eitaa logo
فهم قرآن دبستان🇮🇷
2.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
162 ویدیو
73 فایل
💠کانال رسمی فـهم قـرآن دبســتان💠 مدرسه دانشجویی تزکیه و تعلیم 🔸️آدرس‌ها: https://zil.ink/fahmeghoran_dabestan 🔸️پشتیبان کانال: @fahmeghoran_dabestan_support
مشاهده در ایتا
دانلود
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🥇 *معلم، افسر پیشرفت! * 🥇 کودک و نوجوان و جوان در کشور اسلامی می‌آموزد که استعداد و توان بالقوه‌ی خود را برای ارزشهای متعالی ملی یعنی ارزشهای اسلامی و انقلابی شکوفا کند و به کار گیرد. این آموزش حیاتی و ساز و کار تحقق آن، همان کار بزرگ و جهاد مبارکی است که *معلمان* عهده‌دار آن شده‌اند. "رهبر معظم انقلاب" 💠 طرح فهم قرآن، طرحی‌ست برای شکوفایی و بکارگیری استعداد و توان بالقوه‌ی کودکان و نوجوانان در جهت ارزشهای متعالی ملی یعنی ارزشهای اسلامی و انقلابی! ♨️ به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، جلسات پخش زنده هفتگی خواهیم داشت با موضوع آشنایی با رویکرد آموزشی فهم قرآن در کانال "آموزگاران شهر تهران" در پیام‌رسان شاد @tamtehran 📆 شروع اولین جلسه: شنبه ۱۷ اردیبهشت مصادف با ورود جناب مسلم بن عقیل، سفیر امام حسین علیهما السلام به کوفه 👌چه نیکو فرصتی‌ست برای سفیر قرآن شدن و نوشاندن حقایق سوره‌ها به دانش‌آموزان پاک سیرت کشورمان😊 ⏳هر هفته، شنبه‌ها ساعت ۱۷ الی ۱۸ منتظر شما معلمان و مربیان گرامی هستیم. @fahmeghoran_dabestan
ما در مبانی فهم قرآن حرف از دو مسير می‌زنيم؛ يک مسير اقتضاء است و يک مسير دريافت حقيقت است. شما بايستی بر هر دوی اين‌ها کار کنيد. نمی‌شود حقيقت را بدون اقتضاء به فرد منتقل کرد؛ اين نکته بسيار کليدی است. اقتضاء بايد فراهم بشود، تا زمانی که اقتضاء فراهم نشود دريافت نور اتفاق نمی‌افتد. بنابراين ما يک سری کارهايی بايد برای کودکمان انجام دهيم تا اين اقتضاء برايش فراهم شود، وقتی اقتضاء برايش فراهم شد به طور طبيعی اين بنده خدا نورانيتی در وجودش ايجاد می‌شود. اين اقتضاء عبارت است از سه بخش: ۱. بايد اتفاقی در فکر و ادراک او رخ دهد. ۲. بايد اتفاقی در توجه و عواطف فرد رخ دهد. ۳. بايد اتفاقی در فعل و عمل فرد رخ دهد. شما هر کاری که می‌کنيد بايد اين سه تا را داشته باشيد. پس مهمترين چيزی که در اين بخش مهم می‌شود مواجهه کودک است. برای اين که اين اتفاق بيفتد بايد کودک با موضوعات و مسائل و رخدادهايی روبه‌رو شود تا فکر و توجه و فعل و عمل او درگير شود، تا اقتضاء پيدا کند. در واقع شما به وسيله طرح موضوعاتی، طرح مسائلی، به وجود آوردن رخدادهايی يا دلالت دادن به رخدادهايی کاری می‌کنيد که اقتضايی برای فهم حقيقتی حاصل شود. 👈 روزهای یک‌شنبه با برش‌هایی از جلسات «تبیین مبانی فهم قرآن استاد اخوت» همراه ما باشید. ✅ برای دسترسی به محتوای جلسات به لینک زیر مراجعه فرمایید: http://dabestan.fahmeghoran.ir/?page_id=18936 @fahmeghoran_dabestan
🌱🌷 پایه پنجم 🌷🌱 ✅ آموزش سوره انفطار در پایه پنجم ⚖ بر اساس سوره مبارکه انفطار درک درست از وجود تعادل و تناسب در خلقت انسان به او یک کرامت و عزت درونی عطا می‌کند که موجب پرهیز او از انجام کارهای زشت و ناروا در محضر الهی می‌گردد. ✅ محور فعالیتها در پایه پنجم آشنا کردن کودکان با کارهایی می‌باشد که دارای اثرگذاری طولانی‌تر و باقی‌تر هستند مثل درخت کاشتن، نوشتن کتاب و .. بیاموزند چگونه از توان‌هایی که خدا به آنها داده استفاده کنند تا بیشترین حد اثرگذاری را داشته باشند.👌 برای مثال، از دستورات خداوند و تجربه‌ها در داشتن روابط اجتماعی سالم استفاده کرده تا بتوانیم بر افراد تاثیرات مثبت بگذاریم و یاد و خاطره‌مان در ذهن دیگران ماندگار شود.💓 💠 آنچه دانش‌آموز در مورد سوره انفطار می‌آموزد، دائمی کردن کارهای خوب با شناخت صفات و ویژگی‌های انسان در دنیا و آخرت است. 🔻جهت مشاهده و دریافت توضیحات بیشتر به همراه فلیم، صدا و فعالیتهای مختلف به آدرس زیر مراجعه کنید:👇 http://dabestan.fahmeghoran.ir/?page_id=1090 @fahmeghoran_dabestan
🎁 یادآوری کلاس‌های فهم قرآن: امروز_دوشنبه🔻 🍉 کلاس آقا پسرهای سوم و چهارم: ١۶ تا ١۶:۴۵ 🍓 کلاس دخترخانم های سوم و چهارم: ١٧ تا ١٧:۴۵ کلاس‌ها به صورت پخش زنده در کانال "همدلانه" پیام‌رسان شاد برگزار می شود. برای عضویت در کانال، کافیست عبارت "همدلانه" را در قسمت پیام رسان جست و جو کرده و وارد کانال شوید. @fahmeghoran_dabestan
از بغض بقیع آسمان شاکی شد این بود که آب باعث پاکی شد یک سوم جسم هرکسی ازخاک است چون ثلث ائمه قبرشان خاکی شد اللّٰهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَآخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَىٰ ذٰلِكَ 🔲 سالروز تخریب بقیع شریف بر حقیقت جویان عالم تسلیت باد @fahmeghoran_dabestan
📣 یادآوری کلاس امروز 💡 سوره مبارکه حمد ⏰ از ساعت ١٨ 👈 ویژه دانش‌آموزان پایه اول 🎤 خانم نرگس ایزدیار کلاس‌ها به صورت پخش زنده در کانال "همدلانه" پیام‌رسان شاد برگزار می شود. برای عضویت در کانال، کافیست عبارت "همدلانه" را در قسمت پیام رسان جست و جو کرده و وارد کانال شوید. @fahmeghoran_dabestan
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔰آشنایی با رویکرد آموزشی "فهم قرآن" 🎙مدرس: آقای رضا دژبخش 🗓شنبه‌ها؛ ساعت ۱۶ الی ١٧ 📲جلسات به صورت زنده در کانال "آموزگاران شهر تهران" در پیام‌رسان شاد برگزار می‌شود. @tamtehran کافیست عبارت "آموزگاران شهر تهران" را در پیام رسان شاد، جست و جو کرده و عضو کانال شوید. همچنین می‌توانید به صورت همزمان از طریق اسکای روم در جلسات شرکت نمایید.👇 https://www.skyroom.online/ch/elmshahr/ttalim.jalasateelmi dabestan.fahmeghoran.ir @fahmeghoran_dabestan
یا غافر حضور مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بصورت حضوری و مجازی📚 🔹 چهارشنبه ۲۱ لغایت شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، همه روزه از ساعت ۱۰ الی ۲۰ 🌐 امکان تهیه *کتب فهم قرآن* و سایر آثار مجوعه بصورت آنلاین از دو سایت انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت: www.QuranAhlebayt.com و سایت نمایشگاه:‌ yun.ir/ra93q7 📌 آدرس غرفه انتشارات قرآن و اهل بیت نبوت: 🔰 سالن ناشران عمومی - راهروی ۲۰ - غرفه ۲ (روبروی درب ورودی ۶۱ حیاط به شبستان) @fahmeghoran_dabestan
فهم قرآن دبستان🇮🇷
✂️ فعالیت سوره مبارکه انفطار ✅ کارآگاه در مدرسه 🌐http://dabestan.fahmeghoran.ir/?p=2994 #سوره_ان
سلام علیکم ◽️چهار هفته مهمان سوره‌های مربوط به پایه ششم دبستان بودیم یعنی سوره‌های مبارکه نباء، نازعات، عبس و تکویر! ⬅️ از هفته گذشته وارد مبحث سوره‌های انفطار، مطففین و انشقاق که مربوط به پایه پنجم هستند، شدیم. 🔻برای آشنایی با اهداف تربیتی پایه پنجم این پیام‌ را کامل مطالعه بفرمایید. هدف کلی در مقطع ابتدایی، رسیدن دانش‌آموزان به سطح خیرگزینی است. [خیرگزینی یعنی...] (خیرگزینی یعنی *برگزیدن بهترین حالت از بین چند گزینه بر اساس معیارهای الهی؛ و آنگاه عمل به گزینه انتخاب شده.* برای رسیدن به سطح خیرگزینی می‌توان سه مرحله در نظر گرفت. 1⃣ مرحله اول: تفصیل دادن، یعنی در نظر گرفتن منظرها یا حالت‌های مختلف برای یک چیز. 2⃣ مرحله دوم: ترجیح بهترین حالت با رجوع به معیارهای حقیقی مناسب. 3⃣ مرحله سوم: میل و رغبت و اراده برای انجام حالت ترجیح داده شده و عملی کردن آن. 👌این سه مرحله در همه پایه‌ها پیگیری می‌شوند، اما تمرکز روی هر مرحله، به ترتیب در پایه‌های اول تا ششم تغییر می‌کند. پس از دو مرحله اول که مربوط به شناخت خیر است، در پایه‌های پنجم و ششم، تمرکز روی مرحله سوم یعنی فعال کردن اراده و عملی کردن خیر است.) 🎯 هدف پایه پنجم ایجاد میل و رغبت در دانش‌آموزان برای انجام کارهای خوبی است که با معیارهای درست ترجیح داده‌اند. رغبت به خوبی با انجام دادن مکرر کارهای خوب حاصل می‌شود. برای این منظور لازم است انجام کارهای خوب را برای دانش‌آموزان ساده کنیم. عمل به آنچه خودِ فرد آن را خوب می‌داند و طفره نرفتن از آن با توجیه، یکی از مقاصد مهم این پایه است. 👌 هدف دوره دبستان، خیرگزینی و فعال‌سازی اختیار است. [یعنی...] (دانش‌آموز بتواند خودش اندیشه کند و با تشخیص خود چیزی را به عنوان خیر انتخاب و آن را عملی نماید. در واقع سرفصل برنامه پایه ششم، جدا کردن یک کار خیر و برنامه‌ریزی برای انجام و تداوم آن است. در این پایه لازم است برای اینکه دانش‌آموز در انجام کار خیر به یک استقلال نسبی برسد و به انتخابش بها داده شود، او را با گزینه‌های مختلف موجود مواجه کرد و سپس با یک سری ملاک‌های معین، به تشخیص دعوت نمود. ◽️در پایه ششم باید دانش‌آموزان را در تعامل با یکدیگر در میدان چند ماهه کار گروهی قرار داد و برگزاری یک همایش یا اداره کلاس را به خودشان واگذار کرد. در این حالت معلم به عنوان ناظر و جهت‌دهنده ایفای نقش می‌کند.) 📔 کتاب «میل به خوبی‌ها»، جلد پنجم از مجموعه شش جلدی فهم قرآن دبستان است که با هدف «آموزش قرآن همراه با ساده کردن انجام کارهای خوب» در اختیار معلم پایه پنجم قرار می‌گیرد. [در بخش فاتحه این کتاب....] (در بخش فاتحه این کتاب، مختصری از ویژگی‌های دوره دوم رشد ـ که تقریباً با سن دانش‌آموزان دبستانی منطبق است ـ و خصوصیات بچه‌ها در این دوره سنی بیان می‌شود و پس از ارائه دو جدول که هدف تربیتی و سوره‌های ارائه شده در هریک از پایه‌های دبستان را نشان می‌دهد، اهداف تربیتی پایه پنجم دبستان برای معلم محترم توضیح داده می‌شود. 🔻در این کتاب، 3 سوره برای طول سال تحصیلی و یک سوره برای تابستان در نظر گرفته شده است. اولین سوره، سوره انشقاق است ـ که دانش‌آموزان در قالب فعالیت تابستانی با آن آشنا شده‌اند ـ و سپس سوره‌های مطففین و انفطار. 🔻هر فصل کتاب به یکی از این سوره‌ها اختصاص یافته که در قالب آن علاوه بر بیان چگونگی ارائه آن سوره برای دانش‌آموزان، معلم محترم را نیز تا حدودی با نکات تفسیری سوره مبارکه آشنا می‌کند. 🔻ضمناً نمونه‌هایی از چگونگی تدریس سوره در کلاس و نمونه‌هایی از انواع فعالیت کلاسی متناسب با تدریس سوره را ارائه می‌دهد. فصل آخر به طراحی فعالیت تابستانی بر اساس سوره مبارکه تکویر اختصاص یافته است.) 👈در ادامه با سوره مبارکه مطففین همراه ما باشید. @fahmeghoran_dabestan
يکی از مبانی فهم قرآن برای کودکان اين است که فهم قرآن عامل مؤثری در رشد کودک است و بايد بتواند *اقتضائات جسمی و جنسيتی* ايجاد بنمايد؛ پسرها پسرانه و دخترها دخترانه. يعنی کودک با موضوعات، مسائل و رخدادهايی روبه‌رو شود که در اقتضايش است. پس شما الآن بايد یک فهرستی داشته باشيد از *حقایق* و يک فهرست داشته باشيد از *مهارت‌های زندگی* برای ایجاد سبک زندگی توحیدی. ماهيت مهارت‌های زندگی *رخداد آفرينی* است و ماهيت حقايق لازم *کلام و گزاره* است. پس کاری که شما بايد انجام بدهيد اين است؛ از يک سمت *پيام سوره* را به شکل *گزاره* و *متناسب با فهم کودک* استخراج کنيد؛ یعنی حقيقتی که بايد در ذهن کودک جا بگيرد. و سمت ديگر فهرستی از رخدادهايی را که به‌طور طبيعی کودک انجام می‌دهد يا لازم است انجام دهد يا لازم است انجام ندهد، در می‌آوريم. حتی می‌توانید این‌ها را هم از سوره‌ها استخراج کنید. 👈 روزهای یک‌شنبه با برش‌هایی از جلسات «تبیین مبانی فهم قرآن استاد اخوت» همراه ما باشید. ✅ برای دسترسی به محتوای جلسات به لینک زیر مراجعه فرمایید: http://dabestan.fahmeghoran.ir/?page_id=18936 @fahmeghoran_dabestan