عمر، قال: سألت أبا عبد اللّه- عليه السلام- عن «الصراط». فقال: هو الطريق الى المعرفة اللّه- عز و جل. و هما صراطان، صراط في الدنيا، و صراط في الاخرة. فأما الصراط [الذي‏] في الدنيا، فهو الامام المفترض الطاعة. من عرفه في الدنيا و اقتدى بهداه، مر على الصراط الذي هو جسر جهنم في الاخرة، و من لم يعرفه في الدنيا زلت قدمه عن الصراط في الاخرة. فتردى في نار جهنم. «2» 🟡🟡🟡 و چگونه كفر مى‌‏ورزيد در حالى كه آيات خداوند را براى شما مى‏‌خوانند و پيامبر او در ميان شماست؟ و هر كس به خداوند پناه آورد به راهى راست راهنمايى شده است. «3» یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام از ایشان دربارۀ صراط پرسید. امام فرمود: صراط راه شناخت خداوند است. دو صراط وجود دارد: صراط در دنیا و صراط در آخرت. صراط دنیا امامی است که اطاعتش واجب است. هر کس در دنیا او رابشناسد و از او پیروی کند، در آخرت از صراطی که پل روی جهنم است، می‌گذرد. هر کس که در دنیا امام را نشناسد، در آخرت پایش از صراط می‌لغزد و به جهنم سقوط می‌کند. 📌 1. آل عمران: 101 2. تفسیر کنز الدقائق، ج1، ص 69 3. ترجمۀ دکتر سیدعلی موسوی گرمارودی فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
🟠 نکته 1 📕 2 از 7 خداوند اینجا می‌فرماید: «به خدا پناه آورید» و دو آیه بعد می‌فرماید: «به ریسمان خدا پناه آورید». اعتصموا بالله/ اعتصموا بحبل الله این دو آیه با هم تعارض ندارند؛ بلکه هم معنا هستند. کسی که نفهمد امام در راستای خداوند است و نه چیزی معارض او، گمان می‌کند که توسل به امام شرک است! در حالی که این دو آیه، به وضوح جوابی به این فکر اشتباه هستند. فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
🟠 نکته 2 📕 3 از 7 اگر کسی به ریسمان خدا (=امام) پناه آورد، به خدا می‌رسد. این را راحت می‌فهمیم. اما این آیه را ببیند: اگر کسی به خدا پناه آورد، به صراط (=امام) می‌رسد. 1️⃣ خدا و امام یک راه به هم متصل هستند. از هر جایی به این راه وارد شویم، جریان هدایت‌یافتگی شروع می‌شود. إِنَّ رَبِّي عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (هود: 56) إِنَّكَ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (زخرف: 43) مَنْ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ هُوَ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيم‏ (نحل: 76) 2️⃣ برای شناخت خدا باید از امام کمک بگیریم و برای شناخت امام، از خدا. در دعا می‌خوانیم: اللهم عرّفنی حجتک، فإنّک ان لم تُعرّفنی حجتک، ضللتُ عن دینی. خدایا حجت خود را به من بشناسان که اگر او را معرفی نکنی، از دینم گمراه می‌شوم. فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
🟠 نکته 3 📕 4 از 7 امام تنها راه شناخت خداست. لذا اگر کسی به خدا رسید و امام را نشناخت، باید به خدای ذهنی خودش شک کند. برای تقریب به ذهن، این تصاویر را پیش چشم بیاورید: فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب