🕋جزء پنجم🕋
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّواْ الْأَمَانَاتِ إِلىَ أَهْلِهَا وَ إِذَا حَكَمْتُم بَيْنَ النَّاسِ أَن تَحْكُمُواْ بِالْعَدْلِ ... «1»
خداوند به شما فرمان مىدهد كه امانتها را به صاحب آنها باز گردانيد و چون ميان مردم داورى مىكنيد با دادگرى داورى كنيد ...
🟠🟠🟠
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الْإِمَامُ يُعْرَفُ بِثَلَاثِ خِصَالٍ: أَنَّهُ أَوْلَى النَّاسِ بِالَّذِي كَانَ قَبْلَهُ، وَ أَنَّ عِنْدَهُ سِلَاحَ النَّبِيِّ ص وَ عِنْدَهُ الْوَصِيَّةَ، وَ هِيَ الَّتِي قَالَ اللَّهُ فِي كِتَابِهِ: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها» «2»
از امام باقر و صادق علیهما لاسلام نقل شده که فرمودهاند: امام به سه ویژگی شناخته میشود:
1. نزدیکترین و سزاوارترین مردم نسبت به امام قبلی است.
2. سلاح پیامبر (ص) نزد اوست.
3. وصیت نزد اوست/ به او وصیت شده است.
این همان چیزی است که خدا در کتابش فرموده است: «خدا شما را فرمان داده که امانتها را به صاحبانش بازگردانید».
🟠🟠🟠
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها- وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ» قَالَ أَمَرَ اللَّهُ الْإِمَامَ أَنْ يَدْفَعَ مَا عِنْدَهُ إِلَى الْإِمَامِ الَّذِي بَعْدَهُ، وَ أَمَرَ اللَّهُ الْأَئِمَّةَ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ، وَ أَمَرَ النَّاسَ أَنْ يُطِيعُوهُمْ «3»
از امام صادق علیه السلام نقل شده که دربارۀ این آیه فرمود: خداوند به امام امر کرده که آنچه را نزد اوست به امام بعدی تحویل دهد. به امامان امر کرده که بین مردم به عدالت حکم کنند و مردمان را امر کرده که از امامان اطاعت کنند.
📌
1. نساء: 58
2. تفسیر عیاشی، ج1، ص249
3. همان
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
سلام و درود
امشب و فردا که سورۀ مائده را میخوانید، پشت سر هم به غدیر خم میروید.
سه آیه را پارسال معرفی کرده بودم که دوباره در قالب «بازنشر از سال گذشته» تقدیم حضورتان میکنم.
این هم یک آیه و حدیث دیگر:
🕋جزء ششم🕋
وَ مَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَلِبُون «1»
⬇️⬇️⬇️
و هر كس سرورى خداوند و پيامبرش و آنان را كه ايمان دارند بپذيرد (از حزب خداوند است) بى گمان حزب خداوند پيروز است.
🟠🟠🟠
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ يَعْنِي يُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يَعْنِي مُحَمَّداً وَ الَّذِينَ آمَنُوا يَعْنِي وَ يُحِبُّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ يَعْنِي شِيعَةَ اللَّهِ وَ شِيعَةَ مُحَمَّدٍ وَ شِيعَةَ عَلِيٍّ هُمُ الْغَالِبُونَ- يَعْنِي الْعَالُونَ عَلَى جَمِيعِ الْعِبَادِ- الظَّاهِرُونَ عَلَى الْمُخَالِفِينَ لَهُمْ- قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: فَبَدَأَ اللَّهُ فِي هَذِهِ الْآيَةِ بِنَفْسِهِ- ثُمَّ ثَنَّى بِمُحَمَّدٍ، ثُمَّ ثَلَّثَ بِعَلِيٍّ [ثُمَّ قَالَ]: فَلَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: رَحِمَ اللَّهُ عَلِيّاً اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ حَيْثُ دَارَ «2»
⬇️⬇️⬇️
ابن عباس میگوید: « وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ» یعنی الله را دوست بدارد، « وَ رَسُولَهُ» یعنی محمد را دوست بدارد، « وَ الَّذِينَ آمَنُوا» یعنی علی را دوست بدارد، «فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ»، منظور از حزب خدا، شیعیان خدا و رسول و علی هستند. «هُمُ الْغَالِبُونَ» یعنی بر همۀ بندگان برتری دارند و بر مخالفانشان غلبه میکنند.
خدا اول خودش را نام برده، دوم پیامبر را و سوم علی را. وقتی این آیه نازل شد، پیامبر (ص) فرمود: خدا بر علی رحمت آورد! خدایا، حق را همراه او قرار ده؛ هر جا که او باشد.
📌
1. مائده: 56
2. شواهد التنزیل، ج1، ص246
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
12.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
6 رمضان سالروز ضرب سکه ولیعهدی امام رضا علیه السلام
حتما متن داخل ویدئو را بخوانید. توضیحات جالبی دارد دربارۀ این که چرا مأمون علاوه بر نام امام رضا(ع)، نام علی بن ابی طالب (ع) را نیز روی سکه حک کرد.
این ویدئوی ارزشمند کار دوستان موزه شیعه است.
https://eitaa.com/ShiaMuseum
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
🕋جزء هفتم 🕋
وَ عِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَ يَعْلَمُ مَا فىِ الْبرَّ وَ الْبَحْرِ وَ مَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَ لَا حَبَّةٍ فىِ ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَ لَا رَطْبٍ وَ لَا يَابِسٍ إِلَّا فىِ كِتَابٍ مُّبِين
و كليدهاى (چيزهاى) نهان نزد اوست؛ (هيچ كس) جز او آنها را نمىداند؛ و او آنچه را در خشكى و درياست مىداند و هيچ برگى فرو نمىافتد مگر كه او آن را مىداند و هيچ دانهاى در تاريكىهاى زمين و هيچ تر و خشكى نيست جز آنكه در كتابى روشن آمده است.
1. انعام: 59. ترجمۀ استاد موسوی گرمارودی
🟠🟠🟠
🟠 نکته:
معمولا اهل مسجد و نماز غفیله این آیه را حفظ هستند. اما واقعا چه ربطی به اهل بیت (ع) دارد؟
امشب شما را با این سؤال تنها میگذارم.
🟠 این ادب قرائت قرآن است که در آیات دنبال اهل بیت (ع) بگردیم.
🟠 این تصدیق فرمایش پیامبر (ص) است که هر وقت با قرآن مواجه شدیم، بدانیم که اهل بیت (ع) هم آنجا هستند. مگر حدیث ثقلین غیر از این میگوید؟ این دو هیچگاه از هم جدا نمیشوند.
🟠 پیامبر (ص) فرمود: خدایا حق را جایی قرار بده که علی (ع) هست. دیشب حدیثش را خواندیم. «حق» تر از قرآن سراغ دارید؟ میشود قرآن باشد و علی (ع) نباشد؟
🟠 حالا آیۀ 59 انعام را دوباره بخوانید و ببینید کجایش به امیرالمؤمنین و امامان هدایت که درود خدا بر آنان باد، ربط دارد؟
فردا در یک ویدئوی کوتاه توضیح میدهم؛ انشاءالله!
برای این که امشب هم بینصیب نمانیم، آیهای را که پارسال در فهام گذاشته بودم، دوباره تقدیم میکنم.
❓راستی، بازنشریها را میبینید؟
#آیات_الولایه
#فضایل_امیرالمؤمنین
#علی_و_قرآن
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
هدایت شده از فهام
✅شب هفتم، جزء هفتم✅
وَ كَذَلِكَ نُرِى إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ (انعام/ 75)
و اينگونه ما گسترۀ آسمانها و زمين را به ابراهيم مىنمايانيم و (چنين مىكنيم) تا از باورداران گردد.
امام صادق(ع) دربارۀ این آیه فرمود:
برای ابراهیم(ع) پرده از هفت آسمان برداشته شد تا جایی که فراز عرش را دید و از هفت زمین نیز پرده برداشته شد.
برای حضرت رسول (ص) نیز چنین شد؛ برای من و امامان پس از من هم چنین میشود.
📌تفسیر البرهان، ج2، ص432
#علی_و_قرآن
#آیات_الولایه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
با لمس این لینک به فهام بپیوند:
https://eitaa.com/fahhaam
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
بابت ویدئویی که قولش را داده بودم، شرمنده شدم.
روز آخر کاری بود و به شکل وحشتناکی شلوغ بودم.
ان شاء الله امشب یا فردا ویدئو را تقدیمتان می کنم.