eitaa logo
فهام
1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
185 ویدیو
36 فایل
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠 ✅محتوای فاخر و عمیق ✅زبان ساده و قابل فهم ❌شعار ❌حرف بی‌سند ⏱شبی 5 دقیقه رضا بیات: استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی. @DR_Reza_Bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🟠 نکته 2 📕 3 از 7 اگر کسی به ریسمان خدا (=امام) پناه آورد، به خدا می‌رسد. این را راحت می‌فهمیم. اما این آیه را ببیند: اگر کسی به خدا پناه آورد، به صراط (=امام) می‌رسد. 1️⃣ خدا و امام یک راه به هم متصل هستند. از هر جایی به این راه وارد شویم، جریان هدایت‌یافتگی شروع می‌شود. إِنَّ رَبِّي عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (هود: 56) إِنَّكَ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (زخرف: 43) مَنْ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ هُوَ عَلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيم‏ (نحل: 76) 2️⃣ برای شناخت خدا باید از امام کمک بگیریم و برای شناخت امام، از خدا. در دعا می‌خوانیم: اللهم عرّفنی حجتک، فإنّک ان لم تُعرّفنی حجتک، ضللتُ عن دینی. خدایا حجت خود را به من بشناسان که اگر او را معرفی نکنی، از دینم گمراه می‌شوم. فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
🟠 نکته 3 📕 4 از 7 امام تنها راه شناخت خداست. لذا اگر کسی به خدا رسید و امام را نشناخت، باید به خدای ذهنی خودش شک کند. برای تقریب به ذهن، این تصاویر را پیش چشم بیاورید: فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
📕 5 از 7 خورشید می‌تابد و نورش به زمین می‌رسد. گرداگرد زمین را لایه‌ای به نام «جو» گرفته است و همین جو است که نور خورشید را برای ما دیدنی می‌کند. همین نور در خارج از جو دیده نمی‌شود و فضای کلی منظومۀ شمسی تاریک است. حالا می‌توانید تصور کنید نور خورشید به ما برسد بدون این که از جو گذشته باشد؟ امام «باب الله» است. هر آنچه از خدا به ما می‌رسد از این درگاه است. فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
📕 6 از 7 لامپ روشن می‌شود. تمام نور لامپ از نیروی برق است و افروخته شدن سیمی که در وسط لامپ قرار دارد. اگر لامپ قوی باشد نگاه کردن به آن نور دشوار است. اگر حباب دور آن سیم افروخته نباشد، لامپ می‌سوزد و روشنایی به ما نمی‌رسد. اصل نور از آن سیم افروخته است، اما بدون حباب هیچ چیزی گیر ما نمی‌آید. این تمثیل، نقص‌های زیادی دارد؛ ولی کلیت تصویرش قابل درک است. فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
📕 7 از 7 برق خداوند است. (جان فدای آن که ناپیداست باد) سیم افروخته رسول الله است. حباب امام است. اگر این ساختار مرتب نباشد، چیزی دستمان را نمی‌گیرد و بهره‌مند نمی‌شویم. می‌گویید نه؟ خدا و پیامبری را که غیر شیعیان از طریقی بدون امام معرفی کرده‌اند ببینید! پر از ضعف و ذلت و پستی و پلشتی! خدایی که با یعقوب نبی کشتی می‌گیرد و شکست می‌خورد! پیامبرانی که هر یک پر از حیله و نیرنگ و گناه هستند. کتابهای قصص الانبیا پر است از این مزخرفات. یک بار دیگر تمثیل لامپ را مرور کنید. حالا آیۀ نور را بخوانید: اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَوةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فىِ زُجَاجَةٍ ... (نور: 35) خداوند، نور آسمان‏ها و زمين است، مثل نور او چون چراغدانى است در آن چراغى، آن چراغ در شيشه‌‏اى‏ ... فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
