هدایت شده از تبیین، تحلیل و اجتهاد
بسم الله الرحمن الرحیم
🔘دستیابی به آرمانهای بشری که در ساحت دین تعریف میشود تنها در بستر تشکیل حکومت -که با محوریت انسان کامل و نائبان آنهاست- تحقق مییابد. تشکیل حکومت دین، خود یکی از والاترین آرمانهای تمام انبیاء و اولیای الهی بوده است. تشکیل حکومتی دین با هدف #عدالت_گستری در ساحات مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی ... حقیقتی است که در همه شرایع آسمانی بر آن تاکید شده است.
🔳ثمره تحقق چنین حکومتی، آزادی بشر از تمام قیود غیر فطری و قرار گرفتن انسانیتِ انسان در مسیر رشد و بالندگی بر اساس ظرفیتهای بیپایان اوست.
▪️در باور اسلام حقیقی، شکلگیری مدینه فاضله در مقیاس جهانی، در عصر ظهور حضرت مهدی "عجّل الله فرجه" تجلی می یابد. منبع این اندیشه سر در چشمه زلال اسلام ناب دارد که بشارت آن در منابع اصیل اسلامی آمده است.
#مهدویت و #انتظاری که در آن، آرمان تشکیل و حفظ حکومت اسلامی و در نهایت تمدنسازی با شیوهی مبارزه با طاغوت و نفی طبقات اجتماعی نباشد، این، خود مهدویت #طاغوتی و #سکولار است.
مهدویت و انتظاری که مهمترین اصل زندگی #امامِ_معصوم یعنی سیاست ورزی و ادارهی جامعه بر اساس دین خدا را نفی یا بیاعتنایی میکند، این همان #مهدویت #سکولاری است که منجرّ به انکار مهدویتِ اصیل خواهد شد.
#مهدویتی که در آن #مبارزه نباشد، اطاعت از #ولی_فقیه نباشد، مهدویت نیست، بازی با یک مقولهی دینی است.
مهدویت و انتظار در عصر غیبت، گِره خوردهی با مساله ولایت فقیه و اطاعت تامّ از اوست.
تصور انتظارِ بدون #ولایت_فقیه هم سخت است چه برسد به دنبال کردن آن.
اسماعیل فخریان
@tabyin_tahlil_ejtehad
رهبر انقلاب اسلامی:
در سال ۱۳۴۵ در مسجد جامع شهر کرج جمعیت پرشور و مؤمنی جمع میشدند، تا در آن ایام اختناق مطلق، سخنانی [از من] را بشنوند. من روزها و شبهای ماه رمضان از تهران میآمدم و با این مردم حرف میزدم. البته پلیس و دستگاه امنیت آن رژیم اختناقی و خفقانبار و ضدّآزادی، اجازه ندادند که آن ماه رمضان به شکل مطلوب تمام شود، و جلسات را قطع کردند. من از آن وقت، مردم کرج و روحیه کرج و نشاط و سرزندگی را در این شهر میشناختم.
۷۶/۷/۲۴
پ.ن: سخنرانی های او در کرج اما، از اواخر آذرماه شروع شد. ظاهراً توسط آقای مدرسی، پیش نماز مسجد جامع کرج، و حمایت حاج زکی خانی و حاج حسین کشاورز که به تنقید از دستگاه حکومتی معروف بودند، آقای خامنه ای به کرج دعوت شد.
سخنرانی های او از ۲۳ آذر، اول ماه مبارک در مسجد جامع آغاز گردیده، تا اواسط دی ماه ادامه یافت. گویی این بار نیز همچون بیرجند و زاهدان برای سخنرانی های خود برنامه ریزی داشت؛ با نزدیک شدن به بیست و یکم ماه، شعله سخنانش را بالا بکشد و دستگاه حکومتی را به باد انتقاد بگیرد. در آستانه چنین روزهایی بود که وی به مناسبت نزدیک شدن ۱۷ دی، سالروز کشف حجاب، علیه آن چه که آزادی زن نامیده می شد سخن گفت. این جا بود که مأموران شهربانی احساس کردند گفته های این سید به آن چه که نباید گفته شود، نزدیک می گردد. شهربانی کرج دست به کار شد و به بانیان مجلس و دعوت کنندگان او تذکر داد که سخنان آقای سیدعلی خامنه ای که بایستی در مورد دین تبلیغ نماید با سخنرانی هایی که در مورد تنقید از آزادی زنان می گوید مغایر است. به وی تکلیف شود که جز در موارد دینی سخنرانی دیگری انجام ندهد این تذکر حتماً به گوش آقای خامنه ای رسید و او نیز در منبرهای بعدی قطعاً به آن توجهی نکرد، چرا که روز ۱۷ دی پیش از آن که پایش به مسجد جامع برسد، او را به شهربانی دلالت کردند که هم تذکر به وی داده و هم تعهد از وی اخذ نماید.
مشارالیه از دادن تعهد خودداری می نماید و شهربانی کرج نیز با اطلاع به این از رفتن به منبرش جلوگیری نموده، وی را به تهران رهسپار می نماید.
منبع: کتاب شرح اسم
@fakhrian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداوند در قرآن راجع به یهود بنیالنّضیر میفرماید که «فَاَتاهُمُ اللّهُ مِن حَيثُ لَم يَحتَسِبُوا»؛ از جایی خدای متعال به سمت اینها هجوم آورد که انتظارش را نداشتند...
نقطهی مقابل این، آن است که مؤمنین از نقطهای تقویت شدند که انتظار نداشتند؛ این در تعریف اسلامی و در فرهنگ اسلامی و در ادبیات دینی ما اسمش «رزق لایُحتَسَب» است.
رهبر انقلاب اسلامی ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
@fakhrian_ir
چارهای جز خواندن #نماز_شب نداریم
بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین.
وَ بِالاِسنادِ قالَ: حَدَّثَنَا الحُسَینُ بنُ اَحمَدَ بنِ اِدریسَ قالَ: حَدَّثَنا اَبی قالَ: حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بنُ عَلیٍّ، عَن مُحَمَّدِ بنِ الحُسَینِ بنِ اَبِی الخَطّابِ، عَن اَبی داوُدَ المُستَرِقِّ وَ اسمُهُ سُلَیمَانُ بنُ سُفیانَ، قالَ: قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ "عَلَیهِمَا السَّلامُ": یَقومُ النّاسُ عَن فُرُشِهِم عَلى ثَلاثَةِ اَصنَافٍ: فَصِنفٌ لَهُ وَ لَا عَلَیهِ، وَ صِنفٌ عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ صِنفٌ لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ؛ فَاَمَّا الصِّنفُ الّذی لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی یَقومُ مِن مَنامِهِ وَ یَتَوَضَّأُ وَ یُصَلّی وَ یَذکُرُ اللهَ "عَزَّ وَ جَلَّ"، وَ الصِّنفُ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَهُ فَهُوَ الَّذی لَم یَزَل فی مَعصیَةِ اللهِ حَتّى قامَ فَذلِکَ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ الصِّنفُ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی لا یَزالُ نائِماً حَتّى یُصبِحَ فَذلِکَ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیه.
عَن اَبی داوُدَ المُستَرِقِ قالَ: قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ "عَلَیهِمَا السَّلامُ": یَقومُ النّاسُ عَن فُرُشِهِم عَلى ثَلاثَةِ اَصنَافٍ: فَصِنفٌ لَهُ وَ لَا عَلَیهِ، وَ صِنفٌ عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ صِنفٌ لا لَهُ وَ لا عَلَیه
شما که صبح از خواب بیدار میشوید و از بستر خود بیرون میآیید، سه جور هستید؛ [یعنی] مردم دنیا که صبح از خواب برمیخیزند بر سه نوعند:
یک دسته هستند که این بیدار شدن از خواب و بیرون آمدن از بستر برای آنها خیر است و شرّی ندارد؛ به «لَهِ» آنها است و «عَلیهِ» آنها نیست؛ این، یک صنف.
یک دستهی دیگر هستند که بیرون آمدنشان از بستر، عَلیهِ آنها است و به نفعشان نیست؛ «لَهِ» آنها نیست. یک دستهی دیگری هم هستند که [وقتی] از خواب بلند میشوند و از رختخواب بیرون میآیند، این بیرون آمدن، نه «لَهِ» آنها است، نه «عَلیهِ» آنها است. پس [مردم] سه جور هستند.
فَاَمَّا الصِّنفُ الّذی لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی یَقومُ مِن مَنامِهِ وَ یَتَوَضَّأُ وَ یُصَلّی وَ یَذکُرُ اللهَ (عَزَّ وَ جَلّ)
ظاهراً از ادامهی حدیث این جور فهمیده میشود که مراد از «یُصَلّی»، صلاة صبح نیست؛ چون آن صنف سوّم را هم در آنجا ذکر میکند که خب نماز صبح باید بخواند، اگر نخواند که [کلّاً] علیه است؛ پس بنابراین، اینجا مراد از نمازی که خوانده میشود، نماز صبح نیست، نماز یا نافلهی صبح است یا نافلهی شب است که این بیدار شدن، به نفع او است، به ضرر او نیست. [این] خیلی مهم است.
نقل کردند از قول مرحوم آقای طباطبائی "رضوان الله علیه" که ایشان اوایلی که وارد نجف شده بودند، با مرحوم حاج میرزا علی آقای قاضی تازه آشنا شده بودند؛ یک روز ایشان را در کوچه میبیند و حاج میرزا علی آقای قاضی -آن عارفِ بزرگِ نامدار(رضوان الله تعالیعلیه)- به او میگوید که پسرم! اگر دنیا میخواهی، نماز شب بخوان؛ اگر آخرت میخواهی، نماز شب بخوان! نماز شب و تهجّد این جوری است. برای امثال ماها که روز مشغولیم و گرفتاریم و مشکلات داریم و سر و کلّه به این بزن، کار با آن بکن، در بین این همه گرفتاریها، در محیط زندگی سخت است اگر بخواهیم یک رابطهی خوبی، یک استغاثهای، یک تضرّعی داشته باشیم؛ چاره منحصر است در همین که انسان سحر بلند شود؛ این [عبارت] ظاهراً آن سحر را بیان میکند. این، یک صنف.
وَ الصِّنفُ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَهُ فَهُوَ الَّذی لَم یَزَل فی مَعصیَةِ اللهِ حَتّى قامَ فَذلِکَ الَّذی عَلَیهِ وَ لا لَه
[دستهی بعدی] در خواب و در بستر خواب هم با معصیت الهی -حالا معصیتهای قلبی، جوارحی، جوانحی- مشغول است تا بلند میشود که این بیدار شدن، به ضرر او است؛ چون بیدار هم که بشود، آن معصیت را ادامه میدهد.
وَ الصِّنفُ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیهِ فَهُوَ الَّذی لا یَزالُ نائِماً حَتّى یُصبِحَ فَذلِکَ الَّذی لا لَهُ وَ لا عَلَیه
[دستهی سوّم] که این بیدار شدن نه به نفعش است، نه به ضررش است، میخوابد تا صبح -حالا علیالظّاهر مراد از صبح، اوّلِ اذان است، اوّلِ فجر است؛ اما حالا یک خُرده دستِکم بگیریم، بگوییم که مثلاً [اینجا] صبح یعنی همین بینالطّلوعَین از خواب پا میشود- [بعد] نماز صبحش را میخواند، امّا «لا لَهُ وَ لا عَلَیه»؛ یک فریضهای است که بر عهدهی او است، واجب است، باید به جا بیاورد، آن را به جا میآورد، [امّا] دیگر خیری از این بلند شدن نمیبیند.
۹۸/۱۱/۱۴ رهبر انقلاب اسلامی
@fakhrian_ir
سخنرانی حجهالاسلام و المسلمین فخریان
✅با موضوع شاخصهای نمایندهی طراز
✅و حمایت از آیتالله مصباح یزدی
زمان: جمعه ۲۵بهمن، همزمان با نماز مغرب و عشاء
مکان: #نیشابور، خیابان امام خمینی، فلکه حافظ، نبش بعثت۱، بیتالمهدی"علیهالسلام"
@fakhrian_ir
نسبت علم با دین و انقلاب.MP3
13.69M
🔊 #صوت_کامل
موضوع: نسبت علم با دین و انقلاب
قم_۲۱ بهمن
@fakhrian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روحانیون شرعاً موظف به دخالت در سیاست هستند
🔹 ما شرعا مکلفیم مثل پیامبر و حضرت امیر در امور سیاسی دخالت کنیم.
پ.ن: انتخابات ریاست جمهوری که در کلام امام است، موضوعیت ندارد، بلکه فرمایش امام شامل سایر انتخاباتها هم میشود.
@fakhrian_ir