eitaa logo
فلسفه اسلامی
1.6هزار دنبال‌کننده
534 عکس
88 ویدیو
35 فایل
مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی مدیر: آیت الله فیاضی قائم مقام: آیت الله حسن معلمی مجله علمی پژوهشی: nasim-e-kherad.ir تارنما: mfalsafe.ir پیشنهادوانتقاد از این کانال و تارنما و ارسال محتوای فلسفی کلامی: @mfalsafe_ir هنگام ضرورت: @admin2020
مشاهده در ایتا
دانلود
☑ تعجب نکنید! فیلسوف معاصر حضرت آیت الله مصباح ( رحمة الله علیه ) : اگر همه دوستان (ع) نهایتا در روز قیامت آمرزیده شوند تعجب نکنید. البته ممکن است شرایطشان در عالم برزخ تفاوت بکند یا مقاماتی که به آنها داده می‌شود خیلی متفاوت باشد اما اگر کسی بگوید هر که محبت حسین (ع) در دلش باشد روز قیامت آمرزیده می‌شود تعجب نکنید. ۸۹/۹/۱۶ @mt_falsafeh 🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📙📙 ✍✍گزارش هجدهم عبدالله بن حازم که از طرف مسلم‌بن‌عقیل مأمور پیگیری بازداشت هانی بود به سرعت خود را به مسلم‌بن‌عقیل رساند و خبر موقعیت خطرناک هانی و مجروح شدن او را به مسلم بن عقیل رساند . مسلم بن عقیل به او دستور داد با فریاد « منصور اَمِت » یارانش را دعوت به قیام نماید زمان کوتاهی نگذشت که چهار هزار نفر از مردم در محل زندگی مسلم بن عقیل اجتماع کردند ، مسلم بن عقیل در همان زمان کوتاه جمعیت را سازماندهی کرد و عبدالرحمان بن عزیزکندی را فرمانده قبیله ربیعه و مسلم بن عوسجه را فرمانده قبیله مذحج و ابوثمامه صائدی را فرمانده تمیم همدانی و عباس بن جعده را فرمانده ساکنان شهر قرار داد . سپس این جمعیت را به سمت دارالاماره به حرکت درآورد ، جمعیت در حالی که تکبیر می‌گفتند و عبیدالله را لعن و نفرین می‌کردند به دارالاماره نزدیک شدند . عبیدالله بن زیاد که در حال سخنرانی در مسجد اعظم کوفه بود با شنیدن فریادهای « مردم مسلم بن عقیل مسلم بن عقیل » آمد از مسجد خارج شد و به داخل دارالاماره رفت و همه دربهای قصر را بست تا مردم داخل نشوند این جمعیت بزرگ هر چه به قصر نزدیک می‌شد از تعدادش کاسته می‌شد تا اینکه وقتی به قصر نزدیک شدند تعداد آنها به ۳۰۰ نفر رسید و همین تعداد پس از نماز مغرب به ۱۰ نفر کاهش یافت . 📚 تاریخ طبری جلد ۴ صفحه ۲۷۵ الفتوح جلد ۵ صفحه ۸۶ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✍✍ گزارش نوزدهم مسلم بن عقیل به همراه یاران به نماز مغرب ایستاد ، پس از نماز مغرب از آن جمعیت تنها ۳۰ نفر باقی ماند و هنوز از مسجد خارج نشده بود که از آن سی نفر ۱۰ نفر باقی ماند . هنگامی که از مسجد خارج شد و به منطقه‌ای که قبیله کنده در آنجا سکونت داشتند رسید ، این ده نفر هم از مسلم جدا شدند و مسلم بن عقیل در کوچه های کوفه تنها ماند و چون راهنمایی نداشت خانه‌ای را نیز نمی‌شناخت به راه خود ادامه داد تا به منزل زنی به نام طوعه رسید که منتظر فرزندش بود . مسلم بن عقیل به طوعه سلام داد و آب طلب کرد ، طوعه آب آورد و او را سیراب نمود و به داخل خانه رفت و در را بست ، بار دیگر چون منتظر فرزندش بلال بود به در خانه آمد و مشاهده کرد که مسلم بن عقیل همان جا نشسته است از او خواست در آنجا توقف نکند ، مسلم بن عقیل خود را معرفی کرد و گفت : من در این شهر کسی را ندارم آیا میشود داخل خانه شوم ؟؟ طوعه چون او را شناخت فوراً دعوت به خانه کرد و در اتاقی مسلم بن عقیل را جا داد و به پذیرایی پرداخت ؛ بلال فرزند طوعه که از بیرون آمده بود از رفت و آمد مادرش مشکوک شد و از مادرش پرسید چه کسی در خانه ماست و تو پس از سوگند دادن بلال به او گفت : مسلم بن عقیل در خانه ماست . بلال صبح زود به دارالاماره رفت و به عبدالرحمان فرزند محمد بن اشعث اطلاع داد که مسلم بن عقیل در خانه آنهاست ، عبدالرحمان بن محمد بن اشعث است فوراً به پدرش که در حضور عبیدالله نشسته بود خبر داد ، عبیدالله که به سخن زیرگوشی این پدر و پسر مشکوک شده بود پرسید : چه اتفاقی افتاده است ؟ محمد بن اشعث جریان را گفت . عبیدالله ابن زیاد با شنیدن این خبر ، محمد بن اشعث را به همراه ۷۰ نفر مأمور بازداشت و دستگیری مسلم‌بن‌عقیل کرد . 📚 اخبار الطوال صفحه ۲۵۴ ، الفتوح جلد ۳ صفحه ۶۸ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📙📙 ✍گزارش بیستم ماموران امنیتی کوفه مسلم بن عقیل را در حالی که دهانش پر از خون و دندان مبارک شکسته بود به دارالاماره آوردند و سپس به نزد عبیدالله بردند ؛ پس از گفتگوی تندی که بین مسلم بن عقیل و عبیدالله در قصر انجام گرفت عبیدالله بن زیاد دستور قتل مسلم و هانی را ( که از پیش در بازداشت بود ) صادر کرد ؛ مسلم‌بن‌عقیل که کشته شدنش را قطعی دید به عمربن سعد برای پرداخت بدهکاری خود به برخی افراد نامه نگاری با امام حسین علیه السلام جهت نیامدن به کوفه و نیز تحویل گرفتن جسد خویش پس از مرگ وصیت کرد و آنگاه بکیر بن حمران به دستور عبیدالله بن زیاد مسلم بن عقیل را به بازار کفاشان برده و در آن مکان او را گردن زده و به شهادت رساند . همچنین رشید غلام ترک زبان دارالاماره هانی را به بازار گوسفند فروش ها برده و با دو ضربه به گردن زده و به شهادت رساند ؛ سپس پاهای شهیدان مسلم و هانی را با طناب بسته و در بازار کشاندند و پس از آن بدن مبارکشان را واژگونه به دار آویختند . عبیدالله بن زیاد سرهای مسلم بن عقیل بهانی را به همراه نامه ای کوتاه که گزارشی از چگونگی دستگیری این دو شخصیت بود توسط هانی بن ابی رحبه همدانی و زبیر بن اروح برای یزید فرستاد . یزید بن معاویه پس از دریافت نامه و مشاهده سرهای شهیدان در مقام تقدیر از جنایت عبیدالله و دستورالعمل جدید پاسخی به این مضمون برای عبیدالله نوشت : همان طور که دوست میداشتم عملکردی رفتارت دوراندیشانه و هملت با قوت قلب و شجاعانه بود به من خبر رسیده است که حسین بن علی متوجه عراق شده است پس بر سر راه ها توسط های نگهبانی و افراد مسلح بگمار و با بدبینی و سوءظن به امور بنگر و با تهمت دستگیر و مجازات کن و هر اتفاقی که افتاد برایم بنویس . 📚 انساب الاشراف جلد ۲ صفحه ۸۲ مقتل الحسین خوارزمی جلد ۱ صفحه ۳۰۵ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📙📙 📜گزارش بیست و یکم روز سه شنبه هشتم ذیحجه سال ۶۰ هجری حسین بن علی علیه السلام به همراه ۸۹ نفر از مردان و ۲۰ تن از زنان و کودکان از مکه به سمت کوفه حرکت کردند ، در این سفر که ۲۴ روز طول کشید از ۲۴ منزل گذشتند و البته در بعضی از منازل دو روز و در برخی دیگر یک روز و در بعضی از منازل مدت کوتاهی توقف کردند . در منزل تنعیم ، امام علی علیه السلام شتران را که اموالی از حکومت یمن به شام می بردند مصادره کردند و به صاحبان شتر فرمودند : اگر خواستید می‌توانید با ما باشید و کرایه شتران را بگیرید و اگر خواستید می توانید بروید. در منزل صفاح ، فرزدق شاعر جوان با امام علیه السلام ملاقات کرد و به امام از موقعیت مردم کوفه گزارش داد و گفت : قلبهای مردم با شماست ولی شمشیرها یشان بر شماست . در منزل بطن الرمه امام علی علیه السلام نامه ای را توسط قیس بن مسهر برای مردم کوفه نوشت و آنان را از نزدیک شدنش به کوفه مطلع ساخت. در منزل زرود ، زهیر بن قین به امام علیه السلام پیوست. در منزل ثعلبیه دو تن از اهالی کوفه خبر شهادت مسلم ابن عقیل و هانی را به امام علیه السلام گزارش دادند . در منزل زباله خبر شهادت قیس بن مسهر و عبدالله بن یقطر نیز به امام علیه السلام رسید تا اینکه در منزل ذی حسم لشکر کوفه به فرماندهی حر بن یزید ریاحی در برابر کاروان امام علیه السلام قرار گرفت و امام هیئت همراه از رفتن به کوفه بازماندند و نتوانستند به راه ادامه دهند 📚 انساب الاشراف صفحه ۳۷۵ تاریخ طبری جلد ۳ صفحه ۲۹۶ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
♦️♦️♦️اطلاعیه به اطلاع کلیه دانشپژوهان مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی میرساند: براساس اعلام قبلی بنا بود که کلاسهای سال جدید۱۴۰۱_۱۴۰۰ مورخ ۶ شهریورماه برگزار گردد لکن به جهت اوج گیری شیوع بیماری کرونا،کلاسها با یک هفته تاخیر ، مورخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ برگزار میشود. ♦️لازم به ذکر است ،درصورت اوج گیری شیوع کرونا،امکان تغییر مجددتاریخ شروع کلاسها وجود دارد که از همین کانال به اطلاع دوستان خواهد رسید.
لازم بذکر است کلاسها تا تاریخ ۱۲ شهریور به صورت حضوری یا مجازی برگزار نمی شود.
📜گزارش بیست و دوم پس از ۲۴ روز و گذشتن از ۲۴ منزل حسین بن علی علیه السلام و همراهان در روز پنجشنبه دوم محرم سال ۶۱ هجری وارد کربلا شده و خیمه های خود را در مکان پاکیزه و دور از آبی که به وسیله یک سلسله بلندی احاطه شده بود برپا کردند . حربن یزید ریاحی خبر توقف کاروان امام علیه السلام را به کوفه گزارش داد عبیدالله بن زیاد با دریافت این گزارش به سرعت عمر بن سعد را به همراه چهار هزار نیروی مسلح حازم شهرهای مرکزی ایران بودند به جانب کربلا عازم کرده اند و این تعداد نیرو به فرماندهی عمر بن سعد در روز سوم محرم الحرام وارد کربلا شدند و به حر پیوستند . عمر بن سعد با ورود به کربلا قره ابن قیس او را نزد امام علیه السلام فرستاد که چرا به کربلا آمده و چه می‌خواهد ؟ امام علیه السلام به قره ابن قیس فرمودند : مردمان شهرتان به من نامه نوشتند که بیایم حال اگر خوش نمیدارند از نزدشان بازمی‌گردم ابن سعد پس از دریافت پاسخ امام علیه السلام به عبیدالله نوشت : من از حسین بن علی پرسیدم برای چه آمده است گفت مردم کوفه از من دعوت کردند و من آمدم اگر مردم کوفه از نظرشان برگشتند من از نزد آنها باز می گردم . عبیدالله پس از دریافت گزارش عمربن سعد به او نوشت : نامه ات به من رسید و آنچه را گفته بودی فهمیدم حسین پیشنهاد کن که خود و اصحابش با یزید بن معاویه بیعت کنند و اگر چنین کرد نظر خویش را خواهم گفت و السلام . 📚 انساب الاشراف جلد ۳ صفحه ۳۸۵ تاریخ طبری جلد ۳ صفحه ۳۰۷ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✍✍ گزارش بیست و سوم هرچند تا روز چهارم محرم سال 61 هجری ، پنج هزار نیروی مسلح به فرماندهی حر بن یزید ریاحی و عمر بن سعد در کربلا حضور داشتند ولی از چهارم تا نهم محرم ، عبیدالله بن زیاد سپاهی به استعداد 25000 هزار نفر دیگر عازم کربلا کرد ؛ زیرا هزار نفر به فرماندهی شبث بن ربعی ، هزار نفر به فرماندهی مضاهیر بن رهینه مازی ، سه هزاد نفر به فرماندهی نصر بن حجاز بن ابجز ، هزار نفر به فرماندهی حصین بن نمیر ، چهار هزار نفر به فرماندهی شمربن ذی الجوشن ؛ چهار هزار نفر به فرماندهی یزید بن رکاب ، هزار نفر به فرماندهی یزید بن حرث ، چهار هزار نفر به فرماندهی عمر بن حجاج زبیدی و افراد دیگری به فرماندهی قیس بن اشعث و عبدالله بن زهیر بن سلیم ازدی عازم کربلا شدند . به این ترتیب در روز عاشورا یک سپاه عظیم سی هزار نفره با همه امکانات و تجهیزات در برابر حسین بن علی علیه السلام قرار گرفتند. 📚 نساب الاشراف ج 3 ص 385 الکامل فی التاریخ ج 2 ص 286 @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📣 به مناسبت روز بزرگداشت ابن سینا، دبیرخانۀ همایش بین‌المللی «انسان‌شناسی در حکمت ابن‌سینا» دومین نشست تخصصی از سلسله نشست های همایش را برگزار می‌کند. 🎙 سخنرانان همایش : دکتر محمد جواد اسماعیلی ( عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ) دکتر تومازو آلپینا ( عضو هیئت علمی دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ ) دکتر مصطفی زالی ( عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ) 🟧 عنوان سخنرانی ها به قرار زیر است: دکتر محمد جواد اسماعیلی: (سخنرانی به فارسی و انگلیسی) Avicenna's "Sciences of the Ancients and their Divisions": A Table of Contents of al-Ḥāṣil wal-maḥṣūl? دکتر تومازو آلپینا: (سخنرانی به انگلیسی) Avicenna’s Science of the Soul between Tradition and Innovation دکتر مصطفی زالی: (سخنرانی به فارسی) اتحاد عاقل و معقول: مسأله ای ارسطویی، ردیه ای سینوی و پاسخی صدرایی ​🗓 روز دوشنبه ۱ شهریورماه ۱۴۰۰، ساعت ۱۵ الی ۱۸ و به صورت مجازی در لینک اختصاصی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 👇👇 (https://www.skyroom.online/ch/irip/ib) . @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📜گزارش بیست و چهارم حضور نظامی سی هزار نفره در کربلا و محاصره امام حسین علیه السلام و یارانش هیچ نتیجه ای برای عبید الله نداشت . از همین رو از روز هفتم محرم الحرام واقعه طف وارد فاز جدیدی شد و عبید الله تصمیم گرفت امام و یارانش را محاصره اقتصادی کرده و آب را بر روی خیمیه حسین بن علی علیه السلام ببند پس به عمر بن سعد نوشت : شنیده ام حسین چاه می کند و به آب می رسد .تا می توانی آنان را از کندن چاه بازدارد و بر آنان تنگ بگیر و اجازه چشیدن یک قطره آب به آنان مده و با آنان چنان کن که با عثمان پاک کردند و السلام. عمربن سعد با دریافت این دستور عمربن حجاج را به همراه 500 نفر از سپاه ، مامور بستن شریعه فرات کرد تا مانع از رسیدن حسین بن علی علیه السلام به شریعه شود . در شب هشتم محرم با تقاضای امام علیه السلام مذاکره ای بین امام و عمر بن سعد در گرفت . امام علیه السلام در این مذاکره تلاش کرد تا عمربن سعد را از موقعیت خطرناکی که در آن قرار گرفته بود ، نجات دهد ولی مذاکره نتیجه نداد . پس از آن ملاقات عمربن سعد نامه ای را با این مضمون به زبان امام علیه السلام برای عبیدالله ارسال کرد : حسین می گوید یا به همان مکانی که از آنجا آمده ای برمیگردد یا به یکی از مرزهای کشورهای اسلامی می رود و یا اینکه به شام رفته تا هرچه یزید بخواهد درباره او انجام دهد !! که خشنودی و صلاح امت در همین است . 📚 مقتل الحسین خوارزمی ج 1 ص 355 الفتوح ج 5 ص 162 @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🏴 انا لله و انا الیه راجعون 🏴 🔺علامه محمدرضا حکیمی دار فانی را وداع کرد 🔹 «الحیاة»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها»، از جمله آثار این اندیشمند بود. @mt_falsafeh 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96