#تربیتحکیمانه
🔰اطلاعیه
هیئت تحریریهی کانال فانوس قصد دارد از این پس، علاوه بر بررسی و انتشار دیدگاههای تربیتی استاد شهید مطهری _که با هشتگ#تربیت_مطهر قابل پی گیری است_ نظرات تربیتی آیت الله محیی الدین شیرازی را عمدتا از دو کتاب " مربی و تربیت" و " تربیت کودک"منتشر سازد و گاه مورد بررسی قرار دهد.
گفتههای ایشان در باب تعلیم و تربیت بسیار نغز و تازه و عمیق هستند که نیازی به تعریف و تمجید ما ندارد.
مُشک آن است که خود ببوید
نه این که عطار بگوید
مخاطبان بزرگوار کانال فانوس از این به بعد می توانند نکات تربیتی استاد محیی الدین شیرازی را با هشتگ #تربیتحکیمانه دنبال کنند.
سربلند و پیروز باشد
امضا: هیئت تحریریه کانال فانوس
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
6.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تربیتحکیمانه
♨️آثار استاد حائری شیرازی در بیان استاد علیرضا پناهیان
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
AUD-20201116-WA0054.m4a
8.52M
♨️کرامت دانشآموز/ تفاوت شغل و شان
✅چرا برخی از معلمان، به ارزش دانشآموز بودنِ بچهها واقف نیستند؟
🔸استاد علی حقشناس🔸
🌸معلمی که به دانشآموزیِ دانشآموزان اهمیت نمیدهد، معلمی است که به معلم بودن خودش اهمیت نمیدهد🌸
#روز_دانشآموز
#کرامت_دانش_آموز
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
🔰ابراهیم پورداوود
▪️ایرانشناس و اَوِستاشناس
زاده 20بهمن 1264
درگذشته 26آبان 1347
#معلمان_بزرگ
#اهالی_فرهنگ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
فانوس
♨️یک پرسش و چندپاسخ/ پاسخ شماره۷ ✍استاد بساک(معلم و معاون با سابقه آموزش و پرورش) با سلام. موانع
♨️یک پرسش و چند پاسخ/ پاسخ شماره ۸
✍استاد موحد(نویسنده و استاد دانشگاه)
۱. نگرش ایدئولوژیکی و سیاسی حاکمیت به پدیده ی علمی و کارشناسی آموزش و پرورش.
۲. نگاه به آموزش و پرورش نه به عنوان یک دستگاه بنیادین برای تولید دانش، فرهنگ و اقتصاد، بلکه به عنوان نهادی مصرفی و هزینه بر و عدم اختصاص بودجه ی لازم و کافی برای آموزش و پرورش کشور.
۳. بی توجهی به حقوق مادی و معنوی معلمان و وجود نابرابری های ناعادلانه در حقوق و دریافت ها و امتیازات نقدی و غیرنقدی آنان با بسیاری ار ادارات و نهادهای دیگر.
۴. فروکاستن جایگاه بلند داش و منزلت علم و بی ارزش شدن مدارک تحصیلی.
۵.ساختار کرخت و ناشاد آموزش و پرورش کشور و سیطره ی اندوه بر کلیت آن ساختار.
#نقد_آپ
#موانع_پیشرفت_آپ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
#هفته_کتاب_خوانی
♨️بازخوانی بهتر از بسیار خوانی
🔸بهاءالدین خرمشاهی🔸
▫️مطمئن باشید که حمله بی محابا به کتابها و به سرعت گاز زدن و جویدن و بلعیدن آنها از مظاهر و بلکه مضار تمدن جدید است. این کار کمابیش هتك حرمت کتاب است.
▫️با کتاب خوب باید ماهها و سالها و بلکه یک عمر زندگی کرد. آنا به جان کتاب تازه خریده افتادن و از بای بسم الله تا تای تمت خواندن، غالبا جز اجرای شعائر کتابخوانی نیست.
▫️به عبارت دیگر، بهترین طرز خواندن يك کتاب- و هر کتاب- از سر تا ته خواندن آن نیست. گاه هست که این شیوه فقط بهترین و سریعترین چاره برای خلاص شدن از شر يك كتاب، و به پایان رساندن مسابقه ای خیالی و نظایر آن است.
▫️اگر حرف مرا قبول ندارید یک کتاب خوب را که سالها پیش خوانده اید ، مثلا تاریخ بیهقی، یا بابی از کلیله یا چند غزل از سعدی را - که بارها کلیاتش را خوانده اید و در جزیاتش تأمل کرده اید - بردارید و از نو، با حضور ذهن و از آن مهمتر با حضور قلب بخوانید. به احتمال بسیار در بسیاری جاها ، چنین حال و يقينی به شما دست می دهد که گویی برای نخست بار است که دارید این متن را می خوانید. پس آن يك بار خواندن یعنی خواندن قبلی، چه اثری و چه حکمی دارد؟
▫️بعضی وقتها به صرفه تر از تمام کردن کتابهای نیم خوانده، باز خواندن کتابهای تمام خوانده است و حرف اصلی من در این بحث نیز همین است که ما به صرف يك بار خواندن يك كتاب، وجدان خود را خلاص و باب علم یعنی بازخوانی را منسد نکنیم. الدرس حرف والتكرار الف. آنچه رفع تکلیف است و برای آبروداری خوب است، همان يك بار خواندن هر کتابی است. ولی آنچه علم آموز است، تکرار و تأمل بر کتابها و بازخوانی آنهاست.
📚بهاءالدین خرمشاهی، سیر بی سلوک، ص۴۰۲
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
@almorsalaat
🔰 همه باید معلم باشند/ رابطه خانواده و آپ
🔸امام خمینی(ره)🔸
✅مسئولیت تربیت جوانان مسئولیت کمی نیست. تمام ملت باید معلم باشند، معلم فرزندان خود. اسلام تمام افرادش معلم باید باشند، و تمام افرادش متعلم. بانوان هم باید معلم باشند برای فرزندان خود، در دامن خود مثل استادان، مثل معلمان تربیت کنند. پدران باید معلم باشند از برای فرزندان خود. خانواده شما باید مدرسه باشد، تعلیم احکام اسلام، تهذیب اخلاق نونهالان. شما باید نونهالانِ مهذب تحویل معلمان بدهید و معلمان باید آنها را بیشتر تهذیب کنند.
ا📚صحیفه نور جلد ۶ صفحه ۱۴۰ .
بیانات امام در جمع معلمین منطقه تجریش ۵۸/۲/۲۰
#خانواده_آپ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
@bronsi
فانوس
🔰جواد اژه ای ▪️رئیس هیئت امنای سمپاد از بدو تاسیس تا سال 1387 زاده 5فروردین 1327 درگذشته 24آبان 139
🔰استعدادهای درخشان!قطعه ی چند؟ ردیف چند؟!
▪️به مناسبت درگذشت استاد #جواد_اژه_ای
🔸این متن بلند از #رضا_امیرخانی را بخوانید.
می توان گفت یک دور تاریخ تحلیلی مختصر از مدارس سمپاد است.از تاسیس تا بالیدن و پاشیدن. یا به عبارتی متلاشی کردنش.
و آسیب شناسی فرهنگی دقیق مسئله.
در آن به نکات مهمی اشاره شده.
🌱برخی از رمز و رازهای کمتر گفته شده ی چرایی شکوفایی سمپاد و تربیت این همه نخبه ی علمی در تراز جهانی را از این متن بیابید:
🌐لینک متن
http://ermia.ir/contents.aspx?id=400&s=09
🌸🌸🌸🌸
@fanoosemellatha
♨️چی چی را بله؟
🔰 آقای رجائی از آن تیپ معلم هایی نبود که وقتی در نگاهی که به کلاس می کرد اگر احساس می نمود شاگردی به درس توجه ندارد با خودش بگوید: حالا که این حواس پرتی او که به درس و کلاس من ضرری نمی زند. لذا کاری به او نداشته باشد بلکه در نهایت دلسوزی به گونهای که احساس می شد در قبال حقوقی که می گیرد خود را متعهد میداند تا حواس بچهها را در کلاس بر روی درس متمرکز کند، با شگردهای خاصی که داشت ذهن اینگونه افراد را متوجه درس می نمود و یک دفعه از درسی که می داد از او سوال می کرد و می گفت: فلانی بله؟ او هم میگفت: بله آقا، بله. بعد می گفت: چی چی را بله؟ این روش مورد تقلید و شوخی بچه ها واقع شده بود تا جایی که در اوقات فراغت به شوخی به ایشان میگفتند آقای رجایی بلاخره چی چی بله؟ گاهی هم در کلاس حالتی به خود می گرفتند که یک چی چی بله را از آقای رجایی در بیاورند و لذت ببرند.
راوی: بهرام سحابی
📚آینه سادگیها صفحه ۱۷۶
#خاطرات
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
🔰منوچهر آتشی
زاده 2مهر1310
درگذشته 29آبان 1384
#معلمان_بزرگ
#اهالی_فرهنگ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha