eitaa logo
فرهیختگان‌حوزوی‌میبد
267 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
106 ویدیو
5 فایل
💠امام خامنه‌ای مدظله: روحانیّت خدمتگزار مردم است. ✅رسانه نخبگان حــــــــــــوزوی جوان و انقلابی میبد ┈••✾•🌿ا🇮🇷🇮🇷🇮🇷ا🌿•✾••┈ 🔶🔸پل ارتباطی با خادم کانال: @safire11
مشاهده در ایتا
دانلود
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعُوا أَهْوَاءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَأَضَلُّوا كَثِيرًا وَضَلُّوا عَنْ سَوَاءِ السَّبِيلِ بگو: «ای اهل کتاب! در دین خود، غلوّ (و زیاده روی) نکنید! و غیر از حق نگویید! و از هوسهای جمعیّتی که پیشتر گمراه شدند و دیگران را گمراه کردند و از راه راست منحرف گشتند، پیروی ننمایید!» برخی مراجع تقلید از جمله مقام معظم رهبری -دام ظله-خواندان نماز لیله الرغائب را فقط به نیت رجاء (امید)ثواب صحیح می دانند و برخی علما نیز تصریح کرده اند که چنین نمازی مستحب نیست و تنها برخی صوفیه اهل سنت آنرا به پیامبر اکرم نسبت داده اند روحانیت گرامی که این نماز را در مساجد خود برگزار می کنند ،نیت رجاء را برای مومنان توضیح دهند. نیت رجا به این معناست که دلیل قطعی برای اینکه پیامبر اکرم چنین نمازی را فرموده باشند ، وجود ندارد، اما بنا بر احتمال اینکه اگر پیامبر چنین نمازی را فرموده باشند و به نیت تحصیل ثواب احتمالی آن عمل،نماز به جا آورده می شود. اولویتهای دینی را دریابیم، امروز واجباتی مانند امر به معروف و نهی از منکر روی زمین مانده است. @knhene
مقابله شهید حایری ره با فتنه بهاییان روحانیت و مردم ایران با جمهوری رضاخانی مخالف بودند. دلیل آن هم این بود که ایده جمهوری توسط بهاییان مطرح شده و آنان بودند که از آن حمایت می‌کردند. این ایده با مخالفت نمایندگان مجلس به رهبری شهید مدرس روبه‌رو شد. بازار تهران تعطیل شد و مردم بر علیه جمهوری رضاخانی شعار دادند. رضا به فکر افتاد که از حمایت آیات عظام سیدابوالحسن اصفهانی و میرزای نائینی که در تبعید انگلیس در قم به سر می‌بردند، به نفع خود کمک بگیرد. شهید مدرس با شهید حائری ره دیدار و درباره این مسئله با ایشان گفت‌وگو کرد. شهید حائری ره پس از خبردار شدن از عزم رضا برای سفر به قم و کسب اجازه از مرحوم نایینی و اصفهانی ره، هر دو بزرگوار را به خانه خود دعوت کرد تا هر سه مرجع موضع هماهنگی دراین‌باره اتخاذ کنند. این موضع هوشمندانه شهید حائری ره سبب شد تا تجربه تلخ مشروطه درباره شهید شیخ فضل‌الله نوری ره، در مسئله جمهوریت درباره شهید مدرس ره تکرار نشود. حضرات آیات حائری، نایینی و اصفهانی ره در دیدار رضا با آنان خواستار اعلام لغو جمهوریت به تمام شهرها شدند و رضاخان در بیانیه‌ای لغو جمهوریت را اعلام کرد. چند روز بعد از آن، بیانیه مشترک آقایان اصفهانی، نائینی و شهید حائری درباره پایان غائله جمهوریت، مخابره شد. 📚موسس شهید، ص۷۹-۸۱. 4⃣روز تا هشتادوششمین سالگرد شهادت آیت‌الله حایری ره @fahome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقابله شهید حایری با ترویج آیین زرتشتی در دوره صفویه، زرتشتیان به هندوستان کوچ کرده و جمعیت آنان کاهش یافت. اما در ماجرای مشروطه برای افزایش سهم خود از قدرت تلاش بسیاری کردند و بازرگانان زرتشتی در تامین مالی مشروطه و تسلیح مشروطه‌خواهان نقش به‌سزایی داشتند. پس از استقرار مشروطه سلطنتی و به ویژه در دوره رضاخان، نفوذ آنان روزبه‌روز بیشتر شد تا جایی که آیت‌الله حاج‌اقا حسین قمی بهمن ۱۳۰۳ به علمای نجف درباره تلاش دولت ایران برای ترویج آیین زرتشتی و تضعیف اسلام هشدار داد. آیت‌الله شهید حائری پس از تأسیس حوزه، برای تقویت باورهای مسلمانان در برابر ترویج آیین زرتشت، مبلغانی به شهرهای مختلف فرستاد. از جمله این موارد، فرستادن آقایان شیخ علی‌اصغر صالحی کرمانی، میرزا علی‌آقا مهرابی و عبدالحسین حجتی کرمانی به شهر کرمان بود. 📚موسس شهید، ص۱۴۱-۱۴۲. 🔰 🔰 🔰 🔰 گفتنی است، فعالیت زرتشتیان هند برای ترویج آیین زرتشتی در ایران که از مشروطه آغاز شده بود، از بهمن ۱۳۰۶ در یزد، کرمان و تهران شدت گرفت و مارکار موسس بنگاه خیریه زرتشتی هند که نقش بسیاری در احیای این آیین در ایران داشت، سه بار به ایران سفر کرد و با شاه ایران دیدار و نشان همایونی پهلوی را دریافت کرد. 3⃣روز تا هشتادوششمین سالگرد شهادت آیت‌الله حایری ره @fahome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت‌الله مکارم: بی‌حجابی نیازمند کار فرهنگی است آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر فرهنگ: 🔹مسأله حجاب در حال حاضر با مسائل سیاسی گره خورده و عده‌ای می گویند اگر بتوانیم حجاب را حذف کنیم نظام جمهوری اسلامی کم رنگ می‌شود‌؛ در این شرایط خشونت و فشار در مسأله حجاب کارساز نیست و باید به دنبال راه‌های فرهنگی باشیم. 🔹نباید طوری رفتار کنیم که دولت تضعیف شود، عدم تضعیف دولت به این معنی نیست که منتقد دولت نباشیم. مردم از ما می‌خواهند که شما صدای ما را برسانید و مشکلات را بگویید. ما مشکلات را می‌گوییم، اما باید گوش شنوایی هم باشد. بنابراین کاری کنید که این دولت إن شاء الله موفق بشود. 🔹باید توجه نمود که اگر امید از مردم گرفته شود کار مشکل می‌شود؛ باید کاری کنیم که مردم امیدوار باشند و امیدشان تبدیل به یأس نشود. @TasnimNews
مبارزه شهید حایری ره با صوفیه اقدامات دولت صفویه عرصه را بر فرقه ضاله صوفیه تنگ و آنان را مجبور به کوچ به هندوستان کرد. اما پس از سقوط صفویه، صوفیه به ایران بازگشت و در دوره قاجار به دربار نفوذ و به مبارزه با فقهای شیعه برخاست. صوفیه در برپایی مشروطه نقش موثری داشتند و پس از استقرار مشروطه قدرت زیادی پیدا کرده و آزادانه به ترویج افکار باطل خود پرداخته و افراد بسیاری از اقشار مختلف را فریفتند. آیت‌الله شهید حائری با تمام توان به مقابله با آنان برخاست و بسیاری را از فریب‌خوردگان را از دام آنان رهانید. آیت‌الله حائری در زمان مدیریت حوزه اراک شخصا به منبر رفته و علیه آنان افشاگری می‌کرد. افزون بر آن، جلسه مناظره‌‌ای با قطب گمراه صوفیه ملاسلطانعلی گنابادی ترتیب داد. در این مناظره، قطب صوفیه به حقیقت اذعان کرد. آیت‌الله حائری پس از آمدن به قم مبارزه با صوفیه را شدت بخشید و آنان را از دارالشفا اخراج کرد. مبارزه شهید حائری با صوفیه حتی در دوره‌ای که تیمورتاش ـ وزير دربار رضاخان و هوادار فرقه ضاله صوفیه ـ در هیئت حاکمه حضور داشت، ادامه یافت. 📚موسس شهید، ص۱۳۷-۱۳۹. 2⃣روز تا هشتادوششمین سالگرد شهادت آیت‌الله حایری ره @fahome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىَٰ بگو:"من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست‌داشتن اهل بیتم‌" آیت الله العظمی حائری میبدی؛ مؤسس حوزه علمیه قم پیگیری های فراوانی برای محکومیت فاجعه تخریب قبورائمه بقیع ، توسط دولت پهلوی و پیگیری بین المللی بازسازی حرم های شریف در مکه و مدینه داشتند اما نفوذ بهائیت در دستگاه پهلوی کار حاج شیخ را به سرانجام نرساند آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری چه جایگاهی در هندسه هویتی شهر میبد دارد؟ جایگاه رشید الدین با دیدگاه های سلفی اش در مورد اهل بیت، در هندسه هویتی میبد کجاست؟ چه نام هایی بر میادین و خیابان های شهرمیبد گذاشته شده است؟ @knhene
مبارزه شهید حایری ره با صهیونیزم آیت‌الله حائری ره سه سال پیش از شهادت و در دی‌ماه سال ۱۳۱۲ از رضاخان خواست تا از مردم فلسطین در برابر هجوم و کوچ یهود دفاع کند. ایشان خواستار انتشار این تلگراف در مطبوعات شد. رضا پهلوی اجازه انتشار این تلگراف در مطبوعات را نداد و گفت: «مقتضی نیست این نامه در مطبوعات منتشر شود.» از زمینه‌سازی رضاخان در کوچ یهودیان ایران به سرزمین فلسطین و برخورد او با نامه شهید حائری ره به دست می‌آید که رضاخان و روشنفکران پیرامون او، در راستای سیاست انگلیس برای بنیاد کشور صهیونیستی در قلب کشورهای اسلامی، حرکت می‌کردند. شاید این تنها موردی است که آیت‌الله حائری ره خواستار انتشار بیانیه خود در مطبوعات شده است. این گواه بر این است که ایشان سال‌ها پیش از اعلام رسمی موجودیت جعلی اسرائیل، خطر وجود این غده سرطانی را در منطقه احساس کرده بود و آگاهی مردم را در پیش‌گیری از نفوذ آنان در منطقه مؤثر می‌دانست. افزون بر اینکه انتشار خبر صدور این بیانیه از یک مرجع بزرگ شیعه، زمینه مطالبه افکار عمومی از علمای دنیای اسلام را فراهم کرده و می‌توانست موجی را در جهان اسلام برای حمایت از فلسطین ایجاد کند و مانع از تأسیس این رژیم جعلی شود. 📚موسس شهید، ص۹۶-۹۷. 1⃣روز تا هشتادوششمین سالگرد شهادت آیت‌الله حایری ره @fahome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت امام خمینی(ره) درباره کار بزرگ استادشان آیت الله العظمی حائری فرمودند: تاسیس حوزه علمیه در آن روز از جهت سیاسی،کمتر از تاسیس جمهوری اسلامی در ایران امروز نبود. دهم بهمن ماه سالروز شهادت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری میبدی موسس حوزه علمیه قم گرامی باد. @knhene @fahome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دهم بهمن سالروز شهادت آیت‌الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری مهرجردی ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🇮🇷 صبح میبد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله): تقریباً ۶۰ سال بعد از تشکیل حوزه علمیه به وسیله آیت الله حائری بزرگترین ثمره ای که ممکن است بر وجود همه حوزه های علمیه و علمای دین مترتب شود یعنی تشکیل نظام اسلامی مترتب شد دهم بهمن سالروز شهادت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری میبدی موسس حوزه علمیه قم گرامی باد. با تو عهد می بندیم که اجازه نخواهیم داد میبد عرصه تاخت و تاز نهاد وابسته یونسکو شود و محلی برای نماد و نمود صوفیه شود @knhene @fahome
🌷دو ویژه‌برنامه در سال‌روز شهادت آیت‌الله العظمی حایری از صداوسیمای مرکز یزد امروز 1⃣ساعت ۱۵:۱۵ مستند هجرت نهم 2⃣ساعت ۱۸ ویژه برنامه آیت الله العظمی حائری ره @fahome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
https://www.hawzahnews.com/news/1067199/ 🌷معرفی کتاب موسس‌شهید در خبرگزاری حوزه 📚کتابی که اسناد شهادت موسس حوزه علمیه قم آیت‌الله العظمی شیخ عبدالکریم حایری ره را بررسی کرده است. @fahome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت‌الله حائری در تاریک‌ترین ادوار تاریخی حوزه قم را پایه‌گذاری کرد / برخی از احتمالات نسبت به مسموم سازی و شهادت ایشان وجود دارد 🔸 حضرت آیت‌الله اعرافی در بخشی دیگر از بیانات خود با گرامی داشت هفده ذی‌القعده سالگرد ارتحال آیت‌الله حائری مؤسس حوزه قم، عالم و دانشمند بزرگ که افتخاری برای میبد، یزد و ایران و تشیع و عالم اسلام است گفت: مرحوم آیت‌الله حائری برآمده از خطه شما مردم شریف میبد و نگین درخشان تشیع در قرن معاصر بود که در سخت‌ترین دوران ایران و حاکمیت رضاخان قلدر و وابسته که آن‌همه ظلم در کارنامه او ثبت‌شده است؛ این افتخار در کارنامه فرزند برخاسته از این استان ثبت شد. مشروح خبر : 👇👇 https://meybodadineh.ir/news/item/5716 @knhene
