eitaa logo
آموزش منطق و فلسفه اسلامی
4.5هزار دنبال‌کننده
57 عکس
13 ویدیو
18 فایل
آموزش ساده اصطلاحات و لغات منطقی و فلسفی دانلود و دریافت اپلیکیشن منطق و فلسفه تنها از طریق این کانال جایز است موسسه مجازی نرم افزاری مرابیع @marabie پیشنهادات،انتقادات،تبادل @sarbbazzaman
مشاهده در ایتا
دانلود
🗯علم حصولی و علم حضوری 👈علم در یک تقسیم بر دو قسم است: 1⃣علوم حصولی:علوم و معرفت هایی هستند که عالِم،از طریق مفهومی که در ذهن او انعکاس می یابد،از معلوم آگاه میشود.به عبارتی دیگر حضور ماهیت اشیاء خارجی در نزد عالِم(نه وجود خارجی اشیاء)را «علم حصولی» گویند.مثل علم ما به زید 2⃣علوم حضوری:علوم و معرفت هایی هستند که عالِم،خود واقعیت معلوم را در نزد خود می یابد.به عبارت دیگر حضور اشیاء با وجودشان در نزد عالِم(نه ماهیاتشان)را «علوم حضوری»گویند.مثل علم هر شخص به وجود خودش ⬅️تقسیم علم به حضوری و حصولی یک تقسیم حصری است و قسم سوم برای آن قابل تصوّر نیست؛چون حضور معلوم در نزد عالِم،یا به ماهیت معلوم است(علم حصولی) و یا به وجود معلوم است(علم حضوری). ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯اقسام علم حضوری 👈علم حضوری دارای اقسامی است که به مهم ترین آنها اشاره می کنیم: 1⃣علم به خود:هر کس وجود خود را می یابد و در این آگاهی،خودش نزد خودش حاضر است و به عبارتی دیگر برای شناخت خود به مفهومی از خود نیاز ندارد. 2⃣علم به حالت های درونی خود:هر یک از ما حالت هایی همچون شادی،غم،امید،لذت و ترسی که در درون خودش اتفاق می افتد را بدون واسطه مفاهیم در می یابد. 3⃣علم به افعال درونی و جوانحی خود:برخی از افعال ما مانند اراده،حکم،تفکر و توجه و امثال اینها در درون خود ما اتفاق می افتند و علم ما به آنها نیز بدون واسطه مفهوم است.مثال:هنگامی که درباره چیزی فکر می کنیم،بدون واسطه درک می کنیم که در حال فکر کردن هستیم. 4⃣علم علت هستی بخش به معلول خود:معلول،در حضور مبدأ هستی خود است و هیچ واسطه ای میان آنها نیست،و بدین جهت علت هستی بخش،معلول خود را بدون واسطه و با علم حضوری می یابد. 5⃣علم معلول به مبدأ هستی خود:از آنجا که معلول،نزد مبدأ هستی خود حاضر است،چنانچه معلول دارای شرایط لازم باشد،او نیز مبدأ هستی خود را بی واسطه و با علم حضوری می یابد. 6⃣علم به مفاهیم ذهنی خود:مفاهیمی را که در ذهن خود داریم،بدون واسطه مفاهیم دیگر می شناسیم.مثال:وقتی درباره دوست خود فکر میکنیم و او را به یاد می آوریم،چهره ای که از وی در ذهن داریم را بدون واسطه می یابیم و علم ما به این تصویر ذهنی،با واسطه تصویر و مفهومی دیگر نیست. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯تفاوت علوم حضوری از جهت شرایط تحقّق 👈برخی از علوم حضوری به شرایط خاصّی نیاز ندارند و همواره همراه عالم هستند.برای مثال هرکسی همواره به خودش علم حضوری دارد و برای اصل وجود چنین علمی لازم نیست کاری انجام شود.اما برخی از علوم حضوری تنها در شرایطی خاصّ پدید می آیند.مثل علم حضوری به لذّتی که از حل یک معما حاصل می شود،تنها از این راه به وجود می آید. 👈آن دسته از علوم حضوری که در شرایطی خاصّ پدید می آیند نیز با یکدیگر تفاوتهایی دارند.برخی از این شرایط برای عموم مردم اتفاق می افتد،مثل اینکه عموما هر کسی در زندگی خود تجربه ای از امید،شادی و ترس دارد و در شرایطی این امور را با علم حضوری درک میکند.اما برخی از این شرایط،این مقدار عمومیت را ندارند و برای افرادی خاص اتفاق می افتند مثلا حالاتی که عرفا با ریاضت های نفسانی بدان دست می یابند،با علم حضوری درک می شود و مخصوص کسانی است که مقدمات لازم را طی کرده باشد.همچنین علم پیامبر(ص)به پیام وحی از نوع علم حضوری است که برای افرادی خاصّ حاصل می شود و شرایط پدید آمدن آن،در اختیار شخص پیامبر(ص)هم نیست. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯همراهی علم حصولی با علم حضوری 👈معمولا همراه با علم حضوری به چیزی،معرفت هایی از نوع حصولی نیز درباره همان چیز وجود دارد. توضیح آنکه:همان چیزی را که با علم حضوری می یابیم،معمولاً با واسطه مفهوم و با علم حصولی نیز درک میکنیم.در واقع ذهن،مانند یک دستگاه عکس برداری،پیوسته در حال تصویر برداری و مفهوم سازی از اموری است که از آنها آگاه میشود. بدین ترتیب همانطور که ما خود را به علم حضوری می یابیم،مفهومی از خود(من)نیز داریم که با آن به خود اشاره میکنیم.مفهوم «من»شبیه آینه ای است که کسی در دست گرفته و خود را در آن می بیند یا شبیه تصویری است از خودش که با مشاهده آن به خودش توجه می کند.پس درست است که ما به خود علم حضوری داریم،اما با این حال به خودمان علم حصولی و مفهومی نیز داریم و این علم حصولی و مفهومی را مستقیماً از همین علم حضوری گرفته ایم. همچنین ما در حالی که شادیِ درون خود را بی واسطه و به صورت حضوری می یابیم،مفهومی از آن نیز در ذهن ما انعکاس می یابد و میتوانیم به شادی خود از طریق همان مفهوم توجه کنیم و مثلاً با واسطه همین مفهوم است که شادی امروز خود را فردا به یاد می آوریم. بنابراین:آگاهی از شادی خود بدون واسطه مفهوم،علمی حضوری است و آگاهی از آن با واسطه مفهومی که ذهن از آن ساخته است علمی حصولی است. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯مراتب داشتن علم حضوری 👈علم حضوری همانند نور،داری مراتب و شدت و ضعف است؛زیرا در این علم،خود واقعیت معلوم،نزد عالِم حضور دارد.و با توجه به اینکه موجودات از جهت مرتبه وجود با یکدیگر متفاوت هستند و برخی کاملتر و برخی ناقص ترند،بسته به مرتبه وجود عالِم و معلوم،علم حضوری نیز دارای مراتبی از شدت و ضعف و وضوح و خفاست. بدین ترتیب هرچه عالِم در مرتبه وجودی بالاتری باشد،علم حضوریِ روشن تر و واضح تری دارد و تشخیص ویژگی های معلوم،بیشتر ممکن می گردد.به همین جهت گرچه همه انسانها به خودشان علم حضوری دارند و همه در این یافت حضوری،وجود خود را می یابند؛اما عموم مردم به بسیاری از ویژگی های خود،آگاه نیستند و این ضعف آگاهی موجب میشود که تفسیر حصولی صحیحی از آن نداشته باشند. همچنین هرچه وجود معلوم قوی تر باشد،علم حضوری به آن نیز شدید تر خواهد بود.برای مثال هنگامی که عامل ترس قوی تر باشد احساس ترس نیز قوی تر است. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯خطا ناپذیری علم حضوری 👈با توجه به تعریف علم حضوری و معنای خطا باید گفت در این علم اساساً خطا بی معناست،زیرا خطا هنگامی رخ می دهد که علم با معلوم مطابقت نداشته باشد و این در جایی قابل فرض است که میان شخص درک کننده و چیزی که درک میشود،واسطه ای در کار باشد و آگاهی،به وسیله آن تحقّق یابد.در این صورت جای این سوال هست که آیا مفهومی که واسطه شده و نقش نمایان گری از درک شونده را ایفا می کند،دقیقاً آنرا نشان می دهد و کاملاً با آن مطابقت دارد یا نه؟ لکن در علم حضوری،علم عین همان واقعیت معلوم است که نزد درک شونده حاضر است،نه مفهومی از آن؛و در نتیجه مطابقت نداشتن علم با معلوم و وجود خطا در علم حضوری،فرضی نامعقول و بی معناست و به همین دلیل علم حضوری از جهت معرفت شناختی ارزش و اعتبار کامل دارد. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️کانال بانک صوت فلسفی تدریس صوتی دروس فلسفی حوزه توسط اساتید فلسفه آموزش فلسفه،بدایة الحکمة،نهایة الحکمة و ... http://eitaa.com/joinchat/1474297874C6c399b7e9e
علامه حیدری.mp3
47.86M
⬅️ابن عربی،شیعه یا سنی؟ 🗯آیت الله سید کمال حیدری @falsaf
⬅️اشکال 🗯گرسنگی حالتی درونی است که با علم حضوری درک می شود.اما چه بسا افرادی به دلیل بیماری خاصّی که دارند دچار گرسنگی کاذب شوند و بدون آنکه واقعا گرسنه باشند احساس گرسنگی کنند. همچنین درد،یکی از حالات درونی انسان است که با علم حضوری درک میشود،اما چه بسا کسی که دردمند است به جهت توجه به امور دیگر،درد خود را درک نمیکند و این خطاست. 👈بنابراین در علم حضوری مواردی را می توان یافت که در آنها علم حضوری به خطا رفته است؛پس اینکه گفتید علم حضوری خطاناپذیر است اشتباه است. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️جواب 🗯درباره گرسنگی کاذب باید یادآور شویم که آن چیزی که با علم حضوری درک می شود،همان حالت درونی رنج آور است که طبعاً کسی که بیمار و دچار گرسنگی کاذب است نیز واجد آن حالت است.تفاوت فرد بیمار که گرسنگی کاذب دارد،با فرد سالمی که احساس گرسنگی می کند در این است که انسان سالم،در حالی که معده اش خالی است احساس گرسنگی می کند ولی انسان بیمار حتی وقتی معده اش پر است نیز احساس گرسنگی می کند.پس کسی که گرسنگی کاذب دارد،در داشتن احساس گرسنگی خطا نمی کند. در مورد درد هم باید گفت که مقصود از درد که با علم حضوری درک می شود،آن حالت درونی خاصّ است.هرگاه حالتی در انسان وجود داشته باشد که به روشنی درک کند که حالت احساس درد است،در آن خطایی نیست و طبعاً با همان درجه از شدت که وجود دارد درک می شود؛نه آنکه همان حالت با آنکه وجود دارد درک نشود و یا با شدتی بیشتر یا کمتر از آنکه وجود دارد درک شود. 👈در نتیجه در مورد گرسنگی و درد،علم حضوری به خطا نرفته است. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯علم حصولی،تصوّر و تصدیق 👈علم حصولی:علمی است که بجای آنکه خود معلوم را مستقیماً بیابیم،اثری از آن در ذهن انعکاس می یابد که به آن،مفهوم و صورت ذهنی گفته می شود و با واسطه آن است که از معلوم آگاه می شویم. علم حصولی به تصوّر و تصدیق تقسیم می شود. 👈تصوّر و تصدیق:هنگامی که به یک درختی نگاه میکنیم،صورت و مفهومی از آن در ذهن ما نقش می بندد.در این حال،هم فهمی که از درخت داریم نوعی آگاهی است و هم فهم هایی که احیاناً درباره وجود،نحوه وجود یا چیستی آن درخت داریم نوعی آگاهی است. ⬅️فهم ما از «درخت»،که در آن هیچ قضاوت و حکمی وجود ندارد،در اصطلاح منطق و معرفت شناسی «تصوّر» نامیده می شود. ⬅️به سائر فهم هایی که از درخت داریم و در آنها قضاوتی درباره آن درخت می کنیم «تصدیق» می گویند.مثل اینکه:آن درخت روبروی ماست،آن درخت سیب است،آن درخت بزرگ است و.. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
⬅️آگاهی و گواهی رساله تصور و تصدیق را حکیم ملاصدرا تألیف کرده است. در اثر حاضر، نظر صدرالمتألهین شیرازی درباره موضوع مذکور به صورت مشروح، تبیین و نقد شده است. از آنجا که مترجم و شارح محترم خودش از صاحب نظران رشته منطق و فلسفه اسلامی و همچنین آشنا با فلسفه غرب است و از سوی دیگر مطالب مؤلف را مورد نقادی و مناقشه نیز قرار داده است، ارزش این اثر محدود به ترجمه و شرح مباحث ملاصدرا نمی‌شود و اظهار نظرهای اجتهادی نویسنده نیز در جای خود، خواندنی و قابل تأمّل است. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf