اینها سؤالهای مهمی هستند که این روزها از من پرسیده میشود. از امروز میخواهم آرامآرام به این سؤالها جواب بدهم.
🔴رضا بیات کیست؟
رشتۀ من ادبیات فارسی است و تخصص اصلیام ادبیات شیعی است. الان 21 سال است که به طور جدی در این زمینه کار میکنم.
🔴خروجی مکتوب رضا بیات در این سالها چه بوده؟
📚41 جلد کتاب در 27 عنوان را نوشتهام، ترجمهکردهام، ویرایش کردهام یا گردآوردهام. تنها دو عنوان از این مجموعه مربوط به دین یا ادبیات دینی نبوده است.
📋28 مقاله در مجلات علمی و تخصصی و دایره المعارفها نوشتهام که تنها یک موردش خارج از موضوع دین یا ادبیات دینی بوده.
🗞بیش از 70 مقاله در روزنامهها و سایتها از من منتشر شده است.
📌ادامه در پست بعد ...
✅یک نکتۀ مهم:
وقتی میخواهی یک موضوع را دقیق و خوب یاد بگیری، ناچاری علوم وابسته را هم بیاموزی و ابزارهای لازم را هم تهیه کنی. به عنوان مثال، غیر از تمام کلاسها و دانستههای قبلی، فقط برای همین کتاب #نشا من سراغ این استادان رفتهام و از سه ساعت تا چندین روز یاد گرفتهام و بحث کردهام و مشاوره گرفتهام:
1. دکتر عباسعلی وفایی: استاد گروه ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی. مشاوره در روش تحقیق و ادبیات عصر انقلاب.
2. دکتر نعمتالله ایرانزاده: دانشیار گروه ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی؛ مشاوره در مباحث نقد ادبی و نیز ادبیات عصر انقلاب.
3. دکتر علی عباسی: استاد گروه فرانسه دانشگاه شهید بهشتی. مشاوره در خصوص مکتب پاریس.
4. دکتر محمد دولتی: استادیار دانشگاه قرآن و حدیث (شهر ری). مشاوره در مباحث اعتقادی شیعی.
5. استاد حسین درگاهی. محقق و مؤلف. مشاوره در مباحث اعتقادی شیعی و نیز ادبیات و فرهنگ عصر انقلاب.
6. حجة الاسلام حسن طارمی راد. معاون علمی بنیاد دایرۀ المعارف اسلامی. مشاوره در مباحث اعتقادی شیعی.
7. آقای سید مهدی حسینی: منتقد ادبی. مشاوره در ادبیات شیعی.
8. دکتر محمدرضا سنگری: علاوه بر مشاورههای موردی، یک بار کل اثر را به دقت خواند و داوری کرد.
9. حجة الاسلام حامد کاشانی: مشاوره در مباحث اعتقادی شیعی.
غیر از این بزرگواران، از اساتید دیگری نیز در حد کارگاههای یک روزه یا مشاورههای محدود بهره گرفتم. برخی از این اساتید عبارتند از:
10. دکتر کورش صفوی: استاد گروه زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی. مشاوره در مباحث نقد ادبی.
11. دکتر حمیدرضا شایگان فر: دانشیار گروه ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی. مشاوره در مباحث نقد ادبی.
12. دکتر احمد پاکتچی: استاد دانشگاه امام صادق (ع). کارگاه در مباحث تحلیل گفتمان و نقد متون تاریخی.
13. دکتر ابراهیم خدایار: دانشیار گروه ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس. مشاوره در مباحث نقد ادبی.
14. دکتر مریم حسینی: استاد دانشگاه الزهراء (س). کارگاه نقد اسطوره شناختی.
15. دکتر محمد پارسانسب: استاد گروه ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. کارگاه نقد جامعه شناختی.
16. دکتر احمد گل محمدی: استاد دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی. کارگاه تحلیل محتوا.
17. دکتر فرهنگ مهروش. استاد دانشگاه آزاد، واحد آزادشهر. کارگاه روش تحقیق.
18. آقای عبدالحسین طالعی. عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم. کارگاه روش تحقیق.
19. دکتر محمدرضا جوادی یگانه: دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران. مشاورۀ کوتاه در مباحث جامعه شناسی.
20. دکتر جبار رحمانی. مشاورۀ کوتاه در مباحث جامعه شناسی.
21. آقای محسن حسام مظاهری. مشاورۀ کوتاه در مباحث جامعه شناسی.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوند:
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
https://b2n.ir/s86478
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
بخشی از مقدمۀ #نشا
کلیتِ نقد شعر هنوز غریب است؛ تا چه رسد به نقد شعر شیعی. برخی از اهل دانشگاه در بند نقد فرمالیستی ماندهاند و به صراحت میگویند: «جز فرم چیزی نیست» و برخی دیگر که خواستهاند راهی نو بجویند، جز ترجمۀ فهمیده و نفهمیدۀ نظریات غربی کاری از پیش نبردهاند و نهایتاً رسیدهاند به نقد پسااستعماری و مارکسیستی و ... . روشن است که این نقدها، به فرض صحت و قدرت، به سنت ما ربطی ندارد.
در انجمنهای ادبی هم معمولاً نقد از تذکر خروج از وزن و ایراد قافیه فراتر نمیرود و اگر برود، علمی نیست؛ هوسانهها و تخیلات و تصورات بزرگتر جلسه است. حرفهایم تند است؛ اما آنان که این فضاها را دیدهاند، تصدیق میکنند که بیراه نیست.
برای این چند صفحهای که سیاه کردهام حداقل ده سال به طور مستمر خواندهام و گفتهام و شنیدهام. گمانم بر آن است که آنقدری شده که ارزش عرضه داشته باشد و بشود در حد یکبار خواندن و نقد کردن تحملش کرد.
کار را در دو مجلد عرضه میکنم: مبانی و مصادیق. فکر میکنم این طوری مبانی بیشتر دیده میشوند. معمولاً خود شعرها آنقدر جاذبه دارند که خواننده تند تند مقدمات منتقد را ورق میزند تا به اصل کار برسد و شعر را بخواند. بعد هم اگر به نوشتههای پس از شعر نگاهی بیاندازد، گذرا و سرسری خواهد بود. وقتی مبانی جدا منتشر شود، از سویی هویت پیدا میکند و از سویی خوانندۀ شعردوستِ نقدگریز، کمتر متضرر میشود و همان بخش مصادیق را میگیرد و میخواند. البته ناگفته نماند که در جلد دوم نیز گاهگاهی به مناسبت، مباحثی از جنس مبانی نظری طرح کردهام.
ادامه در پست بعد ...
این مباحث آنقدر با مصادیق نزدیک و در هم تنیده بوده که نتوانستهام تفکیکشان کنم. برای جبران این ناتوانی، فهرست تفصیلی جلد مصادیق را در اینجا نیز میآورم.
در این جلد، توضیح دادهام که به یک شعر از چه زوایایی میشود نگاه کرد. خواندن این جلد را برای این افراد مفید میدانم:
🔴 هر که میخواهد اوضاع فرهنگ را در سالهای پس از انقلاب از بالا و بدون حب و بغضهای سیاسی ببیند.
🔴 هر که مدیر فرهنگی است یا قرار است بشود.
🔴 هر که میخواهد شعر بگوید و داستان بنویسد.
🔴 هر که میخواهد نظام اعتقادی شیعه را مختصر و روشمند مرور کند.
🔴 هر که میخواهد گسترۀ علوم ادبی را بشناسد.
🔴 هر که میخواهد پایاننامه و رسالهای و تحقیقی در ادبیات بنویسد.
🔴 هر که میخواهد به حوزۀ عظیم و غریب تخیلشناسی راهی بگشاید.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوند:
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
https://b2n.ir/s86478
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