🔻نگاهی به خدمات اجتماعی آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی 🔻وقتی موسس حوزه قم به فکر احداث بیمارستان افتاد 🔹در طول تاریخ روحانیت علاوه بر توجه به مسائل علمی، دارای کنش اجتماعی نیز بوده‌اند. آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی – موسس حوزه علمیه قم – در زمره علمایی است که توجه خاصی به امور اجتماعی داشت. 🔹نخستین گام‌هایی که آیت‌الله حائری در مسائل خدمات اجتماعی برداشت، توجه به معاش و سرپرستی فقرا و مساکین بود، به ویژه در زمان قحطی نان و گرانی قیمت آن در قم که فقرا و مساکین از گرسنگی به زحمت افتاده بودند، حاج شیخ دارالطعامی ایجاد کرد و با جمع‌آوری بیچارگان و فقرا، خود تامین آذوقه و اطعام آنها را به عهده گرفت. 🔹از دیگر اقدامات حائز اهمیت حاج شیخ، احداث بیمارستان بود؛ از آنجا که یکی از مشکلات و معضلات مردم قم در آن دوره، کمبود امکانات درمانی و شیوع بیماری‌های مختلف بود، حاج شیخ به فکر افتاد حال که با تأسیس حوزه، شهر قم تبدیل به یک مکان آموزشی و علمی شده، از افراد خیّر در زمینه تاسیس یک بیمارستان یاری طلبد و چون مردم او را به تقوی و تعهد می‌شناختند، به زودی به یاری او شتافتند؛ 🔹چنانکه افرادی همچون میرزا سیدمحمد فاطمی قمی، مبالغی جهت ساخت این بیمارستان اهداء کردند و کسانی چون حاج آقا على فهیم‌التجار زمین مناسبی را به بنای بیمارستان اختصاص دادند. 📚منبع: حاج شیخ عبدالكریم حائری، مرکز اسناد انقلاب اسلامی @fahome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قیام مردم میبد علیه اشغالگران و اجنبی‌پرستان خرداد ۱۲۹۴ مردم میبد در اعتراض به سه سال ستم ژاندارم‌های‌ بلژیکی و بلژیکی‌پرستان بی‌ناموس وطن فروش که از هیچ ستمی به مردم فروگذار نکردند، اعتراض کرده و درخواست کردند یک ایرانی امور مالیاتی آنان را به عهده بگیرد و هشدار دادند که از این پس مالیاتی را به اتباع بیگانه تسلیم نخواهند کرد. آنان از سکوت کرسی‌نشینان بهارستان انتقاد و آنان را به توجه به ملت فلک‌زده ایران فراخواندند و پی بردن ره کنه این ستم‌ها را به عقل، کیاست و وجدان نمایندگان مجلس شورای ملی واگذار کردند. 📚 اسناد یزد در دوره مشروطیت، ص۱۹۸-۲۰۰. @fahome
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖اولویت‌های غلط شاه به روایت معاون سازمان برنامه رژیم پهلوی 🔻 شاه عقیده داشت آموزش و پرورش چشم و گوش مردم را باز می‌کند 🔻 سپاه دانش جنبه عوامفریبی داشت 🔹در طی پنجاه و چند سال دوران رژیم سلسله پهلوی یک افراط شدیدی روی سرمایه‌گذاری فیزیکال، روی ساختمان‌ها یعنی چیزهایی که فقط به چشم می‌خورد و نمایشی بود انجام گرفت. در سال‌های آخر هم که ارتش به طور وحشتناکی منابع مملکت را جذب می‌کرد و جایی برای سرمایه‌گذاری برای آموزش و پرورش و رفاه و بهداشت و غیره باقی نمی‌گذارد. 🔹بعضی‌ها حتی عقیده دارند که لااقل در دوران محمدرضا شاه غفلت و عدم توجه به آموزش و پرورش تا اندازه‌ای عمدی بود. یعنی شاه عقیده داشت که آموزش و پرورش چشم و گوش مردم را باز می‌کند و اگر چشم و گوش مردم باز بشود ممکن است که دیگر سلطنت به عنوان یک نهاد سیاسی مورد قبول نباشد و مردم شاید تمایلات بیشتری به آزادی و دموکراسی پیدا کنند. او می‌خواست جلوی آموزش و پرورش و جلوی پیشرفت فکری مردم را بگیرد. 🔹سپاه دانش هم باز یکی دیگر از کارهایی بود که او[شاه] بیشتر به جنبه‌ تبلیغاتی و عوام‌فریبی آن توجه داشت تا جنبه‌ حقیقی‌اش. می‌خواست بگوید بله ما مثلاً داریم مسئله‌ بی‌سوادی را حل می‌کنیم. ولی طبق مثل معروف بی‌مایه فطیر است. شما با بیگاری گرفتن از یک مشت جوان‌هایی که خودشان تازه بی‌سواد بودند، بعضی از آن‌ها دیپلمه هم نبودند، و فرستادن آن‌ها به روستاها مسئله‌ اساسی بی‌سوادی و آموزش و پرورش روستاها را حل نمی‌کردید. 📚منبع: پروژه تاریخ شفاهی هاروارد؛ مصاحبه غلامرضا مقدم منبع مرکز اسناد @fahome