گاهنامه فرهنگی تربیتی فانوس - شماره اول - چهارشنبه 3 دی ماه 1399.pdf
1.15M
✳ اولین شماره گاهنامه فرهنگی_ تربیتی فانوس.
🔸تاریخ انتشار چهارشنبه ٣ دی ماه ۱۳۹۹🔸
♨️بخشی از موضوعات این شماره:
۱.کتاب نخوانی!
۲.انسان، مدرسه، تربیت
۳.حکمتهای گمشده
۴.تربیت و علوم انسانی
۵.حلّ و حرم معلم
لینک دانلود گاهنامه:
yun.ir/jt6qh9
#گاهنامه_فانوس
#نشریه
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
فانوس
❇️بخش پنجم : بررسی آموزش غیر رسمی در تحقق هویت باید گفت که منظور از آموزش غیر رسمی، آموزشی است که م
❇️بخش ششم : نقش خانواده در تحقق هویت
بیشتر از آنکه دانش آموز در مدارسه و در اختیار معلم باشد، خانه و درکنار والدین خود است. در نتیجه رفتار والدین نسبت به آموزش های فرا گرفته شده در مدرسه در تثبیت مفاهیم نقش راهبردی دارد. در این میان اما تضاد افکار بین خانواده و مدرسه می تواند مخرب و ویرانگر باشد و دانش آموزان را دچار بحران هویت و سردرگمی کند.
هرچند یکی از ریشه های این تضاد افکار در آموزش های داده شده به والدین در سال های تحصیل در نظام تعلیم و تربیت کشور دارد.
باید در نظر داشت که خانواده هایی که والدین آن، پایبندی بالایی نسبت به مولفه ای هویت ملی و دینی دارند، جوانان آن ها از هویت ملی و دینی قوی تری برخورد دارند. عملکرد والدین در زمینه آموزش جوانان در دو بُعد ملی و دینی با هویت ملی و دینی جوانان در ارتباط است و این ارتباط مستقیم و مثبت ارزیابی شده است .
نقش والدین راهبردی است اما در شرایط شیوع بیماری کرونا و تعطیلی آموزش حضوری مدارس جایگاه والاتری نیز پیدا کرده است. این نقش به ویژه در دانش آموزان پایه های اول تا سوم ابتدایی مهم تر نیز هست.
ارتباط بیشتر معلم و کادر مدرسه با والدین و تاکید به ورود به عرصه تعلیم و تربیت فرزندان ضروی است. البته متاسفانه به علت نبود عدالت آموزشی درستی در کشور قطعا مناطق محروم و استان های دور افتاده با مشکلات بسیاری رو به رو خواهند شد که خلاء آموزش های مبنایی سال های بعد خود را با بی رغبتی جوانان آن منطقه نسبت به حاکمیت ملی، هویت دینی ایرانیان و روابط انسانی نشان خواهد داد.
جایگاه انجمن اولیاء و مربیان در اینجا کاملا مشخص است که در تحقق این ارتباط، اصلاح تضادهای خانه و مدرسه و دعوت به حضور جدی والدین در مسائل آموزشی فرزندان نقشی مهم و راهبردی دارد.
ادامه دارد...
#آموزش_پرورش
#هویت
🌸🌸🌸
@fanoosemellatha
#ارسالی_مخاطبین
♨️یک نمونه کار تربیتی موفق در بستر فضای مجازی
✳طرح رفاقت با حاج قاسم سلیمانی
پ.ن: این ایدهی خوب تربیتی، توسط یکی از معلمان عزیز انجام گرفته است. ایشان پیام زیر را در کلاسهای مجازی برای دانشآموزان خود ارسال می کند و از آنها می خواهد در ۱۰ روز باقی مانده تا سالگرد حاج قاسم، یک کار خوب به نیابت از ایشان انجام دهند.
👇👇👇👇👇👇👇👇
♨️طرح رفاقت با حاج قاسم
✳ رفقا چند روز دیگه سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی سردار بزرگ اسلام و ایران است.
هرکسی میتونه برای شادی روح این شهید یک کار خوب انجام بده تو گروه اعلامکند و این کار را حتما تا روز شهادت حاج قاسم که اولین سالگرد شهید است انجام بدهد.
🎁چند پیشنهاد برای این کار:
۱.خواندن چند صفحه قرآن و هدیه به حاج قاسم
۲.کمک به نیازمندان به نیابت از حاج قاسم
۳.خواندن و یا گوش دادن یکی از زیارتها و دعاهای مشهور برای شادی روح شهید سلیمانی.
و...
#مدرسه_مجازی
#کار_تربیتی_مجازی
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
فانوس
♨️طرح رفاقت با حاج قاسم ✳ رفقا چند روز دیگه سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی سردار بزرگ اسلام و ایران
♨️واکنش دانش آموزان در کلاسهای مجازی به طرح رفاقت با حاج قاسم
#مدرسه_مجازی
#کار_تربیتی
┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈
فانوس، رهیافتیدر زیستِمعلمانه
💡 eitaa.com/fanoosemellatha
💡 t.me/fanoosemellatha
فانوس
❇️بخش ششم : نقش خانواده در تحقق هویت بیشتر از آنکه دانش آموز در مدارسه و در اختیار معلم باشد، خانه
❇️بخش هفتم : نتیجه گیری
هدف غايي نظام هاي آموزشي در سراسر دنيا تعليم افراد به منظورحضور در جامعه و انتقال هويت، فرهنگ، ارزش ها و اصول حاكم بر كشور است؛ به نحوي كه نظام آموزش و پرورش در سراسر گيتي، گروه هاي دانش آموزي را در مدارس و كلاس هاي درس گردهم مي آورد تا اميدها و انتظارات جامعه و افراد را برآورده سازد.
درواقع نظام آموزشي مي تواند به مثابه مرجعي انسان ساز عمل كند و ارزش ها، اصول و اهداف در راستاي تقويت يا تضعيف هويت ملي را در جامعه باز توليد نمايد . با در نظر داشتن تمام موارد بالا ضرورت توجه به شکل گیری هویت ملی، هویت دینی و هویت انسانی برای جوانان به وسیله آموزش و پرورش اثبات شد.
آموزش رسمی و غیر رسمی در نظام تعلیم و تربیت ذیل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تلاش دارد تا هویت ملی، هویت دینی و هویت انسانی در دانش آموزان شکل بگیرد.
اما در این مسیر خلاء ها و محدودیت های بسیاری وجود دارد. در بخش آموزش رسمی، عدم ارتباط گیری درست کتب درسی و دانش آموزان، توجیه نبودن و عدم استفاده از معلمین متخصص برای تدریس بعضی دروس مهم همچون تعلیمات اجتماعی که از سوی کادر مدرسه کم اهمیت در نظر گرفته می شود، عدم توجه به نقش های مکمل کتب درسی از جمله مشکلات این حوزه است.
در حوزه آموزش های غیر رسمی نبود الگوهایی مشخص و مطلوب، عدم برنامه ریزی مدون 12ساله برای فعالیت های فرهنگی و جشنواره های هنری، در اولویت نبودن فعالیت های پرورشی، تربیتی، فرهنگی و برنامه های فوق برنامه از مشکلات و محدودیت های حوزه دوم است.
ایراد اساسی که امروز آموزش و پرورش با آن رو به رو است عدم آشنایی معلمان، مدیران مدارس، معاونین و مدیران میانی نظام تعلیم و تربیت کشور با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. در ضمن صرف مطالعه این سند نمی-توان امیدوار به عمل بود بلکه برنامه ریزی مشخص برای آموزش این سند با محوریت دانشگاه فرهنگیان لازم است تا تمام مرتبطین با نظام تعلیم و تربیت کاملا با این سند محوری و راهبردی آشنا و به تمامی موارد آن مسلط شوند.
به نظر می رسد برای حل مشکلات و رفع محدودیت ها ابتدا اعتقاد و الزام علمی مدیران ارشد آموزش و پرورش به آموزش های اصولی، مبنایی و هویتی لازم است و نیاز است تا متممی مشخص و عملی برای تحقق هویت ملی، دینی و انسانی در آموزش رسمی و غیر رسمی با در نظر گرفتن الگوهای مشخص و بلند مدت برای 12 سال تحصیلی برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با در نظر گرفتن تمام نقش ها از جمله معلم، معاون آموزشی، معاون انضباطی، معاون-پرورشی، مدیر، انجمن اولیاء و مربیان در مدرسه و مدیران اداره شهرستان، مدیران اداره کل استان ها، مدیران مناطق، مدیران ارشد وزارت خانه و مدیران، هیئت علمی و کارکنان دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور تدوین گردد تا با مطالعه این متمم هر فرد در هر سطحی از نظام تعلیم و تربیت و نظام تربیت معلم بدانند چه وظیفه ای برای شکل گیری و تحقق هویت ملی، دینی و انسانی دانش آموزان برعهده دارند.
باید در نظر گرفت که عدم توجه به جایگاه مهم شکل گیری هویت ملی، دینی و انسانی دانش آموزان جامعه را در سال های آینده با مشکلات بسیاری رو به رو خواهد کرد که امروز باید به آن ها توجه کرد.
مقام معظم رهبری میفرمایند که آنچه كه دشمنان بنيانى اين ملت هميشه مي خواستهاند و دنبال مي كردهاند، اين بوده است كه از اين ملت سلب هويت كنند ، با در نظر داشتن این گزاره از رهبری نظام اسلامی ضرورت بیشتر توجه به تبیین هویت برای جوانان را نشان می دهد که در صورت غفلت، خلاء ایجاد شده به راحتی توسط دشمن با نفوذ پُر شده و نتایج زیانباری را بدنبال خواهد داشت.
در پایان باید اشاره کرد که تمام موارد تبیینی و آموزشی در حوزه اصول، مبانی و هویت در نظام آموزشي بايد به گونه اي باشد كه تلقي يكساني از هويت ملی و هویت انسانی بين دو دانش آموز يكي در تهران و ديگري در يكي از روستاهاي دور افتاده كشور بوجود آورد که این همان تحقق عدالت آموزشی است.
🔹پایان🔹
#آموزش_پرورش
#هویت
🌸🌸🌸
@fanoosemellatha
هدایت شده از اهالی فرهنگ
🔰علی محمد کاردان
زاده 1فروردین 1306
درگذشته 6 دی 1386
#اهالی_فرهنگ
#معلمان_بزرگ
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
آیتالله مصباح در بیمارستان بستری شد
🔹دفتر آیت الله مصباح یزدی: با توصیه هیئت پزشکی، ایشان امشب برای ادامه درمان در یکی از بیمارستانهای تهران بستری شدند.
🔹بیماری ایشان صرفا همان بیماری مربوط به دستگاه گوارش است که اخیرا شدت پیدا کرده است.
پ.ن: برای سلامتی ایشان دعا کنید...
•┈••✾•🍀🌹☘•✾•┈•
@fanoosemellatha
@Farsna