🕋جزء پنجم🕋 إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّواْ الْأَمَانَاتِ إِلىَ أَهْلِهَا وَ إِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ ... «1» خداوند به شما فرمان مى‌‏دهد كه امانت‏ها را به صاحب آنها باز گردانيد و چون ميان مردم داورى مى‌‏كنيد با دادگرى داورى كنيد ... 🟠🟠🟠 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الْإِمَامُ يُعْرَفُ بِثَلَاثِ خِصَالٍ: أَنَّهُ أَوْلَى النَّاسِ بِالَّذِي كَانَ قَبْلَهُ، وَ أَنَّ عِنْدَهُ سِلَاحَ النَّبِيِّ ص وَ عِنْدَهُ الْوَصِيَّةَ، وَ هِيَ الَّتِي قَالَ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها» «2» از امام باقر و صادق علیهما لاسلام نقل شده که فرموده‌اند: امام به سه ویژگی شناخته می‌شود: 1. نزدیک‌ترین و سزاوارترین مردم نسبت به امام قبلی است. 2. سلاح پیامبر (ص) نزد اوست. 3. وصیت نزد اوست/ به او وصیت شده است. این همان چیزی است که خدا در کتابش فرموده است: «خدا شما را فرمان داده که امانت‌ها را به صاحبانش بازگردانید». 🟠🟠🟠 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها- وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ» قَالَ أَمَرَ اللَّهُ الْإِمَامَ أَنْ يَدْفَعَ مَا عِنْدَهُ إِلَى الْإِمَامِ الَّذِي بَعْدَهُ، وَ أَمَرَ اللَّهُ الْأَئِمَّةَ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ، وَ أَمَرَ النَّاسَ أَنْ يُطِيعُوهُمْ «3» از امام صادق علیه السلام نقل شده که دربارۀ این آیه فرمود: خداوند به امام امر کرده که آنچه را نزد اوست به امام بعدی تحویل دهد. به امامان امر کرده که بین مردم به عدالت حکم کنند و مردمان را امر کرده که از امامان اطاعت کنند. 📌 1. نساء: 58 2. تفسیر عیاشی، ج1، ص249 3. همان فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
سلام و درود امشب و فردا که سورۀ مائده را می‌خوانید، پشت سر هم به غدیر خم می‌روید. سه آیه را پارسال معرفی کرده بودم که دوباره در قالب «بازنشر از سال گذشته» تقدیم حضورتان می‌کنم. این هم یک آیه و حدیث دیگر:
🕋جزء ششم🕋 وَ مَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَلِبُون‏ «1» ⬇️⬇️⬇️ و هر كس سرورى خداوند و پيامبرش و آنان را كه ايمان دارند بپذيرد (از حزب خداوند است) بى‏ گمان حزب خداوند پيروز است. 🟠🟠🟠 عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ يَعْنِي يُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يَعْنِي مُحَمَّداً وَ الَّذِينَ آمَنُوا يَعْنِي وَ يُحِبُّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ يَعْنِي شِيعَةَ اللَّهِ وَ شِيعَةَ مُحَمَّدٍ وَ شِيعَةَ عَلِيٍّ هُمُ الْغَالِبُونَ- يَعْنِي الْعَالُونَ عَلَى جَمِيعِ الْعِبَادِ- الظَّاهِرُونَ عَلَى الْمُخَالِفِينَ لَهُمْ- قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: فَبَدَأَ اللَّهُ فِي هَذِهِ الْآيَةِ بِنَفْسِهِ- ثُمَّ ثَنَّى بِمُحَمَّدٍ، ثُمَّ ثَلَّثَ بِعَلِيٍّ [ثُمَّ قَالَ‏]: فَلَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: رَحِمَ اللَّهُ عَلِيّاً اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ حَيْثُ دَارَ «2» ⬇️⬇️⬇️ ابن عباس می‌گوید: « وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ» یعنی الله را دوست بدارد، « وَ رَسُولَهُ» یعنی محمد را دوست بدارد، « وَ الَّذِينَ آمَنُوا» یعنی علی را دوست بدارد، «فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ»، منظور از حزب خدا، شیعیان خدا و رسول و علی هستند. «هُمُ الْغَالِبُونَ» یعنی بر همۀ بندگان برتری دارند و بر مخالفانشان غلبه می‌کنند. خدا اول خودش را نام برده، دوم پیامبر را و سوم علی را. وقتی این آیه نازل شد، پیامبر (ص) فرمود: خدا بر علی رحمت آورد! خدایا، حق را همراه او قرار ده؛ هر جا که او باشد. 📌 1. مائده: 56 2. شواهد التنزیل، ج1، ص246 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب