حل مسالهی اتحاد عاقل بمعقول با توسل به حضرت معصومه "سلاماللهعلیها"
صدر المتالهین معتقد است که مسئله اتحاد عاقل بمعقول که از سختترین و پیچیدهترین مسائل فلسفی است و تا قبل از ایشان برای کسی روشن نشده بود، برای خود ایشان به وسیله تضرع و توجه به خدای متعال و توسل به حضرت معصومه حل شده است.
✔️صدرالمتالهین در ابتدای بحث اتحاد عاقل بمعقول از کتاب بینظیر اسفار در توضیح این مسئله نوشته:
🔹إنّ مسألة كون النفس عاقلة لصور الأشياء المعقولة من أغمض المسائل الحِكمية التي لم ينقّح لأحد من علماء الإسلام إلى يومنا هذا و نحن لما رأينا صعوبة هذه المسألة و تأملنا في إشكال كون العلم بالجوهر جوهرا و عرضا و لم نر في كتب القوم سيما كتب رئيسهم أبيعلي كالشفاء و النجاة و الإشارات و عيون الحكمة و غيرها ما يشفي العليل و يروي الغليل بل وجدناه و كل من في طبقته و أشباحه و أتباعه كتلميذه بهمنيار و شيخ أتباع الرواقيين و المحقق الطوسي نصير الدين و غيرهم من المتأخرين لم يأتوا بعده بشيء يمكن التعويل عليه و إذا كان هذا حال هؤلاء المعتبرين من الفضلاء فما حال غير هؤلاء من أصحاب الأوهام و الخيالات و أولى وساوس المقالات و الجدالات
فتوجهنا توجّها جبليّا إلى مسبب الأسباب و تضرعنا تضرعا غريزيا إلى مسهل الأمور الصعاب في فتح هذا الباب إذ كنا قد جربنا مرارا كثيرة سيما في باب إعلام الخيرات العلمية و إلهام الحقائق الإلهية لمستحقيه و محتاجيه إن عادته الإحسان و الإنعام و سجيته الكرم و الإعلام و شيمته رفع أعلام الهداية و بسط أنوار الإفاضة فأفاض علينا في ساعة تسويدي هذا الفصل من خزائن علمه علما جديدا و فتح على قلوبنا من أبواب رحمته فتحا مبيناً و ذلک فضل الله یوتیه من یشاء والله ذوالفضل العظیم. ( اسفار، ج۳ ص۲۴۷)
🔹مرحوم شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان در حاشیه کتاب سفینه البحار در شرح احوال ملاصدرا نوشته که:
أقول: رأيت على هامش الأسفار بخط شيخنا الأجل العالم المحدّث الحاج ميرزا محمّد القمّی صاحب كتاب الأربعين الحسينية في فصل إتّحاد العاقل و المعقول نقلا عن المصنّف رحمه الله قال: كنت حين تسويدي هذا المقام ب كهك من قرى قم، فجئت الى قم زائرا لبنت موسى بن جعفر "عليهمالسّلام" مستمدّاً منها و كان يوم جمعة، فانكشف لي هذا الأمر بعون الله تعالى(ج۵ ص۶۱_انتشارات اسوه)
خلاصهی مطلب این است که مسالهی "اتحاد عاقل بمعقول" که از پیچیدهترین مباحث علمی_فلسفی و از کاربردی ترین قواعد است با توسل به حضرت فاطمهی معصومه "علیهاالسلام" برای جناب ملاصدرا حل شده است.
۹۸/۹/۱۶
@ostad_fakhrian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیحات رحیمپور درباره درگیریاش با روحانی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسهای که به مناسبت روز دانشجو برگزار شد.
@ostad_fakhrian
تفکر سیستمی (شبکهای) تفکری است که این خصوصیات را داشته باشد:
۱. نیاز را پیدا کند
۲. اهداف را مشخص کند
۳. اهمیت اهداف را تبیین کند
۴. امور مرتبط با هدف و یا اهداف را شناسایی شود
۵. امکانات کاملا مشخص شود
۶. ارتباط و نسبت امکانات با اهداف روشن شود
۷. مشکلات و موانع واقعی و احتمالی بررسی شود
۸. راههای حل مشکلات مشخص شود
۹. آسیب شناسی نسبت به کار انجام شود
✔️با روش تفکر شبکهای _که محصول دید کلان و جامع نسبت به موضوعات است_ میتوان در کوتاه زمان به بیشترین بازده رسید.
برداشتی آزاد از کتاب "نگرش سیستمی به دین"
@ostad_fakhrian
بینش تمدنی.MP3
44.59M
🔊 #دانلود تدریس استاد #فخریان
📝موضوع: بینش تمدنی
📆 چهارشنبه۲۰آذر ۹۸ - قم
در جمع استادیاران و سرمربیان حلقات صالحین استان فارس
@ostad_fakhrian
همایش اعضای مجموعه تبیین شاهرود.MP3
29.82M
🔊 #دانلود سخنرانی استاد #فخریان
📝موضوع: تبیین اهداف و شیوهی اجرایی مجموعهی تبیین
📆 پنجشنبه ۳۰ آبان ۹۸ - شاهرود
در همایش اعضای مجموعه تبیین
@ostad_fakhrian
روز پنجشنبه ۲۱آذر یکی از شبکههای رادیویی با جوانی مصاحبه میکرد که اولین نرمافزار فروش الکترونیک بلیط سینما رو در سالهای ۸۷-۸۶ طراحی و بعدها در سال۹۰ ایدهی فروش اینترنتی بلیط سینما رو ارائه کرد.
این جوان میگفت کار ساخت نرم افزار رو که شروع کردیم کلا چهارنفر بودیم و بعد از ساخت نرمافزار با همون چهارنفر در شهرها و استانهای مختلف سراغ سینما دارها میرفتیم که هم توجیهشون کنیم و هم نرمافزار رو نصب کنیم و هم آموزش کار با این نرمافزار رو به گیشهدار بدیم.
میگفت کارمون با سختیها و موانع زیادی روبرو بود از جمله:
۱. خیلی از سینما دارها اعتقادی به فروش سیستمی بلیط نداشتن.
۲. فروشندگان بلیط معمولا آدمهای سن و سال دار و کم سواد بودن و کار با کامپیوتر رو بلد نبودن.
۳. در گیشهی سینماها کامپیوتر نبود.
۴. تعداد تیم ما برای توجیه این همه سینمادار و فروشندهی بلیط در سینماهای کشور خیلی کم بود.
و...
میگفت بالاخره با هر سختی بود کار رو پیش بردیم.
تقریبا به همه شهرهای کشور سفر کردیم تا سینمادار رو توجیه و بلیط فروش رو آموزش بدیم.
تا اینکه سال ۹۰ ایدهی فروش اینترنتی بلیط رو دادم که در ابتدا فقط یک سینمادار قبول کرد که بلیطهاش رو اینترنتی بفروشیم.
اما الان تیم چهارنفرهی ما تبدیل شده به یک تیم چهل و چند نفره و
بیش از ۶۰ درصد سینماهای تهران و بیش از ۵۰ درصد کل سینماهای کشور، بلیطشون رو اینترنتی میفروشن...
پ.ن: استقامت در کار منجرّ به پیروزی خواهد شد.
@ostad_fakhrian
✅زمام امر مردم، دست آن کسانی نیفتد که انسانها را به دوزخ میکشانند.
آنچه که در اسلام تكيه روی آن شده، این است که زمام امر مردم، دست آن کسانی نیفتد که انسانها را به دوزخ میکشانند. مگر تاریخ نشان نداد این مطلب را به ما؟ مگر ندیدیم که با جامعه اسلامی، اندکی بعد از صدر مشعشع آغاز اسلام، چه کردند و چه شد؟ و چه بر سر این جامعه آمد؟ آن جامعهای که در آن جامعه، مردم قدر مردان نیك را ندانند، آن جامعهای که مردم در آن جامعه، معیارهای نیکی را عوضی بگیرند، در آن جامعهای که مردم نتواند آن کس که مصلح آنان است و ناصح مشفق آنها، او را بشناسند، این جامعه چقدر باید رویش کار شده باشد تا به اینجا رسیده باشد و يك چنین وضعی پیدا کرده باشد؟ تبلیغات زهرآگینی که از طرف دستگاههای قدرت ظالمانه و جائرانه در میان جامعه اسلامی انجام گرفت، به قدری افق معلومات و بینش مردم را عوض کرد، کاری کرد با این مردم که مردم مثل اینکه سیاهی را سفیدی ببینند و سفیدی را سیاهی، به يك چنین حالتی در آمده بودند. لذا بود که در قرنهای دوم و سوم هجری تقریباً، آدم وقتی به تاریخ نگاه میکند، میبیند فجايع دستگاه قدرت و خلافت را، و میبیند بیاعتنایی و بیتفاوتی مردم را، حیرت میکند. آیا این همان مردمند؟ اینها همان مردمی هستند که در مقابل عثمان صبر نکردند، از اطراف، او را محاصره کردند و بعد هم بالاخره با آن وضع فجیع او را از خلافت خلع و عزل کردند؟ اینها همانهایند؟ اینها همانها هستند که حالا در شب عروسی خلیفه عباسی، خرج گزافی را که میتوانست يك جناح عظیمی از جامعه اسلامی را اداره کند، میبینند که دارد خرج چه عیاشیهایی میشود، برای چه کارهایی دارد مصرف میشود، چگونه دارد بیتالمال مسلمین صرف مسائل شخصی میشود. کار به درست و نادرستش ندارم، مسائل شخصیست؛ پولیست برای هزار نفر آدم، يك نفر آدم این پول را فقط صرف خودش بکند، نمیگوییم صرف عیاشی خودش بکند، نه خیر، صرف نماز و روزه خودش بکند، جایز است این کار؟ و میدیدند که در متن واقعیت جامعه اسلامی این کار دارد انجام میگیرد و در عین حال، غافل بیخبر.
شايد يك وقتی گفته باشم این را که در شب عروسی جعفر برمکی، وزیر محبوب هارونالرشید -يك جوان بیست وهشت، نه ساله، سی سالهای بوده جعفر برمکی. آن وقتی که جعفر برمکی از دنیا رفت، سی و چهار، پنج سالش بود، آن وقتی که کشتند او را در اوج محبوبیت داماد میشود جعفر، هارونالرشید هم علاقه وافری به جعفر برمکی دارد- به جای نقل که بر سر عروس و داماد میپاشند شب عروسی، دیدند مهمانهای گرامی عالیقدر جناب برمکیها و هارونالرشید، چه چیزهایی بر سر عروس و داماد پاشیده شد! وقتی که رفتند نزديك برداشتند؛ و ریختند برداشتند، دوتا، سهتا، پنجتا برداشتند، دیدند بله، اینها نقل که نیست، سکه هم نیست، درست دقت کردند؛ قوطیهای ظریفیست به قدر يك بند انگشت، جعبه است اینها، از طلای ناب این جعبه را درست کردند، بعد که جعبه را باز میکردی، از داخلش يك كاغذی در میآمد، کاغذ بسیار نازك و رقیقی، این کاغذ را که باز میکردی، میدیدی که عجب! يك ورقه بزرگ شد. میخواندی ورقه را، میدیدی که در این ورقه، فرمان مالکیت فلان قسمت از کشور، به شما داده شده. فرمان اقطاع است، فرمان تیول است.
در يك شب واحد خدا میداند، پانصدتا هشتصدتا، هزارتا فرمان تیول در کاغذهای بسیار نازك، در قوطیهای طلا بر سر يك عروس و داماد ریخته شد و کسانی برداشتند که خلیفه نمیدانست که اینها که خواهند بود، مثلاً فرض کنید که املاك فلان دشت وسیع فلان ناحیه میافتاد به يك بچه، میافتاد دست يك مست، میافتاد دست يك چاقوکش، میافتاد دست يك آدم بیعرضه. اینها را که دیگر خلیفه نمیدانست، ریخته بود، هرکه هرچه برداشت، چپو، برداشتند، رفتند، خوردند، بردند. اما در آن ناحیهای که حالا اقطاعش دست این آدم افتاده، چقدر مردم پامال خواهند شد، چقدر ثروتها از بین خواهد رفت، چقدر حقوق ضایع خواهد شد، نابود و پامال خواهد شد، اینها را که فکر نمیکردند. در همان احوال، اختلافطبقاتی به این حد است، در همان احوالی که این بذل و بخششها دارد انجام میگیرد، این اسرافها و تُرَفها دارد انجام میگیرد؛ يحياي علوی در کوههای طبرستان، با ظلم و با ستم داشت میجنگید، در حالی که خودش و عیالش فقط يك پوشش داشتند، که وقت نماز شوهر میگرفت میپوشید، بعد میداد به زن تا او ستر بدن بكند و نماز بخواند. خاندان پیغمبری که با ظلم میجنگیدند، در يك چنین وضعی به سر میبردند و این مردم میدیدند و بیتفاوت بودند.
عرضم به هارون نیست، از هارون گلهمندی نیست. هارون اگر این کارها را نکند، هارون نیست. طبقه هارون حکم میکند که تا وقتی که این طبقه وجود دارد، این جور کاری انجام بدهد؛ از او که گلهمندی نیست. گلهمندی از مردمیست که آن حساسیت صدر اسلام را فراموش کرده بودند، آن هوشیاری و درك را که در صدر اسلام داشتند، از دست داده بودند، در مقابل این وضع، احساس تکلیف نمیکردند، احساس مسئولیت نمیکردند، دردشان نمیآمد؛ این برای چیست؟ از بس تبلیغات مضر موذیانه رذالتآمیز روی مردم کار کرده بود. این دستهای تبلیغی و دستگاههای تبلیغی در اقطار جامعه اسلامی و کشور اسلامی، سالیانی روی مغز مردم، روی روح مردم، روی روحیه مردم مدام کار کرده بود، کار کرده بود، کار کرده بود تا به اینجا رسیده بود. پس شما ببینید چقدر مهم است اینکه حاکم جامعه اسلامی چه کسی باشد. آن کسی باشد که خدا معین میکند.
آیتالله خامنهای
۱۳۵۳/۷/۲۲
@ostad_fakhrian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اعترافات عجیب بعضی از اغتشاشگران اخیر شیراز
⭕️در #توئیتر به من یاد دادند چطور بانک آتش بزنم!
نقش نرمافزار عربی_عبری در ناامن کردن ایران
#زمین_دشمن
#ابزار_دشمن
پ.ن: انسان هوشمند، زمین دشمن را میدان رزم و مبارزه میداند نه محل سرمایهگذاری.
هیچ انسان عاقلی بدون سلاح و آموزش و تشکیلات و جبهه، وارد زمین دشمن نمیشود.
@ostad_fakhrian
نمودار. ج۱. انسانشناسی۲.pdf
134.9K
📝#نمودار مباحث #جلسه_اول
دورهی آموزشی #انسان_شناسی۲
استاد فخریان
@ostad_fakhrian
بیانیه گام دوم انقلاب_کاشان.MP3
30.35M
#دانلود سخنرانی استاد فخریان
در #بیانیه_گام_دوم چهارمساله اساسی بیان شده است:
۱. نقطهی شروع انقلاب
۲. هدف نهایی
۳. شیوه رسیدن به هدف(نقشهی راه)
۴. مسئولیت بخشهای مختلف مردم خصوصا جوانان برای رسیدن به هدف
دانشگاه کاشان_۹۸/۹/۲۴
@ostad_fakhrian
رهبر انقلاب: بخش عمدهای از قضیه محرم و نامحرم برمیگردد به خانواده...
١٣٩٠/١٠/١۴
@ostad_fakhrian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمد رضا زائری:
🔹برای شرکت در انتخابات #تردید دارم. بازی هم در نمیآورم.
چند سوال ساده از آقای زائری:
۱. مخاطب شما در این گفتهها، دقیقا کیست؟
چه کسانی مردم معترض را آشوبگر و فتنهگر میدانند؟
۲. چه کسانی با تعبیهی مکانی جهت اعتراضهای مردمی مخالفند و چه کسانی باید چنین فضاهایی را بوجود میآوردند؟
۳. مسئولین اصلی ایجاد بحران اقتصادی و سیاسی چه کسانی هستند؟
۴. با رای ندادن به چه چیزی و به چه کسی اعتراض میکنید؟
۵. تاثیر رای ندادن در بهبود اوضاع کشور چقدر است؟
پ.ن۱: یکی از شیوههای مغالطه #مبهم صحبت کردن است و #فتنه یعنی #ابهام.
پ.ن۲: آقای زائری ۴کلیپ کوتاه از صحبتهای خود منتشر کردند، بنده به اقتضای انصاف هر۴کلیپ را مشاهده کردم، در هیچ کدام، این سوالات پاسخ داده نشده بود.
پ.ن۳: کسی که تحلیل سیاسی ندارد، یعنی در حقیقت شاخصِ تشخیص ندارد و کسی که تشخیص ندارد به #تردید میافتد.
پ.ن۴: کسی که #تشخیص ندارد و #تردید دارد، صلاحیت #پیروی ندارد.
اسماعیل فخریان
@ostad_fakhrian
چقدر زشته موقع جمع کردن رای برای آقای #روحانی گلوتو پاره کنی و بعد از اینکه رای آورد، یهو مثل لپلپ تو تلویزیون پیدات بشه و برنامه اختصاصی بگیری و تازه در همین ایام شروع کنی از برجام دفاع کردن و از مشکلات اقتصادی هم گلایه کردن.
بعد اصلا به روی خودت هم نیاری که مسبب اصلی این اوضاع آشفته همون آقایی است که داد میزدی:
روحانی دوست داریم
روحانی دوست داریم
تازگی دارم فکر میکنم واقعا تناقض محاله؟!
آقای رشیدپور مدیونی اگه فکر کنی تو رو دارم میگم.
نمیبخشمت اگه خیال کنی باید تا الان از خجالت آب میشدی.
شما تو برنامه زندهی #شب_آرام دائما قربون مردم بشو ولی به روی خودت نیار چه کار کردی با مردم.
#رشید_پور
#شب_آرام
اسماعیل فخریان
۹۸/۹/۲۹
@ostad_fakhrian
گرفتن دیرکرد #حرام است
✔️آیت اللهالعظمی نوری همدانی، صبح چهارشنبه ۲۷ آذرماه در درس خارج فقه
🔹بنده دو هفته قبل گفتم گرفتن دیر کرد به هر کیفیتی #ربا و #حرام است و بحث مفصلی با دلایل فقهی خود در سال گذشته در اینجا داشتهایم و از شدت ربا بحث کردیم.
🔹بعضیها گفتهاند که این جریمه دریافت و درحساب خاص و برای فلان کار استفاده میشود، بحث بر مصرف آن نیست، بحث بر اصل دریافت آن است که این موضوع به هیچ طریق قابل حل نیست.
🔹امروز چقدر ما نامه داریم، مردم نگران دیرکرد هستند. چقدر افراد زندگی خود را از دست دادهاند، البته ما به طرحی که به مجلس فرستادهاند اشکالات متعدد داریم و در نامه فضلا که منتشر هم شد اشکالات هم بیان شده است.
🔹آقایان با حوزه و علمای که در این رشته کار کردند در ارتباط باشند تا موضوع حل شود. به هر حال ما با این طرح موجود که از مجلس فرستادند و مطالعه کردهام، با این کیفیت مخالفم.
@ostad_fakhrian
نمودار ج۲. انسانشناسی۲.pdf
102.1K
📝#نمودار مباحث #جلسه_دوم
دورهی آموزشی #انسان_شناسی۲
استاد فخریان
@ostad_fakhrian