در ساختار فکری اهل سنت، اطاعت از خلیفه واجب و قیام علیه او حرام است؛ فارغ از این که آن خلیفه کیست و چه کرده است. در قرون نخستین، تأکید داشتند که یزید، با همۀ یزید بودنش، به حق بوده و امام حسین(ع)، با همۀ فضایل و مناقبش، خطا کرده؛ چون به هر حال یزید خلیفه بوده است! (البته در قرون اخیر عده ای از این عقیده برگشته اند و امام حسین(ع) را شهید و یزید را ملعون میدانند.)
حال در این فضا، عایشه جنگی را علیه خلیفۀ زمان خودش راه انداخته و رهبری کرده و شکست خورده. هیچ کدام از اهل سنت نتوانستهاند عایشه را از اتهام «خروج علیه خلیفه» نجات بدهند. نهایتا گفتهاند که «امالمؤمنین عایشه بعدا توبه کرد».
خود عایشه هم بعد از جمل، مدام اظهار پشیمانی میکرد و از «به صدای بلند گریه کردنِ» او داستانها در کتب آوردهاند. حدااقل تا پایان خلافت امیرالمؤمنین(ع) هم هیچ موضعگیری و حرکت سیاسی اجتماعی و حرف مهمی از او نقل نشده است.
@fahhaam
اما چند نتیجه که شاید کمتر شنیده باشیم:
1. عایشه به شدت متهم بود که علیه خلیفه شوریده، پس گناهکار است. او برای خلاصی خودش از سنگینی اتهامات، کار عجیبی کرد: فضایل حضرت فاطمه (س) را نقل کرد. استدلال و نقشۀ او چنین بود: وقتی حضرت فاطمه(س) با آن عظمت و قداست، با خلیفۀ زمان خودش، ابوبکر، درگیر شده و هیچ کس جرأت نمیکند ایشان را از دین خارج بداند؛ پس من هم که علیه خلیفۀ زمان خودم خروج کردهام، تبرئه میشوم.
این ترفند عایشه باعث شد که هم احادیث مهمی در فضایل حضرت فاطمه(س) در کتب اهل سنت نقل شود و هم مخالفت آن حضرت با خلافت خلیفۀ اول و ساختار خلافت در تاریخ ثبت شود. وگرنه، آنها اصرار داشتند و تلاش بسیار میکردند که نشان بدهند که خلافت مورد رضایت همگان بوده و کسی مخالفتی نداشته و اهل بیت(ع) هم مشکلی با خلافت نداشتهاند.
2. فضایل و مناقبی برای عایشه ساخته شد که او را از این موضع ضعف و محکومیت نجات بدهد و چهرۀ او را ترمیم کند. برخی از این فضایل را خودش میساخت و روایت میکرد و برخی را بعدها برایش تراشیدند. جالب آنکه جاعلان محترم(!!) طبق فهم خودشان فضیلت میساختند؛ بنابراین گاهی موارد شگفتانگیز، وهنآلود و گاه خندهداری به عنوان فضیلت نقل میکردند. آنها تلاش بسیار میکردند که عایشه را برترین زن پیامبر(ص) و حتی برترین زن امت اسلام یا حتی از برترین زنان طول تاریخ نشان بدهند.
به عنوان نمونه، در برابر احادیثی که حضرت خدیجه(س) را در ردیف مریم(س) و آسیه(س) و حوا(س) قرار میدهد و حضرت فاطمه(س) را برترینِ زنان جهان و سیدۀ اهل بهشت معرفی میکند، این جاعلان چنین چیزی را به پیامبر عظیم الشأن نسبت دادهاند:
«فضل عائشة على النساء كفضل الثريد على سائر الطعام»: فضیلت عایشه بر دیگر زنان، مثل برتری آبگوشت بر دیگر غذاهاست!!
ابتدا به نظر میرسد این جمله طنز و توهین باشد؛ ولی بسیاری از محدثان اهل سنت این را نقل کردهاند. صحیح بخاری 6 بار در احادیث شمارۀ 3230، 3250، 3558، 3559، 5102 و 5103 این فضیلت(!) را آورده و شارحان بخاری نیز در توضیح آن، قلمفرسایی کردهاند.
@fahhaam
هدایت شده از مجتبی خرسندی
بسم الله الرحمن الرحیم
« ماه آخر » رونمایی شد.
🔹#ماه_آخر چهارمین مجموعه شعر شاعر اهلبیت مجتبی خرسندی توسط انتشارات عصر صادق قم به زیور طبع آراسته شد. این مجموعه شامل چهلغزل مهدوی است و در تیراژ هزارنسخه به چاپ رسیده است.
🔹در پنجمین محفل مدح امیر که باحضور حضرت آیتاللهالعظمی میلانی، استادمحمدعلی مجاهدی، استادجوادمحدثی، استاد بندانینیشابوریوحجتالاسلام میرزامحمدی در محل موسسه امامت قم برگزار شد، از این کتاب رونمایی شد.
🔹کتاب «ماه آخر» چهارمین مجموعهی شعر منتشر شده از شاعر جوان اهلبیت مجتبیخرسندی است که دربرگیرندهی ۴۰ غزل مهدوی در فضای انتظار و امید است.
🔹در کتاب «ماه آخر» که شامل گزیدهای از غزلهای مهدوی شاعر میباشد، سعی بر این بوده که در فضایی ساده و دور از تکلف و تصنع، به گفتگو با امام بپردازد تا برای اقشار مختلف جامعه قابل دسترسی باشد.
🔹از دیگر نکات مهم این کتاب اشارات مستقیم و غیرمستقیم فراوان به آیات، روایات، ادعیه و همچنین میراث کهن شعر فارسی میباشد که در قالب تلمیحهای گوناگون در اشعار به کار رفته و در پاورقیها اشاراتی به همهی این عناوین شده است.
🔹نکتهی حائز اهمیت دیگر این است که شاعر کوشیده تا نظر مخاطب را به عناصر و نشانههای مختلف مهدوی در زندگی روزمره تاکید کرده و از این طریق دلوذهن را به دغدغه داشتن هرچه بیشتر برای امر ظهور معطوف کند؛
خورشید پشت ابر، صبح ظهور، دعای فرج، شوق وصال، امید و انتظار و...
🔹برای سفارش کتاب و دریافت آن با #ارسال_رایگان در سراسر کشور با آیدی زیر در تماس باشید؛
@Mahe_Akhar1
🔹کانال اشعار #مجتبی_خرسندی؛
@Mojtaba_khorsandi
1️⃣ این دوره در قالب 8 ویدئوی آموزشی، 4 ویدئوی تکمیلی و یک فایل pdf، ادوار ادبی-هنری غرب را معرفی میکند.
2️⃣ معرفیها به زبان ساده و یه دور از بازی با اسمها و تاریخهاست. به جای تمرکز بر رمانهای قرن 18 و 19 و 20 فرانسوی، نمونههای امروزی و ترجیحا تصویری این مکاتب معرفی شده؛ لذا هم ملموستر و هم سریعتر فهمیده میشود.
3️⃣ زبانش نسبت به کتب و سایتهایی که قرار است این مکاتب را معرفی کنند، به مراتب سادهتر است.
4️⃣ به جای تمجید و بزرگداشت، نقل و تحلیل کرده است؛ تحلیلها با مرور زیرساختهای فرهنگی اجتماعی همراه بوده و سیر داستانی دارد؛ لذا هم باورپذیر است، هم جذاب. مهمتر آنکه از ادبا و هنرمندان اسطوره و ابرقهرمان نساخته و همه چیز را طبیعی تعریف کرده است.
5️⃣ طول این 8 ویدئوی آموزشی، حدود 180 دقیقه است و با حدود 200 عکس و فیلم و پانویس، غنیسازی شده است. 4 ویدئوی تکمیلی نیز حدود 110 دقیقه مطلب آموزشی و تمرینی است که تقدیم نگاهتان میشود.
6️⃣ قیمت این دورۀ ارزشمند 900 هزار تومان است که در اولین عرضه، فقط به مدت 3 روز، با قیمت 450 هزار تومان در اختیار شماست.
🟡 شماره کارت 6221061228487742 (خانم غلامی)
🟡 آیدی ادمین برای ارسال رسید پرداخت:
@Marziegholami
✅ شما دوره را در اسپاتپلیر خواهید دید؛ یک اپ ایرانی با کاربری بسیار آسان. در گوشی یا رایانه، هر زمان، هر چندبار، میتوانید به فایلها دسترسی داشته باشید.
#مکاتب_ادبی_هنری_غربی
@fahhaam
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
روشن
ماه پنهانی و از نور تو هرجا روشن است
همزمین، همآسمان، همعرشاعلی روشن است
با امید انعکاس جلوهای از نور تو
چشم هر آیینه از فیض تماشا روشن است
دیدهی یعقوب را پیراهن یوسف شفاست
با امید وصل، چشمان زلیخا روشن است
از همه دلسردم، اما در دلم با یاد تو
شعلهای دارم که تا روز مبادا روشن است
روز و شب در آرزوی دیدن تو سوخته
آتشِچوپانکه درهرکوهوصحرا روشن است
شنبههای تازه بیتو جمعههای کهنهاند
روز نو یکروز میآید، دل ما روشن است
« مدعی گوید که با یکگُل نمیآید بهار؟ »
اینمعما پاسخش سختاست، اما روشن است
یکنفر میآید و دنیا گلستان میشود
هرچقدر امروز تاریک است، فردا روشن است
مجتبی خرسندی
هدایت شده از رضا بیات
خیال سوررئال چه دستاوردی برای ما دارد؟
قرار است فکر را رشد دهد یا احساس را؟
خیال موجود در این نقاشی، در رمان و شعر هم دیده می شود؟
حتی شعر مذهبی؟
#مکاتب_ادبی_هنری_غربی
هدایت شده از رضا بیات
تا حالا دقت کرده اید که در بسیاری از فیلمهای هالیوودی، آسمان آبی نیست؟!
این ربطی به تکنیک فیلمبرداری و پرده سبز و ... ندارد. یک ساختار فکری است.
#مکاتب_ادبی_هنری_غربی