📚 #عبرتهای_تاریخ
🔻بعد از به خلافت رسیدن حضرت علی (ع) طلحه و زبیر علیه ایشان قیام کردند. طلحه و زبیر با همراه کردن عایشه همسر پیامبر (ص) با خود توانستند نظر مردم بصره را به خود جلب کرده و جنگاوران آنها را با خویش همراه کنند و خود را مسلح به «سلاح جنگ نظامی» نمایند. مردم کوفه نیز از حضرت علی (ع) حمایت کردند. کوفیان هم مردان جنگاوری داشت و هم فرماندهان شجاع و جنگ آزموده ای چون مالک اشتر و هاشم بن عتبه. لشکر بصره در رویارویی با لشکر کوفه مغلوب شد و بدین ترتیب طلحه و زبیر شکست خوردند.
🔻حضرت علی (ع) اما دشمنی دیگر نیز داشت. معاویه نیز علیه حضرت علی (ع) قیام کرد. معاویه از یک طرف لشکر شام را با خود همراه کرد و از طرف دیگر عمرو عاص را. بدین ترتیب معاویه در حالی به جنگ علی (ع) آمد که هم مجهز به «سلاح جنگ نظامی» بود و هم مسلح به «سلاح جنگ روانی».
🔻لشکر کوفه و شام در منطقه صفین با هم رو در رو شدند. جنگ نظامی دو لشکر «یک سال» بطول انجامید. بعد این مدت لشکر شام رو به اضمحلال نهاد بطوری که در آخرین روز جنگ نظامی مالک اشتر تا نزدیک خیمه فرماندهی که معاویه در آن حضور داشت رسید. در این هنگام بود که عمرو عاص سلاح جنگ روانی را رو کرد. عمرو عاص به معاویه پیشنهاد داد تا قرآنها را بر سر نیزه کنند. این جنگ روانی بر کوفیان بسیار کارگر افتاد به نحوی که عمرو عاص توانست ابتدا جنگ باخته را به مذاکره بکشد و سپس از دل مذاکره خلافت و عنوان «امیر المونین»ی را برای معاویه به ارمغان بیاورد.
🔴 امروز با مرور این صفحات تاریخ باید:
◀️ بیاموزیم که «جنگ روانی» میتواند با یک ملت کاری کند که هرگز «جنگ نظامی» نتواند.
◀️ بدانیم که «هجمه روانی» یک «جنگ تمام عیار» است، و هرگز نباید آن را دست کم گرفت.
◀️ باور کنیم که مقابله با جنگ روانی نیز «جهاد» است و بر همگان واجب.
◀️ به هوش شویم که توانمندی در «جنگ نظامی» نباید موجب غفلت از «جنگ روانی» شود.
◀️ و بدانیم که همان قدر که نیازمند سردارانی در عرصه «جنگ نظامی» هستیم، نیازمند سردارانی در عرصه «جنگ روانی» می باشیم.
✍ علیرضا اعلایی
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🔶 به مناسبت فرمایش رهبر انقلاب: «اگر دشمن توانست اثبات کند که فشار حداکثری مؤثر بر روی ایران است، ایران و ملت عزیز ما دیگر روی آسایش را نخواهند دید، چون پشت سر همه سیاستهای مستکبرانه آمریکا این سیاست قرار خواهد گرفت».
📖 بازخوانی برگهایی از تاریخ عاشورا
🔻مسلم بن عقیل توسط هانی در کوفه مخفی شده است. هانی به دار الاماره فراخوان شده و بعد از خودداری از تحویل مسلم حبس شده و تهدید به مرگ میشود.
🔻مسلم با شنیدن خبر دستگیری هانی قیام کرده و به همراه چهار هزار نفر برق آسا به دار الاماره حمله میکند. عبید الله بن زیاد که غافلگیر شده به همراه تنها ۳۰ سرباز و عده ای از اشراف کوفه در دار الاماره محاصره میشود. دار الاماره در آستانه سقوط است. (تاریخ الطبری: ج۵ صص۷۰ و ۷۱)
🔻عبید الله بن زیاد در این شرایط تلاش کرد تا مردم را از طریق تهدید تحت فشار بگذارد لذا از اشراف کوفه میخواهد بر فراز دار الاماره به مردم بگویند «لشکر شام» بسوی کوفه در حرکت است، هر که قیام کند بزودی سرکوب خواهد شد. مردم کوفه در برابر تهدید و فشار عبیدالله دچار انفعال شده و مسلم را تنها گذاشتند. (همان)
🔻اما نتیجه انفعال مردم کوفه در برابر تهدید چیزی جز «ذلت و خواری» نبود.
🔻عبیدالله که از تهدید و فشار نتیجه گرفته بود برای تهدید بیشتر مردم هانی را که از رؤسای قبایل کوفه بود در میدان شهر اعدام کرد و مسلم را دوازده هزار نفر از اهل کوفه با او بیعت کرده بودند بر فراز دار الاماره گردن زد.
🔻عبیدالله با ادامه تهدید از مردمانی که نامه به امام حسین (ع) نوشته بودند لشکری برای جنگ با او فراهم کرد. عبیدالله بر فراز منبر اعلام کرد که هر مردی که از کوفه برای جنگ با حسین (ع) خارج نشود کشته خواهد شد و فردای آن روز مردی را در کوچههای کوفه دستگیر و بلافاصله گردن زدند و این چنین شد که تمام مردان کوفه برای جنگ با حسین از کوفه بیرون رفتند. (انساب الاشراف: ج۳ / ص ۱۷۹) و بدین ترتیب امام حسین (ع) و یارانش به فجیع ترین شکل شهید شدند و این ننگ برای همیشه بر تارک اهل کوفه باقی ماند.
🔶#اگر_مردم_کوفه_تسلیم_نمیشدند....
🔻اگر مردم کوفه در برابر تهدید و فشار عبیدالله تسلیم نمیشدند عبیدالله که در قصر محاصره شده بود مجبور به تسلیم میشد و به اسارت مسلم در میآمد و امام حسین (ع) بدون هیچ مانعی وارد کوفه میشد و لشکر قابل توجهی را فراهم میآورد و با لشکر شام میجنگید. در این صورت شواهد حکایت از غلبه لشکر کوفه بر شام دارد، چرا که پیش از این در جنگ صفین لشکر کوفه از لحاظ نظامی بر لشکر شام غلبه کرد چنانکه در این جنگ از لشکر 25 هزار نفر کشته شده اما از لشکر شام 45 هزار نفر. همچنین هفت سال بعد از واقعه عاشورا مختار قیام کرد و لشکر شام بسوی کوفه حرکت نمود، ابراهیم بن مالک اشتر با لشکر مختار به جنگ آنها رفت و لشکر شام مفتضحانه شکست خورد، بطوریکه تعداد نفراتی از لشکر شام که به هنگام فرار در رودخانه خازر غرق شده بودند به مراتب بیشتر از کسانی بود در میدان جنگ کشته شده بودند. (تاریخ الطبری: ج۶ ص۹۱).
بنابراین اگر مردم کوفه تسلیم فشار عبیدالله نمیشدند حکومت امام حسین (ع) در کوفه پا میگرفت و حکومت اموی برای همیشه برچیده میشد اما مردم کوفه تسلیم شدند و شد آنچه شد...
🔴اکنون با بازخوانی این برگهای تاریخ باید:
◀️ بیاموزیم که خودباختن در برابر فشار دشمن نتیجه ای جز ذلت و خواری ندارد.
◀️ بفهمیم که انفعال در برابر فشار دشمن باعث زیاده خواهی برای او و ذلت بیشتر برای ما خواهد شد.
◀️ دریابیم که عزت و پیروزی در گرو مقاومت در برابر فشار دشمن است.
فاعتبروا یا اولی الابصار
#فشار_حداکثری
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
📚 عبرتهای تاریخ 📚
کانالی برای اینکه
🔶 امروز را در آینه دیروز بببنیم 🔶
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🚫🚫🚫✂️ سانسور ✂️🚫🚫🚫
🔻بعد از وفات پیامبر (ص) عدهای با کودتا حکومت را غصب کردند. اگر چه این عده حکومت را تصاحب کردند، یک چیز اما آنها را نگران کرده بود. بیانهای فراوانی که پیامبر (ص) در مورد حضرت علی (ع) و خلافت او بعد از پیامبر (ص) داشت یک خطر بالقوه برای غاصبین حکومت بود. برای رفع این خطر غاصبین سیاست #سانسور را در پیش گرفتند و در این راستا نقل و حتی نوشتن روایات پیامبر (ص) ممنوع شد.
🔻سیاست سانسور غاصبین خلافت کارگر واقع شد و حضرت علی (ع) که با توجه به آن همه بیانات پیامبر (ص) در حق او باید شناختهشدهترین چهره جامعه اسلامی باشد به شدت ناشناخته و مهجور ماند.
🔻 به عنوان نمونه در جنگ صفین فردی به نام ذوالکلاع - که از شخصیتهای تاثیر گذار شام است - وقتی متوجه حضور عمار در لشکر حضرت امیر (ع) میشود در حقانیت خودشان تردید میکند چرا که پیامبر (ص) در مورد عمار فرموده است «تو را گروهی ستمکار خواهند کشت». ابن ابی الحدید - شارح سنی مذهب نهج البلاغه - بعد از نقل این ماجرا میگوید: «بسیار جای تعجب است از کسانی که با دیدن عمار در برابر خود در حقانیت خود تردید میکنند اما با دیدن علی (ع) در برابر خود تردید نمیکنند!!! از گفته پیامبر (ص) در مورد عمار میترسند اما از گفتههای پیامبر (ص) در حق علی (ع) که فرمود: «خدایا دشمن علی (ع) را دشمن بدار» و همچنین فرمود: «ای علی تنها منافقان با تو دشمنی میکنند» نمیترسند!!!». ابن ابی الحدید در تحلیل علت چنین پدیدهای در جامعه اسلامی میگوید: «این پدیده نشان دهنده این است که قریش از ابتدای امر تلاش خود را مصروف سانسور فضائل علی (ع) نمود تا جایی که فضائل علی (ع) از یاد مردمان جز اندکی پاک شد». شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید: ج8 / ص17
👈 بازخوانی این صفحات از تاریخ نشانگر این است که سانسور چگونه میتواند فرهنگ یک جامعه را دستخوش تغییر نماید و ارزشهایی که باید شناخته شده و مانوس جامعه باشد تبدیل به اموری غریب و نامانوس نماید.
👈 امروز اما همچنان حربه سانسور مورد استفاده است. ردپای این پدیده را میتوان در حذف نام شهدا از تابلوهای شهر به عنوان یک مصداق مشاهده کرد. فرهنگ شهادت یک مانع بزرگ در برابر استیلای استعمارگران بر یک ملت است، لذا سالها پیش از این نیز فوکویاما در طرح مهندسی معکوس خود از لزوم خط زدن فرهنگ شهادت و تبدیل آن به رفاه طلبی در جامعه ایران سخن گفته بود. به نظر میرسد امروز خط زدن فرهنگ شهادت از جامعه با حربه سانسور شروع شده است و حذف نام شهدا از تابلوهای شهری را امری در این راستا باید ارزیابی نمود.
👌فراموش نکنیم که اگر دیروز تاریخ عدهای در برابر سیاست سانسور غاصبین خلافت فریاد اعتراض سر داده بودند و فضائل حضرت علی (ع) را نشر میکردند هرگز تاریخ شاهد مهجوریت حضرت علی (ع) نمیشد. بنابراین امروز باید در برابر سانسوری که به شکل خزنده در حال اجراست هوشیاری به خرج داد و از حذف نام شهداء که پشتوانه فرهنگ شهادت است فرهنگی که خود ضامن عزت جامعه اسلامی میباشد جلوگیری نمود.
#کوچه_شهید
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
تشرف ابن مهزیار.mp3
14.08M
🔆 نواهنگ تشرف ابن مهزیار محضر امام زمان علیه السلام
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
تاکنون فکر میکردم ما منتظر توییم......
...... اما اکنون فهمیدم تو منتظر مایی
--------------------------------
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🔰 عمرسعد و طمع حکومت ری🔰
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 عمرسعد از عبیدالله حکم فرمانداری ری را گرفته اما با ورود امام حسین (ع) به کربلا عبیدالله از عمرسعد میخواهد که قبل از رفتن به ری به کربلا برود.
🔺 عمرسعد از عبیدالله میخواهد که او را معاف کند، عبیدالله میگوید: بشرطی که حکم فرمانداری ری را پس دهی.
🔺 عمرسعد فرصتی برای تصمیمگیری میخواهد و بالاخره طمع فرمانداری ری او را وادار به قبول میکند.
🔰 قدم به قدم با طمع تا قعر حضیض
1⃣ عمرسعد ابتدا به انگیزه ایجاد صلح بین امام حسین (ع) و عبیدالله راهی کربلا شد. به همین جهت مذاکراتی را با امام حسین (ع) ترتیب داد و نتیجه را به عبیدالله گزارش داد اما عبیدالله حاضر به قبول نشد.
2⃣ در قدم بعد عبیدالله از عمرسعد خواست تا آب را بر روی امام حسین (ع) ببندد و دوباره طمع باعث شد عمرسعد بپذیرد.
3⃣ در قدم بعدی عبیدالله از عمرسعد خواست تا با امام حسین (ع) بجنگد وباز طمع باعث پذیرش عمرسعد شد.
4⃣ در نهایت عبیدالله از عمرسعد خواست بر پیکر حسین (ع) اسب بتازاند و باز عمرسعد پذیرفت.
👈 بدین ترتیب طمع عمرسعد را تا قعر عمیق ترین حضیض تاریخ فرو برد.
🔰 عاقبت طمع عمرسعد
🅾 بعد از شهادت امام حسین (ع) عبیدالله میخواست تقصیر این فاجعه بزرگ را بر گردن عمرسعد بیاندازد به همین جهت از عمرسعد خواست تا فرمان کتبی قتل امام حسین (ع) را به او پس دهد. عمرسعد خودداری کرد و رابطه اش با عبیدالله تیره گشت و در نتیجه نتوانست به حکومت ری برسد و هفت سال بعد از فاجعه کربلا در جریان قیام مختار دستگیر و کشته شد.
🔰 نگاهی عبرت اندیشانه به روایات
❇️ امیر المومنین (ع): طمع موجب بردگی و ذلت انسان است.
❇️ حضرت علی (ع): طمع سبب فساد ایمان است.
❇️ امام علی (ع): چه بسیار است طمع دست نایافتنی.
------------------------------
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🔰 شمر و طمع فرماندهی لشکر🔰
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
✅ عمرسعد تلاش داشت بین امام حسین ع و عبیدالله صلح دهد به همین جهت با امام حسین ع مذاکراتی کرد و نتیجه این شد که امام حسین ع به کوفه داخل نشود و عبیدالله نیز مانع از رفتن امام حسین ع به جایی دیگر نگردد.
✅ عمر سعد نتیجه مذاکرات رو به عبید الله گزارش داد، و عبیدالله در ابتدا پیشنهاد مذکور را پذیرفت اما ...
❎ شمر طمع رسیدن به مقام عمرسعد - یعنی فرماندهی لشکر - را دارد، و میداند که عمرسعد تمایل به جنگ با امام حسین ندارد بنابراین شمر عبیدالله را تحریک به عدم پذیرش نتیجه مذاکرات و اقدام به جنگ نمود به این طمع که عمرسعد سرباز زده و شمر مقام او را تصاحب نماید.
❎ شمر نامه عبیدالله مبنی بر لزوم جنگ و عزل عمرسعد در صورت امتناع و جانشینی شمر را به کربلا برد. عمرسعد اما در طمع و شقاوت از شمر کم نیاورد و اقدام به جنگ با امام حسین نمود و شمر هرگز به مقام فرماندهی نرسید.
✳️ عاقبت هفت سال بعد از فاجعه کربلا شمر در واقعه قیام مختار دستگیر و کشته شد.
✳️ بدین ترتیب شمر هم دنیا و هم آخرت خود را پای طمع خویش باخت.
🔰 نگاهی عبرت اندیشانه به روایات
❇️ امیر المومنین ع : ثمره طمع ذلت دنیا و آخرت است.
❇️ امام علی ع : چه بسیار طمع نافرجام که منتهی گردد به محرومیت و خسران.
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🔰 عبیدالله و طمع حکمرانی 🔰
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
⚪️ عبیدالله حاکم بصره است. کوفه در آستانه سقوط است، و مردم آن از حاکم اموی حرف شنوی نداشته و امام حسین ع را برای حکمرانی به کوفه دعوت کرده اند.
⚫️ یزید به عبیدالله نامه میدهد که علاوه بر حکومت بصره حکومت کوفه را نیز به عبیدالله میدهد بشرطی که بتواند قیام مردم کوفه را سرکوب کند. عبیدالله به طمع افزودن بر گستره حکمرانی خود پیشنهاد یزید را پذیرفت و در راه رسیدن به طمع خویش فاجعه کربلا را به پا کرد.
⚫️ عبیدالله حکومت کوفه را به قیمت خون حسین ع بدست آورد اما کمتر از چهار سال بعد یزید به درک واصل شد و نه تنها مردم کوفه گماشته عبیدالله را از کوفه اخراج کردند بلکه حکمرانی عبیدالله در بصره نیز متزلزل شد تا حدی که عبیدالله شبانه به شام گریخت.
🔴 در نهایت هفت سال بعد از فاجعه کربلا عبیدالله در جنگ لشکر شام با لشکر مختار بدست ابراهیم بن مالک اشتر به درک واصل شد.
♦️ بدین ترتیب طمع عبیدالله برای او دست آوردی کم و خسارتی بس بزرگ به بار آورد.
✅ امیر المومنین ع فرمود: مبادا بر مرکب طمع سوار شوی که تو را در هلاکت گاه ها فرو خواهد آورد.
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
🔰 یزید و طمع حکومت طولانی 🔰
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
⚫️ یزید در سی و چهار سالگی به حکومت رسید و رؤیای یک حکومت طولانی را در سر می پروراند.
🔴 طمع یزید باعث شد او مرتکب هولناک ترین فجایع برای تثبیت حکومت خود گردد :
♦️ قتل امام حسین ع و خاندان و اصحایشان در صحرای کربلا
♦️ لشکرکشی به مدینه و حلال کردن سه روزه مال و ناموس و جان مردم مدینه بر لشکر خویش
♦️ لشکرکشی به مکه و به منجنیق بستن و به آتش کشیدن خانه خدا
⚫️ با وجود همه اینها اما یزید تنها سه سال و شش ماه حکومت کرد، و در سی و هشت سالگی به درک واصل شد.
🛑 بدین ترتیب طمع یزید که بزرگتر از طمع عبیدالله بود دست آوردی کمتر و خسارتی بیشتر برای او به بار آورد.
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh
جامعه اسلامی بعد از شهادت
امام حسین ع
┄┅┅═❅❅❄❅❅═┅┅┄
❎ بعد از شهادت امام حسین ع جامعه اسلامی بشدت دچار انحطاط شد تا حدی که امام صادق ع فرموده اند:《بعد از شهادت حسین ع مردم همه از دین روی گردان شدند جز سه نفر !!!》(الاختصاص ص 64)
✳️ حاکمان سرمستانه فساد و فحشاء را علنی کردند و بدین ترتیب فحشاء و شرب خمر در جامعه گسترش یافت. مکه و بخصوص مدینه تبدیل به مرکز خوانندگان و رقاصه ها شد که در خانه های خود مجلس آواز و رقص و شرب خمر برپا میکردند. (مروج الذهب ج3 / ص 67 - الاغانی ج8 / ص 353 به بعد)
❇️ در چنین شرایطی است که امام سجاد ع از مردم مدینه کناره گرفته و چندین سال در صحرا و بهمراه صحرانشینان زندگی کردند. (الاقبال بالاعمال ج 2 / ص 273)
✅ آنچه امروز در این صفحه از آینه تاریخ باید ببینیم این است که اگر علم حق در جامعه زمین بخورد اهل باطل سرمستانه ترک تازی خواهند کرد و جامعه را به سوی انحطاط خواهند کشید.
✅ در این شرایط:
👈 مردمی که به دنبال شهوات هستند غرق در فساد خواهند شد.
👈 بسیاری از متدینین به مرور جذب جامعه منحط شده و در آن هضم میشوند
👈 مؤمنینی هم که استقامت میورزند باید خون دل خورده و از جامعه کنار بکشند و سختی حاشیه زیستی را بر خود هموار کنند.
✅ بنابراین اکنون که علم حکومت اسلامی بر پاست همگان باید قدر آن را بدانیم و همه در هر موقعیت و شرایطی که هستیم دفاع و محافظت از آن را وظیفه خود بدانیم.
✅ همه باید بدانیم که هر آنچه از دین داریم و هر چه از مظاهر دینی در جامعه است همه مدیون وجود حکومت دینی است و بقای آن نیز مرهون بقای حکومت دینی است.
┈┄┅═✾•••✾•••✾═┅┄┈
💠 عبرتهای تاریخ 💠
🔅 امروز را در آینه دیروز ببینیم 🔅
https://eitaa.com/ebrathaietarikh