eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
458 عکس
76 ویدیو
66 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴امام موسی صدر: عزاداری امام حسین(ع)بایدقهرمان هایی تربیت کندتادربرابر ظالم بایستند ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴امام موسی صدر: ✅عزاداری امام حسین (ع) باید قهرمان هایی تربیت کند تا در برابر ظالم بایستند ⬅️چرا من برای امام حسین'ع' گریه میکنم؟ من برای امام حسین'ع' گریه میکنم تا او را به یاد داشته باشم و به یاد داشته باشم که او در برابر دنیایی از قدرت ایستاد؛ دنیایی که همگی دست در دست هم داده و از هرسو او را احاطه کرده بودند و او به تنهایی به میدان می رفت ... من نمیتوانم مراسم عزاداری امام حسین'ع' را از تلاش برای حمایت مجاهدان در مرزها جدا بدانم. من نمی توانم سوگواری برای امام حسین'ع' را درک کنم مگر آنکه بتواند قهرمانانی را تربیت کند؛ کسانی را تربیت کند که در برابر ستمگر بایستند و در برابرستمگر سخن حق را بگویند. این است معنای حسین'ع' و معنای عزاداری برای امام حسین'ع'. 📚 برگرفته ازکتاب (سفر شهادت امام حسین پیشرو اصلاحگری)، بند ۱۸۴ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠کانال 🌿فلسفه نظری🌿 @falsafeh_nazari
🔴 لطیفه عرشیه ⬅️حضرت شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی در رساله ی شریفه ی « نقش الفصوص » در فص کلمه ی هودیه می‌فرمایند : 💠غایات الطرق کلها إلی الله و الله غایتها فکلها صراط مستقیم لکن تعبدنا الله بالطریق الموصل إلی سعادتنا خاصة و هو ما شرعه لنا . 💠 غایت و نهایت همه ی راه ها خداست و « الله » نهایت هر راهی است پس همه ی راه ها راه مستقیم است ولی خداوند ما را متعبد و مکلف نموده که فقط در راهی که ما را به سعادتمان می رساند گام برداریم و آن راه راهی است که توسط شرع برای ما ترسیم شده است . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴نمونه ای از استدلال های حکیمان متأله بر وجود ، ذهنی ⬅️معدومات ممكن و ممتنع نظير دريایی از جيوه يا شريک الباری و اجتماع نقيضين يا جزء لا يتجزی را با امتيازاتی كه دارند، تصور و ادراک می‌كنيم. 💠تميّز در معدوم محض، از آن جهت كه معدوم است، راه ندارد، در نتيجه تصورات و ادراكات ما، به گونه ای از وجود بهره مند هستند، و چون معدومات ممكن، بنا بر فرض و ممتنعات بنا بر برهان، وجود خارجی ندارند، پس در وعا و ظرف ديگری موجودند، و آن ظرف ديگر، ذهن است.   💠به صُغری استدلال چنين اعتراض شده است كه ادراک معدومات ممنوع است، زيرا علم صورتی است كه از معلوم نزد عالم حاصل می‌گردد و از معدوم، صورتی در ذهن حاصل نمی‌شود، زيرا صورت علمی به دليل اينكه حاکی است، بايد با حقيقت خارجی آن مطابق باشد، و حال آنكه معدوم، هيچ ذاتی در خارج ندارد.  💠پاسخ بر مبنای اهل تحقيق اين است كه معنای وجود ذهنی، صورت محکی ای است كه شبح و مثالی از امر خارجی عينی و مغاير با حقيقت آن است، بلكه ظهور ظلّی معلوم است؛ 💠 يعنی هر شئ دارای دو ظهور است: اول، ظهور اصيل و عينی كه منشأ اثر است . دوم ظهور فرعی و ظلّی كه بی اثر است؛ برای مثال، اگر مقصود از آتش حرارت باشد، ظهور حقيقی آتش در خارج، همان است كه اثر حرارت بر آن مترتب است، و ظهور ظلّی آن، مفهومی است كه اثر حرارت را ندارد، و در اين معنای از وجود ذهنی، سخن از ظهور ظلّی يک معنا و حقيقت است و به وجود فعلی محکی و مطابق خارجی نيازی نيست. ⬅️به عبارت ديگر، صورت ذهنی معدوم، همان ظهور ظلّی و نفس همان معنايی است كه در خارج معدوم است، زيرا ظهور ظلّی و وجود ذهنی هر امر، نفس همان امر است؛ نه صورتی از آن كه پس از مغايرت، سخن از مطابقت آن با خارج به ميان آيد.  ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
♨️عقل و اسلام، و برتری اسلام بر تمام ادیان ⬅️شهید مطهری در آثار خود، شواهد و نمونه های متعددی بر این ادعا برشمرده است. 💠<<اصالت معرفتی عقلی در اسلام>>، بر خلاف مسیحیت و یهودیت(گرچه یهودیت در مباحث کلامی تا حدودی از اسلام شیعی مشی گرفته، ولی باز قابل انفکاک از ایمان گرایی نیست)، یکی از بیانات ایشان است، بدین بیان که... 🆔 @falsafeh_nazari
🔴عقل و اسلام، و برتری اسلام بر تمام ادیان ⬅️شهید مطهری در آثار خود، شواهد و نمونه های متعددی بر این ادعا برشمرده است. 💠<<اصالت معرفتی عقلی در اسلام>>، بر خلاف مسیحیت و یهودیت(گرچه یهودیت در مباحث کلامی تا حدودی از اسلام شیعی مشی گرفته، ولی باز قابل انفکاک از ایمان گرایی نیست)، یکی از بیانات ایشان است، بدین بیان که: 💠"در هیچ دینی از ادیات دنیا به اندازه اسلام از عقل حمایت نکرده است، یعنی: حجیت عقل و از سندیت و اعتبار آن حمایت نشده است. مسیحیت برای عقل در قلمرو ایمان، حق مداخله نمی‌دهد و می‌گوید آنجا که انسان باید به چیزی ایمان بیاورد ،حق ندارد فکر کند. فکر از آنِ عقل است و عقل حق ندارد در این مسائل مداخله کند. ⬅️در اسلام، قضیه کاملا برعکس است. در اصول اسلام، چیزی جز عقل، هیچ چیز دیگری حق مداخله ندارد یعنی اگر از شما بپرسند که یکی از اصول دین شما چیست، می‌گویید: توحید(وجود خدای یگانه) اگر دوباره بپرسند به چه دلیل به خدا ایمان دارید؟ اسلام جز راه عقل را نمی‌پذیرد. 💠خودِ قرآن، دائما دم از عقل می‌زند و روایات و اخبار نیز آن قدر برای عقل اصالت و اهمیت داده اند که در کتب معتبر روایی اولین باب، کتاب عقل است. 💠امام موسی بن جعفر(ع) می‌فرمایند: خدا دو حجت دارد؛ یکی درونی و دیگری حجت ظاهری عقل ، حجت درونی است و پیمغبران الهی، حجت بیرونی؛ این دو حجت مکمل همدیگر اند. انسان با هرکدام به تنهایی بدون دیگری راه سعادت را نمی‌تواند طی کند. ⬅️ورود عقل به جمع ادله اربعه ، پرهیز از دوری عقل و غفلت در امور زندگی است. ⬅️رابطه عقل و دین در اسلام، رابطه ای تضامنی است، یعنی: 💠یکی از آن دو متضمن، موید و مکمل یکدیگرند. دیگر آن که آنها بر روی هم متضمن کمال انسانی اند.همراهی عقل و اسلام‌، در بخش فقه و اصول فقه و احکام عملی این تضامن را تایید کرده اند. . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴بدون حاشیه...! ⬅️متاسفانه در حمله تروریستی به اهواز، هم وطنان زیادی شهید شدن که امروز تشییع شهیدان بزرگوار هست. 👈به شهادت رسوندن به پسر بچه ۴ ساله، در تاریخ ثبت خواهد شد. 👈این جنایت فراموش نخواهد شد. 💢لعنت خدا بر وزیر خائن اطلاعات و لیبرال ها. 🔰درود خدا بر #مدافعان_حرم. ❗️مری‌رسه روزی که بدنمون رو با خون دشمنان دین و وطن رنگین کنیم❗️ ❌جگرشان را به داندان خواهیم گرفت. 🆔 @falsafeh_nazari
🔴ماهیت عقل و وحی در اسلام ⬅️گروه های مختلفی از متفکران اسلامی در این زمینه رویکرد ها و حرفای زیادی دارند. ⬅️پس از رحلت پیامبر اسلام(ص‌)، در اثر تمرکز خلفا بر قرآن و دوری از سنت پیامبر و نیز، با وجود آمیختگی، ارتباط و آشنایی مسلمانان با ملل دیگر(زرتشتیان مسیحیان یهودیان و...) نیاز به "عقل" و مباحث "عقلانی" رو به فزونی نهاد.... 🆔 @Falsafeh_nazari
🔴ماهیت عقل و وحی در اسلام ⬅️گروه های مختلفی از متفکران اسلامی در این زمینه رویکرد ها و حرفای زیادی دارند. ⬅️پس از رحلت پیامبر اسلام(ص‌)، در اثر تمرکز خلفا بر قرآن و دوری از سنت پیامبر و نیز، با وجود آمیختگی، ارتباط و آشنایی مسلمانان با ملل دیگر(زرتشتیان مسیحیان یهودیان و...) نیاز به "عقل" و مباحث "عقلانی" رو به فزونی نهاد. ⬅️چنانکه معتزله نمونه بارزی از مکاتب دفاع عقلانی از دین بود. <<اهل حدیث>> از اهل‌سنت و <<اخباریون>>از شیعه، عقل را از حوزه دین جدا می‌دانستند ،به عنوان مثال، ابن تیمیه، ملاک تقرب به حق را دوری از عقل می‌دانست. 💠متکلمان اسلامی ،بر سر مسئله <<عدل الهی>>و <<حسن و قبح ذاتی افعال و اشیاء>> به <<عدلیه>> و <<غیر عدلیه>> منشعب شدند. ⬅️همگام با معتزله در قرن دوم، گرایش عقلی باطنی در میان شیعیان شکل گرفت و <<نهضت باطنیه>>شهرت یافت، پیروان این مکاتب، در جست و جوی باطن احادیث و قرآن بودند. ⬅️در اهل سنت انحرافات شدیدی به وجود آمد، اعم از اشعریون و معتزلیون و...، اما شیعیان گرفتار این انحراف نشدند، هم عقل(امور اونتولوژیک در مباحث علوم عقلی، یعنی گزاره های حقیقی)، مانند شیخ مفید، شیخ طوسی سید مرتضی، شیخ انصاری، خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی(ره) ،ملاصدرا(‌ره) و... ،که صبغه عقلی و برهان دارد و کاملا منطبق با منطق صوری است. ⬅️حکیم بزرگ جهان اسلام، مرحوم علامه طباطبایی(ره) (عامل فلاکت منتقدین اسلام از دوران پهلویون تاکنون) در آثار گران سنگ خود از جمله: تفسیر نفیس قرآن" المیزان"، بدایه الحکمه، نهایه الحکمه و اصول فلسفه و روش رئالیسم( بهترین کتاب فلسفی قرن معاصر، کتابی که تمامی ملاحد از آن وحشت دارند و تاکنون نتوانستند حتی 1 خط از آن را نقد کنند) ،پس از درخشش در میدان عقلی و فلسفی، به گونه ای زیبا و ترابط هماهنگ، سازگاری عقل و دین را نشان دادند. 💠شهید مطهری نیز به تبیین کامل موضوع پرداخته اند، ایشان ضمن تبیین موضع اسلام درباره عقل، در مقام مقایسه نسبت عقل و دین در اسلام با جهان مسیحیت، اثبات کردند اسلام دین عقلی صرف است برخلاف مسیحیت که بنیه عقاید آن ایمان گرایی است. 💠استاد جوادی آملی با بیان ارزش و منزلت عقلِ ناب، همانند نقل معتبر، آن را <<حجه الله>>خوانده و می،نویسند: 💠"بین دین و عقل ارتباطی دو سویه است و این ارتباط به گونه است که بعد از تبیین آن تفکیک و جدا سازی آن دو کاری لغو است و معنای ارتباط به شکلی دیگر نمایان می‌شود. دین از یک سو، اهمیت عقل را در هر دو بُعد نظر و عمل بیان می‌کند...از سوی دیگر، افزون بر ارزش گذاردن بر عقل، سمت و سوی اندیشیدن درست و نیز راه و روش صحیح انگیزه ها را در تعالیم خود ذکر می‌کند و بدین ترتیب، عقل را تنها و رها نمی‌گذارد، بلکه تبیین راه ها و روش های صحیح او را به سمت کشف حقایق مجهول رهنمون می‌شود." ⬅️وحی در قبال نیز دو وظیفه دارد: 💠1.تایید وحی نسبت به عقل در حیطه ای که عقل توان درک آن را دارد...؛ باید دانست که انسان ها به دلایل مختلفی خطا و اشتباه می‌کنند و این مورد تجربه و تایید کامل عقل است. البته عقل قطعی و ناب(وجودی، امر انتولوژیکال که با قوانین عالم کار دارد و آنها را کشف می‌کند) هرگز اشتباه نمی‌کند و خطایی ندارد و تعارضی بین وحی و او نیست؛ اما آیا انسان ها همیشه به چنین حقیقتی دست می‌یابند؟ اگر چنین بود ، انسان ها هیچگاه در دستیابی به عقلِ قطعی مرتکب اشتباه نمی‌شدند و تنوع تکثری در آرای آنان وجود نداشت؛ 💠2.راهنمایی و شکوفایی عقل در حیطه هایی که عقل توان نظر دهی درباره آنها را ندارد. وحی عهده دار تبیین همه جزئیاتی است که عقل به جهت محدودیت از درک آن ناتوان است. بخشی از این جزئیات به چگونگی ارتباط انسان با خداوند و اعمال و عبادی وی اختصاص دارد و بخش دیگر، امور مربوط به انسان با خود و دیگر موجودات است. . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴فلسفه نباشد، علم وجود ندارد ⬅️رهبر: پایه‌ی علم هم بر فلسفه است؛ فلسفه نباشد، علم وجود ندارد. اگر استنتاج فلسفی نباشد، اصلا علم می‌شود بی معنا. تولید فکر خیلی مهم است. البته تولید فکر از تولید علم دشوارتر است. متفکرین و نخبگان فکری در معرض آسیب هائی هستند که نخبگان علمی کمتر در معرض آن آسیبها قرار می‌گیرند. بنابراین کار، کار دشواری است؛ اما بسیار مهم است. ۱۳۸۹/۰۶/۱۴ 🆔 @falsafeh_nazari
🔴مقام معظم رهبری 💠«مکتب فلسفى صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگى خود او، مجموعه در هم تنیده و به وحدت رسیده چند عنصر گران‌بها است. در فلسفه او از فاخرترین عناصر معرفت یعنى عقل منطقى، و شهود عرفانى، و وحى قرآنى، در کنار هم بهره گرفته شده، و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تأمل برهانى، و ذوق و مکاشفه عرفانى، و تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت، همه با هم دخیل گشته، و در عمر علمى پنجاه ساله او رحله‌هاى تحصیلى به مراکز علمى روزگار، با مهاجرت به کهک قم براى عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پیاده احرامى حج شدن، همراه گردیده است.» ۱۳۷۸/۰۳/۰۱ ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴وجوب و امـکان در اثبات <<خــــــدا>> به تقریر لایب نیتس ⬅️لایب نیتـس که خود از فیلسوفان دکارتی (کارتیزین) است می‌گوید... 🆔 @Falsafeh_nazari