6. ملزومات زندگی مدرن:
ما هر چه هم که ساده زیست باشیم، مخارجی داریم که پدرانمان نداشتند.
آنها گوشی و لپ تاپ و اینترنت نداشتند.
در بسیاری از مناطق، نه گاز لوله کشی داشتند، نه کپسول گاز.
حمل و نقل این قدر هزینه بر نبود؛ چون اساسا شهرها این قدر بزرگ نبود.
و ...
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
7. پیچیدگی زندگی مدرن:
پدر من، با مدرک دیپلم به راحتی استخدام شد.
پدر من، با همان سواد معمولی، خانواده ای را اداره کرد و فرزندانی را تربیت کرد.
پدر من، با همان سادگی شگفت انگیزش، در 40 سالگی، یک آدم عاقل و جاافتاده بود.
اما من:
بعد از گرفتن دکترا هم آرام و قرار ندارم؛ چون هر روز سطح علم بالاتر می رو و اگر درجا بزنم، در اندک زمانی بی سواد و از رده خارج خواهم بود.
از پس تعامل با همسر و فرزندانم بر نمی آیم؛ چون آنها هم مثل من، بسیار پیچیده شده اند؛ نه می توانم خودم را بشناسم نه آنها را. شاهد من بر این ادعا، رونق روزافزون کسب و کار روان شناسان و مشاوران است.
این پیچیدگی های دنیای مدرن، هزینه دارد؛ این هزینه را نسل پدران ما نداشتند و درک هم نمی کنند؛ لذا یکی از جدالهای همیشگی آنان با ما این است که پولمان را هدر می دهیم و باید با نصایح آنها روزگار بگذرانیم؛ در حالی که نصایح آنها، بسیار ساده اندیشانه و دور از مقتضیات زندگی جدید است.
روزگاری شاهکار ادبیات تعلیمی کتاب کلیله و دمنه بود؛ آن را برای نصیحت پادشاه نوشته بودند که با آن کشوری را اداره کند.
الآن همان کتاب، صرفا به کار کودکان می آید؛ با رنگ آمیزی و شعر! کلیله عوض نشده؛ ما پیچیده شده ایم.
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
8. سواد رسانه:
همۀ آنچه در 7 متن قبلی گفته ام، مقدماتی است برای این نکته:
در این دنیای پیچیده به راحتی می توانند با دروغ، با راست ناقص، با راست جهت دار، با متن علمی، با متن احساسی و ... شما را به کاری وادار کنند که خودتان هم نمی دانید به راستی چیست و شما آن را می خواهید یا نه!
در این جایگاه فرقی بین بیست و سی و بی بی سی نیست.
سواد رسانه آن سواد ضروری و مهمی است که اگر نداشته باشید، به راحتی به فنا می روید. به تصمیم دیگران معتقد می شوید در حالی که فکر می کنید خودتان تصمیم گرفته اید.
همۀ این بحث برای همین نکته بود.
یادتان می آید که؟
اولش گفتم: «یادم نرفته این جا فهام است».
قرار است دربارۀ فرهنگ صحبت کنیم. نمود ملموس فرهنگ می شود سبک زندگی. همین که تا الآن مشغولش بودیم.
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
این بحث تمام نشده؛ نکات جامانده را شما بگویید.
فعلا به این نکتۀ مهم رسیده ایم که مباحث فرهنگی را از یک زاویه نمی شود بررسی کرد. هر زاویه ای نکته ای دارد.
نظامی. ش1. 021212-3. خیر و شر.mp3
6.33M
خیلی وقت است که حرفهای جدی می زنیم؛ امشب یک کم شاد شویم.
نظامی داستان خیر و شر را در هفت پیکر آورده. خلاصۀ قصه را با چاشنی نقد و طنز بشنوید. بعد درباره اش حرف خواهیم زد.
باز هم بحث فرهنگ در میان است.
در داستان خیر و شر یک مفهوم مهم را مطرح کرده ام:
نگاه ما به اتفاقات نتیجه محور است یا فرایندی؟
این نگاه همه جای زندگی ما حضور دارد. برایمان مهم است که فرزندم تلاش کند و درس بخواند یا اینکه نمره اش 20 باشد؟
مسیر تحول روحی اش رو به رشد است یا این که الآن فحش می دهد پس بد است؟
تورم 1402 از تورم 1401 کمتر/ بیشتر است یا این که الآن گرانی است؟
کتابهای آموزش و پرورش نسبت به سری قبلی این کتابها، پربارتر/ کمعمقتر است یا این که اینها خوب/ بد هستند؟
...
این دو نوع نگاه در همه جای زندگی ما حضور دارند. قبل از قضاوت این که کدامش بهتر است، بدون پیش داوری دربارۀ خودتان، یک بار بررسی کنید ببنید در چه مواردی نتیجه گرا هستید و در چه مواردی فرایندگرا؟
اگر هم هنوز فایل صوتی بالا را نشنیده اید، پیشنهاد می کنم یک ربع وقت بگذارید و بشنوید. هم فال است و هم تماشا.
راستی،
از دوستانی که دورۀ تاریخ فرهنگ را خریده بودند، امروز اولین نفر اعلام کرد که دوره را تمام کرده. باقی دوستان هم بفرمایند خوشحال می شویم.
دورۀ خیام یکی از بهترین دوره های فهام از آب درآمده؛ الحمد لله!
آشنایی با خیام بخش اول کار است.
شخصیت پیچیدۀ خیام،
کفریاتی که در ذهن او چرخ می خورد،
استدلالهایی که خیام تیزهوش و دانشمند در نفی حکمت و علم خداوند دارد،
سردرگمی حیرت آورش،
همه و همه آنقدر خوب توضیح داده می شود که کفر مخاطب را در می آورد!
یعنی شک و شبهه های کافرانه اش را از اعماق وجودش بیرون می کشد و آشکار می کند.
بعد جواب آن شبهه ها به زبانی نرم و استدلالی به جان مخاطب می نشیند.
اینها ادعاهای من است. حرف مخاطبان دوره را بشنوید:
Mohammad Hadi Emadi – 02/11/27
امتیاز 5 از 5
با عرض سلام
دوره بسیار جالبیی بود از این لحاظ که به بسیاری از شبهات پایه و اساسی پاسخ میداد،شبهاتی که کسی تابحال پاسخ چندان محکمی نداده بود و یا اکثرا با آیه قرآن ثابت میکردند.درصورتی که باید اول ثابت بشود خداوندی هست،و حکمت دارد که پیامبر دینی کامل مثل اسلام برای بنده خود بفرستد.و الا اگر کسی خداوند یا حکمت اورا قبول نداشته باشد مسلما اسلام هم برایش زیر سوال میرود و خیلی دل به سخنان ائمه یا قرآن نمی بندد.
این بحث زمانی که چرایی آفریدن بدی ها و خوبی ها کنار هم و عدالت را اثبات می کند بسیار بحث زیبایی میشود.
دیگر از مباحث موجود سوالی در ذهن بنده نمانده است و تقریبا تمام شبهاتم رفع شده اند.
ضمن اینکه به سوالات خیلی ها پاسخ می دهد،این بحث به درد بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان میخورد زیرا آینده کشور به دست این قشر است که اگر این سوالات پایه و اساسی پاسخ داده نشود،ممکن است در آینده دیگر به بسیاری از معیار های دینی و اخلاقی توجه نداشته باشند و مشکلات اجتماعی وسیعی به وجود بیاید.
https://fahhaam.ir/product/khayyaam/
متین شکوری – 02/11/27
امتیاز 5 از 5
به نام خدا
وقتی داشتم به داستان زندگی خیام گوش میدادم با خودم فکر میکردم که چی میشه که یک انسان به این حد از ناامیدی و پوچی میرسه و زندگی چیزی جز پوچی و تباهی نمیبینه و تصمیم میگیره که خودش رو به بیخیالی بزنه و مشغول عیش و نوش بشه؟
شاید بشه جواب های زیادی به این سوال داد و موارد زیادی رو مطرح کرد ولی به نظر منم تنها یک چیزه و اون هم ایمانه!
وقتی یک انسان ایمان خودش رو از دست میده در واقع همه چیز خودش رو از دست داده و وقتی به چیزی ایمان نداری دیگه باورش هم نداری!
خیلی ممنونم از استاد بیات عزیز که با بیان شیوای خودشون این درس رو برای ما ارائه دادن. ❤️
https://fahhaam.ir/product/khayyaam/
یکی از دغدغه های خیام و بسیاری از آدمها این است که شرایط زندگی ها عادلانه و برابر نیست؛ پس چرا محاسبۀ قیامت یکسان است؟ این چه وضع عدالت است؟
بعد یا عدالت خدا را زیر سؤال می برند، یا حکمت او را.
حالا فکر می کنید این عکس دومیدانی چه ربطی به بحث دارد؟
منتظر نظر شما هستم.
@DR_Reza_Bayat
هدایت شده از Azad Azad
بنام خداوند بخشنده مهربان
صفحه اینستاگرامی « مجموعه گالریهای سرونازِ ایرانی» آغاز به کارکرد.
گالریهای سرونازِ ایرانی صرفاً یک صفحه اینستاگرام است که به تدریج گسترش پیدا خواهدکرد. سروناز ایرانی یک فضای حرفهای و مستقل برای انواع فعالیتهای تخصصی در حوزه هنرهای سنتی و مدرن ایران است. مرور یافتهها و دستاوردهای هنر ایران بویژه در دوره معاصر، و بیان آنچه « واقعا» در هنر امروز ایران میگذرد به مخاطبان جهانی، کاری است که میخواستم از سالها پیش شروعکنم اما مسائل متعددی مانع آن شد.
سروناز ایرانی هرچند در فضای مدرن حرکتمیکند، اما در آن، « شیوه» و « قواعد حاکم» در گالریهای آسیبزننده به هنرمند پی گرفتهنمیشود.
برگزاری انواع نمایشگاههای پژوهشی و فروش آثار بر اساس « موضوع» و « رشته» و برخی دستهبندیهای دیگر، به شکل فردی و گروهی، همراه با نقد و تحلیل از برنامههای این مجموعه در آینده نزدیک است. در این نمایشگاهها، هنرمندانی از سراسر ایران فرهنگی، نامدار و گمنام، شرکت دادهمیشوند. اینجا بجای نقش شهرت هنرمند و سوابق فعالیتهای او، توجه به «ایده و اجرای حرفهای متناسب با آن، و سایر عواملی که در تولید حرفهای کار مؤثرند، در رتبه بالاتری برای تعیین ارزش آثار قرارمیگیرند.
طبیعتاً این مجموعه گالری بخاطر سوابق عملی و مطالعاتی موسس آن، با زیر ساخت پژوهشی و نقد و نظر و بررسی چالشهای تولید پیش خواهدرفت، همچنین انواع پروژههای پژوهشی مانند پروژۀ « هنر معاصر ایران» هما، که به بررسی فرهنگ و هنر ایران در دوره معاصر میپردازد، تحت حمایت این مجموعه قراردارد.
با توکل بر خدا
آزاده هورنام
چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲
✨پ.ن: بخش هایی از اولین نمایشگاه سرونازِایرانی که بهار ۱۴۰۳ برگزارخواهدشد.
#مجموعه_گالری_های_سروناز_ایرانی
#سروناز_ایرانی
مهزیار صدری – 02/11/27
با سلام
وقت بخیر
🔴 مبحث خیام را دوست داشتم از این جهت که به موفقیت و شکست معنای جدیدی میدهد.
همیشه موفق بودن به این معنی نیست که در یک زمینه کار و تلاش کنید و نتیجه بگیرید.
موفقیت یعنی اینکه تلاش کنید و با آن تلاش به آرامش درونی برسید.
چیزی که خیام از آن غافل بوده است.
و البته بسیار افرادی هستند که این غفلت در وجود آنهاست ولی از آن بی خبرند.
🔴 جذابترین بخش این بحث که ممکن است نظر هر شخص دیگری را به خود جلب کند تفاوت ظاهر و باطن خیام در طول سال های زندگی اوست. حفظ ظاهر دیندار و معتقد در طول این همه سال توسط خیام در حالی که در که در باطن به آنها معتقد نبوده است برای من عجیب بود.
🔴 چگونه از اعتقاد به ایمان برسیم؟؟
این بزرگترین سوالی است که بعد از بحث خیام درگیر آن هستم.
موردی که اکنون بعد از مشاهده بحث خیام ذهن من را به خود درگیر کرده است این است که اکنون که خیام دیگر زنده نیست ، در آن دنیا چه وضعیتی دارد.
آیا عذاب میشود؟
چرا؟
مگر خیام برای حفظ ظاهر هم که شده به وظایف دینی و شرعی عمل نمیکرد . اگر نسبت به این موضوعات بی توجه بود که دیگر کسی او را به عنوان یک عالم دینی قبول نداشت!
🔴 بحث خیام از نظر من برای افرادی که احساس میکنند بسیار بدشانس هستند و حوادث زندگی بر وفق مراد آنها نبوده است میتواند بسیار مفید باشد.
در اقوام و آشنایانتان چند نفر را می شناسید که با فلسفۀ خلقت درگیرند؟
چند نفرشان از این دنیای بدون عدالت شاکی اند؟
چند نفرشان از خانواده ای مذهبی شروع کرده اند و الان نگرانید که مبادا از دین رویگردان شوند؟
چند نفر را می شناسید که با تبلیغات ضعیف و عوامانۀ مذهب، به ای نتیجه رسیده اند که این حرفها مال قدیمهاست و الآن دیگر جواب نمی دهد؟
نمی خواهید کاری بکنید؟
شما مسلمانید و هر مسلمانی نسبت به دیگر مسلمانان وظایفی دارد. چه رسد به کسانی که از اقوام و دوستان شما هستند!
فردا یک پیشنهاد فوق العاده ارزشمند برایتان خواهم داشت؛ ان شاء الله
دارم رویش کار می کنم. آماده که شد، عرض می کنم.
🎁هدیۀ نوروزی آماده شد🎁
از بعد نماز صبح مشغول بودم. بالاخره تمام شد.
دربارۀ دورۀ خیام صحبت کرده بودیم؛ یک هدیۀ عالی برای کسانی که با فلسفۀ خلقت، با خدا و عدالت و حکمت او مشکل دارند.
کسانی که حتی نماز می خوانند، روزه می گیرند، زیارت می روند، اما ته دلشان هنوز با خدا صاف نیست.
الآن این فرصت فراهم است که بدون هزینۀ اضافه، به دو نفر از عزیزانتان هدیه بدهید؛ هدیه ای که به لحاظ معنوی و محتوایی فوق العاده است؛
به لحاظ مادی هم قیمتی دارد و باعث شرمساری نیست.
قیمت این دوره 250 تومان است. شما هم همین مبلغ را می پردازید؛ اما به جای یکی، سه تا تحویل می گیرید.
با لایسنسی که دریافت می کنید، سه نفر می توانند دوره را ببینند. آنها با دیدن مبلغ مجاب می شوند که این دوره یک ویدئوی رایگان، یک لایو اینستا، یک برنامۀ تبلیغی یا ... نیست. آنها قدر خواهند دانست.
و این در حالی است که شما هزینه ای برای این هدایا پرداخت نکرده اید.
https://fahhaam.ir/product/khayyaam/
🔴حتما، حتما، حتما🔴
🔴قبل از تصمیم گیری به سایت سر بزنید و نظر مخاطبان دوره را بخوانید.🔴
https://fahhaam.ir/product/khayyaam/
https://fahhaam.ir/product/khayyaam/
https://fahhaam.ir/product/khayyaam/
هدایت شده از حکمت فرهنگ
19.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸کمک به اطعام مردم سلحشور غزه؛
الحمدلله، موسسه خیریهی «اُمّاليتامىٰ خديجة الكبرىٰ سلاماللهعلیها» با اشراف آیتالله عابدی اقدام به جمعآوری کمکهای نقدی و انتقال آنها به منطقه رفح برای #تامین و #توزیع غذای گرم میان مسلمان شریف و غیور فلسطین نموده است.
شما هم میتوانید با #واریز وجه و #ارسال این پست به دیگران در این امر #عبادی-سیاسی شریک باشید؛
▫️شماره کارت:
5022291329674046
6104338926896834🔹لینک و جزئیات حسابها ▫️ پاسخ به سوالات: سوال اول: به کدام منطقه در غزه کمکرسانی انجام میشود؟ سوال دوم: کمکهای مالی چطور به غزه ارسال میشود؟ سوال سوم: چرا به شمال غزه کمکی ارسال نمیشود؟ سوال چهارم: آمار کلی جمعآوری کمکها تا به امروز چقدر است؟ سوال پنجم: مشکل محدودیت تراکنش در بعضی ساعات به چه علت است؟ اطلاع و مشاهده گزارش اطعام: 🆔 @bonyadkhadijah ✅ پیشنهاد میکنم با بازنشر این پست در کانالها و گروههای خود، مشارکت در این امر عبادی-سیاسی را ترویج دهید.
دوستانی اعتراض کرده اند که سیستان سیل آمده و مناطق محروم داخلی داریم. چرا غزه؟
البته که این محرومیتها هست و رسیدگی به اینها هم واجب است، اما شرایط غزه واقعا بحرانی است. راه ارتباطی هم محدودتر است.
بنا ندارم در فهام از این دست مطالب بگذارم، ولی این بار بحران گرسنگی جدی است.
اگر قصد خرید دوره دارید، می توانید به همان مبلغ، برای غزه واریز کنید و رسید را برای من بفرستید تا دوره را تقدیم حضورتان کنم.
تا حالا با این سؤالات درگیر بودهای که خدا مرا برای چه آفریده؟ اصلا چرا از خودم اجازه نگرفته که مرا در این دنیا بیاورد؟ من رشد و سعادت و بهشت نخواهد باید کی را ببینم؟ این همه زحمت و دغدغه و … ، آخرش هیچی؟ فنا؟ چرا هیچ چیز این دنیا سر جایش نیست؟ کجای این دنیا عادلانه است که حالا میخواهند با ترازوی عدالت الهی ما را بسنجند؟ …
اگر چنین سؤالاتی داری، این دوره به دردت میخورد. اگر نه، خوش بهحالت! زندگی خوبی داری. از زندگی لذت ببر